Miten tunnistaa itävän siemenen?

Aloittaja AV, joulukuu 01, 2010, 19:27:55 ip

« edellinen - seuraava »

AV

Olen ottanut Citymarketin aji cristaleista, habaneroista, jalapenoista jne siemeniä talteen pyrkien valitsemaan kypsimmät chilit. Itäminen on ollut satunnaista. Onko siemenissä mitään tuntomerkkiä mistä voisi päätellä sen itävyyttä; väri, jalka, muoto paksuus, kohta chilissä mistä siemen on otettu jne?

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

joulukuu 01, 2010, 20:04:53 ip #2 Viimeisin muokkaus: joulukuu 01, 2010, 20:53:12 ip käyttäjältä Lihamestari
;D ;D ;D ;D ;D

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 22, 2010, 12:20:25 ip
Nyt meni iloisimmin itäneet multiin ja 23w eslin alle! :)

Yllä naga, keskellä Bolivian Rainbow ja alla Jallu! :)
Mä vaan lätkin ne tollein talouspaperin päälle suuremmin tutkimatta! Noi nagan siemenet oli juuri noita kaupasta hankittuja tuorechilejä!
9 heitin tulille 8 iti! Ylimääräiset vaan mäkeen...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Chilivaari

Onhan noita testejä netissä sekä tuoreille että kuivatuille. Jotakin vesilasissa huljutteluja ainakin olen kokeillut. Olikohan se niin, että kelluvat olivat huonoja ja pohjalle painuvat hyviä?

Kokemukseni oli sellainen, että testi kyllä erotteli hyvät pohjalle, mutta huonoistakin iti vielä yli 50%, kun koko erästä itävyys oli jotakin 75%. Koko homma tuntui turhalta ja olen sen jo unohtanut.

Vaaleista siemenistä voi tummuneet ja halkeilleet heittää pois.

jpenna

Lainaan vaikka tätä ketjua. Ostimme kesällä Prismasta Chili-kasvin, jotain melko mietoja, lajista en ole varma. Ajatus oli ottaa siemeniä talteen, jotta voisin laittaa itse kasvamaan. Kasvin vointi meni viime vikkoina niin heikoksi että päätin siirtää sen kompostin puolelle. Siemeniä ei tullut mieleen keräillä hyvissä ajoin, mutta palkoja on pakastimessa aika runsaasti.

Kysymys siis kuuluu, "kuoleeko" siemenet pakastimessa vai voiko niitä vielä käyttää idättämiseen jos oikein vilkkaasti menen niitä nyt pakastimesta pelastamaan?

Larski

Lainaus käyttäjältä: jpenna - joulukuu 05, 2010, 15:34:55 ip
Kysymys siis kuuluu, "kuoleeko" siemenet pakastimessa vai voiko niitä vielä käyttää idättämiseen jos oikein vilkkaasti menen niitä nyt pakastimesta pelastamaan?

Viisaammat korjatkoon, mutta sanoisin että kuolee. Tuoreina pakastettujen podien siementen vesi "särkee" paikat jäätyessään ja itävyys kärsii. Kokeilemallahan tuo tietysti parhaiten selviää.

Chilivaari

Tätä on pohdittu ennenkin ja silloin tulos taisi olla, että yksi pakastimesta otettu siemen iti jopa nopeasti, mutta ei siitäkään kunnon chiliä syntynyt, vaan siemen oli vialla.

Varmaan niitä pystyy pakastamaan ammattimaisin ottein ja kuivat siemenet kestävät vaikka mitä, mutta kotipakastimesta ei hyödytä sulattaa. Siemenet ovat halpoja ja niitä on runsaasti tarjolla, erittäin herkullisiakin lajikkeita. Suosittelen siemenkauppaa. Puoli vuotta kestävä kasvatus ansaitsee hyvät siemenet.

jpenna

Ok, kiitos nopeasta vastauksesta. Nyt kun vain keksisi mikä lajike se mahtoi olla. Oli siinä mielessä kiva että sen sai silputa salaatin sekaan ja tuli sopivasti aromia  ;).

Tulisempaan tarpeeseen, lähinnä vaimon käyttöön, meillä kasvaa Thaimaalaisia "hiiren paska" chilejä.