tammikuu 09, 2025, 09:12:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lajipuhtaus

Aloittaja Aketza, kesäkuu 15, 2011, 12:54:11 ip

« edellinen - seuraava »

Aketza

Yritin haulla hakea, mutta en löytänyt mitään ohjetta tähän.

Minulla on kasvihuoneessa chilit istutettu parin/muutaman kymmenen sentin välein ja kaikki ovat eri lajiketta. Ongelmaksi on tullut, että kuinka saada lajipuhtaat siemenet? Voipi olla mahdottomuus, mutta halajaisin niitä 99% lajipuhtaita siemeniä, jokaisesta lajista.

Ja vähän offtopic kysymys (lajipuhtaus kun kerran otsikko), mutta kuinka kauan pienien chilien nuput kannattaa nyppiä? Kuinka korkeaksi ne pitäisi kasvattaa ennen kukkimisen sallimista? Veikkaisin, että joka lajilla on vähän omat sääntönsä tässä, mutta näin yleisesti?

Herpiili

Puhtaita siemeniä saat vaikkapa muovipussittamalla oksat tiiviihkösti tai liimaamalla nuput umpeen ennen kuin pääsevät aukeamaan kukintavaiheessa.

Aketza

Kiitos hyvästä neuvosta! Miten vain muistan, mille oksalle laitoin muovipussin, jos kasveja on lähemmäs 15? Voiko tussilla esimerkiksi värittää jonkun merkin johonkin kohtaan vartta?

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Aketza - kesäkuu 15, 2011, 13:54:21 ip
Kiitos hyvästä neuvosta! Miten vain muistan, mille oksalle laitoin muovipussin, jos kasveja on lähemmäs 15? Voiko tussilla esimerkiksi värittää jonkun merkin johonkin kohtaan vartta?

Mikseipä tussillakin voisi värittää merkkiä, mutta miten olisi jos sitoisit esim. kirkkaan värisen langanpätkän oikeaan oksaan merkiksi?

InkRose

Eihän sitä pussia vissiin tarvitse pois ottaa, jos ei halua. Tai merkkaat pussia poistaessasi vaikka kuminauhalla, langalla tai jollain muutaman pussissa syntyneistä raakileista. Harvoin tarvitsee muutamaa hedelmää enempää varmistaakseen vähintäänkin riittävän siemenkannan.

Aketza

Hyvä, että tämäkin ongelma tuli ratkotuksi. Oonkin ihmetellyt, miten joku uskaltaa laittaa sen 90% siemen paketteihin (esim. Chiliyhdistyksessä).

Kiitän ja kumarran.

Aketza

Tuli uusi ongelma: Olen pussittanu oksia ja nyt kun olen alkanut ottaa pusseja pois (tarkoituksena laittaa kumilenkki hedelmän alun varteen), kaikki kukinnot ovatkin surkastuneet ja niitä löytyykin pussin pohjalta iso kasa. Miksi ihmeessä näin tapahtuu? Olen käyttänyt niitä läpinäkyviä pusseja, joita revitään siitä rullasta...

Pitääkö alkaa liimailemaan nuppuja?