toukokuu 14, 2024, 08:12:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten itse kuivaat chilisi??

Aloittaja Torakka, toukokuu 08, 2007, 12:51:49 ip

« edellinen - seuraava »

Endalion

Paperin päälle halkaistuna unohtumaan (siemenet poistettu) on taktiikkana täälläkin. Kuivat sitten jauhan Magic Bulletilla ja rouheen/jauheen kaadoin chilimyllyyn annostelua varten.

hessi

yleensä kuivurilla, mutta nyt tuolta savupöntössä oli niin paljon tavaraa, ettei mahtunut kuivuriin,
joten kehitin savupöntöstä kuivurin :)
mulla on hyvä puhallin(tuottaa myös lämpöä) poistin pari alempaa ritilää kaapista, puhallin sinne kaapin sisään ja  puhallinpäälle, ovi raolleen jotta kosteus pääsee pois, ja hyvin toimi :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

arska06

kyllä itellä ollut tapana ainaski halkoa chilit ja kirje kuoreen ja kuori kii,ja pariks päiväks pannuhuoneeseen niin johan on kuivaa.just hain kuivia mitä lie kaupan chilejä pannuhuoneesta..home vaara kyl on todellinen jos kokonaisina,ainakin itellä huomannut

Rigsu

hmm... toimiskohan sauna tohon kuivatukseen...  ::)
#813

est. 28.07.2009

bluesman

 Evermat kuivurini on tähän asti kuivannut yrtit, sienet, omenat ja jopa vesimeloninkin (ohje kirjasta ;Säilö kuivaamalla, en muista kirjoittajaa,joku täyskahjo) mutta pieneen tabascontapaiseen Malaguetaan ei pure (ei kuivu kuin nahkeaksi) vaikka olen kuivannut ensin 4h, sitten toiset 4h ja vielä 4h about 35 asteessa. Ja vielä pilkkonut joka keta aina vaan pienemmiksi paloiksi. Mikä mättää? Criolla sella kuivui 4 tunnissa nin että meni Braunin sauvasekoittimeen liitetyllä myllyllä ihan puruksi. Ja kylläpä ensikertalaista ihmetytti miten isosta kasasta chilejä tulee niin älyttömän vähän hienoa jauhetta. Onko kokemusta k.o lajikkeesta? Siis Malagueta. On kuitenkin kohtalaisen paksu malto (vrt. Thai).
Säilytän kaikki kuivatuotteet lasipurkeissa joihin laitan pussin tai pari silicageelirakeita (tulee monen laitteen ja esim.optiikkatutoteiden mukana), saa myös apteekista. Jotkut tatit tuppaa vuoden aikan muuten imemään itseensä kosteutta ja nahistumaan ja pilaantumaan. Sienistä saa muuten erinomaista jauhetta samalla metodolla kuin chileistä ja voi syöttää niillekin vieraille jotka vihaavat sieniä. Katalaa! Kuitenkin poikkeuksetta kehuvat kastiketta johon olen salaa täräytänyt herkkutattijauhetta.

snu


Sienissä monia oikeasti häiritsee enemmän se niljakas olemus, kuin maku.

Mulla oli myös joku chili, joka ei millään meinannut mennä rapeaksi. No, lykkäsin ne sitten johonkin pieneen lasipurkkiin, ja hyvin ovat säilyneet ainakin tähän asti.
#419
Eksyminen on suotavaa.

arska06

huomasin muuten apachessa ihan saman ongelman kuivauksessa..että tuli kuivaa mutta ei millään saa jauhettua puruksi.semmoinen nihkeä pintainen,johtuu varmaan savustuksesta tjs..olivat kylmäsavu pöntössä reilun päivän savussa.

bluesman

 Vois ehkä myös sopia paremmin säilöttäväksi kokonaisena etikkaliemessä. Täytyypä kokeilla molempia, kuivausta ja etikkasäilöntää, satoa tulee kahdesta puskasta pitkälti toistasataa palkoa. Malgueta on kaunis myös koristeena pienikokoisena. Tuntuu viihtyvän passiivihydrossa oikein mainiosti.

Scotch Bonnet

halkaistut hedelmät pellille ja miedolle lämmölle kiertoilmauuniin yöksi (TAI NIIN KAUAN ETTÄ ON KUIVUNUT) ja kuivaneet puolikkaatpippurimyllyyn kokonaisena josta voi jauhaa vasta jauhettua chiliä

Pahavaatt

Normaalisti kompastun veitsi edellä chileihin ja sitten ritiläjärjestelmiin ja jääkaapin päälle. Kokonaisen palon kuivaaminen vie niin paljon kauemmin ja ne tuntuvat muuttuvan siinä ensin nahkeiksi ja lötköiksi, ninjatyylisen silppuamisen jälkeen ovat nopeammin kovina koppuroina jotka on helppo jauhaa. Siemenien irroittaminen on hankalamaa jos kuivaa kokonaisena, ne on hauskempi näperrellä talteen kuin popsia.

Ensi talvena pitää kokeilla kuivattujen chilipalasten unohtamista öljyyn, ja popcornin valmistusta kattilassa kyseistä öljyä hyväksikäyttäen.

Miellyttävin (ainakin olisi nopeampi) vaihtoehto kuivaamiseen olisi toki palkojen halkaisu ja ujuttaminen langan avulla pitkiin riveihin pannuhuoneeseen roikkumaan kotona.

Quini

Minä myös kuulun kuivurin kannattajiin. Kokonaisina kuivaan ja kun on valmista, chilit säilyvät sen jälkeen vaikka "maailman tappiin. Samalla kuivurilla kuivattelen myös kaikkea muuta ihan sienistä omenaan.

bluesman

 Kuivuri on ehdoton tasaisen ja hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Isoja määriä jouduin viime syksynä kuivaamaan lämmitetyn takan päällä, kesällä ei pysty kun kämppä lämpiää liiaksi. Säilytys purkissa jossa on silikageelirakeita. Imevät tulevan kosteuden pois.
Kuivaan myös ns.ristrastyyliin l. lankaan neulan avulla pujottelemalla rimpsuiksi. Tällöin kannattaa silpaista haava terävällä veitsellä pitkin palkoa (itse käytän kirurgista veistä niin haava ei edes näy) niin kuivuu 10x nopeammin. Viilto on syytä tehdä ennen lankaan pujottamista.



chili123

Onnistuiskohan saunassa kuivattaa hyvin chilejä? ns. jälkilöylyissä 60astetta vai käykö ilma liian kosteaksi chileille?

Chilivaari

55° taitaa olla raja, jossa kasvit lähtevät kypsymään eikä kuivumaan. Sitä viileämmässä pitäisi kuivatus tapahtua ja reipas ilmanvaihto auttaa asiaa.

ALIS123

Hiukan offtopic... Onko kukaan kokeillut http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40081278 chilin jauhamiseen? Sopis hinnan puolesta hyvin mutta yleensä halvalla ei hyvää saa...

Ryhis

Varmasti toimii jos vähän esimurentaa palkoja ennen myllyyn laittoa. Hampaiden väli on suunniteltu jostain kumman syystä n. mustapippurin kokosille paloille.  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

habanero

Minä kuivaan chilit saunassa. Saunan lattiallle, lauteiden alle paperia, siihen halkaistut chilit. Sitten odotetaan, että lattialämmitys tekee tehtävänsä. Olen kokeillut myös hyötykasvikuivuria, muistaakseni Severin merkkistä, mutta siinä lämmöt nousivat turhan korkeiksi. Vaikka kuinka säädin ja viritin, niin silti lämpömittari näytti 70 astetta. En tiedä kuinka korkeaksi lämpötila lopulta nousi, mutta mittari tilttasi 70 asteessa. Vanhemmillani on melkein samantyppinen kuivuri, tosin erimerkkinen, mutta siinä kuivuminen taas kestää ikuisuuden.

Jauhamiseen käytän krupsin kahvimyllyä, joka tekee erittäin hienoa jauhetta.
Chiliyhdistys #011

Fire

Uunissa niin minimilämmöllä kuin mahdollista, eli mun uunissa ulkoisen mittarin mukaan n. 50-60 astetta plussaa 12-24h.
Loput vaikka ikkunalla patterin päällä. Sit kun katkee samaan tapaan kuin perunalastu, niin haluttu jatkokäsittely.
Sillai tääl...
:)

Aketza

Uuniin yöksi 50 asteeseen ja kiertoilma-asetus päälle. Sen jälkeen morttelin kanssa kaikki hajalle. Chilirouheeksi ennemminkin kannattaa kutsua tulosta, jauheelta se ei näytä. Ellei joku jaksa "mortteloida" useamman tunnin.

biblo

Itse saan kyllä tuollaisella isolla kivimorttelilla alta viiden minuutin tehtyä jauhetta ???


Onkohan vika morttelissa vai tekniikassa?
"Grow food, not lawns"