tammikuu 06, 2025, 22:24:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Homemade Beef Jerky

Aloittaja Miksaa, huhtikuu 07, 2011, 13:32:10 ip

« edellinen - seuraava »

Miksaa

huhtikuu 07, 2011, 13:32:10 ip Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2011, 00:53:26 ap käyttäjältä Miksaa
Oli naudan sisäpaistia kaapissa, niin pitihän siitä kokeilla tehdä jerkyä.

400g naudan sisäpaistia
1 sipuli
1 rkl savunagajauhetta
1 rkl paprikajauhetta
1 tl Dijon-sinappia
1 tl korianteria
1 tl valkopippuria
1 tl rakuunaa
3 rkl balsamicoa
1 tl suolaa
1 tl sokeria
(2rkl tomaattipyrettä)
Valkosipulia oman maun mukaan

Huuhtele ja kuivaa kaupan läski. Siivuta ja viipaloi pituus-syiden mukaan 3-5mm suikaleiksi. Silppua sipuli hienoksi.

Heitä pussiin ja mausteet perään. Pyörittele käsissä hetki ja laita jääkaappiin min. 12h, mielellään 24h.

Sit uuniin, varrastikkuihin pujotettuina. Lämpöä max 60 astetta, mielellään 50c.

Kiertoilmauunissa ottaa sen 8h, tavallisessa pari tuntia pidempään, puulasta pitäen luukun raollaan, että ilma kiertää.
Kypsä jerky taipuu just ja just, mutta ei katkea kokonaan. Taitoskohtaan syntyy murtumia. Silloin on valmista.

Säilytä jerkyä viileässä kaapissa, ilmatiiviissä rasiassa.

Hyvää oli ja sopivan tulistakin. Osui maustaminen kyllä nappiin, ainakin mun makuun... :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Sterno

NAM!  Näyttää herkulliselta. Tuotahan pitää itsekin kokeilla!!

Sterno

Masokisti

huhtikuu 09, 2011, 08:53:17 ap #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2011, 08:58:09 ap käyttäjältä Masokisti
Tuota tulee tehtyä satsi melkein kuukausittain, harmi ettei kestä päivää paria enempää kun on satsi jo syötynä... maailman parasta naposteltavaa oluen kanssa!

Vinkkinä tekeville että paisti kannattaa laittaa tunniksi tai pariksi pakkaseen, saa helposti ohuita viipaleita kun liha on hieman kohmeessa pinnasta. Itse leikkaan vielä niin että lihasyyt ovat 45 asteen kulmassa, saa helpommin revittyä hampailla palasia, hieman hifistelyä ja ei vaikuta loppumakuun tietenkään.

Rundari

Voikos tuota tehdä tollasessa hyötykasvikuivurissa? Onko jotain minkä takia ei vois tehdä?

Larski

Lainaus käyttäjältä: Rundari - huhtikuu 09, 2011, 10:27:11 ap
Voikos tuota tehdä tollasessa hyötykasvikuivurissa? Onko jotain minkä takia ei vois tehdä?

Onnistuu kuivurilla. Syksyllä tuli väsättyä kaverin kanssa satsi OBH Nordican hyötykasvikuivurissa. Uunikuivattu kama oli kuulemma parempaa, vaikka kuivurissa tehtyki oli erinomaista.

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: Rundari - huhtikuu 09, 2011, 10:27:11 ap

Tein ennen uunissa, mutta hommasin sitten juurikin tuon OBH nordicin kuivurin jolla olen tehnyt jatkossa.

Rundari

Lihat maustumassa, huomenna lykkään siis kuivuriin

Kebabmaniac

Nostetaanpas. Tein ohjetta mukaillen toispäivänä jerkyä. Meikäläisen täytyy vielä optimoida - tuli paistipalasta sitkasta ja melko mautonta nautapurukumia...silti se meni yhdessä illassa.

Mitä luulen tehneeni väärin:
- Marinadia oli liian vähän
- Unohdin siitä suolan ja riittävän chilin...
- Paloista tuli liian suurpiirteisiä, tasakoko parempi
- Laitoin uuniin uunipellin pohjalle keräämään tippuvan nesteen, luulen että tämä aiheutti sen että alavastus ei lämmittänyt/lämmitys oli epätasaista. Palat ikäänkuin kärtsäsi päältä. Uunitus siis yön yli.
- Varasin vain yhdet paketit hammastikkuja ja -lankaa. Itse jerkyynhän menee n. 15 tikkua mutta loput ei vättämättä riitä jerkyn kaiveluun hampaista...

Plussan puolella:

- Jotain eläimellistä tässä on koska kaikki tavara syötiin ja jouduin itse pitämään puoliani muuta perhettä vastaan. Ensi kerralla marinadi tarkemmin mietittynä ja ehkä oikea kuivuri.

Landspeed

joo jerky o kyl iha voittajaa.jos jengi tätä innostuu tekee paljonki ni kerätäänkö tähän ketjuun hyviä marinadi reseptejä?

Torakka

Nyt on jerkyt maustumassa huomiseen päivään asti.

Ohjeella jotenkin näin:
-Öljyä
-suolaa
-savu paprika jauhetta 1tl
-savu bhut jolokia rouhetta 1tl
-Habanero "tomua" 1tl
-mustapippuria joku määärä
-poppamiehen 1miljoona shu uutetta 0,5tl
900G s´naudan sisäpaistia
1 iso yksikyntintinen vitlökki

Landspeed

eiks toi marinadi nimenomaa kande tehdä ilman öljyä? :O

Torakka

kannatas kai mutta eipä ollut muutakaan kaapissa edes turun sinappia

Torakka

Noniin ohuen ohut pala joka oli nyt jo kuivanut niin ai jumalavita on loistokamaa ja ei se öljy kyllä mitään haitannut hauska kiilto jäi vain jerkyn pintaan.
PS:eilen illalla heitin marinaadiin vielä noin 4cl jaakko danielia ja tuo mukavan loppu maun.