tammikuu 09, 2025, 22:15:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Neitsyys meni!

Aloittaja Piraatti, kesäkuu 19, 2011, 12:01:15 ip

« edellinen - seuraava »

Piraatti

Tervehdys kaikille! Elikkäs ensi kertaa kasvatan chilejä ja ensimmäistä kertaa kirjoitan foorumille :D Valitsin kasvatettavaksi Fatalii, Chinese five color ja Brazilian starfish. Siemenet ostin Poppamiehestä ja idätin ne jo aikaisin keväällä, nyt Bs ja Cfc n. 40cm ja F n. 10cm. Mitä selasin foorumia niin Fatalii taitaa olla aika hidas kasvuinen... Chiliyhdistyksen sivuilta selvisi että Bs on suuri kasvi (puumainen?) Joten vaatii varmaan oman ison kasvuastian? Entäs Cfc, en löytänyt tietoa kasvista..? Fatalii taitaa kasvaa enemmän leveyttä kuin pituutta? Nyt kaikki 3 kasvia on yhdessä isossa noin 30cm halkaisijaltaan olevassa kattilassa.. Ensimmäiseen ongelmaan törmäsin eilen kun löysin kasvien lehdistä läpi kuultavia kohtia! :o Chiliyhdistyksen sivuilta löytyi kuva Ripsiäisestä joka muistuttaa kasvini lehdellä käyskentelevää ötökkää  >:( ja kun rupesin tarkemmin tutkimaan kasveja sieltä löytyi myös joitain lentäviä pieniä pörriäisiä.. osaavatko ripsiäiset lentää? Mutta tärkeinhän niistä on päästä eroon, joten onko hyväksi todettua kikkaa? Sitten viimeinen kysymys, lannoite!? Millaista ja mistä saa?

Torakka

tervetuloa chilien mailmaan ;)
itsellä oli edellisvuonna ongjelmia ripsiäisten kanssa pari kasvia kuoli ja yhden sain virkoamaan neem-öljyllä.
http://chilikauppa.fi/product_info.php?products_id=484
pesin kasvin tuolla ja vaihdoin mullat ja pesin ruukun.

chilipirre

Mulla kans eka kerta menossa ja Fatalii on kasvanut tosi hitaasti muihin verrattuna. Ilmeisesti tuli vahingossa valittua vähän vaativampi lajike. Chinese five colour on mulla myös kasvamassa ja tietojeni mukaan ei kasva hirveen isoks, maku ei ehkä mikään mahtava mut ohan ok ja tosi komeen näkönen kun vaihtaa väriä noi podit. Toki omaa kokemusta ei vielä sen enempää kun kasvit vasta ekoja kukkiaan availevat, siis kaikki muut paitsi Fatalii joka näyttää ihan hyvältä mutta hitaalta ;D

solari

Piraatti! Tervetuloa vain sivustolle meikän puolesta!
Tuosta Fatalii kasvista, itselläni kasvaa myös kyseinen rehu ja meni todella kauan verrattuna muihin että se alkoi kasvamaan pituutta. Se pysyi juurikin jossain 10-15cm mitassa iät ja ajat kun muut chilini olivat väh. tuplasti pitempiä. Mutta yhtäkkiä se nykäisi semmoisen pituuskasvun että oksat pois kirjaimellisesti :D Piti hieman rauhoittaa kasvua joten latva ja parit lehdet katki. Ei ole kovin leveä kasvi vaikka se aluksi siltä näytti. Vahvan varren se ainakin tekee joka on hyvä asia myöhempiä bonsai viritelmiä varten varmasti. Joten malttia vain!
Lannoituksista sen verran että itse olen Biobizz grow ja bloom ravinteita antanut noin 4ml ja 5ml / litraa kohti vettä niin paljon kuin purkit vetävät kerran viikossa.. Ja kasvit voi hyvin, kukkia ja podeja tulee jo! Fatalii silti ainoa jossa ei vielä nuppuja havaitavissa :P

dl125

Teretulemast meidä tulisee köörii  ;D

Juseq

Tervetuloa! Ahkeraa foorumin lukemista vaan, niin löytää perkeleesti tietoa. Mutta helppo ja halpa lannoite on puutarhan kesä ja ripsiäiset saavat selkään provadolla. Menestystä viherpeukalointiin vaan!

Japso

Tervehdys Itä-Suomesta! Pitipä rekisteröityä tännekkin lopulta, muutamaan otteeseen tullut selailtua foorumia aiemminkin, tietoa tuntuu olevan ja reilusti :). Itse en vielä vuosi sitten pitänyt itseäni chilien ystävänä, mutta niin se vaan mieli muuttuu. Olin kaverin luona kattohommissa pari viikkoa, jonka aikana tuli lähes joka tauolla popsittua jonkinsortin chiliä. Tuli tutuksi Riot, Starfish, Lemon drop ja mitä muuta lie :). Työ loppui mutta polte jäi...ei auttanut yhtään kun 7v poikani laittoin itämään kaupasta ostettujen chilien siemeniä ja nehän alkoi kun alkoikin kasvamaan. Eihän siinä kun Fataliilta siemenet tilaukseen ja lopultahan niitä olikin jo satakunta kylvettynä (tiedän, överiksi meni :D). Alkuun kituuttelin kasveja loisteputkien alla, sitten päivitin natikkaan...nehän alkoi kasvamaan melkein silmissä. Lopulta alkoi makkarissa loppumaan tila ja lahjoittelin kasveja kavereille, itelleni jätin reilu nelisenkymmentä runkoa.

Keväällä sitten alkoi polttelemaan kasvihuoneen hommaaminen ja semmoinen löytyi Saksan Ebaysta, 6m2 alumiinirunkoinen pleksilaseilla. Bodit rupesi kasvamaan kivaa vauhtia ja ensimmäiset hedelmät kypsyivätkin nopeaa tahtia. Nyt oon päässyt maistelemaan omasta tarhasta ainakin Aji Cristalia, Deliciasta, Yellow short tabascoa, Numex twilightia, Riotia ja paria muutakin. Habaneroja oottelen kieli pitkällä, Nagaakin löytyy mutta voi olla liian tulista tälläiselle keltanokalle :D. Näyttää siltä että kaikki lajikkeet ei kerkeä millään kypsymään kesän aikana, pitää syksymmällä katsoa onko intoa jatkaa kasvukautta natikan alla. Linkin takaa löytyy muutama kuvatus.

http://imageshack.us/g/855/koppi.jpg/

SK

Tervetuloa mukaan!
Hyvinhän se mopo karkaa....   Hyvälle näyttää. 8)

Japso

Lainaus käyttäjältä: Nondo - heinäkuu 26, 2011, 19:04:20 ip
Tervetuloa mukaan!
Hyvinhän se mopo karkaa....   Hyvälle näyttää. 8)

Kiitoksia :). Berberi on tulessa aika ajoin, mutta asioilla on aina kääntöpuolensa, hyvän takia joutuu välillä kärsimään :D.

InkRose

Kuinkas kaukana Idässä sitä ollaan?

Niin, ja tervetuloa joukkoon sekopäiseen! Ei se Naga liian tulista ole, kun sopivasti laittaa. ;)

Japso

Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 26, 2011, 22:18:52 ip
Kuinkas kaukana Idässä sitä ollaan?

Niin, ja tervetuloa joukkoon sekopäiseen! Ei se Naga liian tulista ole, kun sopivasti laittaa. ;)

Savonlinnan liepeillä majailen. Puolikkaan kuivatun Nagan söin tuossa yhtenä päivänä ja oli senverran raju kokemus, että saattaa joutua tinkimään periaatteesta että jokaista omaa kasvattamaa syön ainakin yhden :).

InkRose

Jeps, itse olen suosiolla tyytynyt siihen että pitää jonkin verran maistaa. Nagahan mulla ei mitään taida ehtiä tuottaa, tai no on siellä nyt yksi kukka auki kun luteet söivät alkukesän, mutta turbo pubea, Habanero Sudden Deathia jne. maistelen yleensä ensin pienen siivun. Saa siitäkin jo tuntumaa. Nagaa söin juhannuksen alla puolikkaan tuoreen, eikä kokonainen koskaan oikeastaan ollut suunnitelmissakaan, mutta sekin oli jo sellaista tuskaa että jääköön toisten lajiksi. Mä tyydyn käyttämään ruoanlaitossa ja leivonnassa noita pääasiassa. Jotkut toki on ruokalaji ihan itsessäänkin. ;D

Japso

Joo lueskelinkin juuri sinun päiväkirjaasi, on kyllä esimerkillisen komeita kasveja sinulla! Aika lailla samanlaisia kokemuksia oli Nagan syömisestä :). Itse en ole vielä ihmeemmin pilkkonut chilejä ruoan sekaan, tullut syötyä liki kaikki tuoreina. Alkaa vaan olemaan kypsymistahti sitä luokkaa, että pakko ruveta säilömään noita pikkuhiljaa. 

Ropocoo

Lainaus käyttäjältä: Piraatti - kesäkuu 19, 2011, 12:01:15 ip
Ensimmäiseen ongelmaan törmäsin eilen kun löysin kasvien lehdistä läpi kuultavia kohtia! :o Chiliyhdistyksen sivuilta löytyi kuva Ripsiäisestä joka muistuttaa kasvini lehdellä käyskentelevää ötökkää  >:( ja kun rupesin tarkemmin tutkimaan kasveja sieltä löytyi myös joitain lentäviä pieniä pörriäisiä.. osaavatko ripsiäiset lentää? Mutta tärkeinhän niistä on päästä eroon, joten onko hyväksi todettua kikkaa? Sitten viimeinen kysymys, lannoite!? Millaista ja mistä saa?

Itellä oli muutama päivä sitten sama ongelma ripsiäisten kanssa... Suihkutin kaikki kasvit kauttaaltaan tökötillä, jossa 1tl mäntysuopaa ja 1l vettä. Annoin vaikuttaa joku 30min ja käytin kasvit perusteellisessa suihkussa (kunnollisella paineella)  meni joku 2h.. sen verran reilusti oli noita kasveja... Tän jälkeen sumutin liuoksella myös parvekkeen ja lopuksi spreijasin koko kasvatus tilan 2x baygon tappoaineella ja näyttäis nyt siltä et ainankin era erä on voitettu.. tarkkailen tilannetta ja uusin käsittelyn tarvittaessa..
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

Piraatti

Kiitosta kaikille vastanneille ja hyvinhän se kesä sitten menikin!  ;D Neem-öljyllä tapoin ripsiäiset ja bio bloomilla kukitin ja sato oli enemmän kuin kiitettävä näin ekaksi kerraksi! Nyt on kuivattuna, pakkasessa ja säilöttynä valkosipuleiden seassa!  :P