tammikuu 08, 2025, 21:39:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

joseplluissans

Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

karvainen

Pitää muistaa laittaa. Jos siemeniä haluat, niin suosittelen tilaamaa. Vaikka kaikki menisi hyvin, niin ei taida ihan hetkeen tehdä hedelmää ☺

bluesman

Kaffir lime. 4.vuosi alkaa. Vihannespunkit olivat melko lähellä tehdä kasvista selvää kun oli ulkona koko viime kesän enkä hoksannut laitaa Neemiä. Nyt kasvin lehdet ovat varsin kiitäviä juuri Neemin vuoksi. Eipä ole enää ötököitä näkynyt kasvia tuhoamassa.

sorrii

Kertoopa joku mitä eritysvaatimuisia onkaan sitruksilla verraten chileihin?? Happamuus - ravinteet ??
Mun käsitykseni on ollut että typpeä ehkä enemmän ja kalsium tekisi hyvää .... mitenkäs Ph? ..ja olikos se rauta mitä pitäisi olla reilusti - mistä sitä tulee??

Olen onnistunut pitämään kuitenkin elossa yhden mysteeri-sitruksen joka lähti itämään huonekasvin juurelta 3v sitten. Noihin aikoihin tuli jokus syötyä pinkkiä greippiä sekä hyvin usein limeä salateissa. Oon olettanut että se olisi joku lime, kun lehdet haisevat limelle. Nyt kyllä epäilen sen olevan kuitenkin joku greippi.
Olen luullut koko kasvin kuolevan jo monta kertaa, kun on tiputellut lehtensä. Melkein yhtä monta kertaa leikkasin ne "kuolleet oksat" pois. Viime keväänä/kesänä en vaan ehtinyt, ja sehän pirulainen kasvatti niihin risuihin uudet lehdet  ??? Nyt tuo on talvehtinut viime kesäisissä mullissa joissa oli ulkona. Ajattelin siivota vanhat talvehtineet kasvit ja hävittää vanhat mullat ennenkuin on taimia kämppä täynnä. Nämä säästettävät istuttelen leikattuina taimiruukkuihin kasvamaan kuin uudet ...

Ehkäpä istuttelen tämänkin kookos-perliitti-mixiin. Coco-lannoitetta on tullut vahingossa osteltua tuplasatsit. Klasiumia olisi yksi pullo: Canna Mono Ca ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

rami12

yksi on käsittääkseni ainakin suositeltavaa että sitrus tarvitsee rautapitoista lannoitetta siinä on käsittääkseni yksi esim sitruslannoitteen eroista moniin peruslannoiteisiin että hivenaine rautaa on enemmän lisättynä lantaan kuin monissa muissa lannoitteissa

neural_rust

En jaksa koko ketjua lukaista, mutta miten noi sitruunat haluaa ruokaa? Isoilla/pienillä eeceeillä?
Mulla on puolivuotias kookoksessa ja en oikein osa sitä lannoittaa oikein.. 1.5 ec arvoilla oon sitä ruokkinut, mutta kärsii kasvi raukka. Voi olla että mun 5w ledit polttaa lehdet kun lamppu on about 30cm korkeudella puskasta.. Ruukkukin on tosi pieni, semmoisen pari ltrrän luokkaa, joka päivä saa olla ruokkimassa.
koitan laittaa kuvaa, kunhan jaksan/viittin.
Toi on joku 40cm korkea puska.. mitest sitominen, taitaa olla pakko, kun chilit on vasta kovin pieniä tuohon verrattuna.. ?? micro/mato, canna coco ja hesin kookos lannat on kaapissa.. Ei vaan löydä tämä sopivaa settiä tuolle.
Siirrän multaan tuon ja pistän kesäksi pihalle, kunhan kelit paranee vielä hieman..

Ja ihan perus baarin tequila sitruunasta kasvatettu..
Kiits, etukäteen..
...if you can't have it all, have some more...

MrFrost

Hiljaista on itämisen suhteen.

Kohta kuukauden olleet mullassa ja nyt pari viikkoa toiset ilman ulkokuoria lillumassa vesiastiassa, ilman mitään tapahtumia.

No, katsotaan josko noista joskus jotain tulisi.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

chilifreak93

itse ostin valmiin puun ikeasta 25e uutta kasvua todella paljon kukkia
osaisko joku neuvoa mullasta ruukuntilavuudesta,kastelusta..
olen kuullut että rautapitoista sitruunaravinnetta annetaan ,
sekä kastelu kerran viikossa ja sumuttelu päivittäin.

shp

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - maaliskuu 02, 2015, 11:53:26 ap
Lainaus käyttäjältä: karvainen - helmikuu 28, 2015, 18:50:39 ip
Lainaus käyttäjältä: etunimi94 - helmikuu 25, 2015, 23:41:30 ip
Nyt alkoi kiinnostaa että mistä tuollaisia sait? Äkkiä kasvamaan niin saadaan foorumille hyviä siemeniä kiertämään ;D

Täältä ne on tilattu...
http://www.ebay.com/itm/10-Edible-Fruit-Mandarin-Bonsai-Tree-Seeds-Citrus-Bonsai-Mandarin-Orange-Seeds-/221600049891?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3398646ae3

Infoa sitte itävyydestä! Vois ite kans tilata...

Tilasin noita samoja, itävyys 0/10 =(
Kaffireista sain sentään aikoinaan 7/40 itämään =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

karvainen

Tähänmennessä itänyt 0/10 mutta odotellaan nyt...

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 11, 2015, 14:35:06 ip

Kaffir lime. 4.vuosi alkaa. Vihannespunkit olivat melko lähellä tehdä kasvista selvää kun oli ulkona koko viime kesän enkä hoksannut laitaa Neemiä. Nyt kasvin lehdet ovat varsin kiitäviä juuri Neemin vuoksi. Eipä ole enää ötököitä näkynyt kasvia tuhoamassa.

Mullakin oli sitruunassa punkkeja talvella. Pienimpään sitruunaan jäi yksi lehti jäljelle punkkien harventamisen jälkeen. Saa nähdä vieläkö tokenee. Hain muuten kirjastosta lainaksi Eva Rönnblomin "Sitrushedelmiä omasta puusta ja puutarhasta" - kirjasen. Oli kyllä kaiken kaikkiaan ihan kivaa luettavaa kuvineen. Hyvin käytännönläheisesti kirjoitettu opus.
Helevetin hiki!

sorrii

Mulla ovat punkit kadonneet kokonaan kun sumuttelin muutamaan kertaan kaikki kasvit [ja mullat pinnasta] BioNova TML -litkulla [THL=The Missing Link]
Sitä TML'ää ei myydä torjunta-aineena kait byrokratian ja lupasysteemien takia, mutta toimii ..

Paljon siistimpää hommaa kuin vaikkapa Neem tai Spruzit. Tokikaan se TML ei välttämättä toimi muilla ötököillä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Helzy

huhtikuu 10, 2015, 13:33:31 ip #332 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2015, 17:55:59 ip käyttäjältä Helzy
Tilasin Ebayn kautta Kaffirin siemeniä ja toissapv pääsinkin niitä jo käsittelemään. Kuorin ne ja laitoin keitetyllä vedellä kostutetun talouspaperin päälle minigrip pussiin. Katsotaan mitä tulee. Tässä kuva, miltä näytti kuorittu kaffirin siemen. En tiedä, olisiko tuota pitänyt vielä enemmänkin kuoria?

edit: en saa kuvaa näkymään...  :(
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Helzy - huhtikuu 10, 2015, 13:33:31 ipedit: en saa kuvaa näkymään...  :(

Sinun pitää löytää kuvalle osoite, joka päättyy .jpg
Minun Googlessani sellainen syntyi, kun avasin kuvan uudessa ikkunassa ja kopioin sen ikkunan osoitepalkin.

Helzy

Äh, ei näytä onnaavan nyt, ainakaan tabletilla. Kiitos kuitenkin Chilivaari.
Instagramissa @helzyy

MiM

Jos ne ovat tummanruskeita, niin minun lukemani (ja käyttämäni) ohjeen mukaan vielä yksi kuori poistettava. Jos ovat maidonvalkoisia, ei liene enää mitään kuoria jäljellä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Helzy

Hmm, okei. Tummanruskeita nuo ei ole, muttei maidonvalkoisiakaan... Pitää yrittää saada kuva esiin.
Instagramissa @helzyy

MiM

Tässä on tuo prosessi kuvitettuna, tosin sitruunalle, mutta kaffirit näytti ihan samanlaisilta
http://www.mostlymaths.net/2009/06/lemon-seed-germination.html
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Helzy

Kiitos Mim! Täytynee siis vielä kuoria noita lisää.  :P
Instagramissa @helzyy

Tu0m0

huhtikuu 11, 2015, 08:45:02 ap #339 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 11, 2015, 08:46:52 ap käyttäjältä Tu0m0
Minä olen idättänyt sitrukseni ihan vaan idätyslautalla joka kerta, ei ole tarvinnut kuoria mitään. 6 noita on tällä hetkellä sitruunoita kasvamassa, 8 jotain koriste mandariineja ja limetin siemenet ovat kovasti matkalla suomeen :) On vissiin käynyt melkoinen tuuri !
~Jos mä vaan tän enää istutan~