Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

CyberDog

Mä en kauheen huolissani olis tuosta läikästä. Kasveissa aina sillon tällöt jokunen lehti kuolee/voi huonosti ihan itekseen. Niistä nupuista sen verran että jatka nyppimistä kunnes haluat sen kasvin kukkivan.

Xbow

kesäkuu 16, 2009, 10:10:26 ap #401 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 10:20:03 ap käyttäjältä Xbow
Lainaus käyttäjältä: kuartsi - kesäkuu 14, 2009, 21:40:26 ip
Lainaus käyttäjältä: massmur - kesäkuu 14, 2009, 20:38:50 ip
Lainaus käyttäjältä: kuartsi - kesäkuu 14, 2009, 19:17:18 ip
Miksi minun aji beniton tekemät hedelmät ovat jääneet vain parin sentin pituisiksi? Eikös ne kuuluisi olla paaljon pidempiä? :(

Eivät ne itselläni ainakaan ole kovin pitkiä olleet. Muutaman sentin pituisia. Tähän tyyliin: http://img21.imageshack.us/img21/533/083k.jpg

Aika saman pituisia ovat kuin minullakin. Noissa Fataliin kuvissa nuo ovat vaan hieman isompia:http://fatalii.net/chile/kuvat/aji_benito_immat2.jpg
No, ehkä minä kestän :) (on muuten ensimmäinen itse kasvatettu sato ja noin 40 podia tuloillaan!)


Minulla natikan alla oleva Aji benito pukkaa lyhyitä podeja, mutta ulkosalla ollut teki pitkulaisempia. Kuten myös sisällä ollut 6400k ESLin alla majaillut. Muistaisin, että NaokiSoman päiväkirjassa oli tätä asiaa käsitelty, pitää vilkaista, muistanko oikein...
Edit: Juu, tässä hänen kokemuksiaan
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Herpiili

kesäkuu 16, 2009, 22:05:48 ip #402 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 22:11:28 ip käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Xbow - kesäkuu 16, 2009, 10:10:26 ap
Lainaus käyttäjältä: kuartsi - kesäkuu 14, 2009, 21:40:26 ip
Lainaus käyttäjältä: massmur - kesäkuu 14, 2009, 20:38:50 ip
Lainaus käyttäjältä: kuartsi - kesäkuu 14, 2009, 19:17:18 ip
Miksi minun aji beniton tekemät hedelmät ovat jääneet vain parin sentin pituisiksi? Eikös ne kuuluisi olla paaljon pidempiä? :(

Eivät ne itselläni ainakaan ole kovin pitkiä olleet. Muutaman sentin pituisia. Tähän tyyliin: http://img21.imageshack.us/img21/533/083k.jpg

Aika saman pituisia ovat kuin minullakin. Noissa Fataliin kuvissa nuo ovat vaan hieman isompia:http://fatalii.net/chile/kuvat/aji_benito_immat2.jpg
No, ehkä minä kestän :) (on muuten ensimmäinen itse kasvatettu sato ja noin 40 podia tuloillaan!)


Minulla natikan alla oleva Aji benito pukkaa lyhyitä podeja, mutta ulkosalla ollut teki pitkulaisempia. Kuten myös sisällä ollut 6400k ESLin alla majaillut. Muistaisin, että NaokiSoman päiväkirjassa oli tätä asiaa käsitelty, pitää vilkaista, muistanko oikein...
Edit: Juu, tässä hänen kokemuksiaan


Itselläni Aji Benito teki kasvihuoneessa alussa tuollaisia tylpähköjä lyhyitä podeja heti sisätiloista siirtämisen jälkeen, myöhemmässä elämässään teki sitten pitkulaisempia kun oli tottunut valoisampiin olosuhteisiin. Muistaakseni jossaini googlen kautta eteen osuneessa tutkimuksessa todettiin ilmankosteudellakin olevan yhteyttä hedelmien mittaan ja yleiseen olemukseen.

edit:
"High temperature associated with low relative humidity at flowering increases the transpiration resulting in abscission of buds, flowers and small fruits. "

Horrigan

Mikähän mahtaa Championia vaivata, kun varsi mustui aivan yllättäen? Näyttäisi siltä kuin se mätänisi... Muuten ei näytä kärsivältä. Lehdet hyväkuntoisia yms.
Hassua vain, että edellisellekin Championille kävi samoin, muille chileille ei ole ikinä tuollaista tapahtunut.
Liikakastelusta ei ainakaan voi johtua, koska annan aina turvemullan kuivahtaa kunnolla ennen seuraavaa kastelua.

snu


Kuulostaa täysin harmittomalta antosyaniinilta, jota chileihin muodostuu valoisassa.
Vai muuttuiko se myös pehmeäksi? Jäikö edellinen champion henkiin mustumisen jälkeen?

#419
Eksyminen on suotavaa.

Horrigan

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 17, 2009, 20:29:11 ipVai muuttuiko se myös pehmeäksi? Jäikö edellinen champion henkiin mustumisen jälkeen?


Kyllä muuttui. Lisäksi nuo mustat kohdat näyttäisivät ikäänkuin syöpyneeltä. Edellisestä Championista hankkiuduin nopeasti eroon, koska kuvittelin sen olevan tauti. Pistäisin kuvaakin tulemaan, ellei ainoa "kamerani" olisi liittymälahjaksi saamani paska, jolla ei voi kunnolla edes kohdentaa :D

SahuriX

heh... mullakin on sellanen pastakamera... jossain... kai vielä tallella... hyvillä pattereilla sai ainakin viisi kuvaa :)

  Pitääkin tarkastela omat champpioonit onko niissä rungot mustat... ootko muuten katellu netistä muitten camppiooneja onko niissä sama "vika"
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Horrigan

Lainaus käyttäjältä: SahuriX - kesäkuu 17, 2009, 20:57:22 ipootko muuten katellu netistä muitten camppiooneja onko niissä sama "vika"


Eipä ole löytynyt samanlaisia ongelmia muilla... Ihmeellistä. Tällä kertaa taidan pitää Championini tiukassa tarkkailussa, jos vaikka johonkin suuntaan homma etenisi.

Hra47

Heippa taas. Mietin tässä kun Bolivian rainbow, Champion ja Lemon drop ovat kukkineet jo kolme kuukautta, milloinkahan ne alkavat tuottaa hedelmää? Muutanko lannoitusta/lisäänkö valaistusta vai odotellaanko vain? Kuvien perusteella Bolivian rainbow taitaa olla enemmän koriste- kuin ruokakasvi?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Hra47 - kesäkuu 19, 2009, 18:25:12 ip... Muutanko lannoitusta/lisäänkö valaistusta vai odotellaanko vain?

Ei noita normaalisti tarvitse odotella.
Niiden pitäisi olla helppoja ja varmoja hedelmän tuottajia. Championista nyt minulla ei kyllä ole havaintoja. Bolivialainen on pääasiassa koriste, mutta kyllä niillä joku maustaakin. Se satoaa varsin helposti.  Lemon on perusbaccatum, jonka pitäisi muutamassa viikossa siirtyä kukinnasta hedelmien tuotantoon.

Jotain on siis vinossa kasvatusolosuhteissasi. Sopivassa suhteessa valoa ja ravinteita, ei siinä muuta pitäisi tarvita. Kai ne ovat aurinkoisessa paikassa? Onko Boliviaanon lehdet mustuneet? Millä lannoitat ja kuinka paljon?

snu


Aivan liian hämärillä olosuhteilla ja liialla lannoituksella ainakin voi jäädä sato tulematta kukista. Chilivaarin kysymyksiin vastaaminen valaisee paljon tilannetta.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilicutter

Mitä pitäisi tehdä kun aurinko ei paista ja vettä vaan sataa,kylmäkin on?
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

snu


Colalla on hyvä ratkaisu tuohon pulmaan...
#419
Eksyminen on suotavaa.

Hra47

Juu, elikkäs kasvit ovat 3l ruukuissa laadukkaassa yleismullassa, ja voivat muuten hyvin. Kasvupaikka on pöydällä ikkunan edessä, johon paistaa aurinko suurimmanosan päivästä. Silloin kun se nyt paistaa  :(. Lannoitteina olen antanut Biobizz grow:ta ja bloomia, mietona kukitukseen sopivana seoksena.

Champion pääsi venähtämään hoidon puutteessa kevätauringosta innostuneena yli kaksimetrikseksi köynnökseksi, ja leikkasin sen n. metrin kokoon. Puskamuodosta karkaavia rönsyjä olen poistellut kaikista, sitämukaan kun niitä on tullut. Tavoitteena on saada 1m x 30cm kokoiset pensaat, jotka sopisivat myös sisustuskasveiksi hyödyn ohella.

Kukkia kasveihin siis tulee runsaastikin, mutta ne vaan kuivuvat ja tippuvat pois.




Chilivaari

Biobizzin Grow on hyvin typpipitoista. Ehkä sitä on lorahtanut liikaa. Nuo versot viittaavat siihen.  Voisit antaa pelkkää Bloomia jonkin aikaa, jos lehdet ovat terveen vihreitä tai jätä lannoitus kokonaan.

Uskoisin ainakin Lemonin ja Boliviaanon tuottavan satoa ihan hyvin jo puolimetrisinä puina. Ei niitä tarvitse metriseksi kasvattaa. Tuossa on kuva Kellu Uchusta, joka lienee melkein sama kuin Lemon Drop: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg67368;topicseen#msg67368 

Pieni kuiva kausi saattaisi myös auttaa kasveja päätöksen teossa. Anna niiden kuivua niin, että lehdet muuttuvat veltoiksi, ainakin vähän. Kovin runsasta kastelua ne eivät tarvitse senkään jälkeen, ellei satu paistamaan. Pilvisinä päivinä niitä auttaa, jos ne ovat mahdollisimman lähellä ikkunaa. Valon määrä putoaa jo puolessa metrissä aika tavalla.

cola

 :o Ai täh mikä ratkaisu on minulla ?

SahuriX

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 20, 2009, 16:16:35 ip
:o Ai täh mikä ratkaisu on minulla ?


No onko sun kasvit tällähetkellä kovin kylmässä ja pimeässä ???
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

cola

Jaa. No täällä ei tosiaan ole pimeää eikä varsinkaan kylmä  ;D Vaikka ei täälläkään ongelmitta selvitä.

Hyde

Moro.
Minkä kokoisina chilit voi siirtää kasvihuoneeseen? itselläni taimet noin 10cm ja kolmet lehtiparit.
-chilly chili
-cumari o passarinho
-caribean red habanero
-numex bailey penguin
-jalapeno
-lombardo

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: dnamihy - kesäkuu 22, 2009, 20:34:19 ip
Moro.
Minkä kokoisina chilit voi siirtää kasvihuoneeseen? itselläni taimet noin 10cm ja kolmet lehtiparit.
-chilly chili
-cumari o passarinho
-caribean red habanero
-numex bailey penguin
-jalapeno
-lombardo


Aivan minkä kokoisena tahansa, koska koolla ei ole siirtämisen kanssa mitään merkitystä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903