tammikuu 09, 2025, 22:32:33 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Täydellinen kasvihuone

Aloittaja ingeniero, helmikuu 16, 2011, 22:21:13 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Siis kysyn, kun en tiedä. Eli kennolevyhän koostuu kahdesta ohuesta levystä jossa on ilmaa välissä. Yritin etsiäkkin tietoa, mutta en löytynyt (olen tampio). Eli kuinka paljon noiden pintalevyjen paksuus on ?. Ja kuinka paljon paksummaksi ne muuttuu (jos muuttuu), kun kennolevyn paksuus muuttuu vaikka 6mm>16mm ?. Ja kuinka paljon prosenteissa paranee lämpöhukka jos levyjen ero on edellämainitun kaltainen. Eli kun ilmatilan osuus kasvaa levyjen välissä, niin muuttuko lämpöarvot paljonkin.
Kysyn siksi, koska en itse usko että kovin isoista numeroista on kysymys. Eli harrastelukäyttöön riittää ohuempikin levy. Etenkin jos puhutaan 2-3 viikon aikaisemmasta kasvihuone kaudesta.
Viime vuoden keväänä aloitin muovikasvarissa kasvattelun kun oli vielä lunta siellä täällä ja maa oli roudassa kasvihuoneen ulkopuolella. Tein kehikon jonka sisälle taimet ja sähköpatteri, ja kehikon päälle muovia. Päivällä oli jo 10-15 astetta lämmintä, mutta yöllä meni muutamille pakkasasteillekkin alussa.
Bluesmanilla on kasvari, jossa on erillinen tila lattialämmityksellä......

PP

tammikuu 08, 2012, 14:51:13 ip #61 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2012, 14:53:05 ip käyttäjältä PP
Kivikankaan sivuilta kennolevyn K-arvot:

4 mm     4.2 W/m²K
6 mm     3.5 W/m²K
8 mm     3.1 W/m²K
10 mm   3.0 W/m²K
16 mm   2.2 W/m²K

Yllättävän pieni ero nelinkertaisella paksuudella.

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 08, 2012, 13:26:24 ip
Siis kysyn, kun en tiedä. Eli kennolevyhän koostuu kahdesta ohuesta levystä jossa on ilmaa välissä. Yritin etsiäkkin tietoa, mutta en löytynyt (olen tampio). Eli kuinka paljon noiden pintalevyjen paksuus on ?. Ja kuinka paljon paksummaksi ne muuttuu (jos muuttuu), kun kennolevyn paksuus muuttuu vaikka 6mm>16mm ?. Ja kuinka paljon prosenteissa paranee lämpöhukka jos levyjen ero on edellämainitun kaltainen. Eli kun ilmatilan osuus kasvaa levyjen välissä, niin muuttuko lämpöarvot paljonkin.
Kysyn siksi, koska en itse usko että kovin isoista numeroista on kysymys. Eli harrastelukäyttöön riittää ohuempikin levy. Etenkin jos puhutaan 2-3 viikon aikaisemmasta kasvihuone kaudesta.
Viime vuoden keväänä aloitin muovikasvarissa kasvattelun kun oli vielä lunta siellä täällä ja maa oli roudassa kasvihuoneen ulkopuolella. Tein kehikon jonka sisälle taimet ja sähköpatteri, ja kehikon päälle muovia. Päivällä oli jo 10-15 astetta lämmintä, mutta yöllä meni muutamille pakkasasteillekkin alussa.
Bluesmanilla on kasvari, jossa on erillinen tila lattialämmityksellä......

Kun 6mm kennolevyllä on valonläpäisy 80% ja u-arvo 3.6, niin vastaavasti 16mm levyllä valonläpäisy on taulukon mukaisesti 72% ja u-arvo 2.3.
Vanhemmat talojen 2-lasiset ikkunat olivat tuota 16mm kennolevyä heikompia eristävyydeltään (wiki antoi tiedoksi 2.7), kun taas nykyisen huippuikkunat pyörivät tuolla 0.9-1.0 arvoissa. Ikkunoissa tulee ongelmaksi liian eristävyyden kohdalla kosteuden tiivistyminen pinnoille.

Eli hyviä ovat, mutta tiiviys ja eristävyys maata vasten yms hoidettava huolella. Villapaita ei lämmitä jos tuuli pääsee puhaltamaan...

