tammikuu 08, 2025, 21:56:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

24 tuntia valoa?

Aloittaja Sexplosion, maaliskuu 28, 2011, 09:45:38 ap

« edellinen - seuraava »

Sexplosion

Aluksi kiitos ja anteeksi, tästäkin on varmasti keskusteltu mutta en haulla löytänyt.
Eli onko chileilleni haittaa jos annan valojen olla päällä yötä päivää?
Käykö niille huonosti jos ne ei saa pimeyttä?

Valaistus: 5 x 23w Eslejä.

Toni.A

Sanomattakin on selvää, että tarvitsevat lepoajan chilitkin. Kaksitoista tuntia riittää ihan täysin niille valoa, vähempikin riittää, jos on hyvät valot. Liika valo stressaa niitä ja sato ja kasvu voi jäädä pieneksi, jos tulee ollenkaan. Huomaat kyllä monesta chilistä, kun ne käy ikäänkuin levolle, niin ne alkaa roikottamaan lehtiään ja jopa latvaansa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Sexplosion

Tämä selvä. Kiitoksia :)
Täytyypä lähteä ostamaan ajastin.

Kärsä Babar

Paprikan ammattiviljelyyn suositellaan pimeää 6-8 tuntia vuorokaudessa.
Jonkun tutkimuksen mukaan 20 tuntia valoa päivässä antaa isoimman sadon.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

chilihardhead.fi

Lepoaika voi olla hyväksi, mutta jos lämmön takia tai muuten tarvitsee pitää valoja, voi niitä kyllä päälläkin pitää ilman isompia huolia.
Ei se Suomen kesäkään kasvua pysäytä, vaikkei pimeää ole ;)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

PP

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 28, 2011, 16:26:38 ip
Lepoaika voi olla hyväksi, mutta jos lämmön takia tai muuten tarvitsee pitää valoja, voi niitä kyllä päälläkin pitää ilman isompia huolia.
Ei se Suomen kesäkään kasvua pysäytä, vaikkei pimeää ole ;)

Valoa on yöllä kuitenkin vain hyvin pieni osa päivään verrattuna, mikä vastaa absoluuttisessa valomäärässä käytännössä pimeää. Voi ne silti pärjätä jatkuvallakin valolla, sitä en väitä.

Chilivaari

Asia ei ole edes niin yksinkertainen, että pärjäisivät, vaan siitä voi olla muita seurauksia. Hengissä chilit luultavasti selviävät ilman yötäkin.

Lueskelin kasvihuonekasvatuksen oppikirjaa ja siinä varoitettiin, että liian pitkä valojakso voi aiheuttaa lehtien huokosten, "ilmarakojen" auki jäämisen ja siitä seuraa esimerkiksi ruusulla nopea kuihtuminen leikkauksen jälkeen. Hedelmien makuun ja säilyvyyteen sillä voi myös olla vaikutusta, mutta tarkkaa lajikekohtaista tutkimusta ei mainittu.

chilihardhead.fi

Valo tosiaan vaikuttaa hyvin suuresti hedelmien makuun, ainakin valon puute.
Oma kokemus kasvusta 24h valoissa(lämmön takia) on ollut, ettei siitä haittaa ole ollut, eikä maku ole ainakaan huonontunut.
Valona on ollut aurinko+natikka ja loistarit
Lajikohtaisia erojakin varmaan on ja riippuu muistakin olosuhteista, mutta chilit ei minulla ainakaan kuulu niihin kasveihin, jotka suuresti sekoaisivat valojakson liiasta pituudesta, niitäkin kun on olemassa, mitkä eivät pidä pohjoisen pallonpuoliskon kesäyön valoisuudesta.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

hessi

maaliskuu 29, 2011, 19:14:25 ip #8 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2011, 21:04:55 ip käyttäjältä hessi
samaa mieltä Kärsän, Chilivaarin ja Tonin kanssa, kyllä se kasvi lepoakin tarvitsee, miettikääpä chilien kotipaikkoja, ei siellä paista aurinko kuin max 12h ja chilit ovat yleensä "alus kasvillisuutta"
joten vielä varjoisessa.
En ole vielä tavannut suomessa paprikan viljelijää joka valottaa huonettaan.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - maaliskuu 28, 2011, 12:58:26 ip
Paprikan ammattiviljelyyn suositellaan pimeää 6-8 tuntia vuorokaudessa.
Jonkun tutkimuksen mukaan 20 tuntia valoa päivässä antaa isoimman sadon.

Tämä varmaan pitää hyvinkin paikkansa suurinta satoa yritettäessä.
Tarkennuksena vielä etten itsekkään ole sitä mieltä, että valoja huvikseen koko päivää kannattaa pitää päällä.
Tänä talvena on vaan tuota lämpöäkin tarvinnut ???

Warcock

Itsehän pidän natikkaa päällä melkein pelkällä yösähköllä, eli klo 21-07...
Kasvit komerossa jossa yksi pieni ikkuna lounaaseen, eli ilta-aurinko paistaa sinne hetken...
Natikasta 10h ja aurinko paistaa suoraan n. 1-2h...mutta ei toi komero oo ihan pimeenä ku n.klo.20-21 ja sitten aamulla n.klo.7-8, sitten alkaa jo valoa jonkin verran ikkunasta tulla....
Hyvin näyttävät kasvavan...
Tomppa

hessi

Kuinkas paljon sitten oikein lämpöä kasveillenne annatte?
Ja eikös sitä halvemmalla saisi lämmittimellä, kuin natikan valolla?
Omat kasvini, kun keväällä olen siirtänyt kotikasvariin(siis kylmä kasvari, ei pohja eristyksiä eikä mitään luksusta) niin siellä on ollut
vain pieni puhallin joka pitänyt läpötilan siinä +5-+8 asteen tietämillä ja
kun yö kylmät ovat olleet ohi niin myös puhallin pois käytöstä ja taas syksyllä puhallin
toiminut kun lämmöt lähteneet alle 10 asteen ja ei minulla ainkaan sadosta ole ollut pulaa.
Anteeksi vaan, mutta mun blondi aivot ei jaksa ymmärtää kuinka joku poltaa valoja ja näin rahaa ja sato ei välttämättä
kuitenkaan ole kovin erikoinen eli myös melko arvokkaita bodeja tulee.
Toki ymmärrän sen, että harrastaja harrastaa ja oman sadon kasvattelu on hauskaa :)
Näin se on minullakin ollut.

chilihardhead.fi

maaliskuu 29, 2011, 23:28:16 ip #12 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2011, 23:47:44 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
No ei se lämpö sen halvemmalla puhaltimella tai patterilla juurikaan tule, kun sen natikan/loistarit pois ottaa ajoissa.
Meillä sisälämpönä on pidetty max. 20C. Muita lämmittimiä joutuisi myös hankkimaan ja sijoittelu tuottaa ongelmia sekä tuo lämpö/valo menee sitä enemmän kaipaaville, itse viihdyn parhaiten alle 20C. ja pimeässä. Puhaltimet ovat myös liian äänekkäitä eikä, se hyöty ole oikeastaan sen parempi kuin natikalla mitä kylläkin käytetään aika yleisesti venyttämään kautta ja isommilla kasvareilla joudutaan tuulettamaan liikalämpöjä pihallekkin.
Saman lämmön juotuisin jollain kuitenkin tuottamaan, vaikkei chilejä olisikaan, jälkikasvu kun ei viihdy ihan samoissa lämpötiloissa. 600W natikan vastineeksi olohuoneesta on 800W patteri pois käytöstä joka huutaisi muuten koko ajan. Makkarissa lämmityksen hoitaa tietokone ja 60W loistareita ja samalla tavalla menee muutenkin kaikki lämpö hyötykäyttöön talvella.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: hessi - maaliskuu 29, 2011, 21:19:42 ip
Kuinkas paljon sitten oikein lämpöä kasveillenne annatte?
Ja eikös sitä halvemmalla saisi lämmittimellä, kuin natikan valolla?
Omat kasvini, kun keväällä olen siirtänyt kotikasvariin(siis kylmä kasvari, ei pohja eristyksiä eikä mitään luksusta) niin siellä on ollut
vain pieni puhallin joka pitänyt läpötilan siinä +5-+8 asteen tietämillä ja
kun yö kylmät ovat olleet ohi niin myös puhallin pois käytöstä ja taas syksyllä puhallin
toiminut kun lämmöt lähteneet alle 10 asteen ja ei minulla ainkaan sadosta ole ollut pulaa.
Anteeksi vaan, mutta mun blondi aivot ei jaksa ymmärtää kuinka joku poltaa valoja ja näin rahaa ja sato ei välttämättä
kuitenkaan ole kovin erikoinen eli myös melko arvokkaita bodeja tulee.
Toki ymmärrän sen, että harrastaja harrastaa ja oman sadon kasvattelu on hauskaa :)
Näin se on minullakin ollut.

Hessi, kyseessä taitaa kuitenkin olla aivan eri asia kuin kasvihuoneen lämmittäminen natikalla. Monessa asunnossa ei ole mahdollisuutta laittaa taimia ikkunalle tai valon määrä siellä on naurettavan pieni terveeseen kasvuun. Itselläni on tilanne jossa asunnosta löytyy kaksi hyvin pientä ikkunaa eikä niistä päivällä paljoa sisälle valoa tule. Talven aikana on täysin sama hoitaako asunnon lämmitystä 600W natikalla vaiko 600W sähköpatterilla, sillä sähköpatteri joutuu työskentelemään 24/7 pitääkseen riittävän peruslämmön yllä asunnossa. Natikan avulla saa hoidettua sekä asunnon lämmitystä (sähköpatteri ei ole tänä talvena ollut lainkaan päällä) että taimille valaistuksen. Paremmin tuo natikka levittää lämpöä lämpösäteilynä kuin tavallinen sähköpatteri.

Esitetäänpä vastakysymys, jos valaisin vie sähköä 600W ja sähköpatteri 600W (ja termostaatista huolimatta joutuu työskentelemään jatkuvasti) niin kummasta on enemmän hyötyä? Sähköpatterin avustuksella tapahtuvasta asunnon lämmityksestä vaiko natikan avulla tapahtuvasta asunnon lämmityksestä sekä kasvien valaisimisesta kun sähköä kuluu aivan sama määrä? Eikös se omasta mielestäsi ole fiksua lämmittää asuntoa natikalla ja samalla kasvattaa sen alla kasveja jos sähkönkulutuksessa ja rahanmenossa ei ole eroa? ;)

Evilyn

Lainaus käyttäjältä: Warcock - maaliskuu 29, 2011, 20:16:08 ip
Kasvit komerossa jossa yksi pieni ikkuna lounaaseen, eli ilta-aurinko paistaa sinne hetken...
Natikasta 10h ja aurinko paistaa suoraan n. 1-2h...mutta ei toi komero oo ihan pimeenä ku n.klo.20-21 ja sitten aamulla n.klo.7-8, sitten alkaa jo valoa jonkin verran ikkunasta tulla....

Anteeksi offtopic mutta alkoi mietityttää että miksi ihmeessä laillisia kasveja täytyy kasvattaa komerossa? ???

PP

Lainaus käyttäjältä: Evilyn - maaliskuu 30, 2011, 12:04:13 ip
Anteeksi offtopic mutta alkoi mietityttää että miksi ihmeessä laillisia kasveja täytyy kasvattaa komerossa? ???

Kaikilla ei ole tilaa pitää kasveja esillä eikä monetkaan halua katsella natikan keltaista valoa oleskelutiloissa.

chiliholisti

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 30, 2011, 12:20:26 ip

Kaikilla ei ole tilaa pitää kasveja esillä eikä monetkaan halua katsella natikan keltaista valoa oleskelutiloissa.

niin tai sitten talossa on esim kissa, joka vihaa chilejä...tai sitten tykkää vaan nostella ne mullista >:(
chili päivässä pitää lääkärin loitolla...
Muista otta CHILIsti...

chilihardhead.fi

maaliskuu 30, 2011, 13:15:45 ip #17 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 30, 2011, 14:49:45 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Herpiili täydensikin tuolla, mutta lisätään tuohon chilien lämmön saamiseen vielä, että yllättäen osa Rocotoista on saunan pesuhuoneessa viihtynyt vaikka lämpöä saavatkin useita tunteja viikossa reilummin. Tuollakin loistarit pitävät päivän ja illan ajan huolen putkien sulana pysymisestä ja tarpeen vaatiessa yönkin. Lattialämmityksen kun on joku DIY tyyppi asentanut väärin, niin sitä  ei viitsi pitää turhaan koko aikaa posottamassa.

Tuohon komerossa kasvattamiseen en ole vielä ryhtynyt, vaikka koirat ja kissat välillä järsivätkin puskia, on kumminkin villeimmille tarkoitus jotain väsätä. Valot kajastavat silti verhojen ja kahvipakettien takaa, etteivät kovin häiritse normaalia elämää, pihalle kylläkin näyttävät hyvinkin ja poliisikin kävi ikkunasta tiirailemassa, ei tullut edes ovikelloa soittelemaan.
Komeroa puolustaa myös se, että siitepölyt pysyvät paremmin aisoissa lajikohtaisesti ja poissa herkempien nenistä ja silmistä. Komero olisi kiva tehdä läpinäkyväksi, mutta aineet maksavat huomattavasti enemmän, kuin tavallinen komero.

Podien hinnasta vielä, harrastus saakin maksaa(ei paljoa), mutta kannattavuutta lisää sekin, että sitä ''tuoretta'' marketti habaa saa hakea 20km päästä ja tuurilla 1 haba kolmen paketista on kokonaan syötävä.
Viime kesänä kun vihdoin saivat Fataliin Ajit kauppaan, olivat nekin jo nahistuneita ja alkoi omiakin olemaan. ???
Pakastinkin on tietysti jonkinlainen tuoreen vara vaihtoehto, mutta rajallisesti sinnekkin mahtuu, eikä sekään ilmaiseksi toimi.
Samoilla valoilla/lämmöillä tulee myös muutakin kuin chiliä ;)
Sadonmäärä ja kannattavuus myös itsellä johtuu siitäkin, ettei sairauden vuoksi ole mahdollista hakea tai edes hoitaa chilejä niin paljoa kuin tarvitsisi(chilit toimii lääkkeenä osittain). Kulutus olisi aika kova, jos ei tarvitsisi säästellä.

Warcock

Lainaus käyttäjältä: Warcock - maaliskuu 29, 2011, 20:16:08 ip

Kun ei ole muualla tilaa...ja se ei paikkana ole mitenkään huono....

Päivällä aurinko paistaa eteiseen, johon ei todellakaan mahdu kasveja....ja keittiöön, minne ei myöskään laiteta kasveja pöydälle kun on 2v ja 3,5v lapset joiden pitää mahtua syömään siihen keittiönpöydän ääreen...
Makuuhuoneen ikkuna samaan suuntaan kuin komeron, mutta mieluummin nukun sängyssä kuin kukkapurkissa...

Enkä mielelläni pidä natikkaa lasten ulottuvilla esim. olohuoneessa enkä kyllä noita kasvejakaan ja koirakin tykkää joskus maistella viherkasveja....
Eikä se valokaan mikään niin miellyttävän värinen ole.....  että semmoosta.....
Tomppa

hessi

Herbiilille...
Onhan se asia näinkin, myönnän kyllä, mutta, mutta...
Minun katsontakantani on kyllä aivan toisenlainen kuin monella muulla, johtuen siitä, että olen tähän saakka
kasvattanut chilejäni vain yksivuotisina, eli kaikki menee syksyllä kompostiin ja kevät talvella uudet kasvit tulemaan, joten
en lisävaloja tai lämpöjä kaipaile. Nyt on ollut kaksi chiliä talven yli Flexu ja Rocoto eivätkä ole lisävaloa tai lämpöä saaneet ja minun
hirsitaloni yläkertaan ei talvikuukausina luonnon valoa tule, koska korkea kallio estää ne pienetkin auringonsäteet jotka näkyisi.
Ja on nuo molemmat hengissä ja joutuvat tänä vuonna odottelemaan vielä pitkän tovin ennenkuin pääsevät luonnon valon hoitoon.

Ja ihan perinteisillä yksinkertaisilla kasvatusmenetelmillä olen itse saanut huippusatoa, sen voi jokainen tarkistaa vanhoista päiväkirjoistani.
Mottoni onkin ollut sanoa antakaa chileille rauhaa kasvaa ja lepoa ei kaikkea maksimoiden tule maksimi satoa, maalaisjärki on yksi huippu ase ;)
hyvään chilisatoon :) ja tietenkin minun rakkauteni eli leikkaaminen  ::)
ja kaikkihan eivät edes tähtää runsaaseen satoon, itse asiassa en minäkään, ne vain ovat niin tykkännet minusta  ;D
Toki jokainen saa valottaa tai hikoiluttaa chilinsä ihan miten itse parhaimmaksi näkee :)
Minun chiliharrastus välineet, turpeet, lannoitteet, ruukut, savustusvälineet yms eivät ole viimeiseen kolmeen vuoteen kustantaneet kuin alle 200 €
ja satoa on tullut kuten lähes kaikki tietävät reilusti yli oman tarpeen !
Kallein osuus tulee vapaa-ajan menetyksestä :)  lähes tulkoon kaikki vapaa-aika on mennyt chilihin :)
Ja en ole vielä ostanut marketin hyllyltä yhtään ainokaista chiliä kaikki on ollut omaa tuotantoa hmm... viimeiset  6 vai 7 vuotta :)