tammikuu 08, 2025, 21:44:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kapsaisiini ja ruuanvalmistus

Aloittaja vmj, maaliskuu 19, 2011, 17:56:55 ip

« edellinen - seuraava »

vmj

Elikkä tuli tämmönen asia mieleen tuossa ruokaa tehtyäni. Paistoin lohta pannulla ja maustoin sen viime kesän savustetulla jalopenojauheella. Lohi pannulle nahkapuoli alaspäin ja mausteet pintaan lihapuolelle, kääntö ja väriä pintaan toiselle puolelle. Laitoin jauhetta aika reilusti koska halusin kalaan poltetta. Lopputulos oli varsin mainio, mutta se polte puuttui melkein kokonaan. Olin jostain lukevinani että kapsaisiini ei ole herkkä lämmölle, eikä tulisuus häviä kuumennettaessa. Olen käyttänyt tuota jauhetta ihan pöytämausteena ja silloin tulisuutta on tullut paljon pienemmällä määrällä. Huomasin samanlaisen ilmiön jo aiemmin kun täytin kananrintoja tuoreella harold st. bartsilla ja tuorejuustolla. Haroldia söin joskus tuoreena ja seurauksena oli ikäviä vatsanpolttoja. Kanan ja rasvaisen juuston kanssa polte tuntui kuitenkin vain mukavana lämpönä suussa. Kapsaisiinihan on rasvaliukoinen aine, joten voisiko ajatella että rasvaisia ruokia tehdessä chiliä pitäisi käyttää enemmän jos haluaa ruuasta tulista?

Onko kelllään muulla samanlaisia havaintoja aiheesta? Tämä kaikki perustuu vain omiin kokemuksiin ja voi olla että olen aivan väärässä havaintojeni suhteen. Voin muuten suositella savuchilijauheiden käyttämistä kalalle, savun maku erottui selkeästi ja toimi ainakin lohen päällä todella mainiosti.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: vmj - maaliskuu 19, 2011, 17:56:55 ip
Kapsaisiinihan on rasvaliukoinen aine, joten voisiko ajatella että rasvaisia ruokia tehdessä chiliä pitäisi käyttää enemmän jos haluaa ruuasta tulista?

BINGO! ;)

Oma vahva mielipiteeni: Kannattaa se pannuun jääny rasva valuttaa siihen lohen päälle. Ei se tulisuus katoa rasvaisessa ruuassa, vaan se polte on tasaisempi joka paikassa. Se rasva "levittää" sen kapsaisiinin ja maun joka puolelle, eikä jää vaan siihen, mihin sitä chiliä on laitettu.

Savuchili sopii muuten joka paikkaan! ;D

PP

Savuchili sopii tosiaan joka paikkaan - tai ainakin melkein. Kaurapuuroon ja maksalaatikkoon en ole vielä kokeillut. :D

Rasvaliukoisuuden huomaa tosi selvästi juuri lohen kanssa. Esimerkiki Lemon Droppia saa mättää loheen reilusti vaikka sama tavara suhteellisen rasvattomassa keitossa potkii kunnolla. Toinen iso poltteen taittaja on rasvainen juusto.

hessi

Kyllä täytyy yhtyä Tunturi Tigerin sanoihin :)
ja ei ole vielä sitä ruokaa tullut minun etten johon ei voi savuchiliä tai chiliä laittaa.
en kyllä ole kaurapuuroa keittänyt chilin kanssa, muttä tämän aamuinen kaurapuuro sai
kyllä nagamansikkahillo silmän ;)
perheemme uusin tulokas (miniäehdokas) kyllä vähän katsoi kulmien alta  :D
oli eilen syönyt laskiaspullaa meillä ja varmistanut ettei hillo ollut nagahilloa,
kun oli nähnyt minun laittavan omaani sitä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 19, 2011, 22:13:59 ip
Savuchili sopii tosiaan joka paikkaan - tai ainakin melkein. Kaurapuuroon ja maksalaatikkoon en ole vielä kokeillut. :D

Aji Cristal/rojo puolukkahillo maksalaatikon kanssa on kokeilun arvoinen, Naga ei toimi yhtä hyvin.
Pitäis kai joskus testailla kaurapuuro ja murot chilillä, muten on varmaankin tullut kaikessa kokeitua.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

masaiman

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - maaliskuu 19, 2011, 23:35:44 ip
:) huono miniäehdokas sellainen :)

Eisoo kö koulutus kesken 8) Eivaan, ei kaikki tykkää...

Itse on kanssa tullut huomattua, että oikein hyperrasvainen ruoka hävittää tulisuuden melko tehokkaasti -> mättämällä lisää chiliä perään -> seuraavana päivänä monoliittiset rasvaroffit...

Pari kertaa on meinannut kana, ja keittoruoka, erityisesti kanakeitto jäädä syömättä kun onkin näennäisen pieni chilin määrä saanutkin naaman vaihtamaan väriä...

PP

Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 20, 2011, 13:07:52 ip
Pari kertaa on meinannut kana, ja keittoruoka, erityisesti kanakeitto jäädä syömättä kun onkin näennäisen pieni chilin määrä saanutkin naaman vaihtamaan väriä...

Sama. Ei kanakeitto, mutta joskus meinasi käydä Lemon Dropin kanssa keitto syömättä. Juustoleivälle, makkaraan yms. taas saa mättää vaikka kuinka. Ei sillä, että olisin edes maistanut Nagaa.

hessi

Siis kuinkas moni chilinkasvattaja ei ole vielä Nagaa maistanut?
Tästäpä täytyy tehdä oikein kysely...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

vmj

Lainaus käyttäjältä: mattson - maaliskuu 20, 2011, 13:07:52 ip

Eisoo kö koulutus kesken 8) Eivaan, ei kaikki tykkää...

Itse on kanssa tullut huomattua, että oikein hyperrasvainen ruoka hävittää tulisuuden melko tehokkaasti -> mättämällä lisää chiliä perään -> seuraavana päivänä monoliittiset rasvaroffit...

Tarkotitko siis että kanakeitto on ollut vähärasvainen ruoka ja tulisuus on sen takia tuntunut voimakkaammalta? Mahtaiskohan tuohon auttaa jos alottais sen keiton valmistamisen niin, että kattilassa kuullottelis pikku tilkassa öljyä sitä chiliä mitä käyttää. Levittyis varmaan sitä kautta tasasemmin sinne ruokaan...

Niin ja ei oo tosiaan tullut itsekään nagaa maistettua. Tilanne varmaanki korjautunee jossain vaiheessa. Tuntuu vaan noiden supertulisten chilien annostelu olevan aika hankalaa. Tulinen ruoka on jees, mutta kun pitää ajatella välillä myös muita ruokailijoita.

masaiman

Kana, ts broileri tuntuis aika hyvin ottavan ainakin jauheista irti sen mitä niillä on annettavaa. Meillä ei emäntä siedä juuri lainkaan tulisuutta, mitä nyt joskus ripauksen laittaa savukristallia, niin yhteiseen ruokaan on pakko lisätä chili jauheen tms. Muodossa. Joskus kun itselleni teen esim. Chili con carnea, laitan haban siivutettuna pannuun heti j.lihan kanssa. Levittyyhän se tietty tasaisemmin niin.