toukokuu 12, 2024, 14:09:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Eriksen ensimmäinen kausi

Aloittaja Eris, tammikuu 23, 2010, 12:11:46 ip

« edellinen - seuraava »

Eris

Eriksen ensimmäinen kausi siis chilinkasvatuksen parissa. :) Mukavaa touhua. Tällä hetkellä on 23 taimea sirkkalehtivaiheessa, yhdelläkään ei vielä oikeita lehtiä ole. Lajikkeita itämään laitoin siis Apache, Cayenne Long Slim, Chilly Chili, Jamaican Bell, Sweet Banana, Fresno, Delicias sekä Mani Purple.

Kuvia laittelen vielä tämän päivän puolella taimista. Tällä hetkellä ongelmana siis on ettei oikeita lehtiä tahdo tulla. Kastelupuoli on hallussa, mutta ongelmana saattaa olla valon määrä tai liika vetoisuus.

Eris

Nyt olisi suunnitelmissa ostaa jonkun sortin valaisin chileille. Kenelläkään vinkkejä aloittelijalle? Taimet ovat lehtien kehittämisvaiheessa. Tällä hetkellä käytössä on todella huono pöytävalaisin, joka ei tunnu auttavan pätkääkään vaan chilit kurkottavat aina ikkunaa kohti. Myös jonkin sortin heijastus olisi hyvä olla?

teemu

Tuossa on sellaset 50 sivua valaisimista :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.0

Ei nyt välttämättä natikkaa tartte heti ostaa. Kyllä noilla pienemmillä esl:lla tai loisteputkilla myös pärjää kohtis hyvin. Kuitenkin hetken päästä toi aarinko alkaa taas toivottavasti porottamaan.

Eris

Tulipahan kuvia napsittu taimista, laatu on huono, kännykällä kun on otettu.






Eris

Nyhtehä on ensimmäiset lehden alut tulleet. Luultavasti olivat liian vähän valoa saaneet, heti kun enemmän viettivät aikaa valon alla niin tuli nuo pienet "uusien lehtien varret" esiin. Kahtellaanpa kauanko kestää ennen kuin ensimmäiset oikeat lehdet taimissa ovat.

Eris

Noniin noin kolmisenkymmentä tainta on ESLien ja loisteputken alla. Lehtiä on tullut jokaiseen pari lisää ja uutta pukkaa. Ensi viikon aikana pitänee siirtää taimet isompiin ruukkuihin ja aloittaa lannoitus. Tarkoitus olisi myös muutama siemen vielä laittaa itämään.

Yhdestä taimesta on lehdestä lähtenyt pala pois, onko tuholaisilla osuutta asiaan? Pala on lähtenyt lehden reunasta, muttei kuitenkaan päästä. Mitä torjunta-ainetta kannattaisi käyttää?

Kilp

Oletko havainnut muita tuholaisvahinkoja ja oletko varma, että lehdestä on todellakin kadonnut pala, eikä se ole vain kasvanut vähän toispuoleiseksi?

Eris

Lainaus käyttäjältä: Kilp - helmikuu 04, 2010, 00:10:17 ap
Oletko havainnut muita tuholaisvahinkoja ja oletko varma, että lehdestä on todellakin kadonnut pala, eikä se ole vain kasvanut vähän toispuoleiseksi?


Nyt aamulla tarkastin tilanteen ja kyseisen taimen viereisestäkin taimesta on kadonnut lehdestä pala! Lisäksi yhdessä taimessa oli joku pienen pieni musta "olio" varressa ja toisessa taimessa kaksi pientä mustaa "oliota" lehdessä! Mitäs nyt kannattaisi tehdä? Suorinta tietä kauppaan ostamaan jotain Raidia? Kaikki nämä neljä tainta ovat olleet idätyslaatikossa, joten ötökät eivät ainakaan toistaiseksi ole levinnyt jogurttipurkeissa oleviin taimiin.'

E: Niin ja vaikuttaako ruukun ja mullan vaihdot tuholaisongelmiin, kun sellaista olen tekemässä noille taimille nyt viikon sisällä?

Eris

Tässä huonoja kuvia kyseisistä lehdistä:


Oikeasta lehdestä pala poissa.


Oikeasta lehdestä pala poissa.

Eris

Ja tarkemmin katsoen joka chilissä nyt jonkin sortin vipeltäjiä  :( Pitää mennä jotain tuholaistorjunta-aineita ostelemaan. Helvata!

Chiliseppo

Mä oon käyttäny ihan normi Raidia, tuholaisille tarkoitettua tietenkin. Ei oo enää niin paljoa niitä näkyny, kokeile sitä.

Eris

Lainaus käyttäjältä: Chiliseppo - helmikuu 04, 2010, 13:13:44 ip
Mä oon käyttäny ihan normi Raidia, tuholaisille tarkoitettua tietenkin. Ei oo enää niin paljoa niitä näkyny, kokeile sitä.


Joo näin ajattelin tehdä :) Mitenkäs tuollanen aine voi vaikuttaa noihin pienempiin taimiin, kun niitäkin tossa joukossa on?

Chiliseppo

Sitä en tiedä, mutta kun näin harsosääskiä ryömimässä pikkutainteni lähellä sumutin Raidia kaukaa, mutta niin kuitenkin että taimet ja multa sitä saivat.

Eris

Raidi auttoi tuholaisiin, muista chileistä ei ole paloja lähtenyt lehdistä. :)

Vaihdoin Chilit isompiin ruukkuihin, alkaa tila loppumaan kesken. Toivottavasti saavat tarpeeksi valoa.

Ostin myös tota Substral lannoitetta enkä tietenkään tarpeeksi perehtynyt kyseiseen tuotteeseen, taitaa olla liikaa typpeä tossa substralissa? Ei ainakaan vielä chilit ole pahaa sanoneet lannoitteesta, mutta ei taida kannattaa käyttää kukinta ja podivaiheessa? Vai kannattaisiko jo nyt turvautua esim. Puutarhan kesään?

jeQQ

Puutarhan kesä nyt on vaan toimittu toimivaksi. :) Turha jippoilla substin kanssa.

Eris

Vähästä aikaa taas tilannetietoja.

Pari päivää ollut töissä niin rankkaa että vapaa-aika onkin kulunut nukkumiseen, chileille ei siis ole jäänyt aikaa eikä valoa. Tänä aamulla olikin sitten mukava yllätys kun kurkistin poikia. Mahtavaa kasvua ollut tällä "pimeällä" ajalla. Chilithän siis valosta keräävät energiaa jonka sitten pimeässä käyttävät kasvamiseen? Näin ainakin päättelin tästä.

Suurempien taimien vaihtoja jogurttipurkeista ruukkuihin olen tämän illan aikana tehnyt. Luin tämän päivän keskusteluista että lecasora haittaa altakastelemista? Mitäs mielipiteitä tästä? Itse olen aina laittanut ruukun pohjalle ja pintaan hyvän sorakerroksen.

Parin pimeän päivän aikana on itämisiäkin tapahtunut. Sweet Banana sekä Fresno ovat tulleet pinnalle. Myös muissa kuin chileissä on tapahtunut. Ruohosipulia on hyvä määrä tullut pinnalle sekä omaksi yllätyksekseni myös jättiläiskurpitsa on tullut pinnalle! Ja vielä pari päivää nopeammin kuin nuo nopeimmat chilini. :D on muuten melkoisen karu näky tuo jättiläiskurpitsa. Varsi on pikkurillin paksuinen (no ei ihan) :D Laitan kuvaa siitä kun ehtii / jaksaa, huominen työpäivä vielä ja viikonloppu odottaa!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Eris - helmikuu 11, 2010, 22:24:24 ip... Luin tämän päivän keskusteluista että lecasora haittaa altakastelemista? Mitäs mielipiteitä tästä?


Jos jaksat tuon keskustelun lukea, tai edes viimeisen vastauksen, ymmärrät ehkä enemmän: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3123930

Minulla joissakin altakasteluruukuissa (taisi olla ruotsalaisia) on ollut varoitukset kevytsorasta. Se ei ime vettä ylöspäin riittävästi.

Eris

Olisikohan kellään Nagan, Championin ja/tai Lemon Dropin siemeniä jaettavaksi aloittelevalle kasvattajalle?  ::) Kyseiset lajikkeet kiinnostaisi laittaa vielä kasvamaan. Championin siemenet taidan saada jo eräältä ystävälliseltä käyttäjältä, mutta Naga ja Lemon Drop kiinnostaisi vielä :)

Eris

Tulihan niitä siemeniä saatua sekä siemenpakettejakin osteltua :) Nyt on varaa valita. Kiitoksia kaikille vaan tarjouksista.

Nerohaba

No problem mate!  ;)
Toivottavasti ovat tulleet kunnossa perille ja itävät myös pakkasmatkasta huolimatta!
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120