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 08, 2012, 14:51:13 ip
Kivikankaan sivuilta kennolevyn K-arvot:

4 mm     4.2 W/m²K
6 mm     3.5 W/m²K
8 mm     3.1 W/m²K
10 mm   3.0 W/m²K
16 mm   2.2 W/m²K

Yllättävän pieni ero nelinkertaisella paksuudella.

Niin, onhan se kovin huono jos tuplaantuu eristävyys ;) Eikös tuo mene lähelle valotehoa, joka muuttuu etäisyyden neliöön. Sattuman sattumaa?

PP

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - tammikuu 08, 2012, 14:55:54 ip
Niin, onhan se kovin huono jos tuplaantuu eristävyys ;) Eikös tuo mene lähelle valotehoa, joka muuttuu etäisyyden neliöön. Sattuman sattumaa?

No ei huono, mutta oletin enemmän. Iso ero ja lämmitettävässä kasvihuoneessa erittäin tärkeä, kun hintaakin on vain se tuplat. Valon käyttäytymisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

Janne

Yhden kasvihuoneen vakaalla kokemuksella mä sanoisin että liian isoa ei oikein voi tehdä ;)

Leveys kannattaa miettiä niin että keskikäytävää (tai käytäviä) pitkin mahtuu kulkemaan kottikärryjen kanssa myös loppukesästä kun kasvit ovat valtaamassa joka ainoan kuutiosenttimetrin kasvihuoneen ilmatilasta. 4.5 metriä leveä kasvari oli ainakin auttamattomasti liian kapea tätä ajatellen. Tai puutarhuri suuruudenhullu idätyksiä tehdessään. Liikkumatila on minun mielestäni yksi tärkeimmistä asioista kasvarissa, muuten harrastus menee helposti äheltämiseksi ja sohlaamiseksi ahtaissa tiloissa. Tällä hetkellähän meillä ei ole kasvaria lainkaan mutta kyllä vielä jonain päivänä...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Jahvetti

Jannen kanssa samaa mieltä, se liikkumistila usein ahneuksissaan unohtuu.
Jokainen neliösenttimetri on saatava viljelyyn...

Toinen pointti on Bluesmanin mainitsema routaeristys. Me tehtiin kasvariin sellainen perustus, että ennemminkin torppa lähtee
taivaalle kun kasvihuone. Mutta se routaeristys sitten jäikin pelkkien eristeharkkojen varaan. Ei tosin mitään ongelmia ole ainakaan
vielä ollut, mutta lähes samaan rahaan senkin homman olis tehnyt kunnolla.

nimim. salaojat kaivoin jälkeenpäin ;)

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

papereeka88

Itseä kutkuttaisi ottaa pihaan toinen kasvihuone todennäköisesti kokoa 5 m2 (isompaa ei pihaan mahdu enää) Muita kasveja varten.Näin olisi chileille oma kasvari ja muille oma mutta tämä taitaa jäädä haaveiluksi vaan :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 08, 2012, 15:00:46 ip
Lainaus käyttäjältä: ingeniero - tammikuu 08, 2012, 14:55:54 ip

No ei huono, mutta oletin enemmän. Iso ero ja lämmitettävässä kasvihuoneessa erittäin tärkeä, kun hintaakin on vain se tuplat. Valon käyttäytymisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

Oletko varma? Lämpö on lämpösäteilyä ja se taas infrapunasäteilyä, joka taas on yksi valon aallonpituusalueista.

Huru-ukko

Ihan mielenkiinnosta Eikös tuo mene lähelle valotehoa, joka muuttuu etäisyyden neliöön. Sattuman sattumaa? mitä tuohon haetaan?. Miten auringon säteily joka tulee kaukaa, vaikuttaa jonkun kennolevyn paksuuden muuttumiseen.
Tai oikeammin kysyttynä miten kennolevyn paksuuden muuttuminen vaikuttaa läpäisevään säteilyyn auringosta niin, että sillä olisi edes pieni merkitys?.

PP

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - tammikuu 09, 2012, 15:25:07 ip
Oletko varma? Lämpö on lämpösäteilyä ja se taas infrapunasäteilyä, joka taas on yksi valon aallonpituusalueista.

Olen. Auringosta tuleva valo on yhdensuuntaista ja aurinko on käytännössä äärettömän kaukana, joten auringonvaloon ei päde heikkeneminen kääntäen verrannoillisesti etäisyyden neliöön (ellei puhuta miljoonien kilometrien eroista). Se pätee pistemäiselle valonlähteelle kuten pienelle lampulle.

miemsl

Sellainen tuli tuossa mieleen, että kun 4mm kennolevy maksaa alle puolet 8mm levystä, niin jos tekisikin kaksinkertaisen rakenteen 4mm levyistä, lisä-ilmarako välissä, jollakin 4mm muoviliuskoilla kaarien kohdalla. Mahtaisiko itse asiassa olla parempi lämmöneristävyys tuollaisella rakenteella?

Jahvetti

Ainahan se ilmatila katemateriaalien välissä tuo lisää eristävyyttä.

Se vaan, että sisä- ja ulkoilmanvälinen lämpötilaero tuo levyjen väliin kondensiovettä.
Jollakin tapaa vesi tulisi johtaa myös ulos, sillä viimeistään ekoilla pakkasilla on levyt halki.

Ja ihan kesäkeleilläkin levyjen pintaan muodostuu vesihöyryä, joka taas osaltaan tehokkaasti estää valon läpäisevyyttä.

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

ingeniero

En minä tarkoittanutkaan tuota välimatkaa, pohdin ihan muuta mielessäni ja myönnän ettei riippuvaisuussuhdetta taida olla olemassa.
On paljon helpompi käsitellä kiinteiden materiaalien lämmönjohtavuutta, koska niillä se on suoraan verrannollinen paksuuteen. Paksuus tuplaantuu, eristävyys tuplaantuu. Sen sijaan tuossa kennolevyssä suurin muuttuva tekijä on ilmatilan kasvu kennoissa, jotka eivät ainakaan halvemmissa kennolevyissä ole suljettuja poikkiseinin, vaan pitkiä tunneleita, joissa pääsee muodostumaan virtauksia. (Näin omissa kennolevyissäni).
Noiden tulppaaminen yleensäkin valmiilla listoilla yhtä pelleilyä jos ei laita silikonia tms tiivistettä samalla.

Itselleni "energiatehokas" kasvihuone olisi:
- kooltaan kompakti eli ei turhia kuutioita lämmitettävänä
- Maata vasten eristys 2x100mm limiin
- Pohjoisseinä kiinteä, samoin päätyseinät mahdollisesti
- Ympyrän neljännes muodoltaan päädystä katsoen, "kattoseinänä" hyvin tiivistetty kennolevy.
- Korotus eristeharkoilla
- Lattiavalu vesikiertoisella lämmityksellä ja tälle varaaja+puukattila sijoitettuna osaksi kasvihuonetta

Halpaa? Ei toki, riippuu tietysti kuinka pelle peloton on..

Miksi vain katto ja eteläseinä auki valolle? Kokemukseen perustaen voi sanoa sen riittävän. Eivät varjosta yhtään liikaa suljetut päätyseinät ja pohjoisesta harvemmin aurinko paistaa.

tomppa,

ilmahan on hyvä eriste, mutta kannattaako toisaalta säästellä jos tahtoo unelmien kasvihuoneen?  herää kysymys että mitä kaikkea täytyy olla täydellisessä kasvihuoneessa?

Ja mitä se maksaa  ;D  mutta pitkälle pääsee kun suunnittelee todella huolella ja rakentaa vasta sitten.

Jahvetti

tammikuu 09, 2012, 23:05:35 ip #75 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2012, 11:39:16 ap käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 09, 2012, 22:54:25 ip
...Ja mitä se maksaa  ;D  mutta pitkälle pääsee kun suunnittelee todella huolella ja rakentaa vasta sitten.

Niin ja rakentaa myöskin todella huolella!

Harrastusten hintaa ei ole mielekästä muutenkaan mitata rahassa.

Chiliharrastus on kuitenkin melko edullista verratuna moniin muihin "lajeihin".
Toki tämänkin pystyy vetämään överiksi, mutta silloin mielestäni menee se harrastamisen mielekkyys.

Ja tämä taas täysin oma mielipiteeni.

Huru-ukko

Jos haluua unelmien kasvihuoneen ja rahaa on käytössä, niin kyllä silloin kannattaa valita parhaat materiaalit. Kennolevyt 16-30mm ja alumiinikaaret, kunnon antura huoneelle, maata pois puoli metriä ja soraa tilalle, kunnon routaeristys ja betonilaatta joka on kokonaan tai osittain lämmitettävä.

Jos teet 4x6 metrin huoneen, niin kaikki tuo tulee maksamaan lonkalta heitettynä 2500-3000 euroa.

Itse ajattelin toteuttaa saman kokoisen kasvihuoneen 4mm kennolevystä ja rungon painekyllästetystä soirosta (2"x4") ja kakkoskakkosesta. Kennolevyjä varten runkolankkuihin ajetaan urat noin 5mm, ja 2"x2" tuumaset osittain upotettuna ylä- ja alalankkuun. Rimat vastaaviin kohtiin ulkopuolelle, jolloin kennolevy puristuu niiden väliin. Katoksi PVC aaltolevy. Pohjatyönä  menee sepeli jonka päälle paperikoneen huopaa.
Ankkuroidaan maahan.
Hinta jää alle 800 euron. Lisähintaa tulee tuuletusluukkujen avaajista.
Jos mielenkiintoa riittää jonain tulevana vuonna (ja rahaa), niin sitten routaeristys viirantilalle ja laatta päälle.

Lisähintaa tulee vielä vesiviljely altaista ynnä muista härpäkkeistä. Kuuluu asiaan.....

ingeniero

Itse ostin 4mm kennolevyä ja on pakko sanoa, että apinaa koijattiin. Sulle kans vinkki, ota paksumpaa edullisemmin(suhteellisesti).
Turha maksaa 9€/m2 kennolevystä jos sen hyöty about sama kuin kasvihuonemuovin.

Miksi panostat muutenkaan seinämateriaaliin jos kattoon isket tavallista muovia? Laita hyvä mies ensin sinne ylös kunnon kennolevy ja seiniin sitten ohuempaa jos ei kantti kestä kaikkia tehdä paremmasta.
Itse kans katsellut tuollaista 50x50mm alumiiniprofiilia ja siitä kaarien tekoa, mutta mielestäni 42x66mm väliseinäranka on "kauniimpaa" ja mukavampaa työstää. Astetta karkeampaa jos välimatkat kasvaa suuriksi..

Halvin vaihtoehto olisi edelleen ne vanerisoirot kaariksi, jäykistyisivät hyvin levyjen ruuvauksella. En tiedä sitten toteuttaako tuota ideaa kukaan, mutta ehkä itse yritettävä ensi kesänä?

Huru-ukko

Täältä foorumilta katsonut että tuota PVC aaltolevyä joku muukin on käyttänyt kattoratkaisuna. Pakko kysyä nyt taas niilt asioista tietäviltä, että onko tuolla ko. kattolevyllä niin paljon huonompi valon läpäisykyky, että se olisi huonoa sen takia. Oma olettamukseni sen valintaan perustuu kuormankestokykyyn ja myös jäykkyyteen. Esim. tuuletusluukkujen vuoksi. Ja edullisuuteen. Myös sille, että pääsen kasvihuoneeseen viikkoa tai kahta ennen, en juuri anna arvoa.
Ohuen kennolevyn valinta on tietysti muovikalvon jälkeen seuraavaksi parempi vaihtoehto. Kysymyksessä on ajatus kennolevyn kestävyydestä muoviin nähden ja myös puhtaanapidosta. Myös muovin ikävä tapa tummua iän myötä on yksi näkökulma.

Itse ostin 4mm kennolevyä ja on pakko sanoa, että apinaa koijattiin.
Eli missä kohtaa sinä petyit odotuksissa ?. On se minulle selvää, että tuolla on pienempi eristävyys ja rakenteenakaan se ei ole kantavaa. Runko tarvitaan sitä varten, mutta niin kaikkiin....

ingeniero

Se on sitä kuin olisi pitänyt tajuta mitoistakin, roskaa. Löysä makaronilevy, saa tukea niin perkeleesti ja ei siltikään pysy talvisin muodossaan vaan taipuu kuormasta tukien väliin mutkalle. Kestää kyllä, sitkeää kuin tuore salmiakki, mutta hemmetin ärsyttävä ominaisuus.
Itse tehtynä puurunko on lähes "ilmainen", joten panostaisin suosiolla kunnolliseen katteeseen.

Jos kerran kasvukauden pituudella ei väliä, niin ei ehkä kannata laitella mitään huolella. Siinähän se kasvihuoneen idea juuri on, kasvukauden pidentäminen. Kesällä kaikki kasvaa ulkonakin tai minkä tahansa muoviviritelmän alla.