toukokuu 13, 2024, 19:18:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bonchikilpailu 2014 - Ilmoittautuminen ja keskustelu

Aloittaja Feint, lokakuu 06, 2013, 14:04:53 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Njoo..

Mun mielenkiintoisimmat bonchin tapaiset [en ole varsinaisesti boncheja yrittänyt kasvattaa] on ollut pari-kolme vuotta vanhoja. Jollain vesiviljelysysteemillä voi toki kasvattaa jonkun hirmun keväällä, johon saisi paksun varren, jonka leikkaa kesällä tapiksi ... Kyllähän se käy ..
Kun oikeat bonsai-kasvit on perinteisesti vuosia [vuosisatoja!?!] vanhoja, niin alle vuoden vanha chili-bonsai ei etukäteen nosta odotuksia kattoon ..

[En tietenkään viitsinyt nyt edes lukea alusta sääntöjä, vaan kommentoin heti ...  :-\ ]
Enemmän olisin itse kiinnostunut heti valkkaamaan olemassa olevista kasveista aihiota josta saisi lähteä muokkaamaan oikein taidekasvia ... Löytyisi esin Piri-piri jossa on jo tyvessä ~3cm varsi: Harmi etten voi sitä ilmoittaa kilpailuun  :-[ :-[ :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Bonchi ja bonsai on muutenkin niin eri asioita. Oikeaa bonsaita ei edes kasvateta isoksi ja leikellä alas. Jos jotain järkevää välttämätöntä perustelua kilpailulle kaipaa, niin idea voisi olla kasvattaa mahdollisimman lyhyessä siedettävässä ajassa bonchi. Tästä on paljon puhuttu ja monelle bonsaiden/bonchien kasvattaminen jää haaveeksi, kun ajatellaan sen olevan äärettömän vaativaa ja hidasta.

Miquel

Tunteeko kukaan tarinaa Fataliin boncheista? Ovatko ne esimerkiksi kuinka vanhoja?  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 25, 2013, 11:33:55 ap
Tunteeko kukaan tarinaa Fataliin boncheista? Ovatko ne esimerkiksi kuinka vanhoja?  ::)


Sen mukaan mitä muistan lukeneeni sivuilta, eivät alasleikatessa vuotta vanhempia. Paksun rungon kasvattaminen 6-8 kk:ssa ei ole osaajille iso haaste.

ottulo

http://fatalii.net/Bonsai_Chiles_Bonchi

Tuollahan noita. Monessakin kohdassa mainitaan alle vuoden ikäisiksi. Esimerkkiäkin löytyy:


C. lanceolatum.
Less than one year old on this picture.

Dethlock

Tuo edellä kuvattu bonchi olisi 'oikeana' bonsaina vaatinut about 20 vuotta hoitoa joten chilit tuntuu olevan aika näppäriä tässä hommassa. En kyllä tajua vieläkään miten tuollaisen saa aikaan vuodessa mutta kisan loppupuolella varmaan tietää asiasta enemmän.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Rundari

Mukana.
A: Bolivian Rainbow (C.Annuum)
B: Cajamarca (C.Chinense)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - marraskuu 26, 2013, 15:06:35 ip
En kyllä tajua vieläkään miten tuollaisen saa aikaan vuodessa mutta kisan loppupuolella varmaan tietää asiasta enemmän.


Paljon valoa, siis todella paljon, ja vesiviljelyssä optimaaliset olosuhteet, niin jo vain kasvaa. Kokeilin itse muutamilla chinenseillä, peukalon paksuinen runko 2-3kk -ajassa ei ole ongelma edes olohuoneen nurkassa kasvattaessa. Taika on siinä, ettei kasvu saa pysähtyä ja varsi päästä puutumaan, ennen kuin se on halutun paksuinen. Kasvun pitää siis olla koko ajan voimakasta.

Feint

Tuolta varsinaisen kilpailuketjun puolelta puuttuu vielä kuusi nimeä. Käykää harjoittelemassa kopiointi/sitatointikykyjänne ja tehkää itsellenne sinne viesti! Ei oo ihan helppoa ;)

Rundari

Mites kun mun numero on 20. ja viimeisin numero joka on tehnyt oman postauksen on 14. Pitääks mun nyt odotella niin kauan, että kaikki edellä olevat on tehny oman postauksen?

Chilivaari

Niinpä, taas...

Tästä olen jo muutaman kerran huomauttanut kisan järjestäjille, että ilmoittautumisnumerot vain sotkevat  asioita.
Ilmoittautumisnumerolla EI siis ole mitään virkaa. Kisaketjuun vaan ja seuraava vapaa numero on sinun. Siellä on tärkeää, että viestin numero ketjussa ja kisanumero täsmäävät. Sillä tavalla voi noita myöhemmin löytää helpommin, kun kaikilla on pitkät viestit täynnä kuvia.


Feint

Poistin tämän ketjun listasta numerot, eli nyt vaan siinä ns. oikeassa kisaketjussa on numerot, jotka määräytyvät sitä mukaa kun porukka tekee noita kisaviestejään.

Caide

Mites me lasketaan tuo kuva taimesta alle 1kk ikäisenä? Jotkut laskevat kasvin iän siitä, kun se on idätetty ja jotkut siitä, kun on sirkkalehtisenä kaulinnut sen ekan kerran jne.

neural_rust

joulukuu 04, 2013, 11:45:18 ap #93 Viimeisin muokkaus: joulukuu 04, 2013, 11:47:45 ap käyttäjältä pajautus
Itse päivitin tuonne skabaketjuun oman kuvani sirkoilla, vaikka ovatkin jo sen kk:n ikäisiä..
Menisiköhän siinä molemmat samalla?
...if you can't have it all, have some more...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 04, 2013, 11:40:24 ap
Mites me lasketaan tuo kuva taimesta alle 1kk ikäisenä? Jotkut laskevat kasvin iän siitä, kun se on idätetty ja jotkut siitä, kun on sirkkalehtisenä kaulinnut sen ekan kerran jne.

Minusta asia on ihan selvä: Kasvin ikä alkaa siitä, kun se on sirkkalehdillä.
Sitä ennen se on vain lupaus mahdollisesta itämisestä. Siinä voi mennä kuukausia joillakin villeillä. Eihän odotusaikaa lasketa ihmisenkään ikään.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: pajautus - joulukuu 04, 2013, 11:45:18 ap
Itse päivitin tuonne skabaketjuun oman kuvani sirkoilla, vaikka ovatkin jo sen kk:n ikäisiä..
Menisiköhän siinä molemmat samalla?

Eihän siellä molempia pyydetä.
Kun olen tuon mallin laatinut, kerrotaan nyt vielä kerran selvennyksenä: Taimella A ja B tarkoittavat tietysti päivämääriä, ei kuvia.
Myöhemmin Mitat tarkoittaa senttimetrejä, ei kuvia.

neural_rust

Nonii, nyt rupee tyhmempikin basisti ymmärtämään... Kiitos Vaari selvennyksestä..
...if you can't have it all, have some more...

Chilivaari

joulukuu 04, 2013, 12:32:03 ip #97 Viimeisin muokkaus: joulukuu 04, 2013, 15:25:28 ip käyttäjältä Feint
Kaikkiin lomakkeisiin näköjään pitäisi laatia täyttöohjeet ja kootut selitykset. :)
Kuva noin kuukauden ikäisenä lähinnä todistaa, että henkilö on itse tuon kasvin kasvattanut, eikä ostanut vaikka kukkakaupasta. Sieltä kun saa vain isompia taimia.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 04, 2013, 12:32:03 ip
Kaikkiin lomakkeisiin näköjään pitäisi laatia täyttöohjeet ja kootut selitykset. :)
Kuva noin kuukauden ikäisenä lähinnä todistaa, että henkilö on itse tuon kasvin kasvattanut, eikä ostanut vaikka kukkakaupasta. Sieltä kun saa vain isompia taimia.


Pakko myöntää etten itekkään tajunnut...vähän hitaammat hoksottimet täälläkin. Ja toi 'muokkaa' näppäin ahdistelee :/

.:Dam:.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 04, 2013, 12:32:03 ip
Kaikkiin lomakkeisiin näköjään pitäisi laatia täyttöohjeet ja kootut selitykset. :)


Ehkä se olisi pitänyt esitäyttää?  :D

Vasta kilpailun huomasin ja vaikka ei ollut tarkoitus laittaa mitään chiliä ensivuodeksi itämään, saattaa olla että teen poikkeuksen nyt kuitenkin. Ei vaan tietoa toistaiseksi mitä laittaa itämään... Ehkä jotain pubeja.

Mut yksi juttu mikä pisti silmään puuttumisellaan noista tietojen päivittämisestä. Orjallisesti pitäisi käyttää samaa fonttia ja asettelua mutta kuva saa leveydeltään olla mitä vaan 1 - n pikseliä väliltä? Foorumisofta kun ei niin fiksu ole että huomiosi selaimen leveyden ja skaalaa sen mukaan kuvan leveyttä. Jos kaikilla olisi vaikka 400 leveät kuvat ja sitä kuvaa klikkaamalla tarvittaessa saa katsottua suurempana?
Muppet. Muppets. Muppeteers.