Annuumien korvikkeita, onko heitä?

Aloittaja Proudfoot, tammikuu 08, 2011, 00:54:50 ap

« edellinen - seuraava »

Proudfoot

tammikuu 08, 2011, 00:54:50 ap Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2011, 09:04:18 ap käyttäjältä Proudfoot
Toista kautta aloittelemassa ja pitkään olen pohtinut mitä laittaa kasvamaan. Ensimmäisestä vuodesta tuloksena jonkin verran makoisia chilejä, mutta myös paljon pettymyksiä. Itse en saanut ainuttakaan c. annuumia menestymään. Siis en yhtään hedelmää(?!) Suurin syy tähän löytyy tietenkin tuholaisista, jotka veivät lähes kaikista annuumeista voiton. Luomujamppana mitään myrkkyjä en käytä, eikä sumuttelu riittänyt, kun tuntuu ettei annuumeilla ole minkäänlaista vastustuskykyä. Aika vahvasti sellainen maku touhusta jäi, ettei annuumeilla ole kovin paljoa sijaa enää alkavalla toisella kaudellani. Harmittaa kyllä pirusti, kun monia lajikkeita olisi upeaa kokeilla. Mietinkin, löytyisikö muista capsicumeista vastaavia lajeja, joita voisi viljellä? Olisin tosi kiitollinen, jos kokeneemmat kasvattajat voisivat laittaa vaikka yhden vinkin kerrallaan hieman vastaavista ei-annuumeista. Ihastuin tietenkin baccatumeihin, kun mokomat kukkivat ja hedelmöivätkin ilman kepulikonsteja. C. Chinenset olivat myös melko hankalia saada tuottamaan hedelmää, mutta ovat jo kasveinakin hienoja, eikä niin herkkiä tuholaisillekkaan. Pubesta ja Frutesta ei oikein ole kokemuksia.

Etunenässä itseäni kiinnostaa hedelmän ominaisuudet (maku,aromi,tulisuus..), mutta miksei myös joissain tapauksissa kasvien ulkoiset ominaisuudet (koko,kasvutapa,väritys..) Kasvin suhteen korvaaja esim. Bolivian Rainbowille voisi olla vänkä löytää. Bossehan on menestyessään pirun komea kasvi. Monissa ruuissa ja valmisteissa taasen olisi hyvä käyttää jotain nimenomaista chiliä esim. Jalapeñoa, thaichiliä, Serranoa jne. Väännän vielä sen verran rautalankaa, että haen siis korvikkeita "klassikoille" joita käytetään spesifisti johonkin juttuun. Esim. jalapeñoa käsketään laittamaan johonkin tiettyyn juttuun, mikä toisi suunnilleen samat "ominaisuudet", kuin jallu? Tai kun kokkaan thai-ruokaa, niin eikös nuo thai chilit ole useimmiten juurikin annuumeita? Entäpä jos haluan tehdä rellenoja? Ajatus varmaan selvisi...

Nämä tulevat ensimmäisenä mieleen:

- Jalapeño = Rocotot (C. Pubescens)
- Aasialaiset/Thai -chilit = Tabasco, Malagueta (C. Frutescens), Goat's weed (C. Annuum??), Lemon Drop, Aji Cristal (C. Baccatum)
- Paprika
- Bolivian Rainbow ja muut syötävät ornat
- Numexit (lähinnä siis, isot uuden meksikon miedommat chilit täyttämiseen yms)
- Serrano -tyylinen


Kasvatin ja kasvatan jatkossakin "tavallisesti" ruukuissa (tai vastaavissa), etunenässä ikkunalaudalla ja parvekkeella. Myös parisuhteessa elävänä, ruukkujen ja kasvien pitää edes jotenkin sopia asunnon muuhun sisustukseen, eikä vesisysteemit ynnämuut hienoudet tule kysymykseenkään. Luonnollisesti vaihtoehtoni ovat rajatut. Mutta tuumimpa, että tuskin olen ongelmieni kanssa ainoa, siispä miksi ei kysyä täällä ihan yleisesti asiaa.

Doc Evil

Yhtenä Thai-chilin korvikkeena voisi olla Tabasco (c. frutescens). Se ei ole ehkä niitä helpoimpia kasvatettavia, koska vaatii paljon valoa tuottaakseen satoa. Kirvoja kuhisevalla parvekkeellani Tabasco selvisi viime kaudesta kuitenkin suht vähin vaurioin ja se sopii itämaiseen keittiöön siinä missä Thai-chilikin. Maku on sellaisenaan hieman karvaan pistävä, mutta ruuan seassa se ei anna omaa persoonallista makua mukaan (kuten mm. chinenset). Tulisuus on myös suunnilleen samaan luokkaa perusthaikkujen (esim. Rawit) kanssa.

bluesman

 Thaikun korvaavaa ei oikein tuu mieleen kuin Goat´s weed joka on annuumi mutta karvainen ja itsellä viime kaudella kasvaneissa parissa yksilössä ei ollut minkäänlaista kirvaongelmaa. Toinen kasvoi kukkapenkissä ulkona ja oli alttiina kaikelle mahdolliselle. Makua kauhistellaan mutta jauheena aivan mainio, makua löytyy enemmän kuin thaikuista ja sopii omasta mielestäni aasialaiseen keittiöön hyvin.
Jalapeño on vaikea korvattava. Jospa muutat viljelymenetelmää ja laitat bubbleriin tai vsipumppuhydroon. On huomattavasti vähemmän öttiäisiä kuin multa/turveviljelyssä.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - tammikuu 08, 2011, 02:16:39 ap
Yhtenä Thai-chilin korvikkeena voisi olla Tabasco (c. frutescens). Se ei ole ehkä niitä helpoimpia kasvatettavia, koska vaatii paljon valoa tuottaakseen satoa. Kirvoja kuhisevalla parvekkeellani Tabasco selvisi viime kaudesta kuitenkin suht vähin vaurioin ja se sopii itämaiseen keittiöön siinä missä Thai-chilikin. Maku on sellaisenaan hieman karvaan pistävä, mutta ruuan seassa se ei anna omaa persoonallista makua mukaan (kuten mm. chinenset). Tulisuus on myös suunnilleen samaan luokkaa perusthaikkujen (esim. Rawit) kanssa.
Itse olen samaa mieltä tuosta Tabascosta, joka voisi makunsa vuoksi olla korvikekin. Itselläni yllättävän hyvin viihtyi ja antoi satoakin. Kasvoikin yli odotusten. On potkua ja ehkä hiukan annuumimainen makukin.  Nyt taitaa odottaa vielä ehkä tapiksi leikkausta, sillä kasvaa niin suureksi, että vie todella paljon tilaa.  ::) Itämaisen keittiön makuihin ei baccatumeilla ja chinenseillä pääse, sillä ominaismaku on liian esille tuleva noissa. Itse toki kannatan chinensien makua erityisesti kaikessa olomuodossaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

CyberDog

Mites jos suihkuttelisit säännöllisesti Neem-öljyllä. Se on kaiketikin luomukamaa ja pitää tuholaiset hyvin loitolla. Toiminut ainakin mulla. Sitten kun on sen suihkuttelun lopettanut niin on tullut tuholaisia.

Proudfoot

Kiitos vastauksista. Tuleeko muita mieleen? Ei tarvitse olla juuri noita luettelemaniani. Saisko lisää tietoa tuosta Neem-öljystä? Mitä on? Mistä löytyy? Onko hintavaa?

wille

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - tammikuu 08, 2011, 19:10:38 ip
Kiitos vastauksista. Tuleeko muita mieleen? Ei tarvitse olla juuri noita luettelemaniani. Saisko lisää tietoa tuosta Neem-öljystä? Mitä on? Mistä löytyy? Onko hintavaa?


Neem-öljy on luontainen tuholaisten torjuja. Azadirachta indican siemenistä saatava öljy, joka karkoittaa hyönteisiä kasveista. Sekoitetaan kuumaan veteen ja mäntysuopaan ja suihkutetaan lehdille.

Esimerkiksi täältä löytyy tietoa englanniksi.

Hyvin tuloksin olen tuota käyttänyt. Tällä hetkellä ei vain taida suomalaisilta jälleenmyyjiltä löytyä... Janne? Kärsä?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

miemsl

Ihan perinteisellä nokkosvedellä lähtee myös kirvat ja muut ötökät. Nokkosia saa ihan kotimaastakin ;-)

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 08, 2011, 19:48:31 ip
Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - tammikuu 08, 2011, 19:10:38 ip
Kiitos vastauksista. Tuleeko muita mieleen? Ei tarvitse olla juuri noita luettelemaniani. Saisko lisää tietoa tuosta Neem-öljystä? Mitä on? Mistä löytyy? Onko hintavaa?


Neem-öljy on luontainen tuholaisten torjuja. Azadirachta indican siemenistä saatava öljy, joka karkoittaa hyönteisiä kasveista. Sekoitetaan kuumaan veteen ja mäntysuopaan ja suihkutetaan lehdille.

Esimerkiksi täältä löytyy tietoa englanniksi.

Hyvin tuloksin olen tuota käyttänyt. Tällä hetkellä ei vain taida suomalaisilta jälleenmyyjiltä löytyä... Janne? Kärsä?


Tulee kyllä valikoimiimme. En osaa ihan tarkkaa ajankohtaa sanoa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

wille

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - tammikuu 08, 2011, 23:18:05 ip
Tulee kyllä valikoimiimme. En osaa ihan tarkkaa ajankohtaa sanoa.


Hieno homma! Itselläkin alkaa toi puteli ehtyä huolestuttavasti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Evilyn

Lainaus käyttäjältä: miemsl - tammikuu 08, 2011, 20:31:20 ip
Ihan perinteisellä nokkosvedellä lähtee myös kirvat ja muut ötökät. Nokkosia saa ihan kotimaastakin ;-)

Milläs reseptillä teet tuon nokkosveden?

hessi

Suosittelen myös Neem öljyä, olen ruiskuttanut sillä vain kerran taimet keväällä ja se on riittänyt.
Ja minulla kaikki kasvit myös multa/turpeessa, olen sitä mieltä että oikeat kasvuolosuhteet auttavat kirva ongelmassa, eli ei
liian märäksi kastelua eikä myöskään liian kauan kuivana oloa, sekä lannoitus oikein. Ja jos kasvisi ovat lähellä joitan luonnon kasveja esim. ulkona
omenapuut,marjapensaat, ruusut ja esim kesäkukka istutukset niin näille kaikille myös Neem öljy käsitelly keväällä.
Muistakaa myös se, että moni kasvattaja tuo itse alkukirvat jostain "pusikosta" omissa vaatteissan.
Itse vaihdan aina vaatteet esim, metsä lenkin jälkeen, ennenkuin menen kasvariin tai lähelle chilejä.

Ja Itse suosittelisin Aji Cristallia, vaikka onkin suht mieto chili niin erittäin käyttökelpoinen, helppokasvatettava, nopea kasvuinen ja satoisa !
Ja samoin myös Lemon Drop ja voin sanoa, että tämäkin chili maistuu Thai ruuissa paremmalta kuin Thai chilit!
Tuli sekin taas tänään testattua ! :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: Evilyn - tammikuu 14, 2011, 22:41:22 ip
Lainaus käyttäjältä: miemsl - tammikuu 08, 2011, 20:31:20 ip
Ihan perinteisellä nokkosvedellä lähtee myös kirvat ja muut ötökät. Nokkosia saa ihan kotimaastakin ;-)

Milläs reseptillä teet tuon nokkosveden?


Saaviin nokkosia ja vettä perään. Nokkosten lilluttua muutaman tunnin ota nokkoset pois ja kasta (chilipuskat ylösalaisin) nokkosvedessä.
Myös valkosipulia olen joskus käyttänyt tehoaineena.  Ainakin luonnonmukaista ;)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Herra 47

thai tyypit pitäisi kyllä kasvaa ja tuottaa satoa aika helpolla... Mutta malagueta olisi aika hyvä korvike sille...
jalapeño voi olla hankalampi korvata... Itse korvaisin sen mahdollisesti rocotolla... Mutta sekin on välillä aika haasteellinen kasvatettava

muuten komppaan hessiä...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Proudfoot

Hei kiitos tosi paljon! Kyllähän tämä lista pikkuhiljaa tästä kehittyy. Laittakaa vaan rohkeesti myös kokeellisempia (niinku tuo rocoto?) vaikka ei maistuisi ihan samalta. Thaille näköjään löytyy hyvinkin korvaavia. Sitä vähän mietin, että jos haluaa nimenomaan kokata thaisafkaa, että pysyykö luonne edelleen noilla korvikkeilla samana? Entäpä tuleton paprika wannabet? Esim. leivän päälle tai salaattiin, jos ei oikeasti (jostain kumman syystä! :) ) halua ruokaansa lainkaan tulisuutta. Paprika oli melkoisen kakkapylly kasvatettava ainakin itselläni viime kesänä. Jotenkin tuntui että pirulainen on kyllä niin ylijalostettu, että sai sydärin jo pelkästään nähdessään yhdenkin tuholaisen. Olisikohan Pimenta Cambucista korvaajaksi? Tai jostain toisesta?

PP

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - tammikuu 19, 2011, 09:09:58 ap
Entäpä tuleton paprika wannabet? Esim. leivän päälle tai salaattiin, jos ei oikeasti (jostain kumman syystä! :) ) halua ruokaansa lainkaan tulisuutta. Paprika oli melkoisen krapulapaskapylly kasvatettava ainakin itselläni viime kesänä. Jotenkin tuntui että pirulainen on kyllä niin ylijalostettu, että sai sydärin jo pelkästään nähdessään yhdenkin tuholaisen. Olisikohan Pimenta Cambucista korvaajaksi? Tai jostain toisesta?


Yksi vaihtoehto voisi olla Campane/Bishops crown. Se on makea ja sopii hyvin salaattiin tai leivän päälle. Täysin tuleton se ei ole, mutta hyvin mieto eikä pitäisi säikäyttää kokematontakaan. Baccatumina Campane ei ole tuholaisherkkä, mutta kasvatustilaa pitää olla reilusti ja lajike on melko hidas kypsymään.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 19, 2011, 15:07:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - tammikuu 19, 2011, 09:09:58 apOlisikohan Pimenta Cambucista korvaajaksi? Tai jostain toisesta?


Yksi vaihtoehto voisi olla Campane/Bishops crown. Se on makea ja sopii hyvin salaattiin tai leivän päälle. Täysin tuleton se ei ole, mutta hyvin mieto eikä pitäisi säikäyttää kokematontakaan. Baccatumina Campane ei ole tuholaisherkkä, mutta kasvatustilaa pitää olla reilusti ja lajike on melko hidas kypsymään.


Ja nuohan on aivan samat lajikkeet, jota on lukuisilla nimillä: http://chiliwiki.fi/index.php?title=Campane

Kyllä tuokin ripsiäisiä kerää, jos niitä on viereisissä kasveissa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 19, 2011, 16:56:05 ip
Ja nuohan on aivan samat lajikkeet, jota on lukuisilla nimillä: http://chiliwiki.fi/index.php?title=Campane

Kyllä tuokin ripsiäisiä kerää, jos niitä on viereisissä kasveissa.


Samathn ne on, se oli tiedossa. Podien muodossa näyttää olevan jonkun verran eroa eri lähteissä olevissa kuvissa, mutta ei mitenkään loogisesti, joten varmaan noista on olemassa hieman eri suuntiin jalostuneita muotoja.

Tuholaisista ei ole juurikaan omaa kokemusta, mutta eikö se ole yleinen käsitys, että baccat on vähiten herkkiä häiriintymään/kuolemaan niistä vaikka keräävätkin niitä. Toisessa päässä on jalostetuimmat (yleensä annuum) lajikkeet, joita edustaa juurikin esim. paprikat.

hessi

niin, kasvata kerran Rocotoa kasvata sitä myös jatkossa...
On ehdottomasti Nagan jälkeen paras lajike, ellei jopa parempi  ::),
huh ! mitäs lipsahti :o
on muuten sitten säilöttynä mauste etikkaan aivan nannaa :)
monta kertaa parempaa kuin jallut !
eikä sen kasvattaminen mitän vaikeaa ole, tykkää vaan viileästä, eikä mistän paahteesta!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry