toukokuu 12, 2024, 21:05:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Onko sienestäjiä ja sienien ystäviä?

Aloittaja ..TOMPPA.., syyskuu 04, 2011, 17:27:14 ip

« edellinen - seuraava »

Jahvetti

No joo, mutta otatteko itteenne jos palataan asiaan?

Korvasienikausi on nyt parhaillaan, hyviä saaliita on jo saatu. Huomenna ehkä vielä ahneuksissaan
täytynee lähteä metsänpohjia penkomaan.

Kehä ykkösen sisäpuolelle tiedoksi ;) että korvasieni on, ainakin omasta mielestä, paras ruokasieni Suomen maaperällä.
2-3 vuotta vanhat hakkuuaukeet tms. paikat, jossa maaperä on rikkoontunut, ovat hyviä korvispaikkoja.

Saa niitä toki toriltakin, mutta muistakaa RYÖPÄTÄ X 2!!
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

jaolsten

Tytär löysi meidän takapihalta...



Pimeessä saa muuten hyviä kuvia.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - toukokuu 17, 2012, 23:40:08 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - toukokuu 17, 2012, 23:36:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - toukokuu 17, 2012, 23:35:01 ip
Vaikka olisit kuinka idiootti, niin vähän vastuuta kaipaisin näihin sun viesteihin!
Kerroppa muutama perustelu:
- Miksi olen idiootti
- Miksi kaipaat vastuuta viesteihini
- Mihin viesteihin

Ymmärrän tietty, että jotkut eivät ymmärrä huumoria ilman hymiöitä.


Itse olen myös jokin aika sitten päättänyt luopua kokonaan hymiöiden käytöstä. On se nyt prkle, jos ei äidinkieli taivu niin, että pointti menee ohi. Vastuu jää tosin kirjoittajalle Ja lukijalle.

Mun mielestä kaikki sienet, joita olen syönyt on hyviä. Monia on vielä maistamatta. Kerran kun löytäisi korvasienen. Taitaa olla vaikeaa tällaiselle kärsimättömälle kinkulle, joka juoksee metsän läpi, kuin hirvi. Koska siellä on matoja ja hirvikärpäsiä ja hyttysiä ja pahimmassa tapauksessa törmää johonkin mulkoilevaan, omia apajia suojelevaan, Kehä 1:n ulkopuolelle karanneeseen räyhikseen. Omistaisi koiran, niin kouluttaisi sen sienikoiraksi. Nii!
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

bluesman



Huhtasieni taitaa olla vakiintunut Bluesfarmille. Löytyi tällä kertaa kukka/chilipenkistä.



Tähän tarttis vähän tunnistusapua. Kukkapenkkitapaus tämäkin. Korkeus 6-7cm.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Tyttii - toukokuu 18, 2012, 21:40:19 ip
Koska siellä on matoja ja hirvikärpäsiä ja hyttysiä ja pahimmassa tapauksessa


Korvasienten hakureissu sopii meille ötökkäinhoajille, hirvikärpäsiä kun ei ole vielä alkukeväästä!


Lainaus käyttäjältä: Janne - toukokuu 18, 2012, 21:45:32 ip
tuota noin. Mä siivoan tästä ketjusta kaiken offtopicin huomenna, antaa vielä tämän illan olla näkyvillä...


Aikamoista uhoa, Janne taitaa haluta moderaattoriksi...eikun...ei kun...ööööö
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 19, 2012, 10:30:10 ap

Huhtasieni taitaa olla vakiintunut Bluesfarmille. Löytyi tällä kertaa kukka/chilipenkistä.



Tähän tarttis vähän tunnistusapua. Kukkapenkkitapaus tämäkin. Korkeus 6-7cm.

Onnittelut noista huhtasienistä. Kumpa oppisin minäkin joskus löytämään niitä metsästä. On aika arvostettu herkku jossain päin maailmaa.
Tuo toinen sieni vaikuttais olevan minun sienikirjani mukaan Silokellomörsky Verpa Conica. Esiintyy keväällä. Melko harvinainen Etelä ja Keskisuomessa. Poimukellomörsky (V. bohemica) on toinen vaihtoehto mutta tuon lakin pitäisi olla voimakkaasti uurteinen.

bluesman

 Kiitoksia MasaT infosta. Huhtasieniä ei montaa löytynyt mutta nyt eri paikasta kuin kahtena edellisenä keväänä.

Jahvetti

En pistäis minäkään pahakseni jos huhtasieniä silmiini osuis.

Täytyy kuitenkin edes ne korvasienet käydä keräämässä pois, ennen kuin naapurin täti ehtii.

#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman



Herkkutatteja on ollut tänä syksynä hävyttömän vähän ja kuvan hauska parikin oli sisältä jo lähes kokonaan syötyjä.

Kalakukko

Kahtena peräkkäisenä vuotena madot pilaamassa satoa. Pakkanen tosin jo melkein täynnä, joten ei kaipaa lisää oikeasti edes. Herkkutattien kerääminen vain se ykkösjuttu, muissa taas se syöminen..

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - syyskuu 11, 2012, 20:11:55 ip
Kahtena peräkkäisenä vuotena madot pilaamassa satoa. Pakkanen tosin jo melkein täynnä, joten ei kaipaa lisää oikeasti edes. Herkkutattien kerääminen vain se ykkösjuttu, muissa taas se syöminen..


2010 oli madoton vuosi, älytön määrä herkkutatteja. Itse tykkään säilöä tatit lähes yksinomaan kuivaamalla. Pakkanenhan täyttyy chileistä? Olen kerran kun keräsin yli 100kg herkkutatteja (70-luvulla) säilönyt myös sokeri-hunaja-etikkaliemeen. Vaihtelun vuoksi, oli hyvää tavaraa mutten tekisi tänä syksynä kun saa juuri ja juuri syöntisienet talteen. Pakastaminen tapahtuu tuoreeltaan vai kuumennettuna vai miten?

ChiliChillailija

Rakastan sieniä. Todella herkullisia ja niitä voi käyttää melko monipuolisesti myös ruoanlaitossa.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Lillen

Eilen kokeilin paistettuja suppilovaahveroita (olikohan se nyt oikea nimi, kutsutaan ainakin "trattis"-nimellä) ja paholaisen hilloa paahtoleivän kera, oli muuten todella hyvää!

Pienenä en sienistä pitänyt, nykyään olen kuitenkin oppinut niistä pitämään!  :)

bluesman

 Sienisoosiin sopivia chililajikkeita kohtuullisesti käytettynä ovat mielestäni mm. Criolla sella ja Piment d´Espelette. Lemon drop dominoi hiukan liikaa mutta Inca red drop on tosi hyvä. Habanerotyyppiset eivät tee muuta kuin sen että koko soosi maistuu vain haballe.
Olisikos muilla foorumilaisilla kokeiltuja chililajikkeita sienien kera? Tämän vuoden vähäisellä sadolla ei oikein viitsisi lähteä kokeilemaan.
Suppilovahveroita nyt tulee aina vuodesta riippumatta muttei ole parhaita sieniä koekeittiöön. Lampaankääpää etikkaliemessä chilien kera olen kokeillut hyvällä menestyksellä.

LupeKani

syyskuu 11, 2012, 21:55:34 ip #114 Viimeisin muokkaus: syyskuu 12, 2012, 13:06:29 ip käyttäjältä LupeKani
Tatteja tullut enimmäkseen keräiltyä, jotain 20l ehkäpä. Itse en noista sienistä niin tiedä, joten hyvä opas(naapuri) lähes aina mukana. Meillä on sienet pienennetty sellaiseksi käyttövalmiiksi kuutioksi/hakkelukseksi ja kiehautettu nopeasti. Sen jälkeen jäähdytys jääkaapissa nesteineen ja pakastus. Hyvin on säilynyt maku.
Chileistä olen käyttänyt lemon droppia pienissä määrin sieniä paistaessa, pyttipannussa sitten muitakin jos sieniä olen sattunut joukkoon heittämään.

Kalakukko

Tatteja ei tartte kuin kuutioida ja tuupata pakastimeen. Sieltä sitten suoraan kattilaan jäisenä ja sulattelee liedellä, näin sulamisesta jää maut talteen ja vesi lähtee höyrynä pois. Toiset sulattavat ja kippaavat nesteet viemäriin, mutta tällöin paljon makua menee pois. Sama kuin tekisi itse lihaliemen ja jättäisi itselleen lopuksi vain häränhännät.

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - syyskuu 11, 2012, 20:40:42 ip
Rakastan sieniä. Todella herkullisia ja niitä voi käyttää melko monipuolisesti myös ruoanlaitossa.


Myös ruoanlaitossa?
Piipussakos sä niitä sitten yleisemmin käyttelet?! ???
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Toby

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 12, 2012, 15:18:25 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - syyskuu 11, 2012, 20:40:42 ip
Rakastan sieniä. Todella herkullisia ja niitä voi käyttää melko monipuolisesti myös ruoanlaitossa.


Myös ruoanlaitossa?
Piipussakos sä niitä sitten yleisemmin käyttelet?! ???


Ei piipussa, vaan supervoimiin.



Foorumin Chili Mario.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 11, 2012, 20:33:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - syyskuu 11, 2012, 20:11:55 ip
Kahtena peräkkäisenä vuotena madot pilaamassa satoa. Pakkanen tosin jo melkein täynnä, joten ei kaipaa lisää oikeasti edes. Herkkutattien kerääminen vain se ykkösjuttu, muissa taas se syöminen..




2010 oli madoton vuosi, älytön määrä herkkutatteja. Itse tykkään säilöä tatit lähes yksinomaan kuivaamalla. Pakkanenhan täyttyy chileistä? Olen kerran kun keräsin yli 100kg herkkutatteja (70-luvulla) säilönyt myös sokeri-hunaja-etikkaliemeen. Vaihtelun vuoksi, oli hyvää tavaraa mutten tekisi tänä syksynä kun saa juuri ja juuri syöntisienet talteen. Pakastaminen tapahtuu tuoreeltaan vai kuumennettuna vai miten?


Tuoreeltaan pakastetaan herkkutatit, niin kuin kaikki muutkin ei ryöpättävät sienet. Pienitään sopivaksi kastiketavaraksi ja kevyesti painaen rasioihin/pusseihin.
Chilit kuivataan ja tehdään säilykkeitä..

Torvisientä tulee taas kerran jätesäkeittäin metsiin, ainut ongelma ettei jaksa ruokailla noin usein sieniaterioita mahanpurujen takia. Hieman tuo sienisokeri vaivaa kummankin mahaa täällä >:(

LupeKani

Pitääpi kokeilla myös tuollaista säilöntätapaa. Itse aina kuitenkin kiehauttanut sienet vähässä vedessä, varmaan pelko persiissä siitä, ettei ne säilyisi pakkasessakaan niin hyvinä kauaa tuoreeltaan pakastettuna. Ensi viikolla uutta yritystä metsään.