tammikuu 09, 2025, 22:51:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Geodesic-mallisen kasvihuoneen suunnittelu (Dome-Greenhouse)

Aloittaja Leksi80, joulukuu 05, 2010, 18:39:35 ip

« edellinen - seuraava »

Leksi80

joulukuu 05, 2010, 18:39:35 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2010, 20:12:15 ip käyttäjältä Leksi80
Eli seuraavanlaista kasvihuonetta olen ajatellut kesällä rakentaa Chilinkasvatukseen ja miksei muuhunkin:

http://straussoffice.com/construction/

En toki ihan tuossa kokoluokassa, vaan noin 18,5m2 kokoisen =)
Vajaa 600€ laskin kustannuksia kasvarimuovilla ja vajaa 1300€ polykarbonaattikatteella raunamuoveineen.
Exceliä hintalaskelmista ei näköjään osaa tämä foorumi tähän liittää ja nyt juuri en jaksa palvelimelle sitä upata linkiksi. Se nyt ei vielä ole tämän avauksen pointti kuitenkaan, vaan kysymys että onko kellää kokemuksia?

Pitää myös Lappeenrannan kaupungilta käydä kyselemässä lupa-asioita ensin, jotta ei tule turhaa työtä harrastettua.

Onko teistä chilipäistä kukaan koskaan Suomessa rakentanut vastaavaa, tai tietoisia että missä moisia seisoo pihalla?

EDIT: hinnat nouseet tästä alkuperäisestä arviosta, mutta lue eteenpäin miksi...

Leksi80

Miksaa

Ota excelistä printscreeni ja laita se tänne kuvana. Itseänikin kiinnostaisi sun hintalaskelmat...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Leksi80

joulukuu 05, 2010, 19:57:08 ip #3 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 18:47:08 ip käyttäjältä Leksi80
Noniin, ohessa linkki excel-tiedostoon.

https://docs.google.com/leaf?id=0B6svSg10pgtBMDcyMWZlNDYtNzc0YS00NzYxLWI1NjEtNDdhZjIxZTZkOTg4&hl=en&authkey=CLv0wMwC

Ja kaikkihan tietävät että parhaisiinkin arvioihin pitää aina lisätä 50-100% realiteettilisää =)

Kuitenkin pääpiirteittäin tuossa on perusteet rakennelmalle ilman pohjaratkaisua. Sepeliä tjsp. kuten kuvissakin.

Leksi80

joulukuu 05, 2010, 20:06:15 ip #4 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 15:34:31 ip käyttäjältä Leksi80
Huomioikaa siis että tiedosto on tosi raakavedos ja tein sen itselleni, joten muiden voi olla hiukan outo sitä lukea. Pistin nyt kuitenkin muillekin uteliaille näkyviin.

Saatavat palat per levykoko -kohta tarkoitta siis että 4 tehdasleikatusta leikkuukoosta pitää taiteilla noita kolmioita ko. määrä.
Ei oikein mene koot kohdalleen, kun ei saa 3m leveydellä noita katteita, jonka takia syntyy hukkapaloja melko paljon.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Leksi80 - joulukuu 05, 2010, 19:57:08 ip
Noniin, ohessa linkki excel-tiedostoon.

https://docs.google.com/leaf?id=0B6svSg10pgtBMDcyMWZlNDYtNzc0YS00NzYxLWI1NjEtNDdhZjIxZTZkOTg4&sort=name&layout=list&num=50

Ja kaikkihan tietävät että parhaisiinkin arvioihin pitää aina lisätä 50-100% realiteettilisää =)

Kuitenkin pääpiirteittäin tuossa on perusteet rakennelmalle ilman pohjaratkaisua. Sepeliä tjsp. kuten kuvissakin.

Pahoittelemme, mutta pyytämääsi sivua (tai tiedostoa) ei ole.

Tarkista osoite ja yritä uudelleen. :(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Leksi80

joulukuu 06, 2010, 18:43:35 ip #6 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 18:46:19 ip käyttäjältä Leksi80
Päivitin tiedostoa ja latasin tiedoston uudelleen. Tällä kertaa en laittanut sitä näkyviin myös google hakuihin vaan pelkästään niille, joilla on suora linkki.
Linkki pitäisi kyllä toimia, koska otin sen uudesta tiedostosta:

https://docs.google.com/leaf?id=0B6svSg10pgtBMDcyMWZlNDYtNzc0YS00NzYxLWI1NjEtNDdhZjIxZTZkOTg4&hl=en&authkey=CLv0wMwC

Tässä pitäisi olla nyt suora linkki. Ilmeisesti pastesin väärästä kohtaa tuon aiemmin.

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Leksi80

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Leksi80

joulukuu 06, 2010, 19:04:39 ip #10 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 19:06:29 ip käyttäjältä Leksi80
Suurin kysymys minulla itselläni pyörii luujuuslakennan puolella, koska sitä en osaa.
Miten paksu ja mistä materiaalista pitää olla tuon ylimmän kattorakenteen talvella, koska siihen tulee suurin paine sen ollessa vaakatasossa?

Tuonhan voisi tehdä sen mukaiseksi, että ylhäällä pleksiä tjsp. ja alempana PC-katetta ja sitten helmat saavat olla vaikka kasvarimuovia, tai 4mm pienintä PC-katetta, koska ei niihin kohdistu lumesta painoa.

HUOM. Ainakaan aluksi tuon ei ole tarkoitus olla lämmin talvella, vaan kunhan "ikkunat" kestävät lumen taakan nuoskallakin. Tarkoitus on tehdä pysyvä rakennelma, koska en halua riisua sitä joka talvi runkoon asti.

ingeniero

joulukuu 06, 2010, 22:06:13 ip #11 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 22:07:48 ip käyttäjältä ingeniero
Lumikuorma on rakennelaskelmissa 2kN/m2 keski-suomen paikkeilla... ;D
No joo, kyllähän se on vähän eri laskea kasvari kuin kauppakeskus tai asuintalo.

Mikä olikaan sinun suunnitelma rungoksi? Toteutushan tuossa on massiivisen vaativaa.

Leksi80

joulukuu 06, 2010, 23:34:59 ip #12 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 23:43:18 ip käyttäjältä Leksi80
Lainaus käyttäjältä: ingeniero - joulukuu 06, 2010, 22:06:13 ip
Mikä olikaan sinun suunnitelma rungoksi? Toteutushan tuossa on massiivisen vaativaa.

Sitä tässä juuri suunnittelen, että tekeekö kakkosnelosesta vai 2x2:sta vai mistä. Painoa tulee joka tapauksessa jonkin verran, että tuota kokoakin sen takia olen miettinyt moneen otteeseen. Onko sinulla jokin erityinen pointti, että mikä toteutuksesta tekee normaalia vaativampaa? Itse konseptihan on melko simppeli, mutta yläosan kokoaminen vaatii paljon apua jo painon ja korkeuden takia.

Leksi80

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - joulukuu 06, 2010, 22:06:13 ip
Lumikuorma on rakennelaskelmissa 2kN/m2 keski-suomen paikkeilla... ;D

Yksi vaihtoehto olisi varmaan tehdä metallikalterit yläosan ikkunoihin, jotta lumipaino jakautuisi paremmin eikä hajoittaisi valokatteita.
Riittäneekö vain sekään. Tuo kolmio olisi kuitenkin melkein neliön kokoinen pienellä kallistumalla. Pitäisi siis kestää suurinpiirtein reilu satakiloisen miehen seisomisen keskellä ruutua, jos 200kg on about neliön paine, mutta se ei painotu kokonaan yhteen pisteeseen.

ingeniero

Onhan tuo helppo toteuttaakin jos on täydelliset suunnitelmat mittoineen ja kaikki ennen sahailuja mietitty sataan kertaan :D
Itse lähtisin kikkailemaan kerralla kunnolla ja metallirunko. 25x25x3 kulmaraudasta taiteilemaan. Jotenkin tuo projekti on niin isotöisen ja vaativan näköinen, että en puusta tekisi.

Muista kuitenkin sanonta: "Toiset tekee mitä osaa, toiset taas tekee mitä haluaa."
Itse olen tuohon ekaan kuuluva...sinä ehkä hoidat homman kuin homman helpommin ;)

Leksi80

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - joulukuu 07, 2010, 11:00:08 ap
Onhan tuo helppo toteuttaakin jos on täydelliset suunnitelmat mittoineen ja kaikki ennen sahailuja mietitty sataan kertaan :D
Itse lähtisin kikkailemaan kerralla kunnolla ja metallirunko. 25x25x3 kulmaraudasta taiteilemaan. Jotenkin tuo projekti on niin isotöisen ja vaativan näköinen, että en puusta tekisi.

Muista kuitenkin sanonta: "Toiset tekee mitä osaa, toiset taas tekee mitä haluaa."
Itse olen tuohon ekaan kuuluva...sinä ehkä hoidat homman kuin homman helpommin ;)

Oikeastaan sen takia teen säänkestävästä puusta, koska se on jo kerran tehty ko. matariaalista onnistuneesti ja itse olen siitäkin tekemässä pienempää samaisesta kakkosnelosessa kuin kuvissakin. Pitäisi täten kestää, kun kunnolla suunnittelee loppuun asti liitoksetkin.
Rosterista teen vielä nuo keskiöt molemmin puolin niin se on kymmenien vuosien rakennelma.

Loppupeleissä tuo on todella simppeli runkorakennelma, suurin työ ja hampaan kiristys tulee varmasti sen kattamisesta, eli "ikkunoista".

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Leksi80 - joulukuu 07, 2010, 18:51:25 ip
Oikeastaan sen takia teen säänkestävästä puusta, koska se on jo kerran tehty ko. matariaalista onnistuneesti ja itse olen siitäkin tekemässä pienempää samaisesta kakkosnelosessa kuin kuvissakin. Pitäisi täten kestää, kun kunnolla suunnittelee loppuun asti liitoksetkin.
Rosterista teen vielä nuo keskiöt molemmin puolin niin se on kymmenien vuosien rakennelma.

Loppupeleissä tuo on todella simppeli runkorakennelma, suurin työ ja hampaan kiristys tulee varmasti sen kattamisesta, eli "ikkunoista".

http://www.youtube.com/watch?v=SoYo3Lpqgsw&feature=related
Simplest Geodesic Dome Construction "       Aattelitko lyödä prässillä rosteri pellit muotin päällä muotoon vai miten , joku löytäis varmaan netin kautta valmiita peltejäkin, "2x2"
oli käytetty puutavarana tuossa linkissä.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Leksi80

joulukuu 07, 2010, 20:01:03 ip #17 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2010, 20:03:27 ip käyttäjältä Leksi80
Kävin tänään Starkilla kyselemässä vähän hintoja pulteista ja sopivasta metallilevystä noihin keskiöihin.

Päädyin valitsemaan molemmat ruostumattomasta teräksestä(siis suunnitelmana, en ostanu vielä mitään), koska se on niin mukavan kallista.
2mm rosterilevy (2mx1m) riittää 50 kpl 20cmx20cm kokoiseen palaseen. Tarvittaisi käytännössä 52 kappaletta, mutta oven tekemiseen häviää juuri sopivasti nuo kaksi. Tuo on muutenkin varman päälle vedetty, koska alimpiin 4 kiinnityskohdan osiin ei tarvita noin suurta palaa, mutta parempi liikaa terästä kuin liian vähän.
Koko levy kustantaa sen hiukan alle 300€.

Myös pulttien hinnat arvioin hieman alhaiseksi alunperin, mutta satasella saa pultit, prikat molempiin puoliin ja lukkomutterin. Kokonaisuuden hinta nousi siis 800€ kantturoihin kasvihuonemuovilla toteutettuna.

Noihin hintoihin kun lisää pohjaratkaisun niin puhutaan 1000€ rakennelmasta kasvihuonemuovilla ja 2000€ investoinnista, jos laittaa valokatteella. Jotain siltä väliltäkin, jos tekee hybridin.

Voisiko joku kokeilla toimiiko sama linkki uuteen tiedostoon, koska tällä kertaa päivitin tiedoston poistamatta vanhaa? Google docs on minulle vielä hieman uusi tuttavuus. Itse jos kokeilen, niin se tietää kuka olen ja avaa sen eri näkymään kuin "vierailijalla".
Jos näyttää hinnat nouseen yli 800€ yhteensä kohdassa, niin tuo päivttäminen toimii sitten ihan ok.

Leksi80

Lainaus käyttäjältä: omarosa - joulukuu 07, 2010, 19:58:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Leksi80 - joulukuu 07, 2010, 18:51:25 ip

http://www.youtube.com/watch?v=SoYo3Lpqgsw&feature=related
Simplest Geodesic Dome Construction "       Aattelitko lyödä prässillä rosteri pellit muotin päällä muotoon vai miten , joku löytäis varmaan netin kautta valmiita peltejäkin, "2x2"
oli käytetty puutavarana tuossa linkissä.

Kaikki vinkin otetaan vastaa, että miten tuosta levystä saan ne muottiin ja missä, jos kotioloissa ei onnistu.
Metallityöt ovat minulla jääneet viime aikoina vähiin ja jos ei muu auta, niin käyn paikallisella pajalla kysymässä, jos kaupungin työpajalla porukka voisi jelpata meikää. Itse vain leikkaisin palat valmiiksi irti levystä.

omarosa

Tossa youtube linkissä ,näkyy pysäytyskuvassa pellin olevan tehdastekoinen ja valmiiksi sinkitty, varmaan siisteimmän/onnistuneimman saisi kun etsisi noiden peltien valmistajan. Kimppatilausta.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado