tammikuu 10, 2025, 16:17:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Anjuna kausi 2011

Aloittaja Anjuna, maaliskuu 12, 2011, 13:35:28 ip

« edellinen - seuraava »

Anjuna

Terve, tästä se chilin kasvatus sitten lähti käyntiin. Kylvö tapahtui siis n. 1h postauksesta ja eikun toivomaan parasta. Siemenet on tilattu fatalii.net nettikaupasta.

Chililajikkeet:
-Barbados, C. chinense
-Naga Morich, C. chinense
-Dr.Green, C. baccatum
-Red Belize, C. chinense
-sekä "lahjana" saatu tuntematon, saa nähdä mikä tästä tulee (jos mikään)

Eli tänne raportoin kasvatuksesta ja todennäköisesti kuvia lisäilen jos ja kun chilit itävät. Myös vinkkejä otan mieluusti vastaan, sillä en juurikaan omista kokemusta kasvatuksesta.

Mr_Green_

Tervetuloa..!  :)

Paljon uusia kasvattajia ilmestyy, joka päivä..se on hyvä! Siellä melkein mun niminen lajikekin löytyy...Dr.Green...miksei Mr...  :D
Siitä se lähtee! Meinasitko mullassa vai vesiviljelyssä kasvatella? Ja onko mitään lisävaloja hankittuna? Täältä kyllä neuvoja saa, kunhan homma vähän etenee...kuvia kehiin vaan kunhan alkaa tapahtumaan!   ;D Itämisen odotteluja sinne! Se on mukavaa puuhaa..  ;)

Anjuna

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 12, 2011, 13:44:42 ip
Tervetuloa..!  :)

Paljon uusia kasvattajia ilmestyy, joka päivä..se on hyvä! Siellä melkein mun niminen lajikekin löytyy...Dr.Green...miksei Mr...  :D
Siitä se lähtee! Meinasitko mullassa vai vesiviljelyssä kasvatella? Ja onko mitään lisävaloja hankittuna? Täältä kyllä neuvoja saa, kunhan homma vähän etenee...kuvia kehiin vaan kunhan alkaa tapahtumaan!   ;D Itämisen odotteluja sinne! Se on mukavaa puuhaa..  ;)

Kiitos kiitos. Ihan multakasvatuksella, kun ei mahdottomasti ole rahaa käytettävissä. Valaistuksesta vastaamaan meinasin lähteä metsästämään jotain loisteputkea tuossa ensi viikon puolella. Siemenet ovat siis itämässä tällä hetkellä "mini-kasvihuoneessa". Mietin että kannattaisiko kannessa olevat venttiilit pitää auki vai kiinni (unohtamatta tietenkään välillä tuuletusta)? Kuinka usein näitä pitäisi kastella? Ajattelin, että pidän suihkepullolla mullan päältä kosteana. Kannattaako laatikon pohjaa kastella ihan esim. kannulla, ja jos, niin kuinka paljon vettä kannattaisi lisätä ja kuinka usein? Tällä hetkellä tuo kasvihuone sijaitsee kylpyhuoneen lattialla (lattialämmitys), n. 28 astetta lämmintä. Neuvoja otan tosiaan avokäsin vastaan :).

Mr_Green_

maaliskuu 12, 2011, 14:36:27 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2011, 14:49:33 ip käyttäjältä Mr_Green_
Hyvältä kuulostaa...mullalla itsekin kasvatan. Se on ihan mistä tykkää. Loisteputki on mun mielestä hyvä valinta taimille, sen saa laittaa tosi lähelle latvoja...
Itse käytän myös minikasvihuonetta...mulla vaan on köyhänmiehen versio, jossa ei oo mitään luukkuja..  ;D Joten pidän kantta hieman raollaaan. Toki tulee vielä kanttakin välillä nosteltua pois ja kurkittua sisään. Itse sumutan pintamullan märäksi ruukuista...ja yöksi sumutan kannen sisäpinnan märäksi. Mielestäni pohjalle ei kannata ruveta vettä kaatamaan...menee jo liian märäksi meno!  :D Jos liian märkää on, homevaara on olemassa kun mullan kanssa ollaan tekemisissä...varsinkin jos itämisessä kestää kauan.

Sulla lämpötila vaikuttais optimaalilta...itsellä on liian kylmä, n.23 astetta..hidastuu itäminen huomattavasti. Olen kuullut sellaisen vinkin, että lämpötilan vaihtelu nopeuttaisi itämistä...esim. laittaa sen lattialämmityksen yöksi pois ja päivällä taas päälle tms? Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.. Kouluttaja, joka on paljon tutkinut kasvien elämää labrassa, kertoi tällaisen vinkin. Herneen itämisessä ainakin oli ollut huomattava hyöty lämpötilan sahaamisella..  ;D Ite tykkään tällaista kikkailua harrastaa kyllä. 

InkRose

Itse kastelen itäneitä, lautalta multaan siirrettyjä pääasiassa alakautta, mutta varsinkin matalien kippojen kanssa saa olla veden määrän kanssa varovainen. Se etu siinä kuitenkin on että multa on varmasti läpimärkää. Ja märempää alta kuin päältä. En kyllä tiedä onko silläkään isommin merkitystä... Joillakin on joskus käynyt niin että lehdet ovat suunnistaneet purkin pohjaa kohti ja juuri tullut pintaan, ja voisin kuvitella että pinnalta kastellussa mullassa tämä on todennäköisempää kuin alta kastellussa. Harvinaistahan moinen kyllä on.

Kypäräpäitä koitan sitten pitää kosteana muilla keinoin.

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 12, 2011, 15:11:53 ip
Itse kastelen itäneitä, lautalta multaan siirrettyjä pääasiassa alakautta, mutta varsinkin matalien kippojen kanssa saa olla veden määrän kanssa varovainen. Se etu siinä kuitenkin on että multa on varmasti läpimärkää. Ja märempää alta kuin päältä. En kyllä tiedä onko silläkään isommin merkitystä... Joillakin on joskus käynyt niin että lehdet ovat suunnistaneet purkin pohjaa kohti ja juuri tullut pintaan, ja voisin kuvitella että pinnalta kastellussa mullassa tämä on todennäköisempää kuin alta kastellussa. Harvinaistahan moinen kyllä on.

Kypäräpäitä koitan sitten pitää kosteana muilla keinoin.

Oot ihan oikeassa kyllä siinä, että ennemmin niin päin että pohjamulta olisi märkänä. Sen takia isommat kastelenkin aina kunnolla märäksi läpi asti...ja annan sitten kuivahtaa. Ei aivan pintamultaa kannata pienilläkään taimilla tosin märkänä pitää, vaan koittaa saada kokonaan märäksi sen mullan, ja antaa välillä vähän pintamullan kuivahtaa ennenkuin taas kastelee... hieman väärin sanoin ehkä aikaisemmin. Eli ei välttämättä huono, vaikka kastelis altapäin ne pikkutaimetkin. Helpompi vaan jotenkin hallita se kastelu, kun kastelee päältä...en tiä...makuasioita..  ;D Pääasia, ettei hukuta niitä pieniä taimia...niin käy helposti..

Anjuna

Empä ole nyt vähän aikaan mitään päivitellyt (ei sillä että olisi paljoa ollutkaan päiviteltävää...  ;))

15.3.2011

Siemenet ovat nyt olleet idätyslaatikossa 3 päivää, vielä ei näy mitään elonmerkkejä. Olen kastellut kevyesti suihkepullolla aamuisin ja iltaisin, niin että pintamulta kostuu. Äsken huomasin että tuo taimimulta on mennyt pinnalta tiivistymään aika reippaasti, joten hammastikulla tein varovasti vähän ilmaa sinne väliin. Siemenetkin olivat uponneet n. 0.5 cm syvyyteen. Kertokaapas mulle kokemuksia että haittaako tuo siemen vaiheessa jos multa on liian tiheää? Voisi kuvitella että sen taimenalun on vaikeampi puskea sieltä mullasta läpi, mutta mene tiedä.

Mr_Green_

Kyllähän se ihan loogiselta tuntuis, että ilmavasta kasvualustasta se itu nousisi nopeammin. Itsellä ainakin kookoskuituun työntämäni idut ovat nousseet tosi nopeasti. Sehän on todella kevyttä ja ilmavaa tavaraa.. =)

Anjuna

16.3.2011

Eipä ole chilien osalta mitään päivitettävää. Käväisin tänään kuitenkin biltemassa katselemassa valaisimia. Löytyi aika hyvän näköistä loisteputkea 36 W ja 58 W, molemmat 230 V ja kahden putken valaisimia. Värilämpötila taisi olla 3000 K. Hinta oli ~25 e. Mitäpä olisitte mieltä tällaisista valaisimista? Ja millaista tehoa noissa kasvivalaisimissa yleensä käytetään?

InkRose

Eipä kyllä ole pahan hintaisia valaisimia minusta. Missähän täällä olis lähin Biltema... :)

Putkethan voi halutessaan vaihtaa, mutta kyllä se ennen kaikkea on valotehosta kiinni. Jos tuohon hintaan tulee putketkin mukana niin miksei niitä käyttäisi, etenkin kun alkaa aurinkokin valaista jo ihan kiitettävällä teholla. Jos putket pitäisi ostaa erikseen, hankkisin itse vähän kylmempää sävyä (4000K luultavasti, kun se tuntuu jotenkin omaan silmään sopivimmalta).

Anjuna

16.3.2011

Pitipähän päästä heti päivittelemään: kaksi kappaletta taimia ilmestynyt yhteen kuppiin! Lajike on Red Belize. Lisäksi yksi tuntemattomista siemenistä puskee hieman mullan läpi. Saa nähdä josko nämä muutkin lähtisivät tästä itämään.

Anjuna

maaliskuu 17, 2011, 14:48:48 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 17, 2011, 14:50:24 ip käyttäjältä Anjuna
17.3.2011

Eilen itänyt Red Belize onkin hurahtanut jo n. 5 cm mittaan, sen viereen on myös itänyt toinen siemen. Myös monessa muussa purkissa näkyy nyt elonmerkkejä mm. molemmissa yllätys chileissä (siemeniä itänyt 5/7), sekä kahdessa muussa Belize purkissa. Vielä odotellaan Dr. Greeniä, Barbadosta ja Naga Morichia. Koitan etsiä kameran ja tallentaa vähän kuvamateriaalia tästä suorastaan historiallisesta hetkestä.

E: Ai niin, olen nyt ajatellut että ostan tuollaisen Bilteman loisteputki valaisimen mallia 36 W, 2 putkea saa kiinni tuohon. Hinnaksi tulee yht. hieman reilu 30 e. Kertokaapa nyt pikaiseen, että onko tällaisesta valaisimesta mihinkään (vai olisiko 58 W parempi)?

PP

Lainaus käyttäjältä: Anjuna - maaliskuu 17, 2011, 14:48:48 ip
E: Ai niin, olen nyt ajatellut että ostan tuollaisen Bilteman loisteputki valaisimen mallia 36 W, 2 putkea saa kiinni tuohon. Hinnaksi tulee yht. hieman reilu 30 e. Kertokaapa nyt pikaiseen, että onko tällaisesta valaisimesta mihinkään (vai olisiko 58 W parempi)?

Isompi parempi. :D Riippuu ihan tilasta ja kasvien määrästä, kannattaako ottaa isompi.

Anjuna

19.3.2011

Viikko istutuksesta. Melkein kaikki siemenet ovat nyt itäneet ja ihan terveiltä näyttävät. Pitää alkaa ilmeisesti kohta erottelemaan noita taimia eri purkkeihin. Yksi Belize pisti silmään, muiden avatessa kaksi lehteä, tämä meni ja avasi suoraan kolme lehteä. Mikä lie mutaatio... ;)

Anjuna

20.4.2011

No niin, pitkästä aikaa täällä päivittelemässä. Sain juuri istutettua parhaat yksilöt jokaista lajia uusiin, isohkoihin (halkaisija n. 14 cm) ruukkuihin. Taimet voivat todella hyvin ja juurtakin ovat kasvattaneet n. 5-8 cm. Ruukkuihin tein salaojitukset, laitoin ruukkusoraa pohjalle, siihen päälle kaktusmultaa ja sitten päälle vielä ohut kerros ruukkusoraa. Kuvamateriaalia koitan ottaa tällä viikolla. Valaisimet jäi ostamatta, eli taimet ovat kasvaneet valoisalla paikalla pelkästään auringonvalon avulla ja hyvin ovat mielestäni kasvaneetkin. Seuraava hankinta taitaakin olla sitten lannoite ja haluaisinkin kysyä, että millaista lannoitetta kannattaisi ostaa (valmistaja, "malli", hinta, saatavuus)? En viitsisi netistä kauheasti tilailla...

InkRose

Puutarhan kesä on toimiva, edullinen, riittoisa ja kohtuullisen helposti annosteltavaa tavaraa.

Anjuna

Kauan olen kuvia lupaillut ja muutenkin jääneet päivitykset vähäisiksi inttiin lähdön vuoksi, mutta nyt tulee sitten kuvia silmäterästäni (oikeastaan ainoa hyvin voiva chilini tällä hetkellä). Juuri äskettäin vaihdettu uuteen hieman isompaan ruukkuun ja minusta tuo näyttää (toistaiseksi) hyvin elinvoimaiselta. Kukkia ja pari podin alkuakin sinne on jo saatu. Lajike taitaa olla Bolivian Rainbow (sain sen fataliin yllätyspussissa)?

Kokonaiskuva chilistä:

Kukkia ja podin alkuja:

PP

Lainaus käyttäjältä: Anjuna - elokuu 06, 2011, 18:17:10 ip
Lajike taitaa olla Bolivian Rainbow (sain sen fataliin yllätyspussissa)?

Bollehan tuo näyttää olevan.

Anjuna

Mukavaa tulla lomille ja huomata että samainen bolle on kasvattanut noin 7 uutta podia kahdessa viikossa, jotka ovat vieläpä kasvaneet chilin näköisiksi. Latvasta tuuhentunut todella paljon ruukun ja mullan vaihdon jälkeen ja kukkiakin on tällä hetkellä noin 20, terveeltä näyttää :). Muista chileistä sen verran, että eivät juuri silmäniloa tuo, mutta saampahan siemenet ensi kesän kasvatuksia varten.

Anjuna

Hieman päivitystä näin lokakuun kunniaksi; Dr. Greenistä sekä barbadoksesta otettu muutama podi (ja siemenet) talteen. Bolle näyttää ihan hyvältä, kasvattanut todella ison lehvästön ja paljon podeja, nyt mietinkin, että miten tätä tulisi talvettaa? Olisin kiitollinen ohjeista/jostain linkistä foorumin sivulle. Vielä sellainen asia, että jos jollakin on ylimääräisiä Tepin, Guatemala ja/tai Malawi bird's eye siemeniä niin olisin kiinnostunut (hinnasta voidaan kyllä sopia).