Immuuni chilille (kapsaisiinille)??

Aloittaja Makuhärö, toukokuu 18, 2011, 15:22:07 ip

« edellinen - seuraava »

Makuhärö

Moikka! Jos aloitus menee väärään osoitteeseen, niin siirtäkää.. en löytänyt muutakaan paikka (ei-)hölmöille kysymyksille  ;D'

Eli, lyhyestä virsi kaunis: voinko olla immuuni chilille? En ole syönyt chiliä paljon, lähinnä koska maku ei ole miellyttänyt, mutta jokin aikaa sitten erinäisistä syistä löysin itseni tutkimasta chilin terveysvaikutuksia ja tulin loppupäätelmään, että chili voisi olla minun lääkkeeni :)

Ongelma: en aisti chilin tulisuutta tai jos aistinkin, niin hyvin vähäisenä. Äsken rouskuttelin sellaisenaan chilin, jonka tulisuusaste paketin mukaan on 7 ja minusta se maistui lähinnä miedolle paprikalle. Sama juttu chilikastikkeiden kanssa, maistuu vetiselle ketsupille, chilijauhe.. maistan maun, mutta ei siitä tulisuutta irtoa.

Oletteko koskaan moisesta kuulleetkaan? Mitä luulette, jos en aisti tulisuutta, onko chilillä sitten terveyshyötyjäkään minun tapauksessa? Entä mistä tiedän turvallisen määrän syödä chiliä, koska pystyn syömään sitä periaatteessa ihan miten paljon vaan, vatsavaivojakaan ei tule raa'ankaan chilin popsimisesta.

Ja ihan aikuisten oikeasti en ole hullu, enkä muutenkaan päästäni vialla tai provoilija.. :) Kärsin hermokivuista, korkeasta verenpaineesta ym. ja luin, että chili voisi auttaa.. mutta liekö siitä mitään apua kivunlievitykseen, jollen kerta aisti kapsaisiinia ja siihen juuri perustuu kivunlievityksen periaate..

Tuskin minulle on sentään kaikki chilit ja chilivalmisteet sattuneet viallisia..?  ???

Janne

Kerroppas ensi alkuun ihan nimeltä mitä kastikkeita tai chililajikkeita olet maistanut niin mietitään sit uudestaan ;)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Makuhärö

Lainaus käyttäjältä: Janne - toukokuu 18, 2011, 15:36:26 ip
Kerroppas ensi alkuun ihan nimeltä mitä kastikkeita tai chililajikkeita olet maistanut niin mietitään sit uudestaan ;)

Voi en kai minä lajikkeita tiedä :) Tuon viimeisimmän satsin ostin Stockan herkusta vihannestiskistä ja siinä lukee päällä että tulisuusaste on 7.. enkä minä niiden kastikkeidenkaan nimiä muista, kun ei ole kaapissa nyt yhtään, mut ihan tavallisia kaupan hyllyn kastikkeita ne on olleet. Sekä chilikastike nimellä, että Tabascoa. No ja tietty Jalapenoja on tullut popsittua :)

Millä tämä asia nyt kannattaisi testata ja onko edes teoriassa mahdollista olla immuuni tai hyvin korkea toleranssi ilman totuttelua?

Lihamestari

Etsi käsiin jostain Fataliin Naga Morich säilykettä tai jauhetta tai Blair´s kastikkeista se kaikkein vihaisin!
Noita Blair´s:a alkaa löytymään lähes kaikista hyvin varustelluista Super- ja City marketeista!
Vältetään näin turhat arpomiset lajikkeista ja nimistä!

