toukokuu 14, 2024, 16:43:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

tsilizoo

toukokuu 23, 2012, 22:53:15 ip #200 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2012, 22:55:06 ip käyttäjältä tsilizoo
Nyt on mennyt 2metriä rikki.  :)   Ja olen nuista oksia kyllä katkonut mutta eipä näytä kasvua ainakaan hidastavan.

On siellä seassa raakileitakin, mutta on niin surkea tuo kamera.

Eikä ulos pääse viemään kun vieläkin öisin on niin kylmä näillä leveysasteilla.

MiKla

Joo'o. Siirsin tomaatit pari päivää sitten ulos maahan, kun vaimo meinas, että nyt pitää jo nähä ikkunoista läpi. Öisin ollu hallaharsot päällä, mutta päivisin en oo pitäny. Chilit suojasin päivisinki harsoilla. Tomaatteja en suojannu päivisin koska "isi on 40 vuotta kasvattanu tomaatteja eikä ikinä oo suojannu millään aurinkoa vastaan". Noh, sattumalta tuliki pari kevään kuuminta päivää putkeen, ja tähän pihalle paistaa ihan suoraan lähes koko päivän. Niihän siinä kävi, että melkein kaikki poltti suurimman osan lehdistä. Osa on ihan selkeesti kokonaan kuollu. Luuuuulin tomaattien kestävän aurinkoa chilejä paremmin.

Eli eipä tässä muuta, amatöörinä vain jätin tällaisen iloisen muistutuksen, joka sopii vuodenaikaan.

Partsu

Lainaus käyttäjältä: MiKla - toukokuu 25, 2012, 02:42:03 apNiihän siinä kävi, että melkein kaikki poltti suurimman osan lehdistä. Osa on ihan selkeesti kokonaan kuollu. Luuuuulin tomaattien kestävän aurinkoa chilejä paremmin.


Muistithan totuttaa tomaatit UV-valoon pikku hiljaa eikä kertarysäyksenä, esim. viemällä ne ulos ensin pariksi tunniksi kerrallaan? Kyllähän ne siis aurinkoa kestää, mutta sisällä kasvaneet kasvit eivät ole UV-suojaa vielä kehittäneet tarpeeksi, ja palaminen on suoraan auringon valoon vietynä melko varmaa.

Otan osaa menetyksiin  :'(

Itse vein tomaatteja päivisin parvekkeelle muutamaksi tunniksi noin viikon-parin verran, ja silti muutamat lehdet paloivat. Uusissa ulkona kasvaneissa lehdissä ei sen sijaan näy mitään vaurioita, vaan ovat kauniin vihreitä.

MiKla

En minä mitään totutellu, elin siinä uskossa, että ne on jotenki vahvoja. Ärsyttää kyllä nuo raadot tuossa pihalla. Onneks muutama jäi eloon. Riittää varmasti leivän päälle siivuja.
Noh, näin sitä oppii.

Jani M

Olen itse pidellyt noita parvekkeella olevia enimmäkseen varjossa, alimmissa lehdissä näkyy palamista, mutta yläkolmanneksen lehdet ovat syvän vihreitä ja hyvinvoivia, muutaman aurinkoisenkin päivän jälkeen. Totutus varmaan onnistui sitten lopulta. Onneksi näitä tomaatteja on nyt millä testata, kun olen aina laittanut latvan bubbleriin ja juurruttanut uusia.

Ei ne taida tomaatit olla sen vahvempia tuon uv-säteilyn armoilla, kuin muutkaan kasvit.

biblo

Mistäs johtuu tuollainen kun tomaatin raakileen pää tummuu, näyttää siis ylikypsältä banaanilta? Olisiko kyseessä jokin latvamätä tms?

Alustana tuoretta kasvuturvetta 18l, saanut vettä toistaiseksi ja majailee sisällä natikan alla toistaiseksi (until greenhouse is ready)
"Grow food, not lawns"

jewe

Lainaus käyttäjältä: biblo - toukokuu 29, 2012, 23:06:08 ip
Mistäs johtuu tuollainen kun tomaatin raakileen pää tummuu, näyttää siis ylikypsältä banaanilta? Olisiko kyseessä jokin latvamätä tms?



Latvamätähän tuo, ravinteiden kulku häiriintynyt. Olisiko ollut kalsiumin puutos joka tuon sai aikaan.

Itselläni ollut lähinnä loppukauden ongelma joskus kun ravinteet käytetty loppuun kesän aikana ja kasvit olleet jo isoja eli jotain kolmemetrisiä.

delirium8

Lainaus käyttäjältä: biblo - toukokuu 29, 2012, 23:06:08 ip
Mistäs johtuu tuollainen kun tomaatin raakileen pää tummuu, näyttää siis ylikypsältä banaanilta? Olisiko kyseessä jokin latvamätä tms?

Alustana tuoretta kasvuturvetta 18l, saanut vettä toistaiseksi ja majailee sisällä natikan alla toistaiseksi (until greenhouse is ready)


Kalsiumin puutosta. Tulee joko ihan kalkin puutteesta kasvualustassa tai sitten epäsäännöllisestä kastelusta, molemmat tietysti aiheuttaa sitä että kasvi ei saa kalsiumia tarpeeksi. Mie laittaisin ehkä lisäkalkkia kasvualustaa, huolehtisin säännöllisestä kastelusta ja laittaisin ehkä vielä kasteluveteen lorauksen merilevää. Noilla konsteilla pitäisi helpottaa aika pian ja pysyäkin poissa :)

biblo

Kastelu on tapahtunut kyllä omasta mielestäni säännöllisesti, mitä se sitten tarkoittaakaan. Myös kasvualustana oleva Kekkilän kasvuturve toiminut aiemmin hyvin ja merileväuutteesta en ole oikein vakuuttunut koskaan. Toki olen potun loppuun käyttänyt.

Pitäisikö nyt sitten tuota varten noutaa joku 25kg säkki kalkkia kun vanhat pääsivät loppumaan? Eikös kananmunan kuorissakin kalkkia ole kun morttelilla murskaa kuumaan veteen?
"Grow food, not lawns"

aropupu

Tomaateille sitä kalkkia saa kyllä ajaa, tuo blossom end rot on ainakin meillä ollut varsin yleistä tomaateissa vaikka ollaan lannoitettu runsaasti (kompostia, kananpaskaa yms). 25kg säkki maksaa agrimarketissa seitsemän euroa että taitaa tulla halvemmaksi kuin ne kananmunat :)

biblo

Juu, ei se kallista ole. Oli vain ajatuksena että pitääkö/kannattaako sitä sitten ajaa useammin kuin kerran keväällä?

Kananmuna tuli vain mieleen kun niitä menee kohtuuttomasti? taloudessa ja nyt sattuisi taas kuoria olemaan niin laittaisi ensiapuna. Agriin ehtii max. lauantaina.
"Grow food, not lawns"

jewe

Olen joskus suositellut Erk:iä satoisana lajikkeena. Tänäkin vuonna se tekee hurjasti tomaatteja.

Leipis

Lainaus käyttäjältä: jewe - toukokuu 30, 2012, 21:27:21 ip
Olen joskus suositellut Erk:iä satoisana lajikkeena. Tänäkin vuonna se tekee hurjasti tomaatteja.



Onko kyseinen kuva tältä kesältä?

jewe

Lainaus käyttäjältä: Leipis - kesäkuu 05, 2012, 17:38:05 ip
Onko kyseinen kuva tältä kesältä?


Onhan tuo, samana päivänä otettu kuin olen tänne postannut.

Leipis

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 05, 2012, 22:06:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Leipis - kesäkuu 05, 2012, 17:38:05 ip
Onko kyseinen kuva tältä kesältä?


Onhan tuo, samana päivänä otettu kuin olen tänne postannut.


Jos saat tomaatit noin kasvamaan niin pitänee joskus tulla oppia ottamaan :)

PP

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitäs ihmettä sellainen on, kun tomaatit kasvattaa välillä kukkavarren pähään lehtiä? Oletettavasti kannattaa katkoa pois?

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 07, 2012, 21:07:30 ip
mutta mitäs ihmettä sellainen on, kun tomaatit kasvattaa välillä kukkavarren pähään lehtiä? Oletettavasti kannattaa katkoa pois?


joo pois vaan, joskus on tainnut käydä noin itsellenikin.

Jani M

Vielä odottelen itse että alkaisivat tomaatit kukkia. Voi tosin johtua siitä, että oleilevat parvekkeella ja kesä ei sitten näytä tänne päin ehtivän ennen syksyä.

DoZe

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 07, 2012, 23:02:08 ip
Vielä odottelen itse että alkaisivat tomaatit kukkia. Voi tosin johtua siitä, että oleilevat parvekkeella ja kesä ei sitten näytä tänne päin ehtivän ennen syksyä.

Haukiputaalla kukkii jo (kasvarissa) ja jotain raakilettakin puskissa :)

Juso

Biblolle,

luulen että tässä vaiheessa latvamätään auttaa paremmin ja nopeammin kuin maanparannukseen ja pH:n nostoon tarkoitetut kalkit joku vesiliukoinen kalkkisalpietarilannoite.
Jos et tarvitse 25 kg säkkiä (esim  Yara-Liva Calcinit) , niin Nutriforten typpi-kalsium (2):sta saa sopivassa purkissa 8 euroa muistaakseni.