Akvaario harrastus ja chilin hoito, mikä niitä voisi yhdistää?

Aloittaja Jone-73, heinäkuu 16, 2011, 17:56:36 ip

« edellinen - seuraava »

Jone-73

Itse olen aikanaan harrastannut akvaarioita. Mietintämyssyyn on tullut monta tapaa millä ne voisi yhdistää ja toisaalta kummankin ongema kohtia korjata.
Kun otetaan akvaarioharrastuksen ongelmat, ensimäisenä tulee lannotteet, seuraavana valontarve. Kummatkin on Chilien kasvatuksessa ongelmakohtia kanssa. Erona, että akvaariosta pitää lannotteet saada pois, cihien taas saada niitä lisää.
Itse ajattelin, että jos tosta voisi saada jatkuvakiertosen järjestelmän, jossa vesiviljelmään johdettasi akvaariovettä ja chilien juuret käyttäisivät lannotteet mitkä tulee, eli samalla suodattaen veden akvaariota varten.
Kun katsoo esim millasia valutussuodattimia käytetään akvaario puolella, paljon on yhteistä vesiviljely laitteiden kanssa. oheessa linkki yhteen sellasen rakentamiseen http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/akvaario/valutussuodatin.htm.
Maalaisjärjellä, ei hifistelyä ja pikkasen viherhöpertelyä:). Pikkase kriittisyyttäkin löytyy.

InkRose

Joku dripfeed-systeemi (Esim. Waterfarm) voisi toimia ihan hyvin tuossa. Tosin kasvithan vie sitä vettäkin välistä jonkin verran, ja lisäksi saattaa olla tarpeellista lisätä vielä jotain ravinteita chileille.

Ryhis

Voi luoja varjelkoon.

Siis bioponinen vesiviljely? Wanha juttu. Käytä hakua.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

vsw0

Aquaponinen viljely

chiliwikistä:
Aquaponisessa viljelyssä kasvatetaan sekä kasveja että levää ja kaloja. Aquaponiset viljelyjärjestelmät ovat pienin mahdollinen esimerkki suljetusta ekosysteemistä. Periaatteessa akvaarion vesi suodattuu systeemin hydroponisen osan kautta takaisin kalojen käytettäväksi. Aquaponinen viljely englanninkielisessä wikipediassa

◄♪► ←               ☼       
syökää nagaa se on hyvää!

O

Perus akvaario ei vaan taida tuottaa tarpeeksi ravinteikasta vettä. Jos kasvit olisivat kaksi osaisessa purkissa, jonka toisella puolella kiertäisi akvaario vesi ja toiselle puolella kunnon ravinteet niin voisi olla hyödyllistä molemmille osapuolille.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Jone-73

Niin lisäravinteen syöttä voi olla tarpeen, siitäkin voi tulla taas ongelmia akvaarion puolella. Itse ajattelin lähinnä talvehtimis tarkotukseen jossa ravinteen anto on muutenkin vähäsenpää. Sen lisäki jos on multa kasvatuksessa jossa on kevytsora salaojitus niin lisä ravinteet voi antaa päältä. Sinäkin akvaarion lappovedet käyvät mainiosti, kun joutuu viikottain sen tekee. Ja tää on mulla vasta mietintä myssyssä, aika näyttää tuleeko koskaan mitään:)
Maalaisjärjellä, ei hifistelyä ja pikkasen viherhöpertelyä:). Pikkase kriittisyyttäkin löytyy.