kenellä ois ohje puutarhankesä "tiivisteeseen"?

Aloittaja chilikka, helmikuu 17, 2011, 23:18:58 ip

« edellinen - seuraava »

chilikka

viime kesänä jostain täältä luin ohjeen tohon puutarhankesä tiivisteeseen, joka siis tehdään valmiiksi pulloon ja siitä otetaan tietty millimäärä/litra vettä..koitin haulla etsiä ja lukemalla läpi nuo lannoituskeskustelut, vaan en löytänyt.

tyhjän tiivistepullonkin löysin, ohjeena oli 3ml tiivistettä/ 1L vettä. en yhtään muista miten paljon sitä jauhetta piti siihen puoleen litraan vettä laittaa, että tiivisteestä tuli tarpeeksi vahvaa.

itsellä ei laskupää pelaa ollenkaan, niin jos jollakulla ois tietoa tästä ohjeesta kertoa, oisin kyllä tosi iloinen! :)
..savolaesen huastellessa vastuu tajjuumisesta siirtyy toeselle osapuolelle..

Chilivaari

Olen minäkin sellaisen saattanut kirjoittaa, mutta paljon kätevämpää on annostella jauhe suoraan kastelukannuun. Se sekoaa sinne itsekseen.

Litran kannuun maustemitallinen:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=159124463
Isompaan enemmän, mutta tuossa on mittoja niihinkin.

Niin juu, laita sitä jauhetta johonkin helpommin avattavaan astiaan, vaikka hillopurkkiin.

chilikka

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 17, 2011, 23:30:51 ip
Olen minäkin sellaisen saattanut kirjoittaa, mutta paljon kätevämpää on annostella jauhe suoraan kastelukannuun. Se sekoaa sinne itsekseen.

Litran kannuun maustemitallinen:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=159124463
Isompaan enemmän, mutta tuossa on mittoja niihinkin.

Niin juu, laita sitä jauhetta johonkin helpommin avattavaan astiaan, vaikka hillopurkkiin.

toi jauheen annostelu tulee varmaan olemaan itse kastellessa tosi helppo, kun siihen tottuu, mutta jossain vaiheessa kun joudun turvautumaan "ulkopuoliseen apuun", niin en ihan luota siihen jauheen mittaamiseen (kukkuramitta, vajaa mitta jne.). viime kesänä jopa äijänturjake suostui kasveja kastelemaan, kun tarvitsi vain ruiskulla mitata se 3ml, eikä tarvinnu jännittää, että olikohan se just sopiva määrä jauhoa :D

InkRose

Eipä ne kasvit siitä miksikään suutu jos välillä menee hitusen vähemmän tai enemmän evästä. Kunhan ei moninkertaisia yliannostuksia anna.

Miksaa

helmikuu 18, 2011, 00:40:12 ap #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2011, 00:43:42 ap käyttäjältä Miksa73
Puutarhan Kesän annosteluohje on 1ml/litra. (vanha NPK) 1.25ml/litra (uusi NPK)

Tällöin sekoitat suhteessa 1/3 (vanha), eli 1dl pk:ta ja 3dl vettä, niin saat nestemäistä suhteessa 3ml/litra.
Ja uutta pk:ta sekoitetaan suhteella 1/2.66 eli 1dl pk:ta ja 2.66dl vettä, niin on taas se sama 3ml/litra tiivistettä. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

chili_maestro

Mä olen ko klapil päähä lyöty, miten ihmiset viittii meuhkata puutarhan kesän puolesta kun parempiakin lannoitteita on olemassa.
Jopa puutarhan kesän edustaja myösi minulle jokunen aika sitten että koostumus ei ole ollut paras mahdollinen ja koostumusta on hieman muutettu ajan mittaan.
Itsekin olen tämän huomannut ja siirtynyt muuhun lannoite merkkiin ja PK:n käyttäjäksi en enää palaa.
Itse en viitsi hakata päätä puuhun  vuodesta toiseen, tehkööt muut sen puolestani jos niin kovapäisiä ovat   ;D
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

