kesäkuu 24, 2024, 16:21:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2011

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2010, 17:38:17 ip

« edellinen - seuraava »

Jesper

No en kyllä tiedä voiko tuolla töpätä. Varmasti loistava valinta ainakin speksejä katsottaessa...

bluesman

 Kaikki 4 edellistä Nikonia oli Japanissa tehtyjä. Huomasin vasta kotona että made in Thailand. Mihinkään ei voi enää luottaa.

tulimies

hienosti on täälläkin näemmä kausi käynnistynyt :)

Lihamestari

Veikkaampa, että toi on vallan mainio peli, uusita uuttahan toi edustaa...
Noit on tullu ku sieniä sateella viimeaikoina, niin mä olen jo luovuttanu.
Tolla D300:lla mikä itellä on, meen monta vuotta tai kunnes taas korvien välissä napsahtaa! ;)
Videokuvausta mä itse kaipailen, siitä vois olla joskus hyötyä, mutta muuten tossa on suurinpiirtein kaikki, mitä tartten...

Kuvailut on ollu viimeaikoina senverta jäissä, että näillä mennään!
FX kenno sit kehiin, kun sen hinta alkaa olla inhimillinen...
Chileistä, kun nappailee macroja, niin 1,5x croppi on aika pop! Saa pikkasen yksityiskohtiakin... :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

 Oon vähän pettynyt. Kuvathan ovat epätarkkoja. Pitäiskö käyttää jalustaa? Kuvissa Peruvian purple ja Tepinin podi.


Lihamestari

tammikuu 13, 2011, 21:29:06 ip #206 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2011, 21:36:39 ip käyttäjältä Lihamestari
En mä mun mielestä tossa tärähtämistä ainakaan näe, pirun kapea syväterävyys ainakin on!
Macroilun hastehan tuo!

Jalusta tosin on hyvä olla ja kun tollaisista paikallaan olevista kohteista ottaa kuvaa, niin siihen jalustalle vaan salamaa vielä kehiin (niinkun näyttä olevan), se pysäyttää liikeen aika hyvin ja antaa tarpeeksi valoa, kun aukko on suht pienenä.
1:1 suurennossuhdetta lähestyttäessä tuo syväterävyys ei ole päätähuimaava...

Nuita voi käydä laskeskelemassa täällä
Mä en tiedä mikä macro sulla on käytössä, mutta jos esimerkiksi ottaa tuon nikonin uusimman 60mm macron, niin lähimmällä tarkennusetäisyydellä terävää jälkeä syntyy aukolla 16 4,4 millin verran...

Ja osuuko tarkennus kohdilleen vai tarkennatko käsin?
Tepinissä varsi on terävä, mutta hedelmä on jo terävyysauleen ulkopuolella.

E: Siellä kamerassa on sellainen tarkennuksen hienosäätö, jos tuntuu ettei automaatti tarkenna kohilleen.
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Tossa yks cropattu kuva jostain random kukkahämiksestä!
Silmät ja hämiksen lounas on skarppia, mutta takapuoli on jo blurrin puolella!
Kokoa tolla oli jotan millin ja kahden välillä...
Kuvaa on cropattu.

Oli vähän kirkas päivä, niin kukka paloi puhki! :(
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Kuvat on otettu käsivaralta Medical-Nikkor 120mm objektiivilla jossa on kiinteä rengassalama. Tarkennus tapahtuu objektiivin etäisyyttä kohteesta muuttamalla.
Kuvat on cropattu n.viidennekseen originaalista. Kyllähän mä normaalisti käytän jalustaa.


bluesman

 Hieno hämppiskuva. Oon nuorempana kuvannut paljon mm.perhosia laittamalla loittorenkaan 135mm teleen niin ei kohde heti säikähtänyt.

Lihamestari

Jees, eli tarkennus on mennyt pikkaisen huti!
Ja kuten isommasta kuvasta huomaa, niin onhan tossa terävää kohtaa vaikka kuinka paljon!

Apu tuohon saatta olla macrokisko. Koskaan en ole kyseistä kapistusta nähnytkään, mutta isotpojat kertoo, että sillä olis helppo säätää tarkennus kohdilleen, kun jalustan kanssa pelaa!
Ja tossa sun uutukaisessahan on se LiveView, joten ei tartte sitä pientä reikääkään tihrustaa, vaan kattelee siltä näytöstä tarkennusta kohilleen...

Kiitoksia! Toi hämppis oli eka macrokuvausyritys!
Palo pinna ja oikea olkapää! ;D
Ens kesänä uudestaan, yhtä kokemusta rikaampana!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

JaloPena

Hienosti rajattu ja sommiteltu hämähäkkikuva ja kauniit kellanruskean sävyt.

Ison kennon hyvä puoli on, että kuva antaa mukavasti jälkikäsittelyvaraa vielä koneellakin.  :) Liikkumattomista  kuvista saa myös liitettyä esim kolmen eri tarkennuksella otetun päälekkäisvedoksen, joka on erittäin syvätarkka. Onko kenties tuttu juttu? Pyöreäselkäisiä kokoelmakovakuoriaisia kuvattaessa ainakin ohjelmaa käytetään. Chilikuvissakin siis voisi toimia.

http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/CZ5/combinez5.htm

Työkseni hyönteisten parissa touhuavana ja lisäksi niitä keräilevänä olen sattunut näiden asioiden kanssa tekemisiin. (Selvennykseksi, itse en ole kuitenkaan ko liittämisiä tehnyt.)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

MasaT

Laitan huomenna oman kuvani kukkahämiksestä omaan päiväkirjaani.. Siitä sitten siellä..

bluesman

 Ja eikun offtopicia lisää. Kuva kultasiivestä vuodelta 1972. Skannattu diasta. Loitto + 135mm linssi. Täytyy ruveta uudelleen harrastamaan hyönteiskuvausta näin digiaikakaudella. Olisko sen helpompaa tiedä häntä.


tonttu

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 13, 2011, 21:15:55 ip
Oon vähän pettynyt. Kuvathan ovat epätarkkoja. Pitäiskö käyttää jalustaa? Kuvissa Peruvian purple ja Tepinin podi.




Pakko ihmetellä tuota täällä jollain toisellakin esiintynyttä tepinin podia. Kuvahaut tepinistä kertoo, jotta podi on pyöreä nuppineulanpää. Samoin itselläni 2 kautta ja nytkin tarhassa on pieniä nuppineulanpäitä. Pienintäkään palkomaisuutta ei ole havaittavissa. Onko kyse kasvuolosuhteista, vai kenties lajikeristeymästä?

bluesman

Kyseessä on Tepin Eastern Travis County, Fataliin siemenistöstä. En oo aiemmin Tepinin podia nähnyt niin en osaa sanoa mistä on kysymys.

MasaT

tammikuu 14, 2011, 12:21:30 ip #216 Viimeisin muokkaus: tammikuu 14, 2011, 12:26:50 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 14, 2011, 12:06:02 ip
Kyseessä on Tepin Eastern Travis County, Fataliin siemenistöstä. En oo aiemmin Tepinin podia nähnyt niin en osaa sanoa mistä on kysymys.

Ei tuo ole tepin, vaan pequin eli chiltepin. Näitä sekoitetaan toisiinsa ihan jatkuvasti.


Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 14, 2011, 06:27:19 ap
Ja eikun offtopicia lisää. Kuva kultasiivestä vuodelta 1972. Skannattu diasta. Loitto + 135mm linssi. Täytyy ruveta uudelleen harrastamaan hyönteiskuvausta näin digiaikakaudella. Olisko sen helpompaa tiedä häntä.
Helppoa se ei ole, mutta halvempaa!
Kovasti vaan nappaa kuvia, niin joku niistä on toivon mukaan terävä! ;)
Se syväterävyyttä lisäävä tekniikka on nimeltään Focus stacking, mutta siihenkin hommaan kannattaa hankkia se macrokisko, niin on helpompi tarkentaa eri tasoille...

Hieno perhoskuva!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

 Kiitos MasaT oikaisusta. Olihan mulla kasvin nimilapussa oikea lajinimi Chiltepin. Tulee vaan tietämättään lyhenneltyä nimeä.

bluesman

 Ja sitten uusi menetelmä (siis minulle uusi) kokeiluun; NFT elikkä Nutrient Film Technique. Idea on yhdessä paketissa oleva jatkuvasyöttöinen kasvatussysteemi. Kokonaisuuteen kuuluu loota (reso) josta pieni vesipumppu pumppaa jatkuvasti reson lannoitevettä yläpuolella olevalle kaltevalle tasolle jossa kuitumatto antaa juurille sitoutumiskohteen. Kasvit istutetaan esim. kivivillakuutioihin ja suojakanteen leikataan sopivankokoiset reiät jottei valo pääse tasolle ja aiheuta leväkasvustoa.
Pienimmän saatavilla olevan NFT-systeemin reso vetää 10 litraa joka riittänee kuvan kokeiluchileille; Inca red drop ja Lombok orange. Lähinnä riitoisuus on laatikon koosta kiinni, veikkaan että kuukauden kuluttua ei lootassa mahdu kasvamaan kuin yksi chili.
Systeemin pystytys kesti about 20minuuttia eikä pumppu pidä minkäänlaista meteliä.
Näitä myy mm. Kärsän Chilitarvike http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=9/101&back=history



Laitan kasvun edistymisestä jatkossa kuvia niin saamme ihmetellä tätäkin metodia kuinka toimii.