tammikuu 09, 2025, 22:38:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Led Finland, onko joku ostanut sieltä?

Aloittaja heka69, helmikuu 21, 2011, 22:05:59 ip

« edellinen - seuraava »

heka69

Onko kukaan ostanut Led Finlandita tuotteita?

Zabi

<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

heka69

Elikä kannattaako vai ei? ja onko varma ja helppo ostos? Ääni ei haittaa....

Zabi

Lainaus käyttäjältä: heka69 - helmikuu 21, 2011, 22:32:18 ip
Elikä kannattaako vai ei? ja onko varma ja helppo ostos? Ääni ei haittaa....

Kyllä voisin toisenkin kerran heidän kanssaan asioida, paneeli tuli muutamassa päivässä matkahuollon kautta.

sorrii

Kyllä LED-finlandin paneli toimii. Se ääni on kyllä yllättävän kova. Oon ajatellut siihen virittää yläosan uusiksi, kunhan takuu loppuu. Mä ajattelin liimata (lämpöliimalla tai -tahnalla ja ruuveilla) sisään vähän alumiinisiilejä ja vaihtaa keskelle vain yhden 12 tai 14cm tuulettimen, niitä kun löytyy tietokoneharrastusten jäljiltä aika läjä mätänemässä yläkomerossa: Ei oo tullut paljon koneita viriteltyä, kun löysin sisäisen maajussini ...

Mulla on se paneli ollut katossa keittiössä, aika kaukana (>1m) kasveista. Kaikki on voinut hyvin talven yli, mutta mikään hirmu toi ei oo kukittamisessa. 250W natikka on kuitenkin selvästi tehokkaampi! Paskapuheita ne on ne vertailut: "vastaa 600W SPNa.." tai edes 400W. Tää LED-finland ei kyllä väitäkään että vastaisi 600 wattista. Joku muu kyllä. Varmasti (kasvatus-)teho/watti on ylivoimainen. 400W naitikan virrankulutuksellahan näitä saisi olla 3kpl. Säästöä sähkölaskuun tulee natikkaan verrattuna kuitenkin alk. 15€/kk .. Sorrin laskuopilla, siis.

Toi vertailuni natikkaan tarkoittaa tietysti nimenomaan kukittamista. Kasvuvalona tää on varmasti "10 kertaa parempi": ei tuu niitä kirahvikaulaisia. Toiseksekseen mä oon ollut huomaavinani että tuo Pekka T. joka näitä myy, kehittää niitä kokoajan. Niissä on muuttunut se ledien koostumuskin. Mulla on tää ollut elokuusta 2010...

Minä suosisin "kotimaista", ehdottomasti ...
(kotimaisuus taitaa kuitenkin olla lähinnä suunnittelu värikoostumuksen osalta; ihan sama kotelointi ym tässä on kuin niissä muissakin, kiinalaisissa ym. oiskohan kokoonpano "ulkoistettu")
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Old Skool

Kiinnostavia valaisimia, mutta noi ääniongelmat on kyllä itselle liikaa. 400w natikan surinakin oli jo häiritsevä, joten jos ei noiden paneelien jäähdytystä muuteta niin jää itseltä hommaamatta  :(

hamitu

Minulla on myös Led Finlandin 120W paneeli käytössä, hankittu viime syksynä. Komppaan muita ja totean että Pekka on luotettava kauppamies. Kasvatuskokemukset ovat samanlaisia kuin muillakin tuossa ylempänä. Minulla on pari isoa viimevuotista habaneroa todella lähellä valoa (<10 cm) ja muutama taimi sitten kauempana. Päällä pidän vain 9 tuntia päivässä eli silloin kun olen poissa, tuuletusääni häiritsee ja valon väri on sellainen ettei sitä viitsi katsella. Lisäksi mulla on niitä 15W spotteja ja niillä pitää hengissä yksittäisiä puskia.

Mieli%

helmikuu 25, 2011, 13:38:41 ip #7 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2011, 15:44:05 ip käyttäjältä Mieli%
Minulla kans hyviä kokemuksia. Jos tulee jotain ongelmia lampun kanssa niin Pekkaan voi luottaa!
Pölyt toki kannattaa puhdistaa säännöllisesti vaikka paineilmapullolla tai ensiapuna puhaltamalla.
Toki toivoisin sinne sisään ihan oikeaa jäähdytinsiiliä, jolloin pärjäisi kahdellakin puhaltimella ja pienemmillä kierroksilla. Toinen olisi varalla, jos toiselle kävisi jotain.

Minulla on ollut kahdenlaisella spektrillä olevia lamppuja, molemmat ovat toimineet aivan mahtavasti.

Old Skool

En kyllä ymmärrä miksi noita ledvalaisimia tehdään kovaäänisiksi. Varmaan joku 20cm puhallin korvaisi ne 3 pientä ja olisi varmasti hiljaisempi.

sorrii

Mitenkään morkkaamatta Pekkaa tai muitakaan insinöörejä, oon huomannut muillakin elämän aloilla vallitsevan ajatuksen, että mennään vain tekniikan ehdoilla. Ihminen siis tulee viimeisenä ...
Motiivi varmasti kaupallisesti järkevän valaisimen kehittämisessä, jossa sisustuksellisten ja (ihmisen) viihtymiseen vaikuttavien asioiden huomioonottaminen on pois tehosta, tarkoituksenmukaisuudesta jne.
Tsilien ja muiden kasvien kotikasvattajat ei oo niin suuri asiakasryhmä, ehkä, että kaupallisesti kannataisi kovin satsata.

Mullehan riittäisi samakin hyötysuhde kuin nyt on jollain laadukkailla loisteputkivalasimilla puhumattakaan natikasta. Nää kehittäjät vaan yrittää kehittää natikkaa huomattavasti tehokkaampaa laitetta. Mä olisin valmis tinkimään siis siitä hyötysuhteesta saadakseni miellyttävän valon. Tuuletuksen järkeistämisessähän ei ihmekonsteja tarvittaisi: kaksi 120mm 1000rpm tuuletinta ja vaikka vähän profiloitu se taustalevy. Itsellä on esim tietokoneessa melkoisen tehokkaat kamat sisällä, jotka vie virtaa yli 500W, mutta ääntä ei juuri kuulu. Ei vaikka on vielä ikkunallinen kotelo:

Eikä tarvitse erikseen kuivuria miettiä ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 25, 2011, 14:50:15 ip
Mitenkään morkkaamatta Pekkaa tai muitakaan insinöörejä, oon huomannut muillakin elämän aloilla vallitsevan ajatuksen, että mennään vain tekniikan ehdoilla. Ihminen siis tulee viimeisenä ...
Motiivi varmasti kaupallisesti järkevän valaisimen kehittämisessä, jossa sisustuksellisten ja (ihmisen) viihtymiseen vaikuttavien asioiden huomioonottaminen on pois tehosta, tarkoituksenmukaisuudesta jne.
Tsilien ja muiden kasvien kotikasvattajat ei oo niin suuri asiakasryhmä, ehkä, että kaupallisesti kannataisi kovin satsata.

Mullehan riittäisi samakin hyötysuhde kuin nyt on jollain laadukkailla loisteputkivalasimilla puhumattakaan natikasta. Nää kehittäjät vaan yrittää kehittää natikkaa huomattavasti tehokkaampaa laitetta. Mä olisin valmis tinkimään siis siitä hyötysuhteesta saadakseni miellyttävän valon.

LED-valojen tulevaisuuden markkina-alue on isot kasvihuoneviljelijät. Siellä merkittävin asia on energiansäästö eikä valon värillä tai muullakaan miellyttävyydellä ole väliä. Eli kuten sanoit, kotikasvattajat on niin pieni asiakasryhmä, että meihin satsaamisessa ei ole kaupallisesti järkeä. Toisaalta, mitä järkeä olisi ostaakaan LED-lammpu, jos sen hyötysuhde olisi vain loisteputken tasolla ja hinta (luultavasti) paljon korkeampi.

sorrii

On se silti paljon kätevämpi ripustaa yksi 25x40 cm boksi valaisemaan, kuin vaikkapa kaksi tuplaputkista 120cm loistarivalaisinta ...
Tuskimpa mäkään olisin tota lediä ostanut jos ei olisi luvattu edes pienen natikan tehoa. Ehkä sorruin tehostamaan ... ;)

Enkä mä kyllä maksais paria kymppiä enempää siitä paremmasta jäähdytyksestäkään, totta.

Idea, muuten kävi tossa mielessä, josko sais hiljennettyä tota lisäämällä päälle äänieristetyn lisäkotelon, joka ei liikaa estä ilman virtausta: Niiden ropellien ääni ja moottorien surina vaimenisi aika helposti, mutta poistoilman suhina ja mukana kulkeva tuulettimien ääni olisi silti jäljellä sivuritilöissä.
Toinen juttu vielä kokeilematta on ettäjos kääntäisi tuulettimet puhaltamaan ulos päältä, ja sitten sinne sitä eristystä. Kyllä ääni kummasti hiljenee, jos se joutuu menemään monta mutkaa pehmeässä materiaalissa ... (näitä on tullut testailtua tietokoneissa, joissa lisäksi on vakiona lämpöanturit josta näkee muutokset helposti lämpötiloissa) ...

.. ja vielä: Ne tiheät verkot tuulettimien edessä takuulla lisää sitä suhinaa aina paljon, ja lisäksi heikentää ilman virtausta yllättävän paljon.  :nerd:

Jan

Kyseistä valaisinta en ole nähnyt, mutta eivätkö nuo ole ihan standardeja tietokonetuulettimia? Mikäli näin on, niiden luulisi olevan suhteellisen helposti vaihdettavissa ja tietokonekaupoista löytyy merkittävästi hiljaisempia versioita varsin edullisesti.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Jan - helmikuu 28, 2011, 16:45:45 ip
Kyseistä valaisinta en ole nähnyt, mutta eivätkö nuo ole ihan standardeja tietokonetuulettimia? Mikäli näin on, niiden luulisi olevan suhteellisen helposti vaihdettavissa ja tietokonekaupoista löytyy merkittävästi hiljaisempia versioita varsin edullisesti.

On ihan perus 80x80mm tuulettimia.

sorrii

Jep-jepp!
80mm tuulettimet on aina äänekkäitä -tai tehottomia! Alennetuilla kierroksilla saattaa se jäähdytystehokin kärsiä liikaa, eli kaputt-ja-poks!
Kotelossa kun on 80mm reiät niin ei viitsisi ruveta 120 millisiä tai suurempia sovittelemaan. Noi isothan olis huomattavasti "hiljaisempia" kun matalampi ääni ei kuulu ihmisen korviin niin..
Itsellä on jäänyt tietokoneharrastuksista yksi 80mm Arctic Cooling -merkkinen tuuletin jossa on lämpötilasäätö vakiona; ne on optimoitu pitämään lämmöt 32-38 välillä. Pitäis vaan saada noita 3 kpl jolloin -taas- tuleekin sitä lisähintaa ... Ehkä ton kokeilenkin vielä, kuk kerkijjän. Ja jos sais mahtumaan sisään vähän siilejä, niin voisi riittää mulle.

Jan

Zabi

helmikuu 28, 2011, 19:48:56 ip #16 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2011, 19:50:45 ip käyttäjältä Zabi
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9048.0
Tosta pääsee kurkkaamaan mitä se vekotin on syöny sisään jos ette aiemmasta viestistä vielä huomanneet.
Vekotin on pyörinyt 3.2.2011 asti tolla kombinaatiolla ja hyvin toimii, ja kädellä kokeillen ei ole sen lämpöisempi kuin ennenkään, ja on todella hiljainen.

sorrii

Hyvältähän tuokin vaikuttaa. Tällaisissa harrastushommissahan ei yleensä työtunteja lasketa eikä välttämättä rahansäästökään oo ykkösprioriteetti.
Kuitenkin: näyttäisi tuo liima maksavan 8,90 motonetissä; vastus pitäisi tilata postitse tai hakea (bussilla) kaupungista (=~5€); sopivaa alumiiniritilää tms. romukaupasta ...??
Hmm. Parinkympin hinta+vaiva on siis tässäkin. Mulla on noi tietokoneputiikit enempi matkan varrella/ kävelymatkan päässä, joten satsaan varmaan kuitenkin laadukkaampiin lämpötilaohjattuihin tuulettimiin: Jimm's PC-store näyttäis myyvän AC'n 80mm lämpöohjautuvaa 6,20€/kpl ... katsotaan kuinka äijän käy ;)  :scyth:

sorrii

PS. Kyä täällä sen verran hullu ukko asustelee, että mietin jo hetken tota vesijäähyäkin!
Jos vaikka ebbin vedet kierrättäis ohuella letkulla katon kautta ....

chilihardhead.fi

Voihan sitä jännitettä laskea diodeillakin. Löytyy esim. virtalähteistä, jos sitä elektoniikka romua sattuu jostain nurkista löytymään.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin