toukokuu 13, 2024, 02:40:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Orkideat

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 14, 2011, 15:41:52 ip

« edellinen - seuraava »

tellie

Lainaus käyttäjältä: kassu86 - heinäkuu 04, 2014, 08:29:50 ap
oisko kellään lahjoittaa vaniljan pistokasta? haluaisin sellaisen noiden perhosien kanssa.


Meitsin vanilijalle kävi hieman huonosti erinäisistä omiin feilauksiini liittyvistä syistä. Ai mitenniin ei ole hyvä jos vanilijan latvan työntää kasvualustan joukkoon, häh?

Näin ollen pistin lähes koko heinän pistokkaiksi aivan hiljattain. Aika näyttää, ovatko pätkät sellaisessa kunnossa että niistä löytyy tarpeeksi virtaa juuren pukkaukseen.

Mikäli näin onnekkaasti on ja pistokkaista muutama lähtee kasvattamaan juurta, niin voihan tuosta lähettää.

kassu86

kiva,jään innolla odottelemaan mitä tapahtuu

Rähinä-Reetta

Mummolla on upeat orkideat eteläpäätyikkunalla kasvamassa, kukkivat kovasti ja osa on monta vuotta vanhoja. Ostan mummolle aina uuden jos tulee vastaan sen näköinen, että sitä hänellä ei vielä ole. Käyn sitten mummolassa ihailemassa kukoistusta.
Täytyykin käydä nappaamassa kuva niistä joskus.
Mummo on aika orkideankasvattajavelho.  :)

ChiliSiili

Sain tänää orkidean esimeheltä/työkavereilta, kun olen ollut talossa 5 vuotta. Orkidean ojentaja ei muistanut se oikeaa nimeä, mutta sitä kutsutan myös Marraskuun kynttiläksi, mutta sillä nimellä en kyllä löytänyt mitään orkidea vaan Liisankukan. Mutta sitten bongasin että kyseessä taitaa olla Ludisia discolor, olenkos oikeassa tulkinnnassani (wikipediasta löytyi hyvin saman näköinen tapaus)? Jos on kyseinen yksilö, niin onko millaisia kokemuksia kennelläkään?



Ainakin omasta mielestäni on hyvin luupaavan oloinen, jo pelkkien lehtien takia.   ;D
ChiliSiilin kasvatuksia ja muuta elämää voi kurkkia: http://chilisiili.blogspot.fi/

eWELHO

Miten saan okidean takasin kukkaan?
Leikkasin kuivat osat pois. nyt se on valohoidossa eslin alla. Onko mitään neuvoa tälläisessä tilanteessa.





Angaroth

Tässä mun orkidea.



Ei mitään tietoa mikä orkidea kyseessä.
Anopilta joskus viime kesänä saatu.
Nyt sain ekan kerran orkidean kukkimaan :D
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.

O

Onkos kukaan saanu siemenistä phalaenosista kasvamaan? Pitäkös se aloittaa tuollaisesta hyytelöstä samoin kuin mikrolisäys?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Solanum1

Onkos täällä kokemuksia Kymbideistä? Tuli eteen, poistossa kymbidi ja se tuli tietysti hankittua. Nyt vain mietin kun olen lukenut, että tarvitsisi ilmeisesti viileän ajan ennen kukintaa ja jopa jotkut reilumman päivä ja yölämpötilan eron. Niin tuleeko tästä pelkkä viherkasvi, vai auttaako kesällä ulosvienti?

chilimieli

maaliskuu 21, 2015, 07:17:37 ap #168 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 21, 2015, 07:19:23 ap käyttäjältä chilimieli
Tuli tuossa tovi sitten hankittua "pylväskämmäkkä", eli paksuvartinen orkidea, jossa valkoiset kukat. Löytyykö joltakulta tarkempaa hoito-ohjetta kys. kasville kun googlella en löytänyt.. ???
Tähän asti menty perus orgideahoidolla, mutta tuon talvettaminen esimerkiksi askarruttaa. Oikea lämpötila? Muuta nippelitietoa..?

San-M

Ptlväskämmekkä ei sano mitään, mutta olisko kyseessä dendrobium-suvun kukka? Niillä voi olla aika "pylväsmäinen" kasvutapa...

Chilijamppa

maaliskuu 21, 2015, 19:11:21 ip #170 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 21, 2015, 19:17:46 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Angaroth - tammikuu 23, 2015, 12:00:25 ip
Ei mitään tietoa mikä orkidea kyseessä.
Anopilta joskus viime kesänä saatu.
Nyt sain ekan kerran orkidean kukkimaan :D


Phalaenopsis suvun edustaja. Minulla on ollut muutama tuollainen orkidea ja todella helppo saada kukkimaan. Talvella minun perhosorkideat olivat kylmää ikkunalasia vasten ja siitä ne tuntui tykkäävän, kukkivat jopa kaksikin kertaa vuodessa.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: ChiliSiili - lokakuu 29, 2014, 20:10:10 ip
Sain tänää orkidean esimeheltä/työkavereilta, kun olen ollut talossa 5 vuotta. Orkidean ojentaja ei muistanut se oikeaa nimeä, mutta sitä kutsutan myös Marraskuun kynttiläksi, mutta sillä nimellä en kyllä löytänyt mitään orkidea vaan Liisankukan. Mutta sitten bongasin että kyseessä taitaa olla Ludisia discolor, olenkos oikeassa tulkinnnassani (wikipediasta löytyi hyvin saman näköinen tapaus)? Jos on kyseinen yksilö, niin onko millaisia kokemuksia kennelläkään?



Ainakin omasta mielestäni on hyvin luupaavan oloinen, jo pelkkien lehtien takia.   ;D


Joo, kuvassa on Ludisia discolor.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: San-M - maaliskuu 21, 2015, 11:14:20 ap
Ptlväskämmekkä ei sano mitään, mutta olisko kyseessä dendrobium-suvun kukka? Niillä voi olla aika "pylväsmäinen" kasvutapa...


Sepä se saattaakin olla. Täytyy perehtyä enenmmän hoito-ohjeisiin. :)
Tuolla pylväs-nimellä myytiin kaupassa.

niko.m

Rauman viherkäisestä kotiutui tännekkin yksi orkidea. Pitäisi päivittää päivyri ja laittaa tuostakin kuva sinne. Pari isoa mokaa tuli tehtyä, ruiskutettu kasvi täyteen raidia ja sitten pesty suihkussa. Oli ötökkäinvaasio käynnissä Kaarinassa. Toivottavasti vielä toipuu. Aurinkoisella ikkunalaudalla on, joten ei kestä varmaan sitäkään kauaa. Katsotaan selviääkö hetkeäkään. Kuulemma ei saa siirtää muualle, kun tuo on ilmeisesti ainoa paikka missä kasvi saa sijaita

Helzy

Aikanaan surffailin paljonkin Orchidboard -foorumilla, jossa tietoa orkideoista on aivan tuhottomasti. Minulla on vain Phalaenopsiksia tällä hetkellä ja kaikki olen roudannut töihin. Meillä kotona on liian viileää, eikä tarpeeksi valoisaa, joten kasvit ei viihdy siellä. Orkideathan ei halua olla suorassa auringossa. Paljon uskomuksia liittyy niiden hoitamiseen, missä ei ole oikeastaan mitään perää. Testasin muuten semihydrokasvatusta noille, ensin kotona ja myöhemmin raahasin ne kokeeksi töihin. Tuloksena, että yksikään kuoleman kielissä ollut orkidea ei ole kuollut töissä, päinvastoin kasvattaneet uudet upeat juuret. Eli lämmin ja tasainen ilma, sekä valo ovat ainoat, mitä orkidea tarvitsee, ja hyvin hyvin vähän lannoitetta. Yleisesti noi kasvualustat on myös ollut mulle tosiaan haaste, kun ne sisältävät maatuvaa tavaraa ja helposti mädättävät juuret. Suosittelen testaamaan semihydroa (eli sh:ta). Uusi juttu mulle oli myös se, että kaupasta ostettujen orkideojen kasvupisteen alla on usein jokin kosteudensitoja, joka toisaalta antaa kosteutta juurille, mutta samalla mädättää kasvupisteen helposti. Ensimmäistä kertaa, kun mies minulle orkidean yllärinä kotiin roudasi, ihmetteli hän suuresti, kun ensitöikseni tempasin irti ruukusta ja otin tuon turvepallon kasvupisteen alta pois. Enää ei ihmettele mieskään, kun kerroin homman juurta jaksain.  :P

Ohjeistin meidän kesäharkkasin kastelemaan ja hoitamaan mun orkideoja kesäloman ajan. Kaksi pukkaa kukkavanaa ja olipa hieno fiilis tulla takaisin, kun yksi kukkii täyttä häkää ja aika monen kukan voimin vieläpä! Olivat saaneet vähän tumusti puutarhan kesää, mutta näyttäis silti olevan kaikilla kova hinku kasvattaa juuria. Seitsemän kappaletta kasveja siis tuossa työpöydän (ja ikkunalaudan) ilona.  :-*
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

KP78

lokakuu 02, 2015, 17:23:33 ip #175 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2015, 18:02:53 ip käyttäjältä KP78
Muutaman vuoden koittanu katella löytäiskö mistään vaniljaa, eilen onnistuin saamaan vanilla planifolia variegatan pätkän.
Vanhempi mies jolta sain oli sitä mieltä että jos kahvin oon saanu kasvamaan pavusta ja pysymään hengissä 2.5 vuotta, on olosuhteet sopivat vaniljalle. Mukana tuli ruukku jossa sammalta, tökkäsin pätkän sammaleeseen ja ilmeisesti tätä ei tarvi kovin usein kastella vaan pitää sammal sopivasti kosteana, sumutella päivittäin?
Joka tapauksessa hienot lehdet kun ei ole pelkkää vihreää vaan on myös vaaleita raitoja.

umm... Mites toi lannoitus? Ulkolaisen sivun mukaan aktiivisessa vaiheessa NPK 30-10-10, lepovaiheessa 20-20-20. Mitkä on vastaavat lukemat "suomalaisittain"? Toki orkidearavinnetta kaupasta löytyy, mutta olis vaan kiva tietää lukemat siinä muodossa kun ne hyllystä löytyvissä purkeissa on...

fiba

Itellä orkideat (3kpl) voi hyvin ja kasvattaa kukkavanaa/kukkii lannoituksella: 1ml-2ml / L puutarhan kesää lähes joka kastelulla (hybridi perhoskämmeköitä).

KP78

Puutarhan kesää on vielä hyllyssä joten sillä sitten. Kiitos!

KP78

syyskuu 09, 2016, 10:27:33 ap #178 Viimeisin muokkaus: syyskuu 09, 2016, 11:31:08 ap käyttäjältä KP78
Tuli hankittua joku Brassia, mutta liekö caudata, maculata vai joku hybridi? (edit: googlen kuvahaulla koitin katsella, mutta tuntuu variaatioita olevan caudatan ja maculatan suhteen sen verran että hämmentää)


Vanilja mietityttää. Se ei ole kasvattanut ruukutuksen jälkeen muuta näkyvää kuin yhden uuden juuren yhteen hankaan, laitoin vähän syvemmälle kasvualustaan koko kasvin.