tammikuu 10, 2025, 19:16:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2011

Aloittaja jewe, joulukuu 06, 2010, 20:26:27 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Itselläni oli viimekesänä tomaattia 1 taimi/amppeli ja tuuhettui isoksi puskaksi sekin ja satoa tuli kivasti. Jäi jopa pilaantumaan asti. Reilun kokoisia olivat amppelitkin. Mansikkaa voi laittaa useamman, ehkä kaksi on kuitenkin ihan sopiva määrä. Lannoitteena ihan rehellinen kanan paska.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

jewe

Juu, yhdellä taimella olen omatkin tomaattiamppelit tehnyt. Tammisillalla taisivat tosin laittaa useampia taimia mutta niillä oli isompia amppeleitakin ja siellä nyt on muutenkin kaikki niin suurta ja kaunista. :D

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 07, 2011, 09:17:49 ap
Juu, yhdellä taimella olen omatkin tomaattiamppelit tehnyt. Tammisillalla taisivat tosin laittaa useampia taimia mutta niillä oli isompia amppeleitakin ja siellä nyt on muutenkin kaikki niin suurta ja kaunista. :D
No varmasti on! Voi, kun joskus täältä jumalanselän takaakin pääsisi käymään ja kokemassa itse sen suuruuden.  :D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Revenant

Itselläni on myös tomaattilajikkeena tuo "Tumbler". Mansikkalajikkeena toimii ilmeisesti jonkinnäköinen amppelilajike, "Temptation".  Amppelikoko taitaa olla tuo samainen 25cm, joten laitan siis 2 mansikantainta/amppeli.
Luulisi että lannoitteena toimii tuo nutriforte, kun nimessä mainitaan "mansikka & tomaatti".  :D
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

kalat69

heh heh, ei täällä nyt kaikki niin isoa ja kaunista oo.... ::) tällä hetkelläkin chilit on niin pirun pieniä ;D mut onhan niin toisaalta paljon ::)
meillä oli joo amppelissa kolme taimea, mutta kun me tehdään niitä myýntiin niin tarvii niitten olla komeita jo siinä vaiheessa kun maailmalle lähtevät, ja käyteteen sellasia amppeleita mihin meni reilut kuus litraa multaa. Reilulla lannottamisella satoa tuli ihan hirveesti. Lajikkeena tais thumpling tom.
Kyllä se nutri forte toimii mansikalla loistavasti, oon omille laittanu sitä jo parina kesänä, ja mansikoita on kyllä tullu. Periaatteessahan mansikalla olis vähän eri suhde ku chilillä, mutta meillä on kaikki saannu samaa lientä ja ovat viihtyneet.

2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Tuli siivottua tuolta idätysboxista osa vanhimmista itämättömistä siemenistä roskiin ja samalla kasvatuslista pieneni parilla lajilla, esim. nagaa ei enää idätetä. Lisäksi tuolla on vielä itämättä mm. Aji Rojo, Criolla Sella ja rocotoista Peru Puno Marki ja Riesen ja tuskin nuo kaikki nousevat joten lajikemäärä pyörisi tänä vuonna siellä 25 kpl paikkeilla. Viime vuonna oli lajeja 40 kpl ja taimia lähes tuplasti eli kaukana ollaan viime vuodesta ja ihan hyvä jos sitten paremmin jaksaisi keskittyä hoitamaan taimia kun tuohon tulee lisäksi kaikki muukin kasvatettava mm. paprikat, tomaatit, yrtit jne.

Viikonloppuna tuli myös viriteltyä lisävaloja tuonne takavarastoon josta viime vuoden tapaan tulee seuraavan vaiheen taimikasvatustila jossa sitten voi natikoitakin polttaa. Chilit muuttaa sisältä varastoon sitten kun taimihylly käy ahtaaksi ja viimeistään tammi-helmikuun vaihteessa jolloin alkaa täällä sisällä tomaattien idätykset. Varastossa kasvit ovat sitten siihen asti kunnes kasvihuone käynnistyy eli toivon mukaan viimeistään maalis-huhtikuun vaihteessa. Kasvihuoneesta taimet sitten kesällä muuttavat ulos terasseille, kasvimaalle tai osa jää tietysti kasvihuoneeseen.

noin 1000w valopatteristolla pitäisi sitten pärjätä tuolla varastossa. Nyt käytössä vain tuo 125W ESL ja välillä UFO joilla on vanhoja kasveja valaistu. UFO jää reserviin ja ilmeisesti natikoilla mennään sitten kuin uudet taimet tuonne muuttaa. Vähän ahtaasti nuo valot nyt tuolla katossa roikkuu mutta tuo L-kisko nyt määrittelee valojen paikat, ehkä tuon eslin myöhemmin siirrän toiseen paikkaan kattoa.

Pitkästä aikaa tuli myös viikonloppuna käytyä kasvihuoneessa ja nyt kasvualustatkin olisi jo valmiina kevättä varten, kuplamuovit ja styroksit vielä pitää laittaa paikoilleen. Tuo tumma raja seinustoilla kertoo ukona olevan lumihangen korkeuden eli lunta on jo nyt enemmän kuin viime vuonna.

papereeka88

Ei millään pahalla kuvien ottajaa kohtaan,mutta on se talvinen kasvihuone masentava näky :D itse kävin tässä tarkailemassa miten kasvihuone on kestänyt talventuiskut ja kaikki vaikutti oikein hyvältä :) Mutta kyllä se hämärä valosuus siellä kasvihuoneessa vaan on jotenkin masentavaa :/ Mutta ei montaa kuukauttakaan,kun on hommat taas mallissa.Täytyis varmaan kans harkita jotakin chiliä ulkokasvatusta vasten,kun kasvihuone yksilöt jää vähäisemmälle tänä vuonna.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

jewe

Itseasiassa tuossa ylemmässä kasvihuonekuvassa katolla on vielä varmaan 20 cm lunta ja kuva otettu perjantaina juuri ennen lauhoja kelejä ja eilen valui itsekseen kaikki lumet katolta. Olisi pitänyt mennä tänään päivällä katsomaan huoneeseen sisälle kun täällä näkyi vuoden ensimmäiset auringonsäteet.

Olisi ollut varmaan jo aika mukavan valoisaa sisällä ja fiiliksetkin olisi voineet nousta samalla. :)

kalat69

juu, kyllä kasvihuoneessa oli mukavan valoisaa kun aurinko paisto, ja kun oikein tarkkaan ihmetteli niin saattoi jopa tuntea kuinka se lämmitti ;D
kyllä se kesä on ihan pian!!!

papereeka88

Tjaa täällä ei aurinko paista vaan kerrytetään lumikerrosta lisää.Täytyykin mennä kaapimaan lunta kasvarin katolta pois,ettei tapahdu mitään romahtamisia :(

jewe

Kuvassa nyt lähes kaikki tämän kauden chilit, jokunen olisi vielä idätysboxissa. Aika vähän niitä on mutta näillä nyt mennään. Isoimmilla ikää nyt runsaat 5 viikkoa ja annuumit (mm. Leek) nousi loppiaisen aikoihin.

Ylempi kuva otettu 10 tammikuuta ja alempi 6.tammikuuta. Kuvakulmat on nyt erilaiset mutta jotenkin tuntuu että neljässä päivässä olisi tapahtunut jonkinlainen kasvupyrähdys melkein kaikissa kasveissa. Varsinkin tuo ylemmässä kuvassa paremmin näkyvä Trinidad Scorpio olisi turvonnut aika lailla muutamassa päivässä (vasemmassa reunassa olevan kivivillaboxin ylärivin suurin taimi jossa punainen lätkä). Muistaakseni tuollaisia pyrähdyksiä on ennenkin tapahtunut ja sitten kasvuvauhti taas hidastunut ja välillä jäänyt pitkäksi aikaa jopa paikalleenkin vaikka kaikki asiat on tehnyt samalla tavalla.

Muutenkin pitää olla tyytyväinen nyt noihin Nutriforten lannoitteihin kun ekaa kertaa olleet käytössä ihan alusta asti. Viime vuonna löysin nuo putelit vasta kun kausi oli jo hyvässä vauhdissa helmikuussa. Jostain olen lukenut että pubet ei niin lannoitteista välittäisi mutta ihan hyvin nekin pärjää kun kaikki taimet saaneet ihan samaa tavaraa samat määrät.

kalat69

samoilla lannotteilla ne pubet meilläkin, eikä ne mitään oo valitelleet ;D

bluesman

Hyvällä mallilla näyttäis olevan. Tuo skorppari on metka, kestää kotvasen aikaa ennenkuin lähtee kasvamaan mutta sitten kasvaakin melkoista haipakkaa.
Mittasin viikonloppuna ebbissä olevan raadon tyven; 4cm halkaisijaltaan. Eli pikkuinen puu tuosta tulee.
Melko vähin yksilöin aiot pärjätä? Taidat olla kaukaa viisas, mun pitäis myös karsia rankalla otteella taimimassoja. 10 jallua lähti hankeen, kohta varmaan lisää.

Reliikki

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 11, 2011, 18:52:01 ip
10 jallua lähti hankeen, kohta varmaan lisää.

Auts. Mulle mahtuis kyllä pari jalapenoa, jos niitä lumihanki muuten uhkaa. Onko se jallutunkio tässä Keravalla, voisin käydä dyykkaamassa...

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Reliikki - tammikuu 11, 2011, 19:30:59 ip
10 jallua lähti hankeen, kohta varmaan lisää.

Auts. Mulle mahtuis kyllä pari jalapeñoa, jos niitä lumihanki muuten uhkaa. Onko se jallutunkio tässä Keravalla, voisin käydä dyykkaamassa...

Ei kun Nurmijärven farmilla. Kukaan ei ilmoittanut haluavansa taimia. Muita kyllä on Keravalla.

papereeka88

Tuosta scorparista on samanlaisia havaintoja myös itsellä,tosin vasta kasvihuoneen siirtymisen jälkeen.Oli kasvarissa ehdottomasti yksi nopeimmin kasvavia lajikkeita ja olikin starfishin ja aji andean puskien jälkeen isoin chilipuska.Tosin noihin kahteen verrattu kasvutapa on selvästi enemmän pensasmainen ja rungosta tuli enemmän puumainen ja tukeva.Hyvää satoa on kyllä kyseisestä kasvistä odotettavissa,koska jopa itselle vähemmän täydellisissä kasvari oloissa kasvituotti huiman sadon joka ehti jopa kypsäksi asti,kun hiukan lämmittelin kasvihuonetta syksyllä.Hieno chili kaiken kaikkiaan.

jewe

Melko vähin yksilöin aiot pärjätä? Taidat olla kaukaa viisas, mun pitäis myös karsia rankalla otteella taimimassoja. 10 jallua lähti hankeen, kohta varmaan lisää.

Eikös olekin aika ankeeta menoa täällä tänä vuonna...ainakin chilien suhteen, pidetään nyt vähän matalampaa profiilia niin jaksaa paremmin. Kasvatan varmaan kaikkea muuta ihan liikaa. Tomaatteja tulee kuitenkin toistakymmentälajia ja sitten paprikat (jotka itämässä), salaatit,yrtit, kurkut ja kasvimaakin tuolla olisi eli kyllä tekemistä riittää.
Vai paiskot sä jalluja hankeen...kyllä kirpasee kun tollaista joutuu lukemaan. Varo ettet saa chilipoliiseja kimppuusi. :D

Azukki

Mullakin tuli oikeen paha mieli ku jouduin yhden Aji Cristalin itäneen siemenen heittämään roskiin, piti katkaista itu ettei vaan jää kärsimään roskikseen :p Eise ikinä hyvältä tunnu noita pois heitellä.

jewe

Juu ei niitä ylijäämätaimia kyllä raaskisi millään pois heittää kun on kerran alulle pistänyt. :D

Mulla on nyt kovat odotukset tuosta scorpparista, ehkä mielenkiintoisin uutuus Bondan ohella (jos nyt selvii hengissä) tai eihän noita uuttuuksia edes montaa ole tänä vuonna. Sopii mainiosti mulle jos on puumainen pensas, en kauheasti tykkää isoista hujopeista kun viime vuonna niitä riitti Championin ja "piispan hattujen" muodossa ihan tarpeeksi. Mihin sen sitten laittaisi kasvamaan ?
Ruukkuun tai kasvupenkkiin kasvariin tai terassille, ehkä kuitenkin sopii kasvariin parhaiten jos siellä satoakin saisi parhaiten. Tosin nuo chinenset ei ole mulla koskaan vielä oikein onnistuneet. :-\

papereeka88

Itellä oli siten jännästi,että en pink habaneroa saanut onnistumaan millään.Pari pientä karvaan makuista podia tuli,mutta scorpari oli täyttä tavaraa (myönnän en uskaltanut paljaltaan maistaa :D) MUtta olin kumminkin kasvia kohtaan reilu ja vein scorpioneja työpaikalle syötäväksi ::) Tosin varoitin miehiä etukäteen,mutta hulluja löytyy aina :D