toukokuu 05, 2024, 08:07:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chili villitys 2011

Aloittaja solari, maaliskuu 11, 2011, 10:31:35 ap

« edellinen - seuraava »

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: solari - kesäkuu 23, 2011, 12:07:59 ip
Noh, kaupan jalapanenot purkissa ovat vihreitä!! :D Ne kyllä varmaan on raakoina kerätty ;P


Yep! ;D Raakojahan ne.. ite juuuuri kaksi minuuttia sitten huomasin omassa jalapenossa yhden podin, jonka kärki osoittaa kypsymisen merkkejä.. elikä punaista väriä.. ;) Huikeeta päästä maistamaan omaa kypsää jalapenoa.. ei oo tullu maistettua! :)

solari

Oiskohan ideaa koittaa itse pölyttää chilejä kun kukkia on vaikka kuinka muttei meinaa podeja syntyä. Se varmaan onnistuu kun topsipuikolla sohii kukasta toiseen? Eikä sekota lajeja keskenään :o

InkRose

Eipä siitä sohimisesta ole iloa jos ei siitepölyä ole. Muutoin on olosuhteissa tai ruokinnassa jotain korjattavaa.

Chilivaari

Eikös nuo ole vasta kolmen kuukauden, huhtikuun alussa olivat useimmat taimella?
Siinä iässä monet alkavat vasta kukkimaan, joten eiköhän sieltä lähiviikkoina synny raakileitakin, jos valoa riittää, etkä aivan hirveästi lannoita typpilannoitteella.

Kärsivällisyyttä!

solari

Ahaa, no sitten. Mietin vain kun 4 podia tuli joku aika sitten ja kukkia on ollu jo muutaman viikon ellei jo toista kuukautta. Kyllä muuten on hommat hanskassa, chilit saa valoa ja biobizzin lannotteita..:)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: solari - kesäkuu 07, 2011, 14:19:17 ip... annan 6ml BB Grow ja 6ml BB Bloom / 1-1.5L seoksella jokaiseen astiaan oman osuutensa..Rohkenisikohan annosta suurentaa?


Voihan olla, että Biobizzet on muuttaneet koostumusta tai annosteluohjetta sitten vuoden 2008, jolloin lannoitetaulukon keräsin, mutta sen mukaan annat ainakin nelinkertaista yliannosta typpeä. Pelkkä Bloom riittäisi yksinään tai Growta 2 ml, ei 6.

Mutta kuten sanottu, taulukko on vanha ja bizzen ohjeet hampun kasvatukseen.

solari

Jeah, pitkästä aikaa kirjoitan tänne! o/
Jätin kokonaan BB Grow lannoitteen pois tuolloin kun Chilivaari kirjoitti ja nyt ymmärrän kyllä että pelkällä Bloomilla saa tarvittavat ravinteet, jotenkin tuntuu että kasvu on vähän tuuheutunut, ei enää lähde sojottaan rumia oksia sinne tänne, kukkiakin aika mukavasti + Bolivian Rainboweissa muutama podi :) En tiedä kyllä, onko tuo sitten toiveajattelua - että voiko näin lyhyessä ajassa (kuukaudessa) moista eroa kovin edes huomata...

Osaisiko joku vastata tähän, ehkä hieman tyhmään kysymykseen, mutta eihän se koskaan ole tyhmä joka kysyy??? Vai onko...
Eli, kun pistän silmät kiinni ja kuvittelen bonsai ruukun, se on pieni, paljon leveämpi kuin on korkea. Eli onko tällä ruukun korkeudella väliä bonsai kasvin kasvatuksessa..Sen olen ymmärtänyt että pieni ruukku siksi jottei juuret mahdu kasvamaan ja kasvi pysyisi tynkänä/kitukasvuisena. Kun tuntuu että nuo viralliset bonsai ruukut on aika tiukassa täällä Tornion lähimaastossa. No onhan se matala ruukku paljon komeampi bonsai kasville mutta onko sillä käytännöllistä merkitystä juurikaan. Olen kyllä nähny että niitä kasvatetaan lähestulkoon "normaaleissa" kukkaruukuissakin, pienissä sellaisissa.

Teksti voi olla hieman sekavaa, yövuorossa töissä rustailen hallin tietokoneella samalla kun pidän kahvitaukoa.

bluesman

 Uskoisin ruukun mallin olevan lähinnä esteettinen kysymys. Mullakin on ollut melko erilaisissa ruukuissa boncheja. Kauneimmat ovat kylläkin oikeissa bonsairuukuissa mutta ovat hankalia hankkia ja suht kalliita. http://www.raisiobonsai.com/index.asp Täältä tilasin muutaman edullisen mutta hyvännäköisen ruukun. Vieläpä kotimainen putiikki.

solari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 03, 2011, 07:14:49 ap
Uskoisin ruukun mallin olevan lähinnä esteettinen kysymys. Mullakin on ollut melko erilaisissa ruukuissa boncheja. Kauneimmat ovat kylläkin oikeissa bonsairuukuissa mutta ovat hankalia hankkia ja suht kalliita. http://www.raisiobonsai.com/index.asp Täältä tilasin muutaman edullisen mutta hyvännäköisen ruukun. Vieläpä kotimainen putiikki.

Tänks vastauksesta! Niin minäkin ajattelin että vain visuaalista merkitystä sillä on. Joten eiköhän jostain marketista joku pieni kukkaruukku löydy ajamaan asiaa. Olen myös tietoinen tuosta raisiobonsai.com sivusta ja mielellään tuenkin kotimaisia erikoisalan putiikkeja mutta melko hintavia ruukkuja on ollut osa jotka ovat olleet mielekkään näköisiä.

Vate

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 10:36:39 ap
No jos kuitenki liittäsin yhten kuvan tuosta minun kasvatuslampusta johonka taiteilin töihin tuommosen peilihässäkän kiiltohehkutetusta rosterista..
Eli Ikean Lersta -lamppu, Chilitarvike.fi:stä tilattu 50W ESL valaisin olikohan se nyt 4900K värilämpötilalla..pääle 4000 kuitenkin..


Ja takana komeileen isovanhemman kuolinpesästä huostaan otettu kaktus..lajia en tiedä mutta komea huonekasvi on!:)

Coolin näkönen lamppu! :D

solari

Hah :D Ihan Ikean Lersta lamppu se on, taiteilin vaa töissä ton peilihässäkän siihen taakse laserilla ja särmäyspuristimella =)

solari

Ensimmäinen kausi on ollut aika opettavainen, ei ole hirveänä onnistumisia tullut tähän mennessä muutakuin noin ~5 Aji Habaneron podia, ja Bolivian Rainbow kypsyttelee muutamiaan kokoajan. Barbados ja Fatalii:sta tuli uskomattoman rumat puskat, kukkia ei ole näkynyt. Nehän taisivatkin olla ikkunalaudan ainoat c. chinenset, joten huomaa että tämä länsi-pohjois ikkunalauta ei paras mahdollinen paikka ollut ja kun vielä siihen päälle onnistui vähän suljaamaan lannotteita liikaa, niin epäonnistuminen on taattua.
Ensikaudeksi olen ajatellut istuttaa amppelichiliksi Malawii birds eyen.
Ylivuotisiksi jää ainakin 1 tai 2 Bolivian Rainboweja (boncheja näistä kun runko on tarpeeksi vahva, toiv. talvetus onnistuu), Fataliista aion ottaa/yrittää tehdä pistokkaan ja aloittaa uudestaan sen kanssa.
Uusiksi "ruoka" -lajikkeiksi olen ajatellut Aji Cristal, Naga Morich ja ehkä yritän sitä Datil (c.chinenceä) idättää uudemman kerran talvella. Kun viime keväänä se oli ainoa joka jäi multiin.
Toivotaan, että tämä kausi on ollut sen verran opettavainen, että ens vuona pääsisi jo vähän säilömäänkin chilejä :)

Muuttokin voi olla edessä, toivon mukaan parvekkeelliseen kaksioon paremman puoliskon kanssa, niin sitten mahtuisi vähän enemmän kasveja kuin yksi ikkunalaudallinen :(

Ps. Onko muita amppelichili tarkoitukseen sopivia lajikkeita kuin tuo Malawii's ?

Täti-E

Oon käsittänyt että LemonDrop ja jotku (ellei peräti kaikki?) Rocotot vois toimii amppelissa. Korjatkaa tietävämmät jos oon kauheen väärässä :-X

InkRose

Aika monet baccat sopeutuu kyllä amppeliin, itse asiassa aika monet chilit ylipäänsä, kunhan nostaa sen riittävän ylös että valo tulee enimmäkseen sivusta/alhaalta. Baccat ja Pubet taitaa kyllä olla suosituimpia, kun molemmat tuppaa olemaan aika joustavia rakenteiltaan isompinakin, kun taas ainakin chinenseistä tuppaa tulemaan suht puumaisia. Toisaalta ainakin joillakin on ollut hyvällä menestyksellä myös Habaneroa tai sen variantteja amppeleissa.

Merkittävä rooli varmasti tuossa on myös alkukasvun ohjailulla latvoen ja/tai taivutellen alas päin, mutta tosiaan kun ruukun asettaa niin ettei ylhäältä tule valoa juurikaan, lähtee kasvu ihan itsekseen hakeutumaan alasuuntiin.

Perry

Lainaus käyttäjältä: solari - maaliskuu 11, 2011, 10:36:39 ap
No jos kuitenki liittäsin yhten kuvan tuosta minun kasvatuslampusta johonka taiteilin töihin tuommosen peilihässäkän kiiltohehkutetusta rosterista..
Eli Ikean Lersta -lamppu, Chilitarvike.fi:stä tilattu 50W ESL valaisin olikohan se nyt 4900K värilämpötilalla..pääle 4000 kuitenkin..


Ja takana komeileen isovanhemman kuolinpesästä huostaan otettu kaktus..lajia en tiedä mutta komea huonekasvi on!:)


Tuosta lampusta otan kyllä mallia. Tosin tuota rosteria näillä eväillä ei saada. Olenkin tässä pähkäillyt mikä/millainen olisi hyvä ESL-viritys-torni ois jees, ja tässähän se vastaus tuli. Kiitos!

solari

Jeah, jos otat myös mallia tästä IKEA Lersta lampusta niin se ei oikein jaksa kannatella 50w esliä saati tuota 0,5mm kiiltohehku rosterihökkeliä, kuvastakin näkyy kun silvoin töissä rälläkällä pari alumiinisoiroa nippusiteiden kera tukemaan pytinkiä.