BlackWolf

helmikuu 18, 2011, 03:25:57 ap #6 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2011, 03:27:46 ap käyttäjältä BlackWolf
No kerrotkos meille muillekin että mikä tämä uusi mysteerinen lannoite on joka NPK suhteessa pieksee chilin hoidossa puutarhan kesän?
Ainakin ymmärtämykseni mukaan varsin luotettavien käytännön testien perusteella tuon puutarhan kesän NPK on todettu olevan varsin lähellä chileille erikseen tarkoitettuja lannotteita. Tarjoten chilien hyvinvoinnille parhaan NPK suhteen, tämä ei taatusti päde muihin kasveihin, mutta chileille on todettu käytännössä parhaaksi. Eli siis hinta/laatu suhteeltaan se paras lannoite, jos ei halua erikseen chili lannoitetta tilata.

Muuten toi annostelu... itse laitan joka kastelukannulliseen sen yhden "yskänlääke mitallisen" pohjan verran. Ainakin paketin mukaan vastannee noin about sitä oikeaa määrää. Välillä se saattaa olla enemmän välillä vähemmän mutta keskimäärin tuntuu chilit tykkäävän. :D
Pessimisti ei pety koskaan

Proudfoot

Minusta ei ole lainkaan ihme, että Puutarhan Kesä on suosittu. Niinkuin BlackWolf jo tuossa mainitsikin, että taitaa siinä olla aikas hyvät ominaisuudet chilille. Toki varmasti täydellisempiäkin löytyy, mutta eiköhän PK:n hyvä saatavuus paina aika monen harrastelijan puntarissa, aloittelijasta nyt puhumattakaan. Meitäkin vielä ihme kyllä täältäkin löytyy, jotka kasvattavat chiliä perinteisesti ruukussa ja mullassa. Eikä PK:n hintakaan päätä huimaa.

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 18, 2011, 05:07:55 ap
Minusta ei ole lainkaan ihme, että Puutarhan Kesä on suosittu. Niinkuin BlackWolf jo tuossa mainitsikin, että taitaa siinä olla aikas hyvät ominaisuudet chilille. Toki varmasti täydellisempiäkin löytyy, mutta eiköhän PK:n hyvä saatavuus paina aika monen harrastelijan puntarissa, aloittelijasta nyt puhumattakaan. Meitäkin vielä ihme kyllä täältäkin löytyy, jotka kasvattavat chiliä perinteisesti ruukussa ja mullassa. Eikä PK:n hintakaan päätä huimaa.

samaa mieltä edellisen kanssa. ja PK:n käyttö on tosi helppoa ja chilin kasvattaminen todella rentoa hommaa. Lopuksi kaikki loppujen lopuksi itse päättää millä lannoittaa on se nyt jauhetta tai jotain muuta shaibaa :)

Chilivaari

Eipäs nyt ruveta turhasta asiasta kiihkoilemaan.
Maestron vihjaama Nutriforte (josta hän ei ole tainnut vielä saada ensimmäistäkään satoa?) suosittelee kukintavaiheeseen lannoitusta 17-4-22. Puutarhan kesässä NPK lukemat ovat 16-9-25. Erot ovat todella vähäiset. Kaksikomponenttisen (Yaran Hydro, Hydroflex, Nutriforten Tomaatti-mansikka jne) etu ja haitta on, että niitä voi säätää sekoittamalla kahdesta eri astiasta, jos tietää, mitä tekee ja mihin pyrkii. Puutarhan kesää ei voi eikä tarvitse säätää, mutta sitä voi antaa vähemmän taimille, jos kasvua on liikaa.

wille

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - helmikuu 18, 2011, 00:56:19 ap
Mä olen ko klapil päähä lyöty, miten ihmiset viittii meuhkata puutarhan kesän puolesta kun parempiakin lannoitteita on olemassa.
Jopa puutarhan kesän edustaja myösi minulle jokunen aika sitten että koostumus ei ole ollut paras mahdollinen ja koostumusta on hieman muutettu ajan mittaan.
Itsekin olen tämän huomannut ja siirtynyt muuhun lannoite merkkiin ja PK:n käyttäjäksi en enää palaa.
Itse en viitsi hakata päätä puuhun  vuodesta toiseen, tehkööt muut sen puolestani jos niin kovapäisiä ovat   ;D

Mikäs siinä sitten on vialla? Ihan mielenkiinnosta siis kysyn. Itse puljasin BioBizz-sarjan tuotteiden kanssa hyvän tovin ennen siirtymistä Puutarhan Kesään. Alkoi kyllästyttää se kolmesta eri pullolsta lanttailu...  ;) Lisäksi tuon puutarhan kesän saatavuus on iso plussa, samoin hinta. Viimekeväänä ostin robbarista 3kg:n laatikon, jolle hintaa tuli 18,90€. Se on todellakin helppoa käyttää ja mikä tärkeintä, se toimii. Ei ole ilmennyt tarvetta hakata päätään minkäänlaiseen puuhun. :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 18, 2011, 09:30:19 ap... Alkoi kyllästyttää se kolmesta eri pullolsta lanttailu...  ;)

Yhden kesän minäkin kokeilin siinä rinnalla Kemiran Hydrolannoitetta. Alkoi myös kyllästyttää kahdesta pullosta sekoittelu ja varsinkin niiden pullojen sekoittelu. Lisäksi huomasin, että sillä pyrittiin aivan samoihin vahvuuksiin, kuin Puutarhan kesällä jo oli valmiina. Jos lisäsin salpietaria, sain ei-toivottua liikakasvua. Pituutta ja vihreyttä kyllä saa aikaiseksi, jos sitä pitää hyvän kasvun merkkinä. Minulle tukeva, monioksainen, kaunis ja satoa tuottava kasvi on tärkeämpi tavoite kuin iso koko tai varsinkaan korkeus.

chilikka

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - helmikuu 18, 2011, 00:40:12 ap
Puutarhan Kesän annosteluohje on 1ml/litra. (vanha NPK) 1.25ml/litra (uusi NPK)

Tällöin sekoitat suhteessa 1/3 (vanha), eli 1dl pk:ta ja 3dl vettä, niin saat nestemäistä suhteessa 3ml/litra.
Ja uutta pk:ta sekoitetaan suhteella 1/2.66 eli 1dl pk:ta ja 2.66dl vettä, niin on taas se sama 3ml/litra tiivistettä. ;)

tänkjuu! :)

kyllähän sitä on mielessä käynyt, että tilais biobizzin setin kotiin jääville viljelmille. tuon PK:n voiskin käyttää kesällä ulkona kasvattaessa ja isolla kannulla kastellessa..
ei kai se mitään haittaa, jos aloitan nämä lannoittelut PK:lla ja siirryn sit siihen bioon lähempänä kesää?

ChiliK

Tai sitten vaan jätät sen biobizzin kauppaan ja meet koko kauden pk:lla. En todellakaan halua tästä mitään vihakirjoitteluketjua, mutta ilmaisen silti mielipiteeni. En todellakaan usko, että jonkun tuotteen edustaja ns. "haukkuisi" edustamaansa tuotetta.

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 18, 2011, 21:17:23 ip
Tai sitten vaan jätät sen biobizzin kauppaan ja meet koko kauden pk:lla. En todellakaan halua tästä mitään vihakirjoitteluketjua, mutta ilmaisen silti mielipiteeni. En todellakaan usko, että jonkun tuotteen edustaja ns. "haukkuisi" edustamaansa tuotetta.

Samaa mieltä. BioBisse on oikein hyvää lannoitetta, mutta kun hinta ja käyttömukavuus laitetaan puntariin, ostan ennemmin Puutarhan Kesää. PK:sta voi tehdä myös valmiin satsin vaikka viiden litran tonkkaan ja käytellä sieltä pikkuhiljaa. BioBizz-seokset alkaa tuoksahtaa aika nopeasti. Eli periaatteessa sotku on tehtävä aina tarpeen vaatiessa ja koitettava käyttää kerralla. Kasvihuoneessa tuolla tuoksulla nyt ei niin väliä ole, mutta näin sisäkasvatuskaudella se saattaa vähän haitata...  ;)

PS. BioBizzin TopMax on kyllä ihan ykköstuote. Niin multaan, kuin vesileikkeihinkin!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit