Lillen 2013, The Story Of An Young Chilifarmer Continues

Aloittaja Lillen, marraskuu 17, 2012, 16:09:01 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

Juu tuo on totta. Täytyy olla tarkkana ettei taimet ala kasvattaa vain ja ainoastaan juuria, mutta kyllä ne noissa kasvoivat myös viime vuonna ja sujuihan viime kausikin kohtalaisesti...

Hmm...täytyy tarkkailla tilannetta tarkkaan. Jos alkaa näyttää huolestuttavalta on parempi vaihtaa  :)

akselsson1

onhan siellä jo jotain tapahtunut! kyllä ae vielä tosta lähtee, ja kuitenki yleensä jossain vaihees loppuu tila kesken ku mopo keulii ;)
ite oon nyt laittanu taimet 2,5dl kertaköyttömukeihin niin mahtuu enempi sitten lampun alle, itävät aika haipakkaa mulla tällä hetkellä useimmat lajikkeet :) päiväkirjaan päivittelin jjotain eilen.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Lillen

Kokeet taas muutamaksi viikoksi etiäppäin kirjotettu, jää aikaa muuhunkin! :)

Uudet idätykset alkavat tuottaa hedelmää jos niin saa sanoa. Ensimmäiset hännät puskevat ulos siemenkuorista.


7Pod Yellow kuuluu kiireisimpiin. 50% on itänyt tähän päivään mennessä.


Kuten myös Suomeen löytänyt uusi tuttavuus Chocolate Habanero Hand Grenade F3. Mitä kaverin kuvista olen nähnyt niin ovat nämä aika komeita. F3 sukupolvi tosin vasta niin saattaa nyt tulla mitä tulee...


Vladans Viper F1. Mielenkiintoinen uusi tuttavuus tämäkin!


Samoin 7 Pod Orange Yellow, mielenkiintoista nähdä miten tai jos tämä eroaa 7 Pod Yellowista, Primosta/orangesta ja Trinidad Scorpioneista.   

Täältä tälläkertaa, hieman kasvu pysähtynyt, mutta eiköhän se pikku hiljaan siitä. Pubet nyt suurikokoisimmat, mutta en menisi niilläkään juuri kehuskelemaan :D.

Lillen

Jewe, taisit olla oikeassa, mitään ei ole taimille tapahtunut, joten jotain on auttamatta pahasti pielessä. Aloitin nyt ainakin sillä että siirsin taimet isosta multatiloista paljon pienempiin. Tässä nyt melkein ainoa syy mitä itse keksin että voisi vaikuttaa.

Ei olisi oikein enää varaa  tällaisiin tyhmyyksiin, kyllä tässä jo muutenkin ollaan myöhässä, hieman pelottaa että lähtevätkö nämä hennot pienet taimet enää kasvuun vai joutuuko idätykset aloittaa alusta.

Tässä nyt joukko huonoja tarkennus kuvia. Tarkoitus olisi pystyä vertailemaan näihin että onko kehitystä tapahtunut.


Rocoto Peru Puno Marki ja Costa Rican Red ovat melkein ainoat jotka eivät uudelleen istutusta tarvinneet. Nämä istutin jokin päivä sitten syvemmälle multaan ja vaikuttavat sopeutuneen oikein hyvin.

Sitten tämä kauheus alkaakin:


Tältä näyttivät taimien kasvutilat vielä 4 tuntia sitten.


Uudet kasvualustat.


Yleiskuvaa...




Red Savina niitä harvoja jotka hieman lähteneet kasvamaan.


Edustalla masentavan kokoinen Fatalii


Black Naga ja Vladans Viper


Rocoto Red Peruvian ja Rocoto Manzano Rojo


Rocopica ja 7 Pod Jonah Strain

Masentavaa katsoa kuinka upeasti muilla kasvu onnistuu, mutta täällä tuntuu tökkivan niin pirusti. Toivottavasti tämä nyt muuttaisi tilannetta hieman...

jewe

Pää pystyyn, ei tässä mitään kilpajuoksuja harrasteta ja aikaa on vielä vaikka kuinka.

Katsoitko miltä juuristo näytti noiden uudelleen istutettujen osalta ? Jos on isompi juuristo kuin itse taimi niin ei huolta.

Lillen

helmikuu 09, 2013, 17:50:23 ip #45 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2013, 17:55:43 ip käyttäjältä Lillen
Tuohon myös reagoin, nimittäin juuret näytti todella kurjalta :-\. Joissain oli ihan ok:n näköistä, mutta joillain taimilla oli todella vähän o.o.

Totta ja onneksi tämä ei ole kilpailu, muuten ei kunnian kukko laulaisi, vaikka nyt jo hiukan hävettää postata tällaisia kuvia tuollaisista kynnen kokosista rääpäleistä.

//: Se mitä huomasin että pisimmälle kehittyneet ovat kasvaneet kuivahkossa turpeessa.  Multa taas on ollut hyvin kosteaa eikä päässyt oikein kertaakaan kunnolla kuivumaan, juuret ovat olleet hieman tummahkoja näissä tapauksissa, voisiko kyse olla siitä että juurilla on liian kosteaa??

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 09, 2013, 17:50:23 ip
Tuohon myös reagoin, nimittäin juuret näytti todella kurjalta :-\. Joissain oli ihan ok:n näköistä, mutta joillain taimilla oli todella vähän o.o.

Totta ja onneksi tämä ei ole kilpailu, muuten ei kunnian kukko laulaisi, vaikka nyt jo hiukan hävettää postata tällaisia kuvia tuollaisista kynnen kokosista rääpäleistä.

//: Se mitä huomasin että pisimmälle kehittyneet ovat kasvaneet kuivahkossa turpeessa.  Multa taas on ollut hyvin kosteaa eikä päässyt oikein kertaakaan kunnolla kuivumaan, juuret ovat olleet hieman tummahkoja näissä tapauksissa, voisiko kyse olla siitä että juurilla on liian kosteaa??
Olen sirkkalehtisten istutuksen jälkeen antanut turpeen kuivahtaa pinnasta melkein korpuksi. Siteen kun nuo ovat painaneet käsituntumalla enää hyvin vähän, niin vähän miedosti lannoitettua vettä altakasteluna. Ja mulla on suurin osa turvepoteista sellaisia desin pikkumuoviruukkuja.

Mun mielestä nuo sun kasvit kaipaisivat nyt vaan sitä valoa. Kyllä se kevät sieltä tulee, kohta taimet kasvaa luonnonvalollakin kohisten. Eikä kellekään mahdu älyttömiä määriä valtavan isoja taimia keväällä sisälle, joten parempikin etteivät vielä kasva isoiksi. Mää en enää ikinä laita Pubeja marraskuussa itämään. Ikinä!

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ChiliChillailija

Ei tuossa hätää vielä ole. Kyllä ne siitä vielä lähtevät kasvuun. :)

Niin, ja enpä minä nyt sanoisi, että kaikilla kasvaa taimet hyvin. Minä kituutan vieläkin idätysvaiheessa. ;)

Mutta joo. Jännä juttu tuokin, koska minulla oli vuosi sitten taimet aivan järjettömän kokoisissa astioissa taimien kokoon nähden ja silti kasvoivat hyvin. Ehkäpä minä sitten tein kaikki väärin ja sattui olemaan vähäntuuriakin matkassa.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Lillen

Hmmm...hyviä pointteja jälleen, kiitoksia! :) Valoja vahvistelin, tällähetkellä 2x30W 2x15W. Niin kylmää kuin lämmintä väriä.

Sen verran aion tehdä että teen turve/multa sekoituksen tästä lähtien ettei tule liian kostea taimille, pelkään että juuret ovat nyt aivan liian kosteassa ja että se estäisi niiden hyvinvointia.

Anonyymi

Lähes kaikki omat taimet ovat vielä sirkkalehtivaiheessa, joten itsekin olen vielä aika alkuvaiheessa. Kyllä ne siitä alkaa kasvaa  ;)

Lillen

Onnistuitte ainakin rohkaisemaan minua :). Hiukan nuo juuret kyllä mietityttää mutta sekoitin mukaan nyt turvetta noihin kasvualustoihin että multa kuivuisi nopeammin.

Niin, tuli eilen kirjoitettua talvehtivista flexuista tuonne blogin puolelle. Onneksi nyt sentään jotain kasvaa! :D
http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/02/flexuosumit-talvehtivat.html

PP

Ei tosiaan mitään tarvetta hätäillä vaikka täällä muutamat on kaksi kuukautta edellä. Mullakin on vain rocotot ja chinenset taimia, baccat ja annuumit vasta itää.

Lillen

Hyvä hyvä, eiköhän poika tästä rauhoitu...vähäksi aikaa kunnes seuraava kriisi iskee :D.

Nyt pistettiin sitten lautta miehitys täysille.
Kolme uutta lauttaa tein ja seuraavat niille itämään:

Trinidad Perfume
Tobago Sweet x Yellow Pointed Habanero F3 
Burkina Yellow
Cili Coronong
Mustard Habanero
Brown Large habanero
Habanero Naranja Picante
Congo


Bonda Ma Jaques
PI 281429
Cajamarca
Congo Trinidad
Orange Habanero
Aji Fantasy
Starfish

Datil
Dorset Naga
Jamaican Scotch Bonnet
Burkina Yellow Scotch Bonnet
Morado
Foodorama Scotch Bonnet
Morovars Yellow
Limo

Nyt on kaikki chinenset, jotka ajattelin idättää, lautalla. Habanero Cappuchino ja Aribi Gusanon skippaan, eivät tuntuneet itävän ja onhan tuossa lajikkeita edelleenkin oikein tarpeeksi. Pikku hiljaan sitten baccatumeja kun vanhat lautat toivottavasti tyhjenevät.

Lillen

Nyt olen varsin varma siitä että selvitin syyn tähän astiseen huonoon kasvuun.

http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/02/syy-nihkeaan-kasvuun-pelkkaa-sattumaako.html

Alkaa chinenset olla suurimmaksi osaksi olla itäneitä, vain muutamat pysyvät kuorissaan kiinni, eivätkä viitsi tulla kurkkimaan uutta maailmaa.

Yhden varsin mielenkiintoisen ja todella nopean itäjän olen jo saanut multiinkin. Chocolate Habanero Hand Grenade F3.
Taimi vaikutti todella vahvalta ja elinvoimaiselta. Todella mielenkiintoinen lajike minusta, mitä kaverin kuvista näin niin aivan käsigranaatin muotoinen ja jos oikein muistan niin makukin oli kuulema oikein hyvä, suuret odotukset siis.

Pettymys sen sijaan on etteivät Trinidad Douglah x Trinidad Scorpion Butch T F3 ole itäneet, tuskin haastajia Fassen Jigsawille ,mutta aika helvetillisestä risteytyksesta on kyse. Onneksi siemeniä on vielä tallessa jos nuo eivät suostu itää, pääsisi kuitenkin tämän vuoden puolella maistamaan :).

Lillen

Viikko jälleen kulunut, hieman taas viisaannuttu taimien kanssa. Aivan pientä kehitystäkin on näkynyt ja jotku jopa ovat puskemaisillaan ensimmäistä kunnon lehti-pariaan. Ehkä tänä vuonna tulee kuin tuleekin kunnollinen kausi.



Rocoto Costa Rican Red ja Peru Puno Marki voivat todella hyvin! Tähän asti nämä kaksi veikkosta ovat olleet parhaiten kasvavat taimet.


Canario Peru Cusco ja CAP 363 peesaavat hieman perässä, mutta oikein hyvän näköisiltä nämäkin näyttävät.


Ongelma lapset. Mutta kyllä kasvua on hieman huomattavissa...jos oikein tarkasti katsoo ;).
Nyt vain taimet pois kylmästä ja tarpeeksi valoa niin eivätköhän ne ala kasvaa.

Parempi alkaakin sillä olen jo suunnitellut hieman mitä kaikkea sadolla teen jos sitä nyt ylipäätänsä tulee. 

Blogiin kirjoitin hieman yhteenvetoa kauden vähemmin tunnetuista lajikkeista. http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/02/kauden-2013-outolinnut.html
Mukana linkattu hieman video tai kuva materiaalia.

Yllä linkattu blogiteksti oli myös blogin historian 100 viesti. Blogiin kirjottaminen on muuttunut jatkuvasti yhä mieluisammaksi ja yritänkin tulevaisuudessa panostaa yhä enemmän blogiini. Katsotaan mitä kaikkea keksitään, jossain vaiheessa pitäisi varmaan jotain uudistuksiakin suorittaa, mutta milloin, se jää nähtäväksi.

ChiliChillailija

Onnittelu 100. blogitekstistä. Laatu korvaa ehdottomasti määrän myös tuossa tapauksessa.

Jos jotakin "kehitysideaa" voi antaa, niin itseäni on hiukan häirinnyt kuva tuossa blogin otsikossa. Tai siis kuvassa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta itseäni hiukan häiritsee se, että kuva peittää koko näytön eikä silloinkaan näy aivan kokonaan.

Tottahan tämä selviää zoomaamalla kauemmas, eikä se luettavuutta heikennä, mutta olisi käytännöllisenpää, jos kuva olisi hiukan kapeampi pystysuunnassa.
Jos ymmärrät huonon selitykseni. :D
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Lillen

Kiitoksia!
Juu tuosta on ennenkin ollut sanomista ja yritin sille vähän aikaa sitten jotain järkevää kehittää mutta ei oikein tuntunut onnistuvan...
Katsotaan jos vaikka kesän aikana pistettäisiin kuva kokonaan uusiksi ja yritetään samalla muokata koot uuteen uskoon :).

ChiliChillailija

Kuvan koon muuttaminen onnistuu helposti vaikka ihan Paintillä muuttamalla sieltä "kuvakoko", sieltä "korkeus" ja voit itse määrittää pikselin tarkasti kuvan koon. Tai sitten ihan normi rajaustoiminnolla rajaat kuvan matalammaksi. Ainakin itselläni toimi molemmat omassa blogissa.
Ei ole vaikeaa. :D
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Lillen

Olen kyllä noiden kanssa leikkinyt mutta jostain syystä ei ole onnistunut...voisihan sitä toki kerran vielä kokeilla...

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 18, 2013, 18:15:13 ip
Olen kyllä noiden kanssa leikkinyt mutta jostain syystä ei ole onnistunut...voisihan sitä toki kerran vielä kokeilla...


Juu. Eihän se ihan helpoimmasta pääsät ole, mutta sinnikkyys palkitaan. Noissa jutuissa se voi olla iha pienestäkin kiinni.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi