toukokuu 14, 2024, 16:44:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


PikkuChilit

Aloittaja Täti-E, toukokuu 16, 2011, 02:01:10 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Terve vain kaikille, sain nyt vihdoin aikaiseksi aloittaa Blogin omista puuhistani, ja otan kaikki vinkit omaan kasvatukseeni kernaasti vastaan. En ole hifistelijä, lähinnä Chilien seurasta nauttiva puuhastelija.

Muoks, linkki jäi  ;D

Tässä on olkaa hyvät.

http://pikkuchilit.blogspot.com/

Täti-E

Voisko toi mun habanero olla tämä?


Habanero, Orange
C. chinense, vai onko vastaavia enempikin?

Fataliin sivuilta ei vain löytynyt  sille punaiselle vieläkään nimeä..

Oon varmaan täys idiootti, mutta yllätin itseni ja lankesin ostamaan kaupasta Chililajitelman kun maksoi vain 2,50...ja koska mitään en raaski pois heittää tulee näidenkin siemenet kuvauksen jälkeen purkkiin..

Vähän vain kummastuttaa että rasian päällä luki Dutch-mix ja siellä on Greenjalopeno ja Habis samassa laatikossa??? Kuvasin nämäkin etelän hetelmät joita voi käydä ihmettelemässä mun blogissa.

http://pikkuchilit.blogspot.com/

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Ekkis - toukokuu 16, 2011, 11:59:40 ap
Voisko toi mun habanero olla tämä?
Habanero, Orange
C. chinense, vai onko vastaavia enempikin?


Se se ei ole muodonkaan perusteella.
Joku Karibian habenerolajike voisi osua, mutta tunnistus on kyllä arvailua. Erilaisiksi nimettyjä habaneroja on toista sataa, esimerkiksi Panamalainen Aji Chombo kävisi: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg50460#msg50460

InkRose

Eihän se ihmisestä idioottia tee että haluaa kokeilla erilaisia juttuja. Pakkauksesi on siis Dutch-mix eli hollantilaista tehoviljeltyä hedelmää. Jos habanero on kypsä, siitä voi saada elinkelpoisia siemeniä, kun taas jalluhan on vihreänä raaka. Samoin tuo pitkä vihreä suippo, joka luultavasti kypsyisi punaiseksi. Itsekin olen samantapaisen joskus ostanut, silloinkaan ei jalluissa ollut poltetta kyllä ollenkaan. Kaupallisesti viljellyt hedelmät ovat usein F1-hybridejä, joiden siemenistä kasvava F2-sukupolvi on yleensä aika sekalaista seurakuntaa alkuperäisten risteytettyjen väliltä. Itse en luultavasti vaivautuisi niitä ottamaan talteen, vaikka puhtaitakin saattavat tietysti olla.

Kuten Chilivaari sanoi, Habaneron nimellä myydään jos jonkin näköistä paprikaa, esim. tuolta foorumin lajike-esittelyistä ao. ketjusta löytyy juttua, lisäksi on joillekin Etelä- ja Väliamerikan chinenseille omia ketjuja. Yleisesti vaikuttaisi siltä että melkein mikä tahansa tulinen chinense tuolta alueelta myydään nimellä Habanero (mikämilloinkin).

Täti-E

Saa lisätä listaan :)

Harmi jos tuo on karvaan makuinen. Ainakin tuota oranssia väriä sai odottaa niin kauan että ois oikeudenmukaista että ois ees hyvä :/ Meni meinaan melkein 2kk siihen..

Täti-E

Asia selvä  ;)

Kaikki vihreät siemenet menee roskiin ja varmaankin vain nuiden punaisten säästän, kokeilumielessä.
Noi suipot oli kaikki niin saman kokoisia ja oloisia että ovat todennäköisesti samaa lajiketta, mutta eri kypsyisiä!?

Missä vaiheessa hedelmä kannattaa napsaista pois puskasta? Meinaan tota kypsää oranssia mölliä...ja voihan tuollaista Habista kuivattaa kanssa? Pienet punaiset olen kuivannut yleensä kokonaisina, mutta onnistuuko se vaivatta isommille podeille?

InkRose

Isommat hedelmät kannattaa käsittääkseni halkaista, ettei vahingossakaan jää kosteutta sinne kudoksiin.

Ryhis

Terve Ekkis, katselin aamulla tuota sinun blogiasi ja naputtelin pitkän rimpsun vastauksiakin.

Mutta mutta. Jostain syystä en voi kommentoida blogiasi ilman Blogger-, Google- tai AIM-tiliä. Esikatselua klikattuani pääsin Bloggerin Viralliselle Mainossivulla ja palattuani omia jälkiäni takaisin, oli vastauskin hävinnyt bittiavaruuteen.

Habaneroja voi vaivatta kuivata, kunhan viiltää hedelmän auki.

Tuo Dutch Chili mix ei ole kovin hääppöinen ostos, itse muutaman kerran napannut prisman hyllystä jos Fataliin tuotteet ovat olleet loppu. Siementen itävyyskin on vähän niin ja näin ja kuten todettu on, lajikepuhtaudesta ei voi tietää.

Tervetuloa kasvattelemaan ja muista katsoa myös http://www.chiliwiki.fi!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Täti-E

No mut hei, mä tein ton koska koen sinne päivittelyn helpommaksi ;D
Käyn täällä myös melkein päivittäin että tännekki voi kommentoida jos jaksaa.

Tällähetkellä taistelen luontoa vastaan sillä suuren onnettomuuden vuoksi kaksi chiliä(ne pikkupodiset) ja rocoto sai kovaa kyytiä ikkunalaudalta lattialle.....yksi chili toipuu, rocoto ehkä mutta toinen chili taitaa olla mennyttä...sato meni melko lailla siinä mukana :'(
Ei tainnut riidan toinen osapuoli tietää etukäteen kuinka rakkaita ovat/olivat koska sain paniikkikohtauksen tuhon tajuttuani. Onneksi kaikki on jälleen kivasti.

Ryhis

Kannattaa miettiä kumpaan panostaa, itse en blogeja silmäile jos kerran tällä foorumillakin on päiväkirja mitä lukea. Blogeissa kommentointi ja vuorovaikutus on myös vaikeampaa.

Sitäpaitsi foorumi on nopeampi käyttää näin mobiililaajakaistan kautta!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Chilivaarin blogi on ainut chiliaiheinen, mitä mä seuraan lähes säännöllisesti ja linkerin blogiakin on tullut luettua.
Nää päiväkirjat on tosi käteviä, kun kaikki on samassa paikassa!

Blogi mäkeen vaan ja päiväkirjaa väkertämään! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Chilivaari

Hyviä pointteja näillä täällä, mutta vastaus määräytyy sen mukaan, missä kysyy - ja miten.

Kasvatuspäiväkirja vaihtui minulla blogiksi ilmaisunvapauden ja helppouden vuoksi. Itsellenihän minä sitä lopulta pidän, muistiinpanoina tapahtuneesta.

Kävi kuitenkin niin, että lukijoita tuli lisää. Chilielämää on chilifoorumin ulkopuolellakin. Puutarha-aiheiset keskustelupalstat ja blogit johdattavat lukijoitaan sinne ja taas kerran viime viikolla MuroBBS on ollut yksi suurimmista kävijöiden kotipesistä. Chiliä kasvatetaan hyvinkin yllättävissä suunnissa ja neuvoja kysellään ja linkkejä jaellaan itselle entuudestaan tutulla foorumilla.

Täti-E

No hitto kun mä en diggaa laitta kuvii tänne kun en osaa ja kaikki on niin vaikeeta  ???
On miljoona eri ohjettaa siitä minkä kokoset kuvat on hyvii ja milla urlilla ja ne pitäis lataa eka johki picasaan, tai photopukettii tai flikriin.(osaan kyllä mutta lisää vaivaa vaan)
Pyh. Bloggeriin voi lataa suoraan tiedostosta.

Hmph. kukaan ei vielkään vastannu siihen että mitä eroo on grow ja flowerlampuilla,,,,tai siis tottahan on selvää mitä ne lupaa: mutta mikä on tulos ja mikä ois tulos samassa lampussa? Toimiiko teoriassa/käytännössä??

InkRose

En tiedä noista nimenomaisista, mutta Chilivaari teki taimilla aika valaisevan vertailun tässä keväällä. Huhtikuun puolelta taisi löytyä loppuyhteenveto. Eikös sinullakin kuitenkin ole nyt ihan hyvin aurinkoa tarjolla kasveillesi? Omani ovat kasvaneet ainakin ihan nätisti pelkällä auringonvalolla helmikuulta asti. Tai no, sirkkataimet ja kypäräpäät autoin vauhtiin 30W ESLillä (4000K värilämpötila).

Nyt jos tekisin itselleni valaisinhankintoja niin bonchi-suunnitelmia varten ostaisin edullisen loisteputkivalaisimen (koko sitten tilojen mukaan) ja metsästäisin siihen 950 tai 954-putket (värintoistoluokka 9 vaikuttaisi olevan aika pitkälti sama kuin "täysspektrivalo"). Toki jos bonchit on tulossa esim kapeaan vitriiniin niin sinnehän ei suorat loisteputket ainakaan mahdu. Hyvin suuntaava valaisin ei aiheuta häikäisyjä, ja loistarivalaisimet tuppaavat olemaan aika selkeän muotoisia eli suht helppoja sijoittaa silmää miellyttävästi. Vaikken varsinaisesti bonchia suunnittelekaan, niin talvetettaville tulee varmasti jotain yllä mainitun kaltaista järjestettyä.

Ja kuvista sen verran, että ethän sinä enää picasaa tms. tarvitse kun kerta blogspotiin laitat niitä. Tässä esimerkki:

Täti-E

toukokuu 18, 2011, 08:18:30 ap #14 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2011, 08:49:26 ap käyttäjältä Ekkis
 ;D :D ::)

Ja chilit kasvaa ikkunalaudalla kivasti, olet oikeassa. Ennakoin vain tulevaa, hetkeä jolloin kaikki ei mahdu ikkunalle/partsille ja hetkeä jolloin aurinko lähtee taas etelään, eli syksyä. Tässä ois nyt muutenkin maalauspuuhien vuoksi mahdollisuus modailla talvimestat valmiiksi rehuille..oon meinaan niin helvetin hidas toteuttaa että suunnitteluun pitää varata aikaa :D

Täti-E

varmaan ylläpidän kumpaakin jatkossa..tänään kokeilen ensimmäisen kuvan liittämistä tänne, miten jännää! heh.
Eilen tuli paketti lannotteineen ja lamppuineen. Innostuin heittaa loput siemenet kippoihin ja heti testaamaan miten lamppu toimii.
Lannoitehommat vaan hieman mietityttää. On kukkivia, sirkka ja kasvuvaiheessa olevia sekä itämättömiä. Milläköhän suhteella voisin antaa kaikille vettä.Kyseessä on  siis BioSevia Grow ja BioSevia Bloom. Voin kyllä tehdä tietenkin erilliset litkut jne. Asiasta lisää

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2787.720


Täti-E

Vitsi että mua vaivaa vää mun "oranssit habanerot"...niille kun ei oo muuta nimeä tallella kuin se muistikuva että siemenpussista (valinnaisella puutarhakurssilla) otin siemeniä ja pussissa luki habanero.. Yhden pienen podin syötin työkaverille joka laitta ruokiinsa aina litratolkulla kaikenmailman megadeath-kastikkeita jne.
Kommentit olivat jotaikuinkin tälläisiä: "kappas, kyllähän tässä potkua on.....huh-huh. Aika stydi, et sä mitenkään epäonnistunu ole" (tää siis raakana) Syödessään  rukansa jossa tyyliin 3/4 habasta äijä hikoili ja huokaili, piti jopa pienen tauon ruokailusta. Sanoi että poltteesta huolimatta tosi miellyttävä maku, ei kitkerä tms.

Osaako kukaan sanoa vieläkään tästä lajikkeesta? Lajipuhdas se tavallaan pitäis olla koska siemenpussista otettu..HELP!


Täti-E

Kiitos sydämeni pohjasta :-*

Lehdet ja hedelmät vastaavat pitkälti omia kuviasi, ja omat minipuskani ovat kanssa valonperään kasvavia..

Vielä kun keksis tuon pikkuchilin nimen, kun sekin on ihan siemenpussista :)
tekee 2-3cm podeja, pieniä suippokärkisiä lehtiä ja tuntuu helposti kasvavan "rotjakkeeksi"
Chilit on tulisia mutta polte on nopea ja kohtalainen. ei jää kummittelemaan mitenkään. Loistavaa esim lohen kanssa.


Chilivaari

Annuumilta näyttää. Täysvalkoiset kukat?
Sehän voisi olla tuossa Linkerin linkissä toisena oleva Jalapeño. Niissä on myös lyhyitä ja paksuja. Jos vaikka ovat hankkineet siemenet samasta paikasta.