tammikuu 06, 2025, 22:05:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kien ja Devon plantaasi 2011

Aloittaja kieblack, helmikuu 08, 2011, 21:17:31 ip

« edellinen - seuraava »

tso

Jotain Trinidad Scorpion lajiketta myös minulla... saat siitä vaikka 5 siidua kokeiluun. En kerennyt idättään.
Nuo jalostetut "mun" Trinindad Scorpion on hieman kyseenalaisia world record tsilejä. Enemmän itse arvostan tasaista laatua sukupolvien välillä. Siinä sitten karsitaan jyvät akanoista. Sattumia tulee niinkun armeijassa nötköttikeittoa lappoessa...

kieblack

Mä yritin lurkkia täältä tietoja, mutta en vain käsitä mikä tuo meidän mysteeri oikein on. Tässä pitäisi olla viimeinen lista, mitä meillä iti ja jäi kasvamaan: Aji amarillo, Aji benito, Aji cristal, Aji habanero, Biquinho, Cayanne, Champion, Cherqui, Hungarian Hot Cherry ja Lemon drop. Kaksi yllärichiliä puski silloin jo varatuista ruukuista, voi olla siitä tai sitten ei. Kaksi samassa ruukussa kasvanutta, alusta asti mysteerichiliä on vieläkin hengissä. Eivät vain ole kukkineet vielä.
Mutta tämä.. Ei voi kyllä mun käsityksen mukaan olla mikään noista  ???

Tässä pienempi podi, joka sekin on oikeasti kirkkaan vihreä, kuvassa vähän tummempi
http://i34.photobucket.com/albums/d102/Siriuksen/chilit/kirkaspieni.jpg

Nuppu
http://i34.photobucket.com/albums/d102/Siriuksen/chilit/kirkkaannuppu.jpg

Kukka kasvaa alaspäin
http://i34.photobucket.com/albums/d102/Siriuksen/chilit/kirkaskukka.jpg

Ja kukka sisältä
http://i34.photobucket.com/albums/d102/Siriuksen/chilit/kirkaskukka2.jpg
Eli joku annuumi se kai on, mutta mikä?

Naga morichit on jo tuotu sisälle, kun eivät ota kypsyäkseen. Samaa pitäisi kai alkaa tekemään muillekkin. Ruukut on täynnä championia, cristaleta, lemoneita ja benitoa, mutta eivät ota kypsyäkseen. Tuossa ne on pyörineet vihreinä jo kaksi kuukautta  ::)

Masa.T

Annuumi kyllä, muttei pysty sanomaan mikä. Tuo podin koko kuitenkin viittaa itämaan suuntaan. Ei ehkä thaichili sentään mutta sieltä päin.

kieblack

Kiitoksia. Se on pari kuukautta ollut vihreä, mahtaakohan se kypsyä tuosta eri väriseksi ollenkaan?  ;D
TSOn kanssa yritettiin eilen pähkäillä asiaa. Voihan se olla, että tuo on jonkun risteymän tulos F2 sukupolvea tai niin, ettei kuitenkaan näytä samalta, kuin edeltäjänsä. Tai sitten siellä siemenpussissa on ollut joku ihan täysin outo ja ylimääräinen  :P

Mr_Green_

Tuo mysteerichilisi näyttäisi hieman samalta kuin minun 'Big Banana', josta ei minulla hirveesti tietoa ole.  Isot valkoiset alaspäin roikkuvat kukat.. ja isot vaalenavihreät hedelmät. Kovasti saman näköinen on. Mutta ei ehkä kuitenkaan.. :P Itse en ainuttakaan ole vielä tiettävästi kypsäksi asti saanut. Hieman niissä on väri muuttunut keltaiseen vivahtavaksi.  Hajua ei ole, miltä ne kypsänä näyttävät.

kieblack

Musta tuntuu, että tuo muuttuu aina vaan kuulaammaksi eikä ollenkaan punertavaksi..

kieblack

Tajusin eilen illalla, kun katsoin kasvavia podeja, että meidän aji cristal ei olekaan aji cristal?  ??? Sen podit on täysin erilaiset, kuin tuossa toisessa cristalissa. Kiva, taas joku yllätys siis..
Mä odotin meidän turbo puben podeja jo oransseiksi ja anteeks mitä, ne on mustia!  ;D

kieblack

Kausi on lopuillaan. Kaikkiin tuli lopulta häädöistä ja huolloista huolimatta kirvoja ja sen verran, että oli pakko nakata roskiin. Muutama pieni karsittu tynkä jätettiin tarkkailuun, joissa ei ainakaan vielä ollut liikettä.

Kaikenkaikkiaan oli ihan mukava aloitus chilienpariin takaisin. Meillä maisteltiin omasta sadosta aji cristalia, championia, cayennea, biquinhoa, lemon dropia, apachea, hungarian hot cherrya, nagaa ja cherquita.
Omaan mieleen parhaiten isokokoiseksi venähtäneet Cherquit, jotka toimii täytettynä mahtavasti. Tuoreena ja pelkiltään se oli erittäin mehevän rapsakka ja maukas, hyvin mieto chili. Hungarian hot cherry oli kanssa oikein mukava, valitettavasti siitä ei kovin montaa hetelmää tullut. Naga oli mukava uusi tuttavuus, joskin hieman miedompi, kuin mitä luulin. Champion ei ollut nimensä veroinen ollenkaan, vaan tympeän makuinen ja ehkä jopa hieman karvas   :-\

Kohta tehdään suurempia suunnitelmia ensikautta varten! Sitä ennen latailen tänne vielä joitain kuvia sadosta, kunhan kiireiltä ehdin.

Xbow

Joo, ravinteet sekä valo tuntuvat vaikuttavan etenkin baccatumien makuun paljon. Kenties vähän vähempi typpee niin voisi tulla maukkaampia? Tosin vähässä valossa sekä vähillä ravinteilla on tullut aika mauttomiakin... 

Natikkavalaistuksessa tuli baccoja kokeiltua eri ravinnemäärillä. Isommalla määrällä typpeä (Flora micro) tuli saippuaisia, mutta vähempi sitä ja enempi fosfori-kalsium ravinnetta niin maukkaammaksi tuli. Sitä en tiedä, vaikuttaako esimerkiksi Top Max chilin makuun vaiko ei.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

kieblack

lokakuu 28, 2011, 09:21:05 ap #89 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2011, 17:54:56 ip käyttäjältä kieblack
Saman verran valoa ollut, kuin melkein kaikilla muillakin - kai ovat sitten vaativampia. Muut vain olivat paljon paremman makuisia. Mutta ei sillä, kiva kokemus. Kivannäköinen puska hassuine hedelmineen ja näytti olevan vielä melko runsaan tuottelias :)

Ensikaudelle on muutenkin tarkoitus laittaa taas eri chilejä itämään. Ehkä sitä joskus löytyy joku sellainen, minkä sitten pitää pidemmällekkin. Nyt muuten kahdessa niistä kasveista, mitkä jätin, on kirvoja  :-[ Ensikaudelle on onneksi tulossa kaikenlaista jäynää ja nyt kun kaudenkin aloittaa aikaisemmini, saadaan ehkä nauttia enemmänkin noita tuotoksia. Natikkaa meille ei tule, valitettavasti.

Devourer

Jeps jeps. Kauden lopuksi eliöt valtasi suuren osan kasveista, joten kaikki lähtee. Ensi kaudelle suunnitteilla minun vaatimuslistalla ainakin:

Trinidad Scorpion Butch t.
Lemon Drop
Aji Cristal

Jokin habanero olisi myös kiva mutta katsotaan nyt mitä otetaan.
Lisäksi toritapahtumia varten voisi laittaa suuren nipun esim. Aji cristallia. Jos eivät mene, niin kyllä AC kotona menee... vaikka kaurapuurossa :)

-D

kieblack

Mulle passaa, mutta myös HHC ja Cherqui otetaan joukkoon. Siinähän niitä sitten onkin sopivasti  8)

Devourer

voisipa muuten joukkoon ujuttaa myös ujosti nagaa.
Lemon droppia ja Aji cristallia enempi.

kieblack

Tässä vielä muutama kuva viime sadosta. Valitettavasti en enää löydä viimeisiä kuvia, kuten punnitusta ja muuta. Täytyy etsiä tarkemmin ja ajan kanssa.