Fatalii's complete chili collection: mikä ulos, mikä sisään?

Aloittaja AV, marraskuu 28, 2010, 20:24:31 ip

« edellinen - seuraava »

AV

Ostin otsikon mukaisen kokoelman. Kasvihuoneen suunnittelu on meneillään. Koska sinne ei kaikkia (luultavasti) saa mahtumaan, pitää osa kasvattaa ulkosalla. Pystyisikö nuo jakamaan ulkona hyvin menestyviin ja kasvihuoneolosuhteita tarvitseviin?

Vinkkejä kiitollisuudella vastaanotetaan.

Jan

Tällä kelillä ei mikään taida ulkona pärjätä, kun eivät nuo vanhat parrat ole vieläkään onnistuneet Aji Perkelettä jalostamaan ;)

Mutta vakavissaan itse en ole asiantuntija, kun vasta ensimmäistä kautta itsekin kasvattelen, mutta ensimmäisenä kannattaa käydä läpi Fataliin lajikekohtaiset kuvaukset. Niissä aika monessa mainitaan suuntaa-antavasti missä viihtyy. Seuraavaksi käy läpi chiliwiki.fi ja katso mitä siellä sanotaan. Myös tuolta lajikearvosteluiden puolelta täällä foorumilla olen oppinut paljon joistain itse kasvattamistani chileistä. Infernon sivuilla (linkki foorumin ylälaidassa) on lajikohtaista juttua, joka myös on informatiivista. Mutu tuntumalla sanoisin, että ainakin paljon tukea tarvitsevat kasvit ovat helpompi tukea kasvihuoneessa. Varo vaan, kun alat lueskella noita sivuja ja suunnittelemaan kasvatusta. Äkkiä huomaat, että kello on neljä aamulla ja se ketuttaa seuraavana työpäivänä ;)

Kokeneemmat saavat korjata, jos puhun päätä heinää :)

PP

Kokeneemmat korjatkoon, mutta tässä ehdotukseni. Riippuu paljon olosuhteista ja tuurista, mitkä lajikkeet pärjää ulkona.

Aji Cristal - Kasvariin, jos mahdollista tilan suhteen. Kasvaa isoksi.
Bolivian Rainbow - Lähinnä koristechili, menee sisätiloissakin.
Habanero, Brown Large - Kasvariin, koska tykkää lämmöstä.
Turbo Pube - Ulos, aikainen esikasvatus.

CAP 220 - Kasvariin, jos mahdollista tilan suhteen. Kasvaa isoksi.
Habanero, Caribbean Red - Kasvariin, koska tykkää lämmöstä.
Duke Pequin - tästä en osaa sanoa.
Rocoto, Red Peruvian - Ulos, aikainen esikasvatus.

Short Yellow Tabasco - Kasvariin, jos mahdollista.
Trinidad Bush - Kasvariin, jos mahdollista.
7 Pod/7 Pot - Kasvariin, koska tykkää lämmöstä.
CAP 1478 (C. praetermissum) - ei mitään tietoa.
Trinidad Scorpion, Morouga Blend - Kasvariin, koska tykkää lämmöstä.
Pimenta da Neyde - Kasvariin, koska tykkää lämmöstä.