toukokuu 11, 2024, 19:36:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Älä polta chilejäsi!

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 25, 2009, 14:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Jep. Ja kun suoja suojaa sitä muovia, niin eihän luulisi säteilyä pääsevän läpi peremmällekään ?!?  :'(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

CyberDog

En ole kyllä yhtään varma tuosta että ei tulis sisälle asti se säteily. Voihan se toki olla niin. Ei autoihinkaan sisälle juuri säteilyä tule. Mutta porukka on raportoinut kasvihuoneissa palovaurioita. Sitä en siten muista että mistä ne huoneet oli tehty.

coco

Autoissa on uv:suojatut/poltetut lasit eli ei säteily kyllä pahemmiten tule sisälle ja polta esim kättäsi.. jollet pidä ikkunaa auki. eri asia mistä olet kasvihuoneesi muovit/lasit repinyt!! niissäkin kun on eroja.  :)

sämpylä

Itsekin onnistuin tappamaan muutaman kasvin raahaamalla ne suoraan aurinkoon heti, kun säät sallivat sen. Mutta tuossahan kerkeää koko Suomen suvi vilahtaa ohi, jos chilejä alkaa viikkokaupalla totuttamaan aurinkoon harson alla  ;D

chili123

Eikös siitepölyt pala jo 35 asteessa, jos en ihan väärässä ole? Kerta itseäni alkoi huolestuttamaan nuo helteet, kun missä chilit olivat niin siinä oli reilusti 40 astetta lämmintä päivällä.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: sämpylä - kesäkuu 12, 2011, 14:31:35 ip
Itsekin onnistuin tappamaan muutaman kasvin raahaamalla ne suoraan aurinkoon heti, kun säät sallivat sen. Mutta tuossahan kerkeää koko Suomen suvi vilahtaa ohi, jos chilejä alkaa viikkokaupalla totuttamaan aurinkoon harson alla  ;D


Suomen suvi ehtii vilahtamaan ohi chileiltä jos niiltä palavat lehdet (ja siitä toipuminen voi viedä helpolla useita viikkoja, jopa pari kuukautta) tai delaavat ;)
Ei niitä harsoja turhaan suositella...

Anonyymi

Itse laitoin äsken chilitaimeni terassille aurinkoon ja kaksinkertaisen hallaharson niiden päälle. Ajattelin,että taimet ovat tottuneet aurinkoon, sillä ne ovat olleet jo niskalenkkivaiheesta asti eteisessä,joka on todella valoisa.
Varmuuen vuoksi tarkistin chilini n.10-15min päästä, ja huomasin,että molemmat bird's eye baby taimet riiputtaa rajusti sirkkalehtiään.Siirsin taimet heti varjoon, ja kastelin ne kylmällä vedellä ja taimet palasivat priimakuntoon muutamassa minuutissa. Nyt ainakin opin, että totuttelu on äärimmäisen tärkeää..

exa

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 28, 2011, 12:40:12 ip
Itse laitoin äsken chilitaimeni terassille aurinkoon ja kaksinkertaisen hallaharson niiden päälle. Ajattelin,että taimet ovat tottuneet aurinkoon, sillä ne ovat olleet jo niskalenkkivaiheesta asti eteisessä,joka on todella valoisa.
Varmuuen vuoksi tarkistin chilini n.10-15min päästä, ja huomasin,että molemmat bird's eye baby taimet riiputtaa rajusti sirkkalehtiään.Siirsin taimet heti varjoon, ja kastelin ne kylmällä vedellä ja taimet palasivat priimakuntoon muutamassa minuutissa. Nyt ainakin opin, että totuttelu on äärimmäisen tärkeää..



Itsellä heti, kun nousivat mullasta niin pääsivät kuistille. Siihen kohtaan aurinko paistaa noin reilu viitisen tuntia aamu- ja keskipäivästä. Ei mitään ongelmia ole ollut, eli tuosta voisi päätellä (here we go again...) että mitä aikaisemmin totuttaa, niin sitä kivuttomammin se onnistuu. Olen tosin täysi turisti chiliasioissa joten taisi lorahtaa nollapostauksen puolelle...

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Ryhis

TÄh? Eiköhän tarpeeksi korkea lämpö nuupauta taimen kuin taimen, ei sillä ole UV-säteilyn kanssa mitään tekemistä.

Harsot ovat liki tarpeettomia tässä vaiheessa vuotta ja uusilla taimilla, eri asia on jo isot kasvit jotka ovat olleet koko alkukevään keinovalossa tai ikkunan takana..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

heinäkuu 29, 2011, 12:52:17 ip #109 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2011, 12:55:45 ip käyttäjältä sorrii
Moni kaupunkilaistollo idättelee ja kasvattelee chilinsä sisällä keinovalolla vaikka ulkona olisi 30 lämmintä ja poutakelit.
Syystäettä monella ei ole mahdollisuutta ulkotilaan! Mäkin asuin pitkään parvekkeettomassa yksiössä Hervannassa katsellen ikkunoistani vesitornin huippua.

Siinä sitten keskikesällä tulee oivalllus että voisihan noista muutaman viedä wanhusten mökille ulkoilemaan ....    :scyth:

Tokihan lajeilla on eroja! Esmes Bolivian Rainbowt senkus porskuttaa ja kaunistuu vaan auringossa; mä en ainakaan oo tarvinnut mitään totuttelua niiden kanssa.
Lasitetulla parvekkeella jonka vihdoin sain viime kesänä näyttää chilit kestävän auringon suoraan siirrettynä taimikavatuksesta loisteputkien alta partsille. Tomaatitikin kesti aika hyvin, mitänyt alalehdet vähän kärähti - uudet kasvut sitten kesti kyllä. Siitä parvekkeelta myöhemmin siirsin ihan pihalle [taloyhtiön nurtsille ;) ] ja myöhemmin mökille. No problem.
Kurkun taimet sensijaan säikähti aurinkoa jo lasiparvekkeella niin, että tuli niistä lähinnä biojätettä. Pari aika kärsinyttä siirsin sitten kuitenkin kiinalaiseen kennokasvariini mökille [K-raudasta 250€/5m2] jossa nuo halusivat aika pian vallata koko tilan. Kennolevy siis suojasi kyllä vaikka oli varmasti sitä halvinta laatua. Niissä polykarbonaattilevyissähän kyllä on aina UV-suojaus jotta se levyn muovi itsessään kestäsi auringon paahteen ...

ps. En nyt oo nähnyt tsilejäni mökillä kasvarissa pariin viikkoon! Eppäilen suuresti että on lämmöt käväissyt aika korkealla tossa helleviikoilla. Mulla on kasvarissa yksi luukku automaattiavaajalla ja 80v sekä 85v apupuutarhurit siellä, joten luulen ettei ovia ole auottu helteilläkään. Tänään meen katsomaan; saas nähdä onko huone täynnä chile sin carnea ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sämpylä - kesäkuu 12, 2011, 14:31:35 ip
Itsekin onnistuin tappamaan muutaman kasvin raahaamalla ne suoraan aurinkoon heti, kun säät sallivat sen.

Nyt se on todettu, että parvekelasienkin läpi voi polttaa chilinsä, jos ne ovat kovin vähässä valossa talvehtineet. Tämä tosin sai suoraakin aurinkoa:

http://chilivaari.blogspot.com/2012/04/ala-polta-chilejasi.html

sorrii

Oletko Chilivaari huomannut eri lajeissa suuria vaihteluita??
Minä kun en viimekesäisiä polttanut vaikka olin aika varomaton.

Tänä keväänä vien liudan chilejä (jopa 25 lajin kokeilu!) heti kun uskallan tuonne ½km päähän viljelypalstalle. Tilaa eikä aikaa ei ole kovin totutella parvekkeella enkä varmaan voi joka päivä juosta lisäilemässä ja poistamassa harsoja. Oletettavasti hommaan sitä harsoa pari kerrosta mutten kummallisia telttoja rupea rakentelemaan: keppejä hennoimpien latvojen kohdalle ja harsot päälle, on meininki.

On vaan mulla käsitys että ne lajit jotka kykenee tummumaan kunnolla, kestää myös paahdetta parhaiten: Bolivian R, Black Pearl, Maui Purple, