tammikuu 09, 2025, 12:18:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

geenin mutaatiot

Aloittaja geeni, marraskuu 04, 2010, 22:14:13 ip

« edellinen - seuraava »

geeni

Eipä ollut hirmuisen hyvä alku näillä kavereilla...

Toinen sentään puskee jo kakkoslehtiä, mutta suoraan kolmiodraamaan ryhtynyt yksilö näyttää vaikean kypärätaistelunsa jäljiltä jo sen verran kärsineeltä, että taitaa kyllä heittää veivinsä.

Ottivatko nokkiinsa liian intensiivisestä valosta (125W ESL) vai jatkuvasti läpimärästä kookosbriketistä? Vai joku muu, mikä?
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

kuje

Lainaus käyttäjältä: geeni - marraskuu 04, 2010, 22:14:13 ip
Ottivatko nokkiinsa liian intensiivisestä valosta (125W ESL) vai jatkuvasti läpimärästä kookosbriketistä? Vai joku muu, mikä?

Ylempi on ainakin saanut liikaa UV-säteilyä, siksi tummat (liilat?) täplät.
Näkyy niitä täplöjä olevan alemmassakin kuvassa.
Valoa vaan kauemmas. 125W on hurja teho noin pienille.

geeni

Valo on nyt vähän kauempana, eikä lehtien pigmentti ole ainakaan enää pahentunut. Vaan eivät nuo kasva juuri ollenkaan, eivät tosin näytä kuolevankaan. Missäs vaiheessa täysin ravinteettomassa väliaineessa kasvatettaville pitää ruveta antamaan lannoitetta?

Kyseessä siis ensikasvatus ja Naga Morich / Caribbean Red Habanero. Hidaskasvuisuus on kyllä tiedossa. Itämässä on myös Bolivian Rainbow koristepuskaksi ja lisää Nagaa kaiken varalta.

Kärsä Babar

Kyllä sitä ravinnetta täytyy heti antaa jos siinä väliaineessa ei ole.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

hessi

itse olen käyttänyt kasvukivivillakuutioita ja heti jo niiden kasteluvaiheessa kastellut ne lannoiteveteen ja kylvöstä eteen päin joka
ikisellä kastelukerralla lannoitetta, tietenkin suhdetta muuttaen kasvun edetessä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: hessi - marraskuu 09, 2010, 21:54:16 ip
itse olen käyttänyt kasvukivivillakuutioita ja heti jo niiden kasteluvaiheessa kastellut ne lannoiteveteen ja kylvöstä eteen päin joka
ikisellä kastelukerralla lannoitetta, tietenkin suhdetta muuttaen kasvun edetessä :)

Saattaa helpottaa itämistäkin, kun saa vähän hapanta.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

geeni

Tais niillä tosiaan nälkä olla. Pahemmin palanut yksilökin rupesi työntämään kakkoslehtiä heti ravinnelitkua saatuaan. GHE Flora/Micro/Bloom.

geeni

marraskuu 20, 2010, 15:31:04 ip #7 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2011, 20:44:19 ip käyttäjältä geeni

Siirto varsinaiseen kasvualustaan. Altakasteluruukussa on pohjalla jonkin verran Vulkaponiccia, loput hydrosoraa.

geeni

Ylimääräinen taimi pääsi joutilaaseen bonsai-kuppiin. Saa nähdä, suostuuko kasvamaan tuossa ollenkaan.

omarosa

Lainaus käyttäjältä: kuje - marraskuu 04, 2010, 22:26:43 ip
Lainaus käyttäjältä: geeni - marraskuu 04, 2010, 22:14:13 ip

Ylempi on ainakin saanut liikaa UV-säteilyä, siksi tummat (liilat?) täplät.
Näkyy niitä täplöjä olevan alemmassakin kuvassa.
Valoa vaan kauemmas. 125W on hurja teho noin pienille.

Mulla on noin pienillä juuri nyt 400w spna ja lisävalona 7w led punainen&sininen , ec 1,1  , minikasvarin muovikuvulla ym. vähän varjostan ekoina päivinä, tarkkaillen.
Kääntyvät ledi valon suuntaan, vaikuttaisi olevan hyvä lisävalon lähde natikalle tai auringolle.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

kuje

Lainaus käyttäjältä: omarosa - marraskuu 29, 2010, 20:22:09 ip
Mulla on noin pienillä juuri nyt 400w spna ja lisävalona 7w led punainen&sininen , ec 1,1  , minikasvarin muovikuvulla ym. vähän varjostan ekoina päivinä, tarkkaillen.
Kääntyvät ledi valon suuntaan, vaikuttaisi olevan hyvä lisävalon lähde natikalle tai auringolle.

Etkö sä joku aika sitten kironnu loistarit, yms. alimpaan helvettiin?
Älä nyt vaan mainosta tota 7 W lediä prkl. Joku vielä ostaa. ;D
Sen ledin valoteho ei paljoa paina, kun sulla on myös 400 W natikka sohottamassa.

geeni

Note to self: kissat syövät satunnaisesti myös chilin lehtiä...

geeni

Bolivian Rainbowkin pääsi alkuun.

geeni

kuje

Tuuheasti näyttää kasvavan. Hienoja kuvia! Tekeekö joku ohjelma automaagisesti noi raamit vai teetkö itse?

geeni

Lainaus käyttäjältä: kuje - joulukuu 11, 2010, 17:01:33 ip
Tuuheasti näyttää kasvavan. Hienoja kuvia! Tekeekö joku ohjelma automaagisesti noi raamit vai teetkö itse?

Tullut tavaksi lisätä itse tollanen vakiokehys muun käsittelyn yhteydessä.

geeni

Nuppuja rupesivat puskemaan, enkä raaski niitä poiskaan nyppiä.

Bolivialainen ei suostu sitten millään lopettamaan tuota lehtien rullailua. Lisämagnesiumia kokeilin jo, mutta mahtaakohan olla jostain muusta kiinni. Miniruukkuun ängetyn chinensen isoimmat lehdet taas alkoivat vähän kellertää. Lisätyppi olevinaan vähän auttoi, mutta voihan olla, että kuppiin mahtuva juuristo ei kykene ylläpitämään kovin suurta lehdistöä.

papereeka88

Tuo nuppujen nypintä tai jakaa porukkaa hieman kahtia.Itse olen nyt parina kautena joista ensimmäinen oli puhtaasti sisäkasvatus kausi,että nuppujen nypintä on melko turhaa puuha koska varsinkin annuumit kukkimiseen ryhdyttyän alkavat puskea nuppua sitä vauhtia,että enen pitkää niitten nyppimiseen kyllästyy ja omasta mielestä se,että kasvi alkaa sisällä tekemään nuppuja on osoitus suotuisista oloista (tosin annuumien kanssa se nyt on vähän niin ja näin,kun tuntuu,että aina ne kukkii vaikka hoito olisi huonoakin :D) mutta turhaan niitä nyppimään.Kasvikuivattaa nuput ja varistaa kukat pois jos olosuhteet ei ole tarpeeksi suotuisat sadon tuottamiseen.Itsellä on nyt alta kastelu ruukussa 2 vuotta vanha lemon drop joka tekee talvisaikaan monta kertaa paljon nuppuja,mutta saattaa sitten yhtäkkiä päättä ettei kannatakkaan ja kuivattaa kaikki nuput ennen kuin tulee edes kukkia.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Azukki

Jos oikein muistan niin oma Bolivian Rainbow teki tuota lehtien rullaamista myös. Taisi lopettaa sen kun pääsi isompaan ruukkuun.

-V-

Tuohon kanoottilehti-ilmiöön olisi kiva löytää joku selitys. Itsellä eräs Bolivian Rainbow x Pimenta da Neyde F2 -yksilö harrasti tuota samaa, eikä mullakaan magnesium auttanut yhtään. Vilkaisin capsicumien geenilistausta, ja sieltä löytyi parikin resessiivistä geeniä, jotka aiheuttavat moista, joten voihan olla, että ainakin osassa bolivialaisia löytyy tuo geeni ja sitten sopivalla tsägällä niitä sattuu täysi satsi johonkin siemeneen (vai siemeniin? Ovatko yhden podin sisältämät siemenet geneettisesti samanlaisia?).

Kyseinen kasvi ei muuten ole tuottanut ensimmäistäkään siitepölyhiukkasta koko elämänsä aikana, suorastaan pakotti vähän risteyttelemään lisää  ;D

EDIT: Sattuipas sopivasti tämän ketjun otsikko  :D