tammikuu 08, 2025, 21:57:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 24, 2012, 22:54:57 ip
Onko kuvassa oleva ERK ollut hydrossa vai perinteisin keinon kasvatettu, komia on!  :)

Multapenkeissä olen aina kasvattanut.

rami12

Itselläni on tamina tomaatin ja potattomaatin siemenet itämässä.  Molemmat näitä perunanlehtisiä tomaattilajikkeita. lisäksi kolmas lajike on sibria pensastomaatti.

Larski

Tälle vuodelle meni itämään Balkonzauber ja viime kesänä hyviksi todetut Ildi ja Sungold. Erehdyin hakemaan siemenet Plantagenista. Tuolle setille tuli hintaa ~13€.

Finprick

Nyt tarvisi apua tomaattien kanssa.

Pahoittelut jo valmiiksi huonosta kuvasta. Vaimoke vei kameran kouluun.

Eli Sweet 100 F1 runkokirsikkatomaatti. 2 kpl bioponisessa ämpärihydrossa. Lannoitteena BioSevia.

Ei vissiin pitäisi ihan tuolta näyttää? Vai pitäisikö? Aika ruipelon oloisia ovat omasta mielestä. Mitäs pitäisi tehdä? Enempää valoa en toistaiseksi oikein voi tarjota, chilit saa parhaat paikat. Vedänkö vaan poikki jostain kohdasta? Vai saisiko lannoitesuhteita muuttamalla jotain hyödyllistä aikaan? Kaikki hyvät neuvot tervetulleita ;)

Finprick

Ämpärissä on siis jo kaksi yksilöä. Saatan noille vielä jonkun ebbin rakentaa, jos aikaa ja kiinnostusta riittää.

Tomaatit ovat kesäksi menossa parvekkeelle chilien kanssa. Vähävaloisimpaan nurkkaan. Ja saman verran tilaa kasvaa kuin chileillä, eli noin 50*50*200cm. Tosin tomaateille ja annuumeille ei valoa riitä yhtä korkealle.

Parvekkeesta siis vain tuo yksi reuna "auki".

Tomaatit on nyt siis noin 60cm korkeita, eli annan kasvaa noin metrisiksi ja sitten latva poikki? Riittääköhän noille edes valoa satoamiseen?

Tässä vielä kuva viime kesältä, selkeyttää tuota pohjapiirrustusta.

Finprick

Kiitoksia kovasti hyvistä vastauksista ja neuvoista!

Kyllä se pitää jonkinlainen Ebbi tehdä tomaateillekin. Tulee vähän huoltovapaampi. Joku 30-40 litrainen reso menee tuohon parvekkeen nurkkaan helposti.

Narut saan tällä kaudella katonrajasta tuentaa varten. Onneksi..

Larski

Lainaus käyttäjältä: Finprick - huhtikuu 02, 2012, 14:51:38 ip
Ämpärissä on siis jo kaksi yksilöä. Saatan noille vielä jonkun ebbin rakentaa, jos aikaa ja kiinnostusta riittää.

Viime kesänä pidin pari tomaattia samassa 10 l ämpäribubblerissa. Juuritila oli loppukesästä todellakin vähissä ja syksyllä juuret oli molemmilla kasveilla täysin ruskeat. Vettä sai lisäillä lähes päivittäin vaikka tomaatit oli parvekkeella varjon puolella. Satoa tuli suht hyvin, mutta veikkaan että isommalla juuritilalla ja paremmalla systeemillä olis tullu vielä paljo enemmän.

En latvonut kasveja missään vaiheessa, enkä liioin poistanut varkaita. Noin kasvattivat valtavat reuhkat, jotka toimi erinomaisena näkösuojana naapuriparvekkeelle.

rami12

Olen itse alkanut miettiä että jos kokeilisin vesiviljelyä tomaateilleni ongelmana on se etten ole koskaan kokeellut kyseistä viljelymenetelmää. Minulla ei ole tarkkaa tietoa esim mitä lannoitteita kasvi tarvitsee ja mistä niitä saa sekä  mitä mahdollisia lisälaitteita tarvitsen.  Hapettimen ilmeisesti mutta tarvitaanko jotakin muutakin. jne voisitteko auttaa asiassa tarkoitus olisi päästä mahdollisimman huokeasti alkuun harrastuksessa. olen vasta hiljattain omilleni muuttanut nuori joten en pysty laittamaan harrastukseen monia satoja euroja.

tsilizoo

10l ämpäri, ilmaletku, ilmakivi-/verho, verkkoruukku, (kivivilla ja hydrosora on hyvä olla), ilmapumppu ja lannoite, vaikka puutarhan kesä.

kaiken saat täältä alle 40Euron http://www.chilitarvike.fi/bubbleri

rami12

Kiitos sinulle neuvoistasi onko tuolla ilmapumpun teholla juurikaan väliä aatelin että jos ostaisin pumpun erikseen sellaisen että siinä olisi kaksi ulostuloa ja riitäisi tehoa tarvittaessa kahdellekkin bublerille.

Larski

Lainaus käyttäjältä: rami12 - huhtikuu 03, 2012, 20:42:19 ip
onko tuolla ilmapumpun teholla juurikaan väliä aatelin että jos ostaisin pumpun erikseen sellaisen että siinä olisi kaksi ulostuloa ja riitäisi tehoa tarvittaessa kahdellekkin bublerille.

Samasta ulostulostakin voi riittää puhtia pariin bubbleriin. Mulla on pörissyt kesäisin neljä pönttöä yhdellä ACO 9602-pumpulla. Rohkenen veikata, ettei teholla ole suurtakaan merkitystä kunhan ilmaa tulee sen verran että pinta selvästi rikkoutuu. Ilmaverho tuntuu tarvitsevan ilmakiviä isomman paineen toimiakseen kunnolla.

rami12

sain pumpun ostettua jo läheisestä akvaarioliikeestä nyt tarvitsen enään loput osat bubleriin ämpäreitä minulla kyllä löytyy ja niihin kansia joten se ei ole ongelma verkkoruukku pitäisi jostakin saada ja täytesora enään. soraa luulisi ovelan puutarhaliikeissä verkkoruukuista en ole varma vai olisiko parempi ostaa valmis bubleri jota minulle suositeltiin täällä.

Aku

Tee vaan itse, jos kerran pumppukin jo löytyy. Verkkoruukkuja saa vaikkapa kaupan rukkuusalaateista ja -yrteistä. Tosin osa niistä kaupan yrttien verkkoruukuista on vähän rimpuloita, mutta tukevampiakin on joukossa.

rami12

Nyt olen hommannut kaksi verkkoruukkua toinen on suurempikokoinen ihan kaupasta ostettu ja melko tukeva toinen salaatista hommattu enään puuttuu lannoite tosin voin kokeille perus substralia mutta olen täältä lukenut että sillä saisi aikaan enemmän tuhoa kuin hyötyä vesiviljelyssä. Lisäksi täyte aine puuttuu edelleenkin käykö normaali sora vai mitä tarvitsen löysin kaupasta jotakin kalkkikivestä tehtyä soraa.

Aku

Puutarhan kesää on monet (itseni mukaanlukien) käyttäneet vesiviljelyssä. PK:ta löytyy ainakin honkkarista, sieltä kannattaa käydä etsimässä, mikäli sellainen löytyy lähistöltä. Kasvatuslustaksi käy kevytsora, vaikkapa Kekkilän ruukkusora.

Fat Ali

Myös Robinhuud, Kodin Terra ja paikalliset rautakaupat on potentiaalisia lymypaikkoja PK-lannoitteelle. Saattaa siihen törmätä ihan tavan marketissakin.
Hinta/laatu suhde on ainakin kohdallaan PK:ssa.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Kappu

perhana, omakoti / mokki / puutarha ym messuilta ostin paria tomaattia. No hundreds & thousands  -lajikkeesta ei itänyt yksikään.. Black russian sentään iti. Eikä muuten itänyt yksikään steviakaan jota sieltä ostin. tomaatit oli kaig mullassa mutta steviaa oli jopa idätyslautalla, mutta ei mithään. Ei kellään sattuisi olemaan tuota hundreds & thousendsia myydä muutamaa siementä?

boozeman

Itse laitoin kanssa vaihteeksi myös tomaattia. Lajike on raflaavasti nimeltään Bloody Butcher.

Kyseessä on sellainen aikainen potato leaf-lajike, josta isot pojat väittää että satoa saisi jopa alle 60 päivässä. Amppeliin ne on kaiketi laitettava :)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

rami12

Mitenkäs yleensä nuo ns potato leaf lajikkeet onko ne vaan erimallisia lehdiltään vai onko nuo jotenkin vähemmän pitkälle jalostettuja lajikkeita yleensä. kun usein ne tuntuu olevan aikaisia lajikkeita mitä olen lukenut ja kasvultaan ehkä hivenen heikompia kuin normaalit tomaatit ja ilmeisesti hieman kylmänkestävämpiä. mutta esimerkiksi kasvihuone viljelyssä tai taimikaupoissa noita ei usein näe. 

boozeman

Lainaus käyttäjältä: rami12 - huhtikuu 14, 2012, 14:37:53 ip
Mitenkäs yleensä nuo ns potato leaf lajikkeet onko ne vaan erimallisia lehdiltään vai onko nuo jotenkin vähemmän pitkälle jalostettuja lajikkeita yleensä. kun usein ne tuntuu olevan aikaisia lajikkeita mitä olen lukenut ja kasvultaan ehkä hivenen heikompia kuin normaalit tomaatit ja ilmeisesti hieman kylmänkestävämpiä. mutta esimerkiksi kasvihuone viljelyssä tai taimikaupoissa noita ei usein näe.

Nopeasti googlettamalla tuli vastaan artikkeleita että nämä PL-tomaatit ovat kestävämpiä joillekin tomaattien kasvitaudeille. Herpiili todennäköisesti osaisi googlettaa täsmälleen oikeilla hakusanoilla, jolloin meillä olisi jokin tieteellinen julkaisu aiheesta. Oma googlettellu on niin paljon Microsoftin technetiin ja muille IT-foorumeille johtavaa että tässä tapauksessa tuli ns. vinosyöttö poteron reunalla ja jäädyin siihen paikkaan :D

Jos ihan totta puhutaan niin itse tein tämän lajikkeen kanssa "Habanerot". Raflaava nimi Bloody Butcher sai sisäisen häijyläisen virnistämään ja juuri se lajike päätyi ostoskoriin paikallisessa Prismassa :)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213