tammikuu 08, 2025, 22:01:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Taitaa olla kohta valita kauden tomaattilajikkeet.

Peruskamaa;

Eksootika
Black cherry
Roosa pirn
Outdoor girl (nimensä mukainen, viihtyi ulkona ja teki mainion sadon. Kohtuullisen hyvänmakuinenkin)
Jantarnõi 530
Tumbling Tom yellow ja red (PP:lle kiitoksia F1-siemenistä)
Erk
Moneymaker

Uusia harkinnan mukaan;

Black and brown boar
Coeur de boeuf Liguria
Aurora
Rutgers
Opalka
Helsing junction blues
Black from Tula
Black Krim
Ananastomaatti

Lista muuttuu varmaankin uusien osalta. Sungold F1 lienee mainio lajike jota en ole vielä kokeillut.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 20, 2014, 18:14:23 ip

Sungold F1 lienee mainio lajike jota en ole vielä kokeillut.

Jos päädyt kokeilemaan niin kasville kannattaa uhrata paikka huoneen eteläsivulta sillä kuten nimikin sanoo niin hyvässä auringossa kypsyneinä nuo oranssit kirsikkatomaatit ovat melkein kuin karkkia. Kasvupaikka vaikuttaa yllättävän paljon makuun ja kasvi on sitten todella voimakaskasvuinen ja vie valoa huoneen harjalta ja syksyllä mittaa rungolla jo varmaan lähes 6 metriä. Yleensä tomaatit päätyy suuhun ennen kuin ehtii kantaa sisälle. Vaimon suosikki ja miksei minunkin...turhan isokokoinen ja tilaa vievä kasvi vain.

x46900

helmikuu 20, 2014, 20:36:27 ip #382 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2014, 20:38:41 ip käyttäjältä x46900
Lehdestä bongattua:

Kouvola - Kotka alueen harrastajat, Mars!

Whili

Lainaus käyttäjältä: x46900 - helmikuu 20, 2014, 20:36:27 ip
Lehdestä bongattua:

No voihan... !!   Hieman on kaukana  :(

Käykääpä joku paikallinen kattomassa ja kuuntelemassa    ..ja tarinaa tänne !!

MirkkuN

Oooh! Mökki on Kouvolassa ja säiden takia mökkikausikin on jo korkattu, joten ties vaikka pääsisin piipahtamaan!
Yritänpäs junailla tuon maanantain vapaaksi. Ellei siis joku takatalvi iske (pliis, ei!); mökillä ei voi pahoissa pakkasissa yöpyä.

Olen ihan vasta-alkaja, joten tuolta saisi varmaan hyvin sekä tietoa, inspistä että siemeniä.

wille

Iltavuoroa pukkaa Tomaatti-illalle. Ei pysty siis.

Päiväkirjani puolelle laittelinkin tänään kuvaa tomaatin iduista, mutta läpsäistään nyt tännekin.

Läps. Tuosta.

Näidenkin kanssa menee naurettavan helposti jengoiltaan. Ilmeisesti.
Pari kauden -13 suosikkia ja liuta uusia. Currant Sweet Pea on mielenkiintoinen. Semillasin valikoimasta tuo minulle tarttui, mutta oletan sen olevan sama lajike Exotic Gardenin "Marjatomaatin" tai "Viinimarjatomaatin" kanssa. Tai oikeastaan voidaan puhua lajista, sillä tämä ei ilmeisesti ole lycopersicum, vaan ainakin EG:n mukaan Solanum Pimpinellifolium. Seurataan ja tutkitaan.

Niitä pitikin sitten laittaa useampi.

En jaksa tomaattilistaa tähän kirjoittaa, joten tuosta, läps läps.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jaolsten

Tomaattilajikkeistoa tuli vahvistettua seuraavilla lajikkeilla:
Olivade F1
Yellow pearshaped
Striped Stuffer
Moneymaker (taisi vanhat siemenet loppua viime vuonna)
Black Russian
Tumbling Tom Red
Delizia F1

Lisäksi vanhoista varastoista löytynee pari must-lajiketta, kuten ainakin Totem.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

MrJones

Mistäs noita tomaatinsiemeniä kannattaa hankkia? Onko suositella jotain nettikauppaa, vai painelenko suoraan kodin terran siemenhyllylle?
Tällä hetkellä on itämässä Sungold f1 ja micro tom lajikkeet. Nää on hankittu/saatu Kärsän puodista.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Hömppä

Mun mielestä terrassakin on tosi hyvin siemeniä, mutta jos jotain "eksoottisia" niin semillakselta saa ainakin. Täällä ainakin huima valikoima siemeniä, ei kokemusta http://www.tomatofest.com/Tomato_Seeds_collections_s/4.htm

Miquel

Purple Kalabash, Tangella, Matina ja Hundrets&Thousands lähtivät eilen itämään.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

cornell

Kokeilkaa ihmeessä Kiepenkerlin Flavance lajiketta! Vaimakaskasvuinen ja terve F1 jossa kiinteät maukkaat tommit, tämä on mun kestosuosikki vuodesta toiseen. Ja satoisa...jaksaa puskea syksyllä pakkasiin asti koska pysyy lehtihomeettomana.

Lisäksi mulla lähtee kasvuun Semillasilta

Hillbilly
Indigo Rose
Currant sweet pea
Blondköpfchen

Pihvitomaatteja ei ole tänä vuonna ohjelmassa.
¨käynks mä usein täällä?¨

x46900

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 21, 2014, 10:38:48 ap
Lainaus käyttäjältä: x46900 - helmikuu 20, 2014, 20:36:27 ip
Lehdestä bongattua:

No voihan... !!   Hieman on kaukana  :(

Käykääpä joku paikallinen kattomassa ja kuuntelemassa    ..ja tarinaa tänne !!

Been there, done that.

Pitkälle yli 100 puutarhaharrastajaa oli kuuntelemassa Petelius-Lehtoa. Petetelius-Lehdon viesti tiivistettynä: vaikka tomaattia viljelisi ihan tosissaan, niin sitä ei pidä ottaa liian vakavasti - tomaattia pitää viljellä ilolla! Hän kertoi omista menetelmistään: luomua, luomua, luomua ja viljelyssä olevista lajikkeista, joita tänä vuonna on yli 140...

Mitä muuta tarttui: kylvöaika alkoi nyt ja sitä on kuukausi. Siemeniä en kyennyt ostamaan: kun sata mummoa hyökkäsi siemenpöydänkimppuun - niin jalkaväen kapteenin oli pakko perääntyä, kaikkia taisteluita ei voi voittaa.

Tässä tomaatti-ilta tiivistettynä, oliko muita foorumilta paikalla?

Roskankerääjä

Meillä viljellään pelkästään ulkosalla, joten olenkin vihkiytynyt ulkona viihtyviin lajikkeisiin:
1) Siberia
2) Silver fir tree
3) Outdoor girl
4) Sub arctic plenty
5) Ailsa craig

ja mahdollisesti johonkin lämpimämpään nurkkaan vielä Chocolate cherry.

Onko kellään heittää mitään muita hyviä avomaalajikkeita?
Helevetin hiki!

cornell

Saksalainen avomaan klassikko Harzfeuer.
¨käynks mä usein täällä?¨

x46900

maaliskuu 09, 2014, 10:12:31 ap #394 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2014, 10:14:55 ap käyttäjältä x46900
Laitetaanpa vielä vähän lisää tomaatti-illasta ja tomaattiharrastuksesta:

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: cornell - maaliskuu 03, 2014, 22:22:59 ip
Saksalainen avomaan klassikko Harzfeuer.

Onko tietoa, mistä löytäisi siemeniä?
Helevetin hiki!

x46900

maaliskuu 11, 2014, 07:11:55 ap #396 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2014, 12:00:25 ip käyttäjältä x46900
^ Lidl.

sorrii

Tuo Hartzfeuer oli LiDL'in valikoimissa parina keväänä: juri sama etiketi kuin tuo kuva ...

Mä en ole kolmena kesänä vielä oppinut tuottamaan muuta kuin raakileita syyskuussa, vaikka oon jo 6 lajia kokeillut ...  ::)
Taisin sortua ylilannoittamiseen viime kesänä[kin] ja kasvit vaan kasvoivat jättiläisiksi ilman hedelmää ...

Tänä vuonna yritän olla laittamatta kananpaskaa 1kg/kasvi  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aku

Taimi-NFT. Täältä ne tulevat...

Ja tuonne ne menevät. Muutaman kuukauden sisällä xd

Althalus

Mitä mieltä¨olette Moneymaker- lajikkeesta? Emäntä kärräsi Terälahden Salesta pussukan kotiin. Onko makua vai markettitasoa? Kaveriksi haluaisin jonkinsortin kirsikkatomaattia, mitä lajia suosittelette, mistä sitä saa? Danke schön.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015