toukokuu 13, 2024, 21:36:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


7 pod ja Trinidad Scorpion

Aloittaja Triniman, huhtikuu 21, 2008, 20:28:31 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mulla oli tossa viime kesänä, syksyllä, jouluun asti pari Trinidad Scorpion Morouga Belend. Ei tullut montaa podia, onneksi!!!
Yhdyn kyllä Fataliin kommenttiin, että tätä voisi jo pelätä: Mä ensimmäisestä kypsästä hedelmästä leikkasin terävällä veitsellä,
pelonsekaista kunnioitusta osoittaen, sellaisen leikatun kynnen kokoisen siivun ja pureskelin. Muutaman sekunnin viiveellä alkoi
kunnon polte. Ensimmäisenä tuli paha maku; musta muistutti jotain muoviliimaa! Mä syljeskelin pois sen palasen hetken pureskeltuani
ja olin silti sellaiset puoli tuntia aika hiljaa ...
Suu tuntui niinkuin olis saanut nyrkistä!
Tyttöystävä maistoi sormella leikatusta pinnasta varovaisesti, ja kertoi vielä 10min päästä että on suu kuin puudutettu ...


Kesällä parvekkeellani (vähän varjossa) en saanut tosta mitään, mutta syksyllä keittiössä pikkunatikan valossa tuli pari kunnollista ja 10-kunta 2-senttisiä rääpäleitä..

Mä sain pojaltani "hauskaksi joululahjaksi" Blairin Ultra Death -kastikkeen, jossa maku ja polte oli musta hyvin samantapaista:
Jos siis haluaa kiusata makuhermojaan, pääsee helpommalla kun ostaa sen Ultra soosin.
Jos taas haluaa kasvattaa isoa tukevaa kasvia, joka vie neljän aji cristalin tilan, ja saman määrän lannoitteita ja valoa, niin siitä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bluesman

 Skorpparia täytyy senverran kehua että mulle kävi just kuten sorriille, pariin kuukauteen en uskaltanut yhden kokonaisen syötyäni ja lekaniskusta toivuttuani edes ajatella että tota vois täysjärkinen syödä.
Mutta kävi niin että savustin omenapuulla ämpärillisen morougaa ja tein tomaatin kanssa savusalsaa. Siitähän tuli suosikki No2. Suosikki No1 on savunagasalsa.
Ei tarvii paljoa laittaa sapuskaan tai leivän/makkaran päälle niin helvetin esikartanoiden ovet avautuvat. Makukin jotenkin tuoreeseen verrattuna paranee huomattavasti. Pari kuvaa lajikkeesta. Kuivasin myös osan sadosta.




davve

Skorpionin tuoksu on suorastaan huumaava, varsinkin ylikypsänä. Se muistuttaa melkein hiukan mätänevää hedelmää ja täyttää koko talon. Mun ehdoton suosikki-chili, mutta sitä käsitellään hyvinhyvin suurella kunnioituksella! Melkein varoetäisyydellä. Kun olen kuivanut tätä tavaraa, niin jauhaminen tehdään liesituulettimen alla, ja katsellaan liesituulettimen lasikuvun läpi. Ehkä hiukan hätävarjelun liioittelua, mutta toisaalta ei!   ;)

Tullessani eilen toimistolle, huomasin ilokseni että isokokoisena talvehtiva Skorpion-puska jo nyt kukkii! Uskaltaisikohan odottaa ensimmäisiä ennen kesää? 

Bluesman: mitä siihen salsaan laitat? Oma versioni löytyy "kodin kokkaus" osastolta.


bluesman

Lainaus käyttäjältä: davve - helmikuu 01, 2011, 21:39:08 ip

Bluesman: mitä siihen salsaan laitat? Oma versioni löytyy "kodin kokkaus" osastolta.



Salsaan tuli perattuja skorppareita savustettuna vaan ei kuivattuna 5 litraa johon mangososetta muistaakseni 2 tetraa (n.400g?). Pari öljyssä kuullotettua sipulia ja valkosipulia (kääntäjä varmaan sotkee) ja tomaattimurskaa (chilillä maustettua niin tulee vähän potkua) pari tetraa. Hunajaa muttei hirveesti omenaviinietikkaa koska umpioin tölkit. Tilkka sitruunamehua. Säilyy hyvin mutta enää 2 tölkkiä jäljellä kymmenestä.

sorrii

 ;D Meillä taitaa olla Bluesmanin kanssa vähän eri mittakaava ... Idea kyllä ihan sama!
..Siinä kyllä on ero, etten mä jois piimää mistään hinnasta! (se on niin happosta ... hah)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

davve

Mun "salsa" meni kaikki pakkaseen. Pieneen minigrip pussiin menee just sellainen desi-puolitoista, ja sellaisen määrän saa kätevästi tuhottua. Sulatat sen verran mitä päivän-parin aikana syöt. Pussi kannattaa repiä palasiksi jäisenä, ja antaa sulaa jossain muussa kipossa. Vähemän sotkua, enempi herkkua... Nyt vaan on viimeiset salsapussit syöty...  :(



jaolsten

7Pot Chaguanas Tulisuus: 10++++


Kauden tulisin lajike. Ehkä koko maailman. Ja joo, olen maistanut Jigsawiakin. Tosin näissäkin on paljon vaihtelua, mutta tähän asti kaikki syömäni ja muille syöttämäni ovat olleet selkeästi Naga Morichia tulisempia. Lisäksi puska on satoisa. Ja lajike maukas. Mut ihan kammottavaa myrkkyä. Kuristaa. Kuolemanpelko. Varokaa tätä! Älkää kukaan muu kasvattako tätä. Apua!

Tulisuus mukava.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Trinidad Scorpion Tulisuus: 10+


Ilman etu- tai takaliitteitä. TS. Original.

Tämä on taattua Trinidadin laatua. Jotenkin tämä ei ole yhtä kammottava, kuin Chaguanas tai Douglah, mutta pisteliäs scorpiooni kautta linjan. Tulinen, maukas. Podit kauniit, erittäin kauniit. Linjakas häntä luo kunnioitusta katselijassa ja maistelijassa. Bluesmania kompaten: fruity. (Kommentti tosin TSMB:stä)

Puska vaatisi kasvihuoneen valoisimman ja kuumimman paikan. Ei saanut, siksi ei satoisa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

7Pot Primo (orange) Tulisuus: 7


Nojoo, podit ihan nätit ja puska satoisa. Maku hedelmäinen. Mutta onhan tämä pliisu. 7Pot esiintyy nimessä, täts it.

Ei polta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Lillen

7 Pod Jonah Strain arvosteltu blogin puolella.

http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/09/arvostelu-7-pod-jonah-strain.html

"Lajikkeen maku on aavistuksen kitkerä, mutta muuten perinteinen chinensemäinen aromi."
-Minä, Lillen.

davve

Tulipa ostettua taimi Tammisillalta. Scorppionin muotoinen kasvi, ei epäilystäkään. Vahvat ja "yksittäiset" oksat. Kasvoi kekkilän mustassamullassa ikkunalaudalla koko kesän, podit kypsyy sisällä. Podit on äärimmäisen kauniit, ja ISOT, kirkkaan keltaiset. Omassa kasvissa muutama kymmenen yli 5cm palloa. Ei tullut punnittua, olisi pitänyt, koska podeilla yllättävän paksut seinät. Muodoltaan pallot taas muistuttavat enemmän 7pod-ia, eikä mitenkään "tavallista" scorppionia. Maku on todella tulinen mutta tässäkin maku muistuttaa enemmän 7podia, itse en löydä scorppionin hedeläisyyttä tästä sit mistään. Tämä on lajike jota sopii viljellä jos ei muuta niin isojen ja kauniiden podien takia. Kasvi talviteloille ja jatkokaudelle.

sorrii

Juu/ei ...
Ei siis onnistu TSMB'n sato Pirkanmaalaisella kaakkoisikkunalla, [...joka onkin itäänpäin ... jne.]
Menneen kesän vei huomion enempi tuo plantaasi tuolla Rukkamäenpuistossa. Olohuoneen aurinkoisimmalla ikkunalla makasi Suprice[joku chinense Fataliilta], Bhut Jolokia pistokas-binchintapainen, vanha Limon [bonchi] sekä TSMB'n pistokkas jota oon tietoisesti yrittänyt pitää pienenä. Lisävalona on ollut iltapäivisin 2x58W loisteputket aika kaukana kasveista [=20-40cm] ...

-Suprice-chili tekaisi pari podia [aika tyypillisiä Habaneroja] alkukesästä ja nyt talviteloille leikatessa löysin taas pari raakiletta...
-Bhut Jolokia kasvoi tavalliseen tapaan ja kukkikin jonkun verran - ei yhtään hedelmää ...
-Limon teki uskollisena helppona puskana ihan reilusti podia alkukesästä ja toinen satsi kypsyy nyt ... jokunen keltainenkin taas näkyy. [Hyvin suositeltava laji vähäisempään valoon!]
-TSMB ei suostu edes kukkimaan tällä valolla. Kasvaa se haluaisi, mutta ei lisääntyä ...

Aika isoja ovat erot vaatimuksissa näköjään eri chinenseillä..

Nagat yllättäen sain tekemään satoa oikein kunnolla mökin kasvihuoneessa joka on kuitenkin suurimman osan päivää puiden varjossa; Niin myöhään meni kyllä sato, että jouduin kuljettamaan koko puskan taas kodin lämpöön autolla ...
Plantaasilla on [vieläkin oletettavasti viime yönä lopullisesti jäätyneenä] pari isoa Naga-puskaa joista tuli kyllä mun kulutukseeni 10 vuoden varasto herkkuhedelmää   :-X :-X :-X

Saattaa olla että [lähi?-] tulevaisuudessa alkaa Sorrii keskittyä enempi laatuun kuin määrään. Kyllä niin hermo meinasi mennä kesällä muiltakin kuin itseltä, kun kasvikaaos vei kaikein ajan ja voimat. Puolihuolimattomalla hoidolla sain kuitenkin tuholaisia vilisevistäkin kasveistani niin paljon satoa, etten mitenkään tiedä mitä niillä kaikilla tekisin!!

Onkohan Chilifoorumissa ennen moni valittanut, että tulee liikaa satoa  ??? ??? ???
Onhan tuo niin että jos on pari-kolme kiloa sekalaisia jalluja; arviolta ½ kg nagaa [on sitä aika iso pussi!!]; kilonverran erilaisia mietoja baccatumeja ja pari kiloa sekalaisia Homera-, Bigjim ym. annuumeija niin ei niitä voi oikei ruveta torilla tai muuallakaan myymään. Yhdelle ukolle siinä on kuitenkin liikaa säilöttävää tai syötävää ... huh .. Varsinkin kun edellisvuotisistakin on yli puolet unohtuneena kellariin ..

Ainiin: Orange rocoto pääsi kans lasipartsille jatkaamaan kesää ja oksilla roikkuu arviolta 2-3kg raakileita!!]



Onneksi TSMB ei tehnyt satoa ...  8) 8) 8) 8) 8) [-pysyin aiheessa taas kerran]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

Butch T on näemmä aika miehekkään kokoinen jötikkä. Enpä tosin ole muitakaan trinidad scorpioneja kasvattanut, mutta tämän koko yllätti.