tammikuu 09, 2025, 19:33:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Oletko maistanut Nagaa?

Aloittaja hessi, maaliskuu 20, 2011, 19:40:50 ip

« edellinen - seuraava »

Oletko maistanut Nagaa tai muuta superhirmua?

En koskaan
130 (27.3%)
Vain kerran
22 (4.6%)
Vain tuoretta
31 (6.5%)
Vain kuivattua
50 (10.5%)
Olen maistanut
162 (34%)
Olen jo jäänyt koukkuun
105 (22.1%)
Kerta oli liikaa! En toista virhettäni...
2 (0.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 476

Jingle Bell

Kerran tuli laitettuu SubWay patongin valiin nagaa noh kylse vähän poltteli ;D
- Chilit on tulevaisuus :)

Chilijamppa

Söin eilen yhden kasvattamani nagan. Ei tuossa nyt kovin erikoisesti poltetta ollut, oli siinä semmonen hitaasti hiipivä polte ja tosi hyvä maku, mutta olisko ollut jokin leikkinaga kyseessä. ;)

Jame

Kolmena päivänä syöty sellaista kahden sokeripalan kokoista "pikkuista". Aivan järjetön polte ensikertalaisen mielestä. Ensi kesänä näitä ei tarvita kolmea puskaa mikäli kaikissa on yhtä paljon potkua. Aji Christaleissa on noihin verrattuna suunnilleen yhtä paljon tulisuutta kuin hedelmämerkkareissa. :o
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Aji Kettu

Tuoreena pieni pala leikattuna. Heti suuhun laittaessa törkeä polte ja armoton chilihikka.
En tiedä mistä tuo johtuu että aina kun otan liian tulista chiliä, tulee armoton hikka !

Ken tietää ?
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tehdä sitä mitä haluaa satuttamatta muita.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Aji Kettu - syyskuu 28, 2013, 08:56:46 ap
En tiedä mistä tuo johtuu että aina kun otan liian tulista chiliä, tulee armoton hikka !

Ken tietää ?

Ruokatorven/mahalaukun ärsytys voi laukaista hikan. Kapsaisiinihan saattaa hivenen ärsytystä siellä aiheuttaa :)

Toby

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - syyskuu 28, 2013, 09:20:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Kettu - syyskuu 28, 2013, 08:56:46 ap

Ken tietää ?

Ruokatorven/mahalaukun ärsytys voi laukaista hikan. Kapsaisiinihan saattaa hivenen ärsytystä siellä aiheuttaa :)

Mulla ei sentään hikkaa tule, mutta tulista chiliä syödessä oikea korvakäytävä kutiaa. Olisko kellään tietoa tästä?
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

unenkuva

en tiedä, mutta vähän mutulla heitän. Korvat ja nieluhan ovat ainakin jossain määrin yhteydessä (viisaammat korjatkoon), joten jos sitä kautta tulee jotain "höyryjä" aika vekkuli kyllä

Toby

Eilen meni puolikas naga. Kyllähän se suussa poltteli sen verran että hymy hyyty aika vauhdilla. Olihan se ihan siedettävää, kun tiesi miten se korventaisi mahassa. Kun sit tarpeeksi douppingia (maitoa, jugurttia, jäätelöä yms.) otti ja veti keskittymisen muualle esim. musiikin avulla, niin eihän se sit ollutkaan kovin paha kokemus! Aamuistunnollakaan en ollu sitä nöyrintä poikaa, poltehan oli ihan siedettävä. Täytyy joskus ottaa uusiks jonkun ihan KUNNON annoksen kanssa, eihän täällä napeilla pelata :D

NiGo87

Tarkoitus olis ens kaudella päästä maistamaan. Siemenet jo hommattu.

Sihijuoma666

Perjantaina kokeilin taas kokonaista Naga Morichia ja vessassa sai rampata pitkin iltaa ja vielä aamullakin.  :o Ei se vatsa vaan totu vaikka muuten alkaisi maistua.  ;D

Aji Kettu

Tuli ostettua paha/hyvämaineista kiirastulien liekittämää nagaa paikallisesta lähikaupasta, loistava kokemus mikä sai chilihikan ja ehanan poltteen ympäri ehtoota.
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tehdä sitä mitä haluaa satuttamatta muita.

Toby

Lainaus käyttäjältä: Aji Kettu - lokakuu 23, 2013, 15:42:16 ip
Tuli ostettua paha/hyvämaineista kiirastulien liekittämää nagaa paikallisesta lähikaupasta, loistava kokemus mikä sai chilihikan ja ehanan poltteen ympäri ehtoota.

Nagaa ja miksei muutakin tulista kamaa ( esim. TSMB:tä, jigsawia) kannattaa nauttia mahdollisimman aikaisin päivällä. Muuten pakissa tuntuva polte pilaa yöunet. Jos on oikein herkkä niin kannattaa varmistaa että seuraavana päivänä on vapaata, niin ei tarvitse mihinkään töihin tai vastaavaan nagaripulissa mennä.

Mipe

Ei ole tullut maistettua tuore tavarana vaan itsetehdyn ketsupin seassa mutta jos sitä ensi kasvatuskaudella pääsisi jo itse kasvatettua maistamaan!

MiM

marraskuu 01, 2013, 22:24:23 ip #193 Viimeisin muokkaus: marraskuu 01, 2013, 22:28:06 ip käyttäjältä MiM
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - heinäkuu 21, 2013, 21:10:47 ip
Voi olla että olen vähän erikoinen tämänkin asian suhteen, mutta mielestäni paljon mainostettu chinensen "herkullinen" maku muistuttaa lähinnä saippuaa.

Nyt olen maistanut  8). Aloitin leikkaamalla alhaalta "nännin". Siinä kun ei ollut ollenkaan poltetta tuli se makukin selkeästi esiin. Häiritsevän tuttu... vie ajatukset kesään... ja ehkä johonkin luonnon kasviin, mutta en saa millään tuon mielleyhtymän kunnolla kiinni. Hyvää kuitenkin. *Lisämaistamisella tuo maku löytyi... Mangon pehmeä tärpättimäisyys...

Toisaalta tuntuu siltä, että tässä on tavallisesti enemmän polte keskittynyt niihin siemenkiinnikkeisiin. Hedelmäliha on itse asiassa varsin mietoa, mutta auta armias, kun kohdalle tulee kiinnikkeen osa...

Tässä kokeilussa oli siis S-marketeissa myynnissä oleva Fataliin nagaa. Täysin käsittämätöntä, että näitä myydään noin kymmenen podin rasioissa todella kovaan hintaan [~ 1 kg halpaa jauhelihaa). Kuka täysijärkinen keskivertokansalainen lähtee sillä summalla kokeilemaan jotain, jota lähtökohtaisesti pidetään syömäkelvottomana barbaarien oikkuna? Puolta pienempi myyntirasia puoleen hintaan houkuttelisi jo taviksiakin kokeilemaan, ja saattaisi luoda ympärilleen pysyvän asiakaskunnan - Oma ostopäätös perustui tässä ainakin osittain siemenien talteenottoon. Pitäähän omassa chilitarhassa olla myös Naga  ::).
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Mä ostin edelliskesän Chilifesteillä Heinän kojusta yhden ison nagan  8) (muiden lajien ohessa). Itsellä tuli yhdestä huonossa valossa kituneesta Bhut Jolokiasta pari hassua podia. Tein kilon paholaisenhilloa, kilon verran nagakurkkuja. 3 puolikasta laitoin pakastimeen. Tein sitten talven aikana kolme kertaa tulista curryä. Hyvin riitti. [olihan noita muita lajeja tuoreena sekä säilöttynä]
Neljällä [muistaakseni] Naga ja Bhut Jolokia -podilla siis pärjäsin minä vuoden ...

Nyt menneenä kesänä tuli reippaasti yli kilo pelkkää nagaa. (muista puhumattakaan [=~5kg]) ... Saattaa olla että tulee maistettua toisenkin kerran, ja kolmannen, .....  ;D ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChiliChillailija

Voi jumpe! Eilen sitä tuli kokonaista Nagaa yritettyä syödä.
Se ei kuitenkaan kovin kauaa mahassa pysynyt.

Sanonpahan kuitenkin, että olipahan kokemus! Podia pureskeltaessa ja nieltäessä se euforinen tuntemus oli aivan uskomaton!
Nyt tiedän, että mitä sillä adrenaliiniryöpyllä tarkoitetaan.

Euforinen tunne hävisi viimeistään aamupaskalla...
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

MiM

marraskuu 05, 2013, 19:10:09 ip #196 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2013, 19:14:49 ip käyttäjältä MiM
Lainaus käyttäjältä: MiM - marraskuu 01, 2013, 22:24:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - heinäkuu 21, 2013, 21:10:47 ip
Voi olla että olen vähän erikoinen tämänkin asian suhteen, mutta mielestäni paljon mainostettu chinensen "herkullinen" maku muistuttaa lähinnä saippuaa.

Nyt olen maistanut  8). Aloitin leikkaamalla alhaalta "nännin". Siinä kun ei ollut ollenkaan poltetta tuli se makukin selkeästi esiin. Häiritsevän tuttu... vie ajatukset kesään... ja ehkä johonkin luonnon kasviin, mutta en saa millään tuon mielleyhtymän kunnolla kiinni. Hyvää kuitenkin. *Lisämaistamisella tuo maku löytyi... Mangon pehmeä tärpättimäisyys...

Toisaalta tuntuu siltä, että tässä on tavallisesti enemmän polte keskittynyt niihin siemenkiinnikkeisiin. Hedelmäliha on itse asiassa varsin mietoa, mutta auta armias, kun kohdalle tulee kiinnikkeen osa...

Tässä kokeilussa oli siis S-marketeissa myynnissä oleva Fataliin nagaa. Täysin käsittämätöntä, että näitä myydään noin kymmenen podin rasioissa todella kovaan hintaan [~ 1 kg halpaa jauhelihaa). Kuka täysijärkinen keskivertokansalainen lähtee sillä summalla kokeilemaan jotain, jota lähtökohtaisesti pidetään syömäkelvottomana barbaarien oikkuna? Puolta pienempi myyntirasia puoleen hintaan houkuttelisi jo taviksiakin kokeilemaan, ja saattaisi luoda ympärilleen pysyvän asiakaskunnan - Oma ostopäätös perustui tässä ainakin osittain siemenien talteenottoon. Pitäähän omassa chilitarhassa olla myös Naga  ::).

Jonkin verran lisää jumpattu tuon Nagan kanssa. On siinä kyllä kutkuttava maku, ja erityisesti tuoksu. Silppua tehtyäni kuvaus muuttuu ehkä mangosta passiohedelmäksi (Vaimo huutaa tuolla "Nokkosta", ja juoksee karkuun)... no oli miten oli. Huomasin myös, että kuumaan öljyyn kun laittoi maku hävisi/muuttui kokonaan.

Onko tuo maku todella niin ainutlaatuinen kuin jossain väitetään? Kokeilisin mielelläni jotain serkkua, jossa olisi sama maku, mutta reilusti vähemmän poltetta. Nyt tuon käytön kanssa joutuu olemaan niin pirun varovainen.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

bobster

Vain vähän kuivattua&jauhettua ruuan sekaan. Nousee aterioinnin jälkeenkin vielä kivasti. Humalainen olo jäi. ;)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

kasvattaja

Oma ihastus chileihin alkoi nagalla. Citymarketista ostin noin 3 vuotta sitten Fataliin kasvattamia Naga Morich chilejä. Ostin, koska olin kuullut tulisuudesta. Kämpille päästyä otin isoimman Nagan, ja sanoin siskolle, että "katsohan". Laitoin nagan kokonaisena suuhun.
Lopputulema oli litran maidon jälkeen ja puolen tunnin hokemisen "holttaa holttaa" se, että haksahdin kiinni chilien ihmeelliseen maailmaan. Siitä asti olen tätä jaloa harrastamista puuhaillut  ;D
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

NPhoBiaz

Vastataan vanhaan aiheeseen. Tässä nyt ensimmäisellä kaudella kasvaa nagaa, mutten ole päässyt vielä maistamaan. Ostin kuitenkin tänään kärsältä Fatalii Gourmetin nagajauhetta ja kokeilun vuoksi otin n. puoli teelusikallista kielen päälle. Herranjestas mitä tavaraa... ;D