joulukuu 22, 2024, 07:09:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Säilykechilit

Aloittaja ingeniero, tammikuu 18, 2011, 19:06:13 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Nyt kun vielä on aikaa jäljellä valita lajikkeita tähän tarkoitukseen, niin listataanpa :)
Cristalin siemenet tuli jo hankittuakin, mutta mitä muita olette huomanneet maukkaiksi chileiksi säilöä pepperonien/jalapenojen korvikkeeksi?

Onkohan tuo aji cristal liian tulinen pepperonien korvikkeeksi chileihin tottumattomalle? On tilattu tavaraa ja valitsin lajikkeen vain nettigooglailun perusteella. Pepperonithan on ihan tulettomia, etikkaisia ja väkeviä otuksia. Ilmeisesti cristalin kypsyysvaihe merkitsee paljonkin lajin voimakkuuteen ja näin ollen vihreät menee helpommin alas kuin punainen?

TunturiTiger

Säilyke habaneroiden polte tuntuu pyöristyvän tuossa etikkaliemessä. Maistuu pizzan päällä ainakin mulle. Tosin viikolla ei voi montaa pistellä, kun maha pistää mouruaan. :o

PP

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - tammikuu 18, 2011, 19:06:13 ip
Onkohan tuo aji cristal liian tulinen pepperonien korvikkeeksi chileihin tottumattomalle? On tilattu tavaraa ja valitsin lajikkeen vain nettigooglailun perusteella. Pepperonithan on ihan tulettomia, etikkaisia ja väkeviä otuksia. Ilmeisesti cristalin kypsyysvaihe merkitsee paljonkin lajin voimakkuuteen ja näin ollen vihreät menee helpommin alas kuin punainen?

Vihreät cristalit on miedompia kuin kypsät, mutta on ne silti paljon tulisempia kuin pepperonit. Aloittelijalla vaatinee totuttelua mennäkseen pepperonin korvikkeena, mutta toiset täällä syö habaneroja suunnilleen paprikan korvikkeena joten yleistyksiä ei voi tehdä.

Rundari

Tein viimekesänä Herra47 vinkistä Aji Cristal/Lemod Drop säilykettä ja tuli oikein nannaa. Suhteella 2/3 cristallia ja 1/3lemonia.

LupeKani

Sain kaverilta sen kätköistä jalopenoja jossain mausteliemessä ja tänään mussuttanut sen verran, ettei oma suht herkkä vatsa ole parhaimmillaan huomen aamuna. Mutta hyviä o, sitä en kiellä!

Herra 47

rocotot ovat myös erittäin maukkaita säilöttynä :)
ja habanerot tosiaan hiukan miedontuvat liemessä mutta maukkaita ovat... Varsinkin kana/broileri ruokien kera. Ja jos haluaa miedompaa haba säilykettä niin kannattaa kasvattaa tuletonta chinenseä myös ja sekoittaa sitä joukkoon haluamassaan suhteessa... 3 osaa esim pink habaa/aji dulce amarilloa 1 osa habaa on suht mieto sekoitus ilman että  menettää mitään maussa.

Lopuksi maininta että jos joku chili on nasta mielestä hyvää kannattaa sitä säilöä :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

Aji Cristal ei ole säilöttynä liian tulinen pepperonien korvikkeeksi se vaan on sata kertaa paremman makuinen!
Säilö kaiken asteiset kypsyydet sekaisin, eli vihreät miedompia, oranssit hiukan tulisuutta ja punaiset just sopivia hiukan tulisuutta, mut etikkaan säilöttynä ei liian tulisia edes aloittelijalle :)
Hanki purkki Fassen Aji Cristallia ja maista ! takaan ihastuksen!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

.tomppa.

Itse en ole vielä ostanut enkä koittanut laadukkaita säilykechiliä..täytyy kyllä koittaa ja ehkä eniten houkuttaa lemon drop..säilöttynä.

Miettikääpä chilisalaattia jossa champion,aij cristal,lemon drop...sitruunaa sekä vihreää salaattia,kurkkua ja tomaattia, porkkanaa sekä punakaalia  :P

lämmittävä välipala vaikka töihin!!

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - tammikuu 19, 2011, 23:51:08 ip
Itse en ole vielä ostanut enkä koittanut laadukkaita säilykechiliä..täytyy kyllä koittaa ja ehkä eniten houkuttaa lemon drop..säilöttynä.
Noi Fataliin kamat on ainakin todella hyvän makuisia!

Se suikale on erittäin mieto ja kun olen sitä antanut asiakkaille maistaa, jotka eivät tulisesta pidä, ovat kehuneet sitä! Nettisivujen mukaan tämä on mieto. Pääasiassa siellä on noita vaaleampia sävyjä.

Se kokonainen on sitten sellaista jalopenon tulisuutta vastaavaa. Niissä purkeissa taitaa lähestulkoon kaikki olla punaisia...

Jos olet pääkaupunkiseutulaisia, niin tules pistäytymään meillä Jättijaossa (kohta ollaan Citymarket Vantaa Tammisto), niin saat maistaa noita kamoja!
Meikäläinen on paikalla pääsääntöisesti ma-pe, klo 6-14, poikkeuksiakin on! Jä yllättäin, lihatiskiltä tai sen takaa tavoittaa! ;)
Mä olen jo usean asiakkaan yllättänyt sillä säilykenagalla! Viikon 5 olen lomalla ja viikkot 6-8 olen konttorirottana tiskin remontin takia...  :-\

Ja oikea maistamisjärjestyshän on, nagavalkkari --> aji cristal. Jonka jälkeen ihmetellän, miksi ei Aji Cristal tunnu missään! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

hessi

etikka säilötyt Lemon Dropit on namia :)
tässä kokonaisena säilötyt, mut tein siivujakin :)

Aketza

Täytyykö muuten noihin hedelmiin tehdä reikä tai joku viilto, että pääsee hedelmä paremmin kosketuksiin etikan kanssa?

biblo

Itse olen tökkinyt cocktailtikulla muutaman reiän noihin aina. En kyllä tiedä onko miten pakollista.
"Grow food, not lawns"

Chilivaari

Terävällä veitsellä olen tehnyt viillon kylkeen, että ilmat pääsevät pihalle.

Herra 47

ei se reikien tekeminen ole pakollista en ole itse mitään isoa eroa huomannut reiättömillä ja reikien kanssa laitetuilla
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

olen itse laittanut viillon kylkeen :)

.tomppa.

Tuollainen purkki ei kauaa vanhene  meidän jääkaapissa  :P

Näyttää todella hyvältä!! Ostin tänään s-marketista irtomyynnistä 9€ kg habaneroa ja "keltaista chiliä"  8)

Menevät sellaisenaan,tuskin teen säilykettä. Löysin muuton yhteydessä kylmäkellarista kolme purkkia lemon drop hilloa,tänään saa emäntä tehdä pannarin  :) . Laitan oman lemon drop puskan ja championeja keväällä itämään nyt kun on tilaa.. nekin hillot on elokuun lopussa tehtyjä..ette ikinä arvaa mistä ostin raaka  aineet  ;D

Jotenkin vaan ne tuntuu menevän meidän taloudessa,mutta kyllä chili kuin chili kelpaa jos valikoimaa ei ole. Ehkä nuo hollantilaiset habanerot joutuu pitkin hampain syömään mutta uskoisin että ne menevät.

Hegu

itse löysin cittarista punaista habaneroa joka oli alkujaan Dominikaanisesta tasavallasta... kilo hinta taisi olla 20 euron hintaan. lajikkeesta ei ollut tietoa

.tomppa.

tammikuu 27, 2011, 20:16:46 ip #17 Viimeisin muokkaus: tammikuu 29, 2011, 15:09:21 ip käyttäjältä .tomppa.
Tuo on suht ok kilohinta mutta löysin s-marketista  habaneroa ja keltaisia "pirkan" chilejä 9,95 Kg.

Tosin irtomyynnissä mutta olivat just eikä melkein kypsiä ja habanerot eivät olleet niin kitkeriä kuin valmispakatut, mistä lie johtuu. Maku oli kunnossa ja polte ei niin pistävä kuin yleensä!