Nos nuo ei kutkuttele suuta, niin sitten on toleranssi kohillaan! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

InkRose

Jos liian kuuma ruoka polttaa kielellä (ei siis palovammoja aiheuttavan kuuma kuitenkaan), pitäisi myös kapsaisiinin ainakin jonkin verran kutitella. Kaivapa jostain kaupasta Aji Cristalia, Habaneroa ja vaikka Nagaa ja pistä rouskutellen. Uskoisin että jotain tuntuu. Jos muutoinkin mausteista ruokaa syö niin Tabascon tasolle toleranssit hiipivät aika helposti, luulen ma. Muistatko, oletko esim. Blair'sin Death-sarjan sooseja syönyt, tai Poppamiehen kastikkeita?

hessi

minkälaisista hermokivuista on kyse?
Ja missä päin ovat enimmäkseen?
Kolmoishermokivut?
Toleranssit voivat toisilla olla hyvinkin korkealla ja onkos kipukynnys noussut vuosien särkyjen johdosta?
Ja uskoisin chilin auttavan, ne vaikuttavat aineethan sen tekee, ei se tunnetko tulisuutta.
Toki voihan olla, että kohdallesi on sattunut lähes tulettomia yksilöitä, niitäkin kun on ja löytyy jopa yhdestä puskasta super tulista ja lähes tuletontakin.
Kauppojen chilikastikkeet (nuo normikastikkeet) ovat kyllä lähes tulettomia monelle meille harrastajille vaikka kauppias sanoisi ett on tulista, kuten ravintolaruuatkin.
Missäs päin asustelet, jospa joku meistä voisi sinulle tulellista chiliä maistattaa, niin selviäis onko sinun toleranssit vaan korkealla :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Makuhärö - toukokuu 18, 2011, 15:22:07 ip
Eli, lyhyestä virsi kaunis: voinko olla immuuni chilille? En ole syönyt chiliä paljon, lähinnä koska maku ei ole miellyttänyt, mutta jokin aikaa sitten erinäisistä syistä löysin itseni tutkimasta chilin terveysvaikutuksia ja tulin loppupäätelmään, että chili voisi olla minun lääkkeeni :)

http://replay.web.archive.org/20070213160743/http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/MEXICO_CHILI_EATER?SITE=AZTUS&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

Tässäpä vuodelta 2007 uutinen liittyen aiheeseen, alkuperäinen linkki oli jo poistunut käytöstä mutta archive.orgin kautta löytyi vielä säilöstä tuo uutinen. Tuon uutisen aikoihin asiasta olikin melko paljon puhetta chilipäiden keskuudessa ja kyllähän moni ehdottelikin että pitäisi tuo ihminen kutsua suomalaisiin chili-iltamiin kisailemaan :D

Eli ainakin tuon uutisen väittämän perusteella löytyy ihmisiä jotka eivät poltetta aisti.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 18, 2011, 16:20:19 ip
Kolmoishermokivut?
Toleranssit voivat toisilla olla hyvinkin korkealla ja onkos kipukynnys noussut vuosien särkyjen johdosta?
Ja uskoisin chilin auttavan, ne vaikuttavat aineethan sen tekee, ei se tunnetko tulisuutta.
Toki voihan olla, että kohdallesi on sattunut lähes tulettomia yksilöitä, niitäkin kun on ja löytyy jopa yhdestä puskasta super tulista ja lähes tuletontakin.
Kauppojen chilikastikkeet (nuo normikastikkeet) ovat kyllä lähes tulettomia monelle meille harrastajille vaikka kauppias sanoisi ett on tulista, kuten ravintolaruuatkin.
Missäs päin asustelet, jospa joku meistä voisi sinulle tulellista chiliä maistattaa, niin selviäis onko sinun toleranssit vaan korkealla :)

Tätä kompaten, lisään vielä saaneeni itse chilin käytön lisäämisestä apua varsinkin kivunlievitykseen ja verenpainekkin on laskenut monien muiden hyötyjen lisäksi.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Makuhärö

Lainaus käyttäjältä: hessi - toukokuu 18, 2011, 16:20:19 ip

Kahdenlaista hermokipua.. Sain alle kolmikymppisenä (6 vuotta sitten) nikamavaltimon dissekaation seurauksena aivoinfarktin, paukahti hyytymä aivorunkoon ja halvaannuin osittain. No, siitä olen toipunut, mutta tuntohäiriöitä ja hermokipuja se jätti. (Suussa kyllä pitäis olla ihan normaali tuntoaisti :) ) Sen lisäksi on niskan seutuvilla kolmessa nikamassa kulumaa ja se aiheuttaa koko selän alueelle ja käsivarsiin särkyä. Lääkkeet kyllä auttaa, mutta laittavat pään sekaisin, joten luomumenetelmä ois tervetullut :) Lyricaa popsin ja koska sen vaikutus perustuu osittain substanssi P:n vähenemiseen, ajattelin kokeilla hakea chilillä samaa lopputulosta, jos sais edes pienennettyä lääkeannosta..

Minulla on tosiaan aika korkea kipukynnys ihan luonnostaan ja myös vuosien kipuilun vuoksikin varmaan.

Seilaan akselilla Pohjois-Pohjanmaa - Kainuu.. :)

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 18, 2011, 15:51:49 ip
Etsi käsiin jostain Fataliin Naga Morich säilykettä tai jauhetta tai Blair´s kastikkeista se kaikkein vihaisin!
Noita Blair´s:a alkaa löytymään lähes kaikista hyvin varustelluista Super- ja City marketeista!
Vältetään näin turhat arpomiset lajikkeista ja nimistä!

Nos nuo ei kutkuttele suuta, niin sitten on toleranssi kohillaan! ;D

Minäpäs kokeilen :)

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - toukokuu 18, 2011, 17:07:23 ip
Tätä kompaten, lisään vielä saaneeni itse chilin käytön lisäämisestä apua varsinkin kivunlievitykseen ja verenpainekkin on laskenut monien muiden hyötyjen lisäksi.

Tämä on hyvä kuulla, koska korkea verenpainekin on - kaiken lisäksi.

Kiittis teille, täytyy testata noilla varmasti tulisilla versioilla, että löytyykö poltetta vai ei :)

Juhaz

Lainaus käyttäjältä: Makuhärö - toukokuu 18, 2011, 22:57:26 ip
Lyricaa popsin ja koska sen vaikutus perustuu osittain substanssi P:n vähenemiseen, ajattelin kokeilla hakea chilillä samaa lopputulosta, jos sais edes pienennettyä lääkeannosta..

Ehkä vastaus löytyy siitä lyricasta? Kapsaisiinin substanssi P:tä vähentävä vaikutushan perustuu ilmeisesti siihen että se kuluttaa sen loppuun (tai ylikuormittaa reseptorit?), mutta jos pregabaliini on jo tehnyt saman tai estää P:n toimintaa, niin sehän vähentää väkisinkin myös tulisuuden aistimista...

Whili

masaiman

toukokuu 19, 2011, 20:01:45 ip #12 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2011, 20:03:53 ip käyttäjältä mattson
Ainakin meidän mutsi, joka siis A:syö lyricaa, B:ei siedä yhtään kapsaisiinia, hyppi tasajalkaa yhdestä Fatalii Gourmet Aji Cristal-suklaanapista, joita itse mussuttelin hyvillä mielin koko paketin kotio päästyäni, enkä siis pidä toleranssiani tod. mitenkään korkeana. Kiehtova aihe sinänsä, olen joskus kuullut vastaavista aiemminkin. Eiköhän joku voisi lähettää kirjekuoressa maistiaisen vaikka Naga morich tai Bih Jolokia- jauhetta jotta pystyisi testaamaan mitä oikeasti übertulinen tekee... esmes multa löytyy molempia. yyveenä osoitetta niin pistän tulemaan.

ja tohon kipukynnykseen: meikäläisellä on n. viimeisen viis vuotta särkeny päätä joka päivä. Hermolääkkeitä ei sentään tartte mut ibumaxia on aina taskussa. Tiedä sitten onko sillä tekemistä asian kanssa mut tuli vaan mieleeni...

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Whili - toukokuu 19, 2011, 19:55:36 ip
TÄHH !!! ??? :P ??? :P ??? >:(

Sama tuli kans mieleen.. Juhaz oletko kenties orionin tuotekehittelijä? Lyrica on tuttu ja jaan sitä muutamallekkin vanhukselle, mutta ei kai se tee kapsaisiinille immuuniksi? ??? Jos näin on, niin ensikesän Chilifest Finlandissa järjestettävien chilinsyöntikisojen säännöt taitaa mennä uusiks. :P

Juhaz

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - toukokuu 19, 2011, 20:05:56 ip
Sama tuli kans mieleen.. Juhaz oletko kenties orionin tuotekehittelijä?

Semmoista kyseenalaista kunniaa ei valitettavasti kyllä ole. Vaikka voisikin olla mielenkiintoinen duuni jos siellä pääsee kehittelemään chilinsyöntikisoihin dopingia :P

Lainaus
Lyrica on tuttu ja jaan sitä muutamallekkin vanhukselle, mutta ei kai se tee kapsaisiinille immuuniksi? ??? Jos näin on, niin ensikesän Chilifest Finlandissa järjestettävien chilinsyöntikisojen säännöt taitaa mennä uusiks. :P

En - muistaakseni - ollut pari tuntia sitten ikinä kuullutkaan Lyricasta, enkä sen vaikutuksia sen tarkemmin tunne, mutta sellainen mielenkiintoinen tiedonmuru on tarttunut jostain internetin syövereistä mukaan että eläimet  joilta puuttuu substanssi P kokonaan (luonnostaan kaljurotat, ja ei-niin-luonnollisesti geenimanipuloidut labrahiiret), OVAT immuuneja kapsaisiinille. Tämä tieto yhdistyi sitten Makuhärön mainintaan että hän syö lyricaa juuri kyseistä hermovälittäjäainetta vähentämään, ja näin muodostui edellä esitetty kiistelty teoria ;D

Zabi

Itekin syön työtapaturman jälkeisistä hermokivuista johtuen Lyricaa 450mg/vrk, ja ei ole vaikuttanu mitenkää kapsaisiinin aistimiseen.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

ookkerpak

Lyrica/pregabaliini on kroonisen kivunkin hoidossa käytettävä lääkeaine joka taitaa alun perin olla epilepsialääke. Pregabaliini vaikuttaa gamma-aminovoihappo (Gamma-Amino Butyric Acid =GABA) -nimisen välittäjäaineen pitoisuuksiin (pitoisuutta kasvattamalla) synapsiraoissa. Kapsaisiini puolestaan vaikuttaa substanssi P:n pitoisuutta nostavasti. Sekä GABA että substanssi P liittyy kivun aistimisen fysiologiaan, mutta erillisinä tekijöinä.

Kapsaisiini vaikuttaa VR1-reseptoreita stimuloivasti --> substanssi P vapautuu hermosolusta ja vaikuttaa seuraavaan hermosoluun hermossa/aivoissa --> syntyy kipuaistimus (tai polte suussa).
Pregabaliini taas on gabapentiinin (vanhempi epilepsialääke) analogi jonka vaikutusmekanismi on vieläkin hieman hämärän peitossa. Sen vaikutuksen uskotaan kuitenkin liittyvän siihen että se nostaa GABA:n pitoisuuksia joillain alueilla aivoissa.

Periaatteessa nuo ovat eri asioita vaikkakaan tuon Lyrican vaikutusta ei tarkemmin tiedetä. Ei pidä ajatella että koska hermosolu vapauttaa substanssi P:tä, samalla vapautuu GABA:a. Eikä päinvastoin. Kyllä nuo järjestelmät kuitenkin keskustelevat (keskus)hermostossa jollain tapaa keskenään kun osallistuvat saman aistimuksen käsittelyyn. Usein kuitenkin on niin että yksi neuroni käyttää vain yhtä välittäjäainetta (joita GABA ja substanssi P on) lähettäessään hermoimpulssia eteenpäin seuraavalle/seuraaville neuroneille hermostossa. On erittäin todennäköistä että  GABA:a ja substanssi P:tä ei erity samasta solusta. Ja vaikka erittyisikin, on niiden vaikutuskohteet ja sitä myöten vaikutukset erilaisia. Joku yhteys Lyrican ja substanssi P:n vapautumisen välillä on kuitenkin olemassa. Tuossa pari yhteenvetoa tutkijoiden pähkäilyistä:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14499429 (vuosimalli 2003)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18615578 (vuosimalli 2008)

