Neuvoja Kaivataan ravinteiden annosteluun etc...

Aloittaja Naamis, toukokuu 04, 2011, 18:38:31 ip

« edellinen - seuraava »

Naamis

toukokuu 04, 2011, 18:38:31 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2011, 19:38:00 ip käyttäjältä Naamis
Moi,

Ensimmäinen talvi viljelty sisätiloissa ja kesäksi hydro kasvariin. Tarkoituksenani olisi käyttää esim 40l resoa ja keräysastiaa, josta pumppu palauttaa resoon.

Kysymykset:
Mistä tiedän, koska ravinteet on juotu pois vedestä? Vaihdanko kaiken tasaisin välein vai lisäänkö? Mielikuva veden lisäämisestä aika ajoin kuulostaisi mukavimmalta.

Onko kasteluveden lämpötilalla merkitystä? On syytä olettaa veden olevan viileähköä reson sijoituksesta johtuen.

Kuinka tarkkaa tuo ph:n tarkkailu on? Koskaan en ole tehnyt ja hyvin ovat chilit voineet, hydrosorassa ovat tuettuna nyt ja aero alla. Pihalle tulevat drip feedin jossa asuvat hydrosorassa.

Apua arvostetaan ja kiitetään nyt vielä kerran jo kaikesta tähän asti saadusta avusta.

Naamis

Nyt kun vastausten tulva on valtaisa, ehdin jo innostua lukemaan bioponisesta viljelystä. Vaikuttaisi olevan helppo lisä isoilla hyödyillä... Ilmeistä myös, että EC-mittari on nyt hankintalistalla. Homman nimi on alusta asti ollut pienellä budjetilla, joten etsin myös edullista mittaria. Dealextremestä löysin, mutta sitä ei voi kalibroida... Ehdotuksia?

Macex

Taitaa olla ns. hyvä käytäntö vaihtaa 2vk:n välein vedet resoon :) Jos matkalla vähenee vedet, niin lisää vaan ph:aan sopivaa vettä resoon ilman lannotteita.

Kasteluvedellä ei varmaan oo suuremmin väliä, onko minkä lämpöstä. Kunhan ei polttavan kuumaa eikä jääkylmää, ite laitan käden lämpöstä :)

Ei varmaan hirveästi kannata pelästyä PH:n heittelystä, mutta kaippa se kannattaa pitää 5.5-6.5 välillä, korjatkoon joku vähän paremmin tietävä. Mutta alle 7 ja lähelle 6 olis hyvä, mitä oon lukenut.


Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Naamis - toukokuu 04, 2011, 22:13:27 ip
Homman nimi on alusta asti ollut pienellä budjetilla, joten etsin myös edullista mittaria. Dealextremestä löysin, mutta sitä ei voi kalibroida... Ehdotuksia?
Kannattais varmaan pistää tuo kalleimpaan osaan sun budjettia nuo PH ja EC mittarit. Ovat varmaan ehkä tärkeimpiä työkalua vesiviljelyssä. Suomesta kun ostat, niin ongelmien kanssa voi aina toimia selkeällä suomenkielellä ja varmaan ei tule ongelmia takuun ja muiden kanssa.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

PP

Lainaus käyttäjältä: Macex - toukokuu 04, 2011, 22:41:13 ip
Kannattais varmaan pistää tuo kalleimpaan osaan sun budjettia nuo PH ja EC mittarit. Ovat varmaan ehkä tärkeimpiä työkalua vesiviljelyssä.


Tai sitten eivät. Normaalitilanteessa niitä ei tarvi ellei tee erikoisempia kokeiluja. Itse mittasin viime kesänä pH:n kerran tai kaksi ja täle kaudelle hankittu EC-mittari on vielä laatikossaan. Jos tulee ongelmia, mittarit on hyödylliset, mutta ohjeiden mukaan lannoittaessa niistä ei ole mielestäni hintansa arvoista etua.

sorrii

Mulla ollut yli kaksi vuotta käytössä halpismittarit sekä Ph- että EC- (20€/kpl foorumista)
Hyvin ovat toimineet ja käsittääkseni pysyneet "kaliiperissa". Ph-mittaria oon kokeillut kalibrointinesteessä, eikä oo tarvinnut säätää. EC (oikeammin PPM-) mitarista tein itse jonkun suolalitkun "kalibrointia" varten, josta mittasin uutena arvon. Samassa on pysynyt sekin.
Ei halpa aina oo huono!!

Mä oon säätänyt litkujen PPM-arvoa viikoittain kun oon lisännyt vettä - samoin tiet säätänyt Ph'n. Kokonaan en tainnut kaikkea vettä viime kesänä vaihtaa kuin kerran!! Peroksidia kyllä käytin joka kerta kun lisäsin litkuja ... Pihinä ukkona käytin ne vaihdetutkin liemet multakasveille laimennettuna. Yhtään en oo kalliita lannoitteita laskenut viemäriin. Sillä tapaa pärjäsin yhdellä pullolla mikroa ja matoa kumpaistakin koko vuoden!

Säästöbudjettilla oon mennyt vaikka sähköön kyllä uppoaa 30€/kk yli aikasemman kulutuksen ennen natikkaa sum muita. Laskin muuten ekan kauteni "sadolle" kilohinnaksi ~1000€  :'(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kärsä Babar

Meiltä saa EC-mittarin vuoden takuulla 30€. Mittarissa on lämpömittauskin.
www.chilitarvike.fi
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

masaiman

^ Tuo Kärsän myymä mittari on ihan oikeasti EC- mittari eikä TDS, niinkuin suurin osa yksityisten ilmottamista lopulta paljastuu olevan. Halvempaa tuskin löydät. Hetki sitten tilasin molemmat ja tyytyväinen olen ollut. Ainoa miinus noissa on se, että ovat pientä tyyppimerkintää näytön yläpuolella, sekä erilaista mittakärkeä vaille täysin identtiset, mutta laitoin itse niihin etikettitarrat taakse. Noihin saanee vieläpä mittapään mahd. Joskus rikkouduttua uuden. En tohon hintaan lähtis mitään pilipalimittaria tilaamaan. Ainakin tuo DX:n mittari näyttää kuuleman mukaan päin helvettiä.

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Macex - toukokuu 04, 2011, 22:38:51 ip
Taitaa olla ns. hyvä käytäntö vaihtaa 2vk:n välein vedet resoon :) Jos matkalla vähenee vedet, niin lisää vaan ph:aan sopivaa vettä resoon ilman lannotteita.

Kasteluvedellä ei varmaan oo suuremmin väliä, onko minkä lämpöstä. Kunhan ei polttavan kuumaa eikä jääkylmää, ite laitan käden lämpöstä :)

Ei varmaan hirveästi kannata pelästyä PH:n heittelystä, mutta kaippa se kannattaa pitää 5.5-6.5 välillä, korjatkoon joku vähän paremmin tietävä. Mutta alle 7 ja lähelle 6 olis hyvä, mitä oon lukenut.


Eikös nuo vaihtovedet melkeinpä voisi heittää multachileille? vai voisiko siitä olla jotain haittaa?

oregaano

Lainaus käyttäjältä: mattson - toukokuu 05, 2011, 06:22:47 ap
^ Tuo Kärsän myymä mittari on ihan oikeasti EC- mittari eikä TDS, niinkuin suurin osa yksityisten ilmottamista lopulta paljastuu olevan. Halvempaa tuskin löydät. Hetki sitten tilasin molemmat ja tyytyväinen olen ollut. Ainoa miinus noissa on se, että ovat pientä tyyppimerkintää näytön yläpuolella, sekä erilaista mittakärkeä vaille täysin identtiset, mutta laitoin itse niihin etikettitarrat taakse. Noihin saanee vieläpä mittapään mahd. Joskus rikkouduttua uuden. En tohon hintaan lähtis mitään pilipalimittaria tilaamaan. Ainakin tuo DX:n mittari näyttää kuuleman mukaan päin helvettiä.


Johtunee siitä, että ebaysta saa noita tds mittareita edullisimmillaan n. viidellä eurolla kotiin kannettuna. ::)


masaiman

toukokuu 05, 2011, 07:02:40 ap #10 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2011, 07:08:33 ap käyttäjältä mattson

Lainaus käyttäjältä: oregaano - toukokuu 05, 2011, 06:58:28 ap
Lainaus käyttäjältä: mattson - toukokuu 05, 2011, 06:22:47 ap
^ Tuo Kärsän myymä mittari on ihan oikeasti EC- mittari eikä TDS, niinkuin suurin osa yksityisten ilmottamista lopulta paljastuu olevan. Halvempaa tuskin löydät. Hetki sitten tilasin molemmat ja tyytyväinen olen ollut. Ainoa miinus noissa on se, että ovat pientä tyyppimerkintää näytön yläpuolella, sekä erilaista mittakärkeä vaille täysin identtiset, mutta laitoin itse niihin etikettitarrat taakse. Noihin saanee vieläpä mittapään mahd. Joskus rikkouduttua uuden. En tohon hintaan lähtis mitään pilipalimittaria tilaamaan. Ainakin tuo DX:n mittari näyttää kuuleman mukaan päin helvettiä.


Johtunee siitä, että ebaysta saa noita tds mittareita edullisimmillaan n. viidellä eurolla kotiin kannettuna. ::)




Meilläpäin on sanonta: Mitäs mä paskalla kun ei oo tota peltookaan... Ei oo oikeesti paha 30 jöröö laittesta jolla on vuoden takuu. Varmasti eepäissä lupaavat sen sata euroa näppiin ja poskisoolon kaupan päälle mut lähdepä niitä penäämään...


oregaano

Samaa sanontaa käytetään kyllä täälläkin. Pointtini olikin, syy miksi nuo myytävät mittarit torilla ovat tds eikä ec mittareita.

Naamis

Mulla on 9kpl 11l neliöruukkuja joihin tulee hydrosorat ja drip feed. Alustaksi ajattelin pienellä kaadolla olevaa pöytää, jonka päällä presdu. Pressun reunat kantattu. Ruukut majailisivat sitten suoraan pressun päällä ja läpi tuleva vesi valuu pressun nurkasta keräysastiaan. Kysymys kuuluu, onko haittaa, että ruukut suoraan pressulla? Voiko sammal / levä muodostua ongelmaksi? Pitääkö siis tuossa olla jokin pieni rako?

masaiman

Näkisin, että tuon systeemin suurin kompastuskivi on se, että sekä valumalevy että reserviallas ovat täysin valolta suojaamattomia. Se sitä levää sinne kerää. Tossa voi resossa olla vähän ajan päästä oma kiva pikku suo...

Naamis

Lainaus käyttäjältä: mattson - toukokuu 05, 2011, 17:36:46 ip
Näkisin, että tuon systeemin suurin kompastuskivi on se, että sekä valumalevy että reserviallas ovat täysin valolta suojaamattomia. Se sitä levää sinne kerää. Tossa voi resossa olla vähän ajan päästä oma kiva pikku suo...


Totta turiset... Toisaalta, reso asennetaan pihalla olevaan vajaan, jossa ei ikkunoita. Tuo välietappi, minne tuo valumalevy valuttaa olis sitten jokin kannellinen ämpäri, johon nesteet menis letkua pitkin. Tuolle valumapöydälle en keksi hoitoa. Miten itse olette tämän osan ratkaisseet? Miten veden poisto ilman sammalvaaraa?

tso


Jos et muovittamaan sitä pöytää ala, niin laita siihen valumapöydälle vaikka 10cm kerros hydrosoraa ja salaattia ja basilikaa kasvamaan :)
#20

linker

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 05, 2011, 02:04:36 ap
Säästöbudjettilla oon mennyt vaikka sähköön kyllä uppoaa 30€/kk yli aikasemman kulutuksen ennen natikkaa sum muita. Laskin muuten ekan kauteni "sadolle" kilohinnaksi ~1000€  :'(


Melko pieneksi jäi sato?


Naamis

Lainaus käyttäjältä: TSO - toukokuu 05, 2011, 18:49:24 ip

Jos et muovittamaan sitä pöytää ala, niin laita siihen valumapöydälle vaikka 10cm kerros hydrosoraa ja salaattia ja basilikaa kasvamaan :)


Hmmm.. Olin ju muovittamassa ym, mutta toi lisäkasvattelu on loistoidea!

Olen näköjään mestari tekemään asiat itselleni vaikeaksi.

Naamis

Jeesh... Eli nyt jyrsii hieman... Eli mulla on 140cmx140cm kokonen kasvihuone. Sinne ostin 9 x 11l ruukkua... Nyt sitten niistä veden poisto on erittäin haastavaa. Haiskahtaa jotenkin siltä, että uusiksi meni. Eli mikä on moiseen kasvariin paras tapa saada drip feed sydeemi? Saako näistä palasista mitään irti? Rahalla tietenkin saa, mutta mennään aika rajoilla jo nyt...

Paljon on hydro ja ebbi ojeita, mutta kaikkia tuntuu haittaavan tuo leväongelma ulkona tai mielestäni koko... Luulis niitten tilaakin tarvitsevan(siksi otin 11l ruukut).

masaiman

Pystyiskö ruukkuja istuttamaan esim. vanerilevyyn, johon sahattu ruukuille reiät? sinne alle sitten tila missä vesi voi vapaasti virrata pimeässä.

Toinen vaihtoehto jokaisen purkin kylkeen läpivienti, letkuilla kaikki yhteen ja viimesestä resoon. Vai onko ruukuissa pohjareiät jo olemassa?