tammikuu 09, 2025, 23:00:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valojaksosta?

Aloittaja trevori, helmikuu 03, 2011, 17:08:43 ip

« edellinen - seuraava »

trevori

Tuli hommattua 150w esli. Millanen pitäisi valojakson olla? Onko 12/12 hyvä? Habanerot on nytten n.10cm korkeita, niin minkä kokoisina yleensä alkaa tulemaan ensimmäisiä kukkia? Eikös ekat kannata nyppiä pois?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: trevori - helmikuu 03, 2011, 17:08:43 ip
Tuli hommattua 150w esli. Millanen pitäisi valojakson olla? Onko 12/12 hyvä? Habanerot on nytten n.10cm korkeita, niin minkä kokoisina yleensä alkaa tulemaan ensimmäisiä kukkia? Eikös ekat kannata nyppiä pois?

12/12 on riittävä, mutta valoa voisi olla vähän pitempäänkin. Ei niitä ekoja nuppuja tarvitse pois nyppiä, kuihtuvat itsekseen jos ei olosuhteet riitä podien kehittämiseen. Itsekin kyllä nypin aluksi, mutta olen nyt huomannut sen olevan täysin turhaa.

trevori

No laitan ajastimen 13/11 ja jos kesällä sais kasvit aurinkoiselle parvekkeelle tuottaa hedelmää :P Eka chilin kasvatus ja oon aika täpinöissään. Jos vielä ettis parin lajin siemeniä joita kesäl maistoin ja tykkäsin eli aji cristal ja lemon drop

Macex

Lainaus käyttäjältä: trevori - helmikuu 03, 2011, 17:29:54 ip
Eka chilin kasvatus ja oon aika täpinöissään.
Heitä pienesti jarrua täpinälle, koska chilien kanssa hoppuilu voi olla kohtalokasta :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

trevori

On vaan sellanen tilanne kun muutettiin isompaan ja saa pidettyä kissoilta erossa chilit, eikä tarvii pelätä että aamulla on mullat vedetty lattialle ruukusta ja kasvi tuhottu 8) Toinen kissa ei koske ruukkuihin ollenkaan (ihme) kun taas toinen senkin edestä :-\

Tapionpoika

helmikuu 08, 2011, 14:02:36 ip #5 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2011, 14:05:10 ip käyttäjältä Tapionpoika
Kissat myös kiinnostaa meitä kaikkia. Jossain sanottiin, että kasvukaudella (eli kun hedelmää/kukkia ei vielä ole omasta tahdostasi tai muuten vaan), voi valoa olla 18 tuntia vuorokaudessa. Kukituksen aikaan sitten suositeltiin valoa 12 tuntia vuorokaudessa. Tämä jossain taisi olla kyseinen foorumi sekä käyttämäni ravinnepakkauksen (GHE) ohjelehtinen (vika/tokavika sivu tästä: http://www.eurohydro.com/publications/publications/APPLICATION%20CHARTS/GB/CHART-FLORA-SERIES-GB.pdf ).

Hötkyily on turhaa, sillä lajikkeesta riippuen jo hedelmän kehittyminen kypsäksi asti saattaa viedä kuukausia. Malttia pyttyyn. Kasvit myös kasvaa mielestäsi nopeammin, ellet käy niitä tunnin välein mittailemassa. Esim. reissusta palatessa chilit on kasvanu hurjasti...

Sitten tuosta tunnin tarkkuudella valojakson säätämisestä... aika turhaa. Jos mietit luontoa, on olemassa pilvisiä päiviä ja aurinkoisia päiviä, jolloin valoa tulee moninkertaisesti pilviseen päivään verrattuna. Tähän nojaten voisi kuvitella, ettei se ole niin tarkkaa se valojakson pituus tai valomäärän muuttuminen ajan suhteen vuorokaudessa. 12h päivässä on minulla ainakin toiminut hyvin, vaikka välillä olenkin napsassut valot päälle jo muutaman tunnin ennen ajastimen käynnistymistä.

Ei muuta ku kärsivällisyyttä ja tsemppiä!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - helmikuu 08, 2011, 14:02:36 ipJossain sanottiin, että kasvukaudella voi valoa olla 18 tuntia vuorokaudessa. Kukituksen aikaan sitten suositeltiin valoa 12 tuntia vuorokaudessa. Tämä jossain taisi olla kyseinen foorumi sekä käyttämäni ravinnepakkauksen (GHE) ohjelehtinen...

Nuokin ohjeet on hampunkasvattajia varten. Kuten heidän lannoitusohjeensakin.

Luonnollinen jakso on 12 tuntia valoa + hämärän hetket päihin, eli 13/11. Noin se menee chilien kotiseuduilla. Jos on pieni valo, voi antaa pidempään, isolla vähemmän. Minusta ei pitäisi olla mitään syytä vähentää valoa chileiltä, kun satokausi alkaa. Valostahan hedelmät kypsyvät.

jone

Minulla loisteputkien (2x18W) alla kasveja. Voi olla vähän tyhmäkin kysymys, mutta "nukkuvatko" chilit?  :D Olen huomannut että iltasella n. 14 tuntia loisteputkivaloa takana, laskevat kasvit lehtensä alaspäin roikkumaan. Aamulla lehdet ovat taas terhakkaasti sivuilla, tai jopa aavistuksen yläviistossa.

Xbow

Kun tarkkaan kuuntelee, niin saattaapi kuulua : Krooh... chilchilchillilil...

Chileillä tosiaan on vuorokausirytminsä. Yöllä "valmistaudutaan" seuraavan päivän koitoksiin, ryystetään vettä jne... aamulla taas ollaan paraatikunnossa ottamaan valo vastaan. Kun valoa on saatu ns. riittävästi, vetää chilikasvi lehdet siten, ettei niihin niin paljoa enää valo osu.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

masaiman

Mä oon huomannut et kun siirsin toisen lemon dropin siirrettävälle hyllylle 4x18w loisteputkien alle, jotka siis tällä hetkellä melkein yksinoikeudella sille niin se tuntuu tietävän milloin valot ovat sammumassa. N.puoli tuntia ennen alkaa vetää osaa lehtiä hiukan ryppyyn ja painuu pikkuisen kasaan koko kasvi. Aamulla kun lähden töihin on usein kasvattanut latvat kiinni valaisimeen vaikkei se ole vielä edes syttynyt siihen aikaan ja joudun ennen lähtöä laskemaan hyllyä...
vähemmällä valolla olevat kasvit eivät tätä ainakaan tässä mittakaavassa tee. Mainittakoon vielä että tämä k.o. Lemon on elinvoimaisin ja vahvarunkoisin kasvini. Vielä kun alkais kukkimaan...

chilihardhead.fi

Ei sitä valoa ainakaan vähentää voi hedelmiä halutessaan. Ohje on tosiaan ihan muuhun tarkoitettu, kuin chileille.
Mulla on valoja päällä 8-24h riippuen miten paljon ne itelle on häiriöksi tai lämpöä tarvitaan, eivätkä ne siitä ole suuttuneet.
Chilit tosiaan saattavat mennä ihan näkyvästi nukkumaan kunhan ovat saaneet mielestään tarpeeksi valoa, jonka jälkeen on turha valoja polttaa, jollei tarvitse niitä lämmitykseen tai muuten.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 08, 2011, 14:20:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - helmikuu 08, 2011, 14:02:36 ipJossain sanottiin, että kasvukaudella voi valoa olla 18 tuntia vuorokaudessa. Kukituksen aikaan sitten suositeltiin valoa 12 tuntia vuorokaudessa. Tämä jossain taisi olla kyseinen foorumi sekä käyttämäni ravinnepakkauksen (GHE) ohjelehtinen...

Nuokin ohjeet on hampunkasvattajia varten. Kuten heidän lannoitusohjeensakin.

...eli GHE:n tuotteet on suunniteltu hampunkasvatusta varten?

chilihardhead.fi

helmikuu 08, 2011, 17:35:06 ip #12 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2011, 17:41:13 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Ainakin tuo ohje on, ei sillä nyt niin kauheaa merkitystä ole mille ne on suunniteltu alkuunsa, jos suhteet on oikein lannoissa.
Ja onhan niitä kyllä muitakin valolla ohjattavia kasveja kuin hamppu, mutta chili ei kuulu niihin
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

ParturjzCoxsone

mikäs se ois chileille sopiva valoaika sit kasvukauteen ? huomisesta lähtien on 400w natikka käytössä, noita pienikaisia oon nyt 15w eslillä tohotellu semmosta +14h päivään, ikkunalaudalla ovat viel..

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: ParturjzCoxsone - helmikuu 14, 2011, 23:39:05 ip
mikäs se ois chileille sopiva valoaika sit kasvukauteen ? huomisesta lähtien on 400w natikka käytössä, noita pienikaisia oon nyt 15w eslillä tohotellu semmosta +14h päivään, ikkunalaudalla ovat viel..

Minulla on ainakin mainiosti riittänyt 400w monimetallilla 9h/pv. Ja tuolla määrällä valoa chilit ovat kasvaneet hyvin ja monet annuumit puskevat nuppuja, vaikka olen niille pelkkää kasvulannoitetta(biobizz grow) antanut.. Mutta muista ettet polta kasvejasi pitämällä tuota natikkaa liian lähellä taimia. Ja liian kaukana jos pidät valoteho tippuu liiaksi.

ParturjzCoxsone

joops kohtapa tuota pääsee virittelee setit kuntoon, pitää vaikka koittaa jotai kuvia ottaa projektista