Kai noista voi lukea rivien välistä että kapsaisiini ja lyrica vaikuttaa eri tavalla substanssi P:n pitoisuuksiin. Mä en ainakaan jaksanu kahlata nettiä niin pitkään että mulle olis selvinny että mistä noi pitoisuudet on mitattu. Tai mistä ne pitäis mitata jos haluais tietää että vaikuttaako Lyrican käyttö chilin maistamiseen. Sinänsä se olis oleellinen tieto kun sama aine voi vaikuuttaa paikassa A eri tavalla kuin paikassa B. Vois veikata että koska Lyricaa käytetään pitkiä aikoja säännöllisesti, se leviää elimistön joka kolkkaan ml. suun aistinhermopäätteet ja vois sitä kautta vaikuttaakin.

Lisäjännää aihetta sivuten:
https://sites.google.com/a/conncoll.edu/neurobiology-of-disease-07/home/capsaicin
http://www.medicina.fi/fato/27.pdf (sivu 447)
http://en.wikipedia.org/wiki/Vanilloid_receptor_subtype_1

Never take any shit from an inanimate object.

hdpeikko

Hei,

Nostan hieman vanhaa aihetta ylöspäin, koska koskettaa omaa tilannetta aika voimakkaasti tällä hetkellä.

Itse olen joutunut jo kolmatta vuotta syömään erilaisia kipulääkkeitä erilaisilla annostuksilla sarkoidoosiin, joka on itselläni edennyt keuhkoista niveliin, imusolmikkeisiin, jne. On yksi aggressiivisimmista tapauksista, joka HUSin alueella on dokumentoitu :/

Pohdin pitkään mistä nykyinen, jopa fanaattinen, suhde chiliin on tullut? Selkeästi syön voimakkaampia chilejä kun kivut ovat pahimmillaan. Itse olen ajatellut tuota kipulääkkeiden reseptoreja blokkaavaa vaikutusta syyksi.

Tänään olen kärsinyt jumalattomista toispuoleisesta pääkivuista, johon ei kipulääkkeilä saa kuin lievää hetkittäistä helpotusta. Epätoivoisena otin nagasta tehtyä paholaisenhilloa ja pureskelen sitä kipeällä puolella päätä ja kivun helpotus oli lähes välitön sekä on pysynyt siedettävältä tasolla jo muutaman tunnin! Toki polte on ollut todella kovaa, mutta kipujen sijasta se tuntuu lähinnä miellyttävältä =)

Ammatiltani olen mm. terveydenhuollon ammattilainen sekä olen yltiöskeptinen "vaihtoehtoisia parannuskonsteja" kohtaan, mutta suosittelen jokaiselle kovien kipulääkkeiden yhdeksi vaihtoehdoksi kokeilla chiliä, voi vaikka toimia! Uskoisin, että toimii esim. hammassärkyyn kohtuullisen hyvin.

T. Ville

TunturiTiger

Kapsaisiinia käytetäänkin neuropaattisiin kipuihin, mutta yleensä ulkoisesti kipulaastarina pari tuntia kerrallaan. Kivunhoito chilillä p.o. onkin ihan uusi asia ainakin mulle, mutta hieno juttu jos kerran toimii! Mulla se auttaa myös akuuttiin vitutukseen. :)

jaolsten

Ja alkuperäiseen kysymykseen: Jotkut ihmiset ovat todellakin immuuneita kapsaisiinille. Täysin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013