tammikuu 08, 2025, 21:40:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Multaa vai turvetta?

Aloittaja lärpäke, helmikuu 05, 2011, 15:57:59 ip

« edellinen - seuraava »

lärpäke

Kumpi parempaa:
-Kekkilän puutarhamultaa (chilivaarin multatestin voittaja), vai Kekkilän Puutarhaturvetta?

Vai kenties näiden sekoitus?

Mites tuota ruukkusoraa, kannattaako laittaa ruukun pohjalle juurimädän estämiseksi? Vai riittääkö pinnalle?

.tomppa.

kaktusmultakin on hyvää.. mutta kyllä tuo multa soveltuu hyvin. kannattaa laittaa pohjalle vähän soraa ja tietysti pinnallekkin.

itse pistin pestyjä luonnonkiviä ruukun pohjalle ja hyvin toimi niinkin..

Kaltsu

Kummatkin mullat toimivat hyvin. Puutarhanturve on ehkä ilmavampaa. Katteeksi sora on hyvä. Estää haihtumista ja harsosääskien pesiytymistä. Ainakaan altakasteruukkuihin en pistäisi pohjalle soraa. Voi haitata kapilaaria ja näin ollen altakasteluruukun idea ei toimi. Jotkut sekoittavat soraa myös mullan sekaan ilmavuuden parantamiseksi.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

.tomppa.

altakasteluruukun pohjalle voi pistää pieniä kiviä/sepeliä. kunhan se on huolella pestyä ja desinfioitua..

tiivis sora ei tietenkään sovi

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - helmikuu 05, 2011, 16:24:51 ip
altakasteluruukun pohjalle voi pistää pieniä kiviä/sepeliä. kunhan se on huolella pestyä ja desinfioitua..

tiivis sora ei tietenkään sovi

Juuri toisin
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Evilyn

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - helmikuu 05, 2011, 16:03:25 ip

itse pistin pestyjä luonnonkiviä ruukun pohjalle ja hyvin toimi niinkin..

Toimii varmasti ainakin pienissä ruukuissa. Luonnonkivi on vaan sen verran painavaa että mieluummin laitan kevytsoraa isoimpiin rukkuihin niin ei tule turhan painaviksi siirellä.

sorrii

Mä oon aina laittanut altakasteluruukkuihin soraa, reilusti, eikä oo kyllä sitä kapillaaria estänyt. Sora nostaa aika tehokkaasti vettä ja päinvastoin oon ollut huolestunut, kiusaantunut tai-mitä-lie, kun pysyy mullan pinta jatkuvasti aika kosteana, jos on säiliöissä vettä.

Joskus kesällä, lämpimällä, huomasin että tuli aika mädät hajut sellaisessa isommassa pauliinassa, ja keksin vielä laittaa soran päälle (valuuhan se sinne sekaan) kookoskuitua (joka on aika halpaa tavaraa kunhan löytää jostain [pavunvarsi, pispalan palmu, ??] joka on aika ihmeainetta: sehän ei mätäne eikä homehdu yrittämälläkään! Sitä myydään sellaisissa harkoissa (paksun romaanin kokoinen) joka liotetaan vedellä pehmeäksi. Mä oon sitten tollaista märkää kuitumössöä säilytellyt vanhassa multasäkissä parhaimmillaan monta kuukautta, eikä se ala mitenkään haisemaan homeelle tai mädälle; sama "kookoskuidun haju" siinä vaan pysyy...

Ei oo tullut kokeiltua pelkkää kuitua vielä, mutta kyllä sekin vielä ehtii.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Vois joku viisas ja kokenut kertoa enemmänkin "turveviljelystä":
Oon käsitteeseen törmännyt usein täällä foorumilla ...

Itse oon jostain wanhojen neuvoista lukenut vinkin sekoittaa kukkamultaan osa turvetta, ja oon mielihyvin sitä tehnyt kun on halpaakin. Ihmettelempä nyt vaan että miten on sitten lannoitteiden tarve jos pelkässä turpeessa kasvattelen? Kasvuturpeessahan selosteessa yleensä lukee "peruslannoitettu ja -kalkitettu". Ettäs-jottas kuinka pitkään se peruslannoitus riittää, niikun johonkin kekkilä kestomultaan tai puutarhamultaan verrattuna?

Itse käytin viime "kauden" biolanin kesäkukkamultaa (joka sisältää soramurskaa ja kastelukiteitä) jatkettuna ehkä 1/3 turpeella. Tuntui toimivan, mutta tietysti lannoitin liikaakin, innoissani, ja kun en raskinut heittää viemäriin käytettyjäkään vesiviljelylitkuja ... Käytän ebbissä mikro/mato litkuja 1-2ml/l + 1-3ml/l pullojen ohjeen mukaan. Ei ne ec-arvot näytä paljon putoovan, joten varmaan niissä on huttua aina jäljellä.

Nyt olis ajatus yrittää kasvatella tämä kausi vähemmillä lannoitteilla ja enemmällä valolla, jos mahdollista. Niin, ja halvemmalla!!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miksaa

Vastauksena otsikkoon, itse käytän lannoittamatonta turvetta (koska se on halpaa kuin saippua), ja koska se on hapanta ~ph 5 ja vesijohtovesi taas ph 8.3

Ravinteita on enemmän kuin tarpeen, siksi tämä ratkaisu. Eli otan sirkoista asti ravinteet käyttöön.

Sorriille: Ebbin litkut tapaavat vain vahventua, koska vesi yleensä haihtuu nopeammin resosta, kuin kasvit kuluttavat ravinteita. Toki tähän vaikuttaa suoraan ebbin koko, muoto, lämpötilat ja miten tiivis kansi on. Mutta mulla ainakin ec nousee, litkujen vähentyessä, eli välillä riittää pelkkä veden lisäys, ennen litkujen vaihtoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

chilihardhead.fi

Puutarhaturvetta minäkin olen nyt käyttänyt, ennen oli multaa huonommalla menestyksellä.
Ebbin vaihtovesiä yritin myös hyödyntää, joskus laitoin varmuudeksi lisää lannoitetta
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

sorrii

Jeps!
Tottahan oon ebbi-vesiä lantrannut reilusti kun multakasveille niitä annan. Ja yleensä kuitenkin altakasteluruukkuun, altapäin. Hyvin on toiminut ...
Ebbien vesiä taas oon kyllä viikoittain tai useammin mittaillut sekä ph'n että ec'n osalta. Usein lisäillen pelkkää vettä ja ehkä ph-downia.
Nyt talvella huomasin yllättäin, että olisikin tarvittu ph-uppia! Sen hoidin heittämällä resoon lusikallisen puutarhakalkkia: sekin toimii, kai ... ?

Jotenkin on nyt vuoden kokemuksella tullut tunne, että multa -tai turve- -kasvatus on yksinkertaisempaa. ((Ja passiivihydrot!))

Se vaatii jotenkin enemmän ajatusta tuo vesiviljely, vaikka tiet tuottaa paremmin, jos on homma hanskassa. Viime kesänä lähti mulla
baccatumit totaalisesti hallinnasta, kun olivat ebbissä keittiössä, enkä ehtinyt tai jaksanut niitä paljon leikeillä enkä verkkoja viritellä:
Olihan kiva näky loppukesästä kun yhden 250W natikan ympärille kertyi 10kg (punnitsin leikattuani!) lehtiä, varsia, köynnöksiä; eikä
muistaakseni yhtään hedelmää, ellei lasketa kasan alimmaisia 3kpl Aji Cristal, jotka oli 25 ja 30 cm pauliinoissa, mullassa!

chilihardhead.fi

Ei siitä vedellä lotraamisestakaan stressiä tarvii ottaa. Bioponinen on yksi vaihtoehto ja en itse enää viitsi Ph:ta mittailla, kun totesin sen pysyvän alhaalla, kun liemen vaihdossa laittaa samat määrät lantaa ja fosforihappoa joka kerran. EC:tä en ole edes mittaillut. Korjaa vasta kun on jotain korjattavaa toimii tässäkin, tietysti jos nyt haluaa ihan optimoida sadon muuttaa asian, mutta harrastus tämä minulle ainakin on.

MasaT

Aikoinaan lantrailin akvaarion ph,ta alemmas sellaisella tuotteella, kuin "humaquat". Se oli nimenomaan turpeesta uutettu tuote.

Perhonen_Kärpänen

En tiedä saako mainostaa, mutta mainostampa nyt kuitenkin. Eli Kekkilän parvekepuutarhan sisällöllä on täällä saatu aikaseksi erittäinperhanan hyviä tuloksia. Aines on kuohkeaa, valmiiksi lannoitettua ja pölyämätöntä. http://www.kekkila.fi/kotipuutarhurit/tuotteet/mullat/parvekepuutarha

lärpäke

Tällaista kävin ostamassa tänään:

http://www.kekkila.fi/kotipuutarhurit/tuotteet/turvetuotteet/puutarhaturve

Oli juuri tullut paikalliseen agrimarkettiin. Pitää kohta siirtää chilit isompiin ruukkuihin niin sitten tuota + ruukkukatetta. Ainakin oli halpaa kun 85l ja jotain 5e

RakuLa

Itselläni taitaa olla juurikin tuota kekkilän puutarhaturvetta. Ihan hyvin chilit siinä on kasvanut. Ensimmäisellä kaudella olisin varmaan saanut paremman sadon jos en olisi aloittelijana ylilannoittanut kasvejani :D Liian innokas huolenpito ei tee hyvää

Lihamestari

Mulla on käytössä Rainbow kukkamulta ja hyvin on näyttänyt toimivan! :)
Noi on kokenut mun käsissä vielä kuivuuden ja vajaalannottamista, mutta kaikesta huolimatta, kukkaa ja nuppua puskee! ;D

Ei nää näytän niin nirsoja olevan, vaikkakin tuo chilivaarin testi osoitta toisten kasvualustojen olevan parempia, kuin toisten, niin aika hyvää jälkeä näytti tulleen kaikilla... ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Toni.A

Rehellistä multaa on tullut käytettyä niin vähän, joten vaikea sanoa siitä yhtään mitään. Lähinnä vaan joskus idätyksessä ja ykköskappaleissa, kun on turvemulta loppunut. Turvemulta sekoitusta senkin edestä sitten ja ihan toimivaksi todettu. Nyt ajattelin turvetta käyttää tämän kauden ja katsoa, mitä tuloksia sillä saa aikaiseksi.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Hegu

rainbow mullalla mennään tänäkin vuonna :)

jeQQ

Mulla on jotain aurinkokukkamultaa ja nyt siellä kasvaa jotain perkeleen sieniä. Pitääkin napsia niistä kuva, jos vaikka olisivatkin hyödyllisiä.