tammikuu 10, 2025, 10:43:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hieman kysymyksiä

Aloittaja Chili2011, toukokuu 02, 2011, 11:45:43 ap

« edellinen - seuraava »

Chili2011

Okei, eli nyt kun harrastuksen alkuun on päästy, niin kysymyksiä kehiin. Eli jos tarkoitus on viedä kasveja ulos kasvihuoneeseen, niin kannattaako ulkoilu aloittaa mahdollisimman pian vai miten? Onko tämä lajike kohtaista? Sitten toinen kysymys, että Kun yksi chilin taimi on tehnyt podeja, niin pitääkö ensimmäiset valmiit poistaa, eli auttaako tämä satoa? Toisaalta myös saako sen poistaa?
Pyydän anteeksi kysymys tulvaa  ;D.

InkRose

Itse en ole vielä ehtinyt omiani ulkoiluttamaan, mutta lukemani perusteella kyllä niitä pikku hiljaa kannattaisi ulkoilmaan totuttaa jos ei ole kasvarissa lämmitystä/pakkasvahtia. Hallaharso on pop alkuun, ettei aurinko polta kirkkaina päivinä, ja toisaalta suojaahan sekin hieman viimalta. Pilvisenä päivänä sitä ei kai niin tarvitse, mutta ainakin täällä Kymenlaaksossa on nyt sen verran kylmät ilmat etten kehtaisi vielä ulos laittaakaan ellei aurinko lämmitä paikkaa.

Kyllähän se hedelmien kasvatus ja raakileiden kypsyttely voimia vie kasvilta, mutta sitähän voi vähän paikata valolla ja ravinteilla. Joidenkin kokemusten (ja kai isomman mittakaavan toimijoiden tilastoissa?) mukaan alkupään hedelmien siemenet olisivat elinvoimaisempia, mutta itse en osaa ottaa tuohon kantaa. Enpä myöskään leikkaisi ainakaan kaikkia raakileita pois. Omasta Aji Cristalistani pari hedelmää olen raakanakin syönyt, ja nyt ei enää ole niin stressiä siitä kun yksi on saatu kypsäksi ja ensi kauden AC-siemenet on turvattu. Eipä ole raakileiden poistostakaan ihmeempiin kasvupyrähdyksiin innostunut, pitääkin kohta koittaa sitä jollain vähän kiusata, reilustikin isommaksi soisin kasvavan hänen ennen seuraavaa satokierrosta.

Chili2011

Kiitos pikaisesta ja hyvästä vatauksesta InkRose! Täytyykin tässä aloittaa taimien ulkoilutus pikku hiljaa.

Niabo

Yleensä podien poimiminen innostaa kasvia tuottamaan lisää satoa... Toisaalta niinkuin inkrose tuossa sanoi ensimmäisten hedelmien siemenet on havaittu parhaiten itäviksi.

Lolwutter

Nyt tällänen nolo kysymys ,mut mitä toi sana podi tarkottaa  ??? ? Oon hiuka osannu veikata lukemani perusteella, mut haluaisin varmistuksen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Lolwutter - toukokuu 02, 2011, 22:59:38 ip
Nyt tällänen nolo kysymys ,mut mitä toi sana podi tarkottaa  ??? ? Oon hiuka osannu veikata lukemani perusteella, mut haluaisin varmistuksen.

Hiukanko vain? ;D Lue pari sivua lisää, niin olet varma. Podi on chilin hedelmä/marja.

Lolwutter

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 02, 2011, 23:03:33 ip

Hiukanko vain? ;D Lue pari sivua lisää, niin olet varma. Podi on chilin hedelmä/marja.

No sitä mä vähän veikkasinkin mut en ollu iha varma enkä jaksanut noit vanhempii ruvet edes lukemaa. :D Nolasin itteni silti, tiedän.

Ryhis

Haku on aika kova juttu. Toisaalta, tälläkin foorumilla "podi" kirjoitetaan melko vaihtelevasti oikein.

Toinen vaihtoehto on looginen päättely.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Macex

Lainaus käyttäjältä: Lolwutter - toukokuu 02, 2011, 23:26:39 ip

No sitä mä vähän veikkasinkin mut en ollu iha varma enkä jaksanut noit vanhempii ruvet edes lukemaa. :D Nolasin itteni silti, tiedän.
Mielummin kannattaa kysyä, kuin katua.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Lolwutter

Lainaus käyttäjältä: Macex - toukokuu 03, 2011, 09:48:36 ap
Lainaus käyttäjältä: Lolwutter - toukokuu 02, 2011, 23:26:39 ip

Mielummin kannattaa kysyä, kuin katua.

Totta.

Chili2011

Täytyy nyt jatkaa, tämän aiheen alle, että kun muutama chili ja osa tomaateista on vähän kellastunut, siis lehdet, niin johtuuko tämä siitä, että ovat palaneet vai kylmästä? Kaikissa tätä ei ole, mutta vein niitä ulos ja voi olla että paloi aurinkoisina päivinä tai kylmettyi kun oli viileämpää. Neuvokaa aloittelijaa?

yan

Lainaus käyttäjältä: Chili2011 - toukokuu 05, 2011, 16:15:33 ip
Täytyy nyt jatkaa, tämän aiheen alle, että kun muutama chili ja osa tomaateista on vähän kellastunut, siis lehdet, niin johtuuko tämä siitä, että ovat palaneet vai kylmästä? Kaikissa tätä ei ole, mutta vein niitä ulos ja voi olla että paloi aurinkoisina päivinä tai kylmettyi kun oli viileämpää. Neuvokaa aloittelijaa?

keltaiset lehdet voi johtua kummastakin, mutta jos veit ne ilman suojaa pihalle aurinkoon ensimmäisen kerran niin johtuu auringosta. Kasvit pitää hitaasti totutella vahvaan aurinkoon..

Chili2011

Okei, oli vaan aika jännä juttu, kun Chileissä ei paljoa ole tälläisiä merkkejä ???. Tietysti voi olla lajikohtaista.

Chili2011

Taas kysymystä kehiin, että ostin tässä viikko sitten Mohawkin siemeniä, pussin kyljessä luki chili Mohawk, niin kuinka suureksi kysyeinen kasvi kasvaa? Lisäksi oli jännää, kun muiden chilien itämistä sai odotella n. 2-3 viikkoa jopa, niin nämä itivät n. 4-5 päivässä. Eli mietin vain, että eivätkai ole mitään valtavan nopeakasvuisia ja suuria, sillä sitten voi tulla pian tila ongelmia?

Touko

Lainaus käyttäjältä: Chili2011 - toukokuu 06, 2011, 13:21:51 ip
Taas kysymystä kehiin, että ostin tässä viikko sitten Mohawkin siemeniä, pussin kyljessä luki chili Mohawk, niin kuinka suureksi kysyeinen kasvi kasvaa? Lisäksi oli jännää, kun muiden chilien itämistä sai odotella n. 2-3 viikkoa jopa, niin nämä itivät n. 4-5 päivässä. Eli mietin vain, että eivätkai ole mitään valtavan nopeakasvuisia ja suuria, sillä sitten voi tulla pian tila ongelmia?

Lue sen siemenpussin teksti ekana.
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=6/23

Kärsän tiivistys:
Capsicum Annuum

Matala ja tiiviskasvuinen paprikalajike. Kasvatetaan ruukussa suojaisessa ja aurinkoisessa paikassa. Keskisuuret hedelmät. Vihreä hedelmäsato on runsaampi, mutta oranssiksi kypsyvien hedelmien maku on makeampi. Erittäin monikäyttöinen.

Riittää/Annos 2-3 tainta
Elämä on reijässä rattoisaa