toukokuu 14, 2024, 12:02:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


exa2012

Aloittaja exa, marraskuu 25, 2011, 01:20:12 ap

« edellinen - seuraava »

exa

Lainaus käyttäjältä: Tzili - tammikuu 03, 2012, 00:38:02 ap
Toukat ehkä ovat käyneet maistelemassa. Reiästä päätellen, vai?


Niinhän sitä vois kuvitella mutta kyllä täytyy toukalla kokoakin olla jos tommosen reiän on nakertanut reilun vuorokauden sisään.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Tzili

Tarkkaileppa tilannetta toukan varalta. Ne ovat suursyomöreitä, joten voi tehdä tosi ison reiän.

exa

Toukkia ei ole näkynyt, harsosääskiäkin vähemmän.

Kätevänä viherpeukalona olin viikonlopun toisaalla, tuloksena kaksi kuivunutta Pink Habaneron kypäräpäätä. Lautalla tulokset olivat päinvastaiset, yksi Lemon Drop ja Omnicolor jäi vielä odottelemaan muiden päästessä multiin (2 Aji Coloradoa, Lemon Drop ja Omnicolor).

Joulukuun alussa itämään laitetuista siemenistä on kasvanut kelpo taimia. Uudelleenruukutin Turbo Pubet (2), Kaleidoskopen, Cajamarcan, Biquinhon ja paremmin kehittyneen Jamyn (joka tosin kuivuudesta johtuen lerpattaa lehtiään kuin mäyräkoira korviaan). Marssin varastoon hymyssä suin tankkaamaan aimo annoksen kukkamultaa ja lecasoraa mikstuuraa varten ja huomasin ostaneeni Leca hiekoitusmursketta. Kuinka kännissä sitä ollaankaan Kodin Terrassa asioitu? Jätin murskeen pussiinsa ja latasin ruukut täyteen "kerran käytetyn" ja pussituoreen mullan sekoitusta 1:4. Vanhassa mullassa on kevytsoraa se 1/3, joten nykyisissä kasvualustoissa sitä on alle kymmenys, eli yhtä tyhjän kanssa.

Voikohan mursketta käyttää soran tapaan? Koostumukseltaan se on kuin rikottua Leca-soraa (oikeastiko??+!1!1), joten alkuperäinen funktio ilmavamman ja kevyemmän, juurille helpommin lähestyttävän kasvualustan luomisesta tuskin toteutuu, ainakaan yhtä tehokkaasti. Mullan pinnalla harsosääskien munimisen estämisestä murske kuitenkin suoriutunee soran tapaan?

Kuvatarjonta on tällä kertaa laihanpuoleinen. Vilkkaan mielikuvituksen omaavat henkilöt voivat tekstin sekaan kuvitella facepalm-, fail- ja rageaiheisia kuvia.

Listaus itäneistä ja lautalle hengailevista siemenistä:

Lautalla
• 1 Lemon Drop
• 1 Omnicolor

Juuri kehittynyt (siirretty multiin):
• 2 Aji Coloradoa
• 1 Lemon Drop
• 1 Omnicolor
• 1 Pink Habanero

Sirkkalehdillä:
•  1 Orange Rocoto

Kertismukeissa:
• 1 Jamy

Toisen asteen ruukuissa:
• 2 Turbo Pubea
• 1 Biquinho
• 1 Cajamarca
• 1 Kaleidoskop
• 1 Jamy

Lisäksi kaksi "isoa" Aji Cristalia (toisessa yksi ja toisessa kolme pientä podia) sekä tapiksi eilen pätkäisty mysteeriannuumi.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

-V-

Lainaus käyttäjältä: exa - tammikuu 09, 2012, 19:14:58 ip
Voikohan mursketta käyttää soran tapaan? Koostumukseltaan se on kuin rikottua Leca-soraa (oikeastiko??+!1!1), joten alkuperäinen funktio ilmavamman ja kevyemmän, juurille helpommin lähestyttävän kasvualustan luomisesta tuskin toteutuu, ainakaan yhtä tehokkaasti.


Tee ihmeessä pieni koe-erä. Itse olen pohtinut murskeen hommaamista mullan sekaan, ruukun pohjalla sekä päällä olisi edelleen tavallista. On jotenkin sellainen mutu-pohjainen kutina, että mullan ilmavuuden säätelyyn toimisi paremmin pienempi raekoko (vrt. perliitti), kuin iso murikka siellä täällä. Soraa ei vain saa pienempänä (sitä on olemassa, viime keväänä saamani Symbivit-mykorritsa tuli n. 1-2mm soran joukossa), pitäisi siis ottaa mursketta tai perliittiä (lompakko ei kestä tätä).

Onko tuossa murskeessa minkäkokoista raetta ja onko paljon pelkäksi pölyksi luokiteltavaa joukossa?

exa

Morjes

Muutama kuva edm. Leca-hiekoitusmurskeesta ja perään löpinää saman asian tiimoilta.


Murske on vaihtelevan kokoista, aina muutaman millin kokoisesta palasta reilun sentin kokoiseen. Käsillä kun haroo mursketta, niin käsiin tarttuu jokseenkin pölyä, mutta yleisesti ottaen melko "puhdasta kamaa".
____________________________________________________________________________________________

Siinäpä sitä parin ruukun pinnalla. Näkyy muuten askartelemani nimilaputkin samassa fotossa. :) Kuvan ulkopuolelta kerrottakoon, että tänään ruukuttamani Jamyn multaan sekoitin mursketta pari kourallista.


_________________________________________________________________

Aji Cristal se ei taukoa podien kehittelystä. Säälittävän pienikokoiseksi jäävät.  :(

______________________________________________

Päätin muuttaa alkukasvatuksen olosuhteita, sillä muutamia taimia on jo kuivunut. Löysin isompaa mallia olevia pakastepusseja kaapista ja sen enempiä miettimättä viskasin kertakäyttömukit ineen. Pussin jätin auki, mutta taittelin suuaukkoa pienemmäksi. Toivottavasti tuo auttaa kosteuden ylläpitämisessä, eikä enempiä uhreja tulisi.

______________________________________________

Otos 8.-9.1. uudelleenruukutetuista kasveista.

____________________________________________________________________________________________

Etualan karvainen Turbo Pube. Muistuttaa eläkkeelle jäänyttä turkkilaista ravintolayrittäjää.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Tiemuh

Vakava huomautus.

Lacasora pitää huuhdella ennen käyttöä. Jos et huuhtele niin ph nousee ja kasvi ei pysty käyttämään kasvualustassa olevia ravinteita kovinkaan tehokkaasti. Tarkoittaa sitä että kasvu hidastuu merkittävästi.

exa

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 11, 2012, 21:46:47 ip
Vakava huomautus.

Lacasora pitää huuhdella ennen käyttöä. Jos et huuhtele niin ph nousee ja kasvi ei pysty käyttämään kasvualustassa olevia ravinteita kovinkaan tehokkaasti. Tarkoittaa sitä että kasvu hidastuu merkittävästi.


Katohan perkele, mielessäni olin jotenkin yhdistänyt lecasoran huuhtelun vesiviljelyyn. Korjaan asian sikäli mikäli pystyn. Jatkossa toisin  :)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 11, 2012, 21:46:47 ip
Vakava huomautus.

Lacasora pitää huuhdella ennen käyttöä. Jos et huuhtele niin ph nousee ja kasvi ei pysty käyttämään kasvualustassa olevia ravinteita kovinkaan tehokkaasti. Tarkoittaa sitä että kasvu hidastuu merkittävästi.


Oikeastaan pelkkä huuhtelukaan ei riitä vaan pitäis sekoitella esim. pH downin kanssa tai sitruunahapon kanssa useaan otteeseen välihuuhdellen. pH tulisi mitata toimenpiteitä seuraavana päivänä ja tsekata onko pysynyt edes neutraalina pH7:ssä vai meneekö vielä emäksisen puolelle. Hydrosoralla ei temppuja tarvitse tehdä.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 11, 2012, 21:54:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 11, 2012, 21:46:47 ip
Vakava huomautus.

Lacasora pitää huuhdella ennen käyttöä. Jos et huuhtele niin ph nousee ja kasvi ei pysty käyttämään kasvualustassa olevia ravinteita kovinkaan tehokkaasti. Tarkoittaa sitä että kasvu hidastuu merkittävästi.


Oikeastaan pelkkä huuhtelukaan ei riitä vaan pitäis sekoitella esim. pH downin kanssa tai sitruunahapon kanssa useaan otteeseen välihuuhdellen. pH tulisi mitata toimenpiteitä seuraavana päivänä ja tsekata onko pysynyt edes neutraalina pH7:ssä vai meneekö vielä emäksisen puolelle. Hydrosoralla ei temppuja tarvitse tehdä.


Tuskin sentti pari mullan pinnalla muuttaa happaman mullaan pH:ta merkittävästi. Yleensä sora pysyy siinä kuivana ja vaikkei pysyisi, multaa on moninkertainen määrä.

Hydroilut on tietysti ihan eri asia, ja olen todennut itsekin, että lecasoraa ei saa ihan helposti neutraaliksi. Kaikki hydrosaratkaan ei ilmeisesti ole pH-stabiloituja, kun jossain nettikaupoissa käsketään huuhtoa ja neutraloida hydrosora ennen käyttöä.

Leipis

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 11, 2012, 21:58:47 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 11, 2012, 21:54:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 11, 2012, 21:46:47 ip
Vakava huomautus.

Lacasora pitää huuhdella ennen käyttöä. Jos et huuhtele niin ph nousee ja kasvi ei pysty käyttämään kasvualustassa olevia ravinteita kovinkaan tehokkaasti. Tarkoittaa sitä että kasvu hidastuu merkittävästi.


Oikeastaan pelkkä huuhtelukaan ei riitä vaan pitäis sekoitella esim. pH downin kanssa tai sitruunahapon kanssa useaan otteeseen välihuuhdellen. pH tulisi mitata toimenpiteitä seuraavana päivänä ja tsekata onko pysynyt edes neutraalina pH7:ssä vai meneekö vielä emäksisen puolelle. Hydrosoralla ei temppuja tarvitse tehdä.


Tuskin sentti pari mullan pinnalla muuttaa happaman mullaan pH:ta merkittävästi. Yleensä sora pysyy siinä kuivana ja vaikkei pysyisi, multaa on moninkertainen määrä.

Hydroilut on tietysti ihan eri asia, ja olen todennut itsekin, että lecasoraa ei saa ihan helposti neutraaliksi. Kaikki hydrosaratkaan ei ilmeisesti ole pH-stabiloituja, kun jossain nettikaupoissa käsketään huuhtoa ja neutraloida hydrosora ennen käyttöä.


Itse ostin neuralisoitua hydrosoraa mutta ainakin pirusti se pölisi ja huuhdellessa vasta seitsemäs huuhtelu antoi kirkasta vettä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Leipis - tammikuu 11, 2012, 22:01:37 ip
Itse ostin neuralisoitua hydrosoraa mutta ainakin pirusti se pölisi ja huuhdellessa vasta seitsemäs huuhtelu antoi kirkasta vettä.


Pölyämätöntä kevytsoraa ei taida olla olemassakaan. Käsittelyn ja kuljetuksen ja jopa liian rajun (painepesuri) pesun aikana pinnasta jauhautuu aina uutta pölyä.

Leipis

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 11, 2012, 22:05:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Leipis - tammikuu 11, 2012, 22:01:37 ip
Itse ostin neuralisoitua hydrosoraa mutta ainakin pirusti se pölisi ja huuhdellessa vasta seitsemäs huuhtelu antoi kirkasta vettä.


Pölyämätöntä kevytsoraa ei taida olla olemassakaan. Käsittelyn ja kuljetuksen ja jopa liian rajun (painepesuri) pesun aikana pinnasta jauhautuu aina uutta pölyä.


Juu onhan tuo aivan totta, lähinnä yritin vain kertoa että vaikka kuinka on kallista ja hienoa hydrosoraa niin kyllä sekin pitää pestä huolella ennen käyttöä ettei pumput/letkut mene tukkoon :)

-V-

tammikuu 11, 2012, 22:08:37 ip #32 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2012, 22:10:45 ip käyttäjältä -V-
Ei se huuhtelemattomanakaan PH:ta mullassa vie mihinkään suuntaan, ainakaan pitemmän päälle. Mittailin joskus viime talvena noita, ja yllättäen alimmas ylti huuhtelemattomalla soralla höystetty alusta. Eli erot johtuivat jostain muusta. En kyllä yhtään ihmettele, jos alussa kestäisi hetken stabiloitua, hydrossahan tuo vetää PH:ta kovinkin ylös ilman säätöä. Päivän pari lilluttuaan sitruunahapolla tai PH-downilla höystetyssä vedessä asettui aloilleen.

EDIT: Jaaniin, kiitoksia havainnollistavista kuvista. Eipä tuo oikeastaan hienojakoisemmalta näytä kuin se perus 4-10mm sora. Ehkä rationalisoin suunnitelmaani ja hommaan vain yhden säkin (sitä tavallista).

exa

Vaikuttaa monimutkaiselta tuo sorien kanssa temppuilu.

Täytyy muutamille kasveille sekoittaa mursketta multaan ja katsoa vaikuttaako kasvuun, pH-mittaria kun en omista. Mitä pH:n noususta ylipäänsä seuraa?

Altakasteluruukuissa kerros mursketta mullan pinnalla tuskin nostaisi pH-tasoa, mutta tällä hetkellä 90 % ruukuistani on päältäkasteltavia. Kasteluvesi murskeen läpi valuessaan saattaisi vaikuttaa pH-tasoon enemmänkin?

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Tiemuh

Itseäni lainatakseni ph:n noususta seuraa se ettei kasvi (juuret) pysty ottamaan optimaalisesti ravinteita kasvualustasat (multa/turve/vesi). Vaikutus on varsin oleellinen. Chilin optimaalinen ph on hieman yli 6. Jos ph nousee liikaa ei juuret pysty ottamaan ollenkaan ravinteita. Joka tapauksessa jos ph on optimaalisesta jompaan kumpaan suuntaan niin kasvu kärsii. Älä mene koittamaan lacasoran sekoittamista huuhtelemattomana muuhun kasvualustaan, ellet tee sitä todellakin ihan kokeilumielessä ylimääräisellä kasvilla. Mullan pinnalla lecasora ei varmaankaan paljoa haitaa jos kastelun tekee alakautta. Ja kuten bluesman sanoi, pelkkä huuhtelukaan ei saa lacasorasta optimaalista. Mitä vähemmän sitä käyttää sitä vähemmän se vaikuttaa emäksisyys - happamuteen. Lacasoran tarkoitus kasvualustassa on kuohkeuttaa sitä jotta juuret saavat enemmän happea ja kasvi kasvaa paremmin, sekä että juuret pääsevät paremmin kasvamaan kun kasvualusta ei ole liian tiivis. Itse olen vastikään testannut huuhtelemattoman soran käyttöä turpeen seassa ja voin kertoa että kasvu hidastuu oleellisesti.

exa

Selvä pyy, jätän kokeilut sikseen ja turvaudun johonkin. Mutta mihin? Onko perliitin ja kevytsoran lisäksi joku vaihtoehto, vai pääseekö helpommalla jos huuhtelee soran huolellisesti (vedellä)?

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

PP

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 11, 2012, 23:05:25 ip
Itse olen vastikään testannut huuhtelemattoman soran käyttöä turpeen seassa ja voin kertoa että kasvu hidastuu oleellisesti.


Pakko kysyä testasitko niin, että muut muuttuja oli huomioitu? Vertailukasvit samoissa olosuhteiss yhtä aikaa?

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 11, 2012, 23:10:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 11, 2012, 23:05:25 ip
Itse olen vastikään testannut huuhtelemattoman soran käyttöä turpeen seassa ja voin kertoa että kasvu hidastuu oleellisesti.


Pakko kysyä testasitko niin, että muut muuttuja oli huomioitu? Vertailukasvit samoissa olosuhteiss yhtä aikaa?


Testi ei ollut tieteellinen eikä suunnitetu, vaan vahinko. Olin kyllä tietoinen että sora voi vaikuttaa ph:n nousulla, ja olin aina huuhdellut sen huolellisesti ennen turpeeseen sekoittamista. Sitten eräs kerta piti kiireessä ruukuttaa paljon taimia ja otin säkistä kissanhiekkalapiolla soraa. Ajattelin etä lapion rei'istä valuu ylimääräinen pöly pois, ja olin ikään kuin unohtanut kuinka oleellinen vaikutus voi olla. Nuo taimet eivät ole juurikaan kasvaneet vaan kituuttaneet. Kahdessa viikossa on tullut vain yksi uusi lehtipari näkyviin ja nekin vain vaivoin. Muutoin olosuhteet ovat varsin hyvät. Ainut toinen kasvua haittaava tekijä mitä keksin olisi voinut olla liika kastelu ja niin juuret eivät olisi saaneet kunnolla happea. Liikakastelukaan ei ole voinut olla jatkuvaa. Kyseessä tosin eri lajin villejä, joiden kasvunopeudesta ei ole minulla kokemusta. Olen korjannut tilannetta laittamalla osan taimista isompaan turvetilaan ja kastelemalla hieman alheisen ph:n omaavalla vedellä..

Tiemuh

Vielä voisin mainita: Pistin pesemätöntä lacasoraa vedenjoukkoon ja mittasin sen ph:n. Ph oli korkea, mutta tarkkaa arvoa en tiedä. Itselläni käytössä kun on vain tippa ph mittari. Veden väri oli kuitenkin tummahkon sininen, jos tiedätte mitä tarkoitan.

exa

tammikuu 12, 2012, 23:24:08 ip #39 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2012, 18:33:28 ip käyttäjältä exa
Havaitsin Cajamarcasta orastavan lehtiruosteen merkkejä ja riensin oikopäätä kyhäämään tuulettimen kasvin kainaloon.

Takaisin Lecasora-aiheeseen. Huuhtelin pienen pussillisen kolmeen kertaan, tuloksena lähes kirkasta vettä. Ripottelin Cajamarcalle ja pienemmälle Jamylle kerroksen (jälkimmäisellä tosiaan mullan seassa sitä huuhtelematonta mursketta) Lecamursketta. Kasvun stoppaamisen uhallakin jätin Biquinholle kerroksen huuhtelematonta mursketta. Onhan tässä koko talvi aikaa  ;)



Make love not war! Praise ye Jah!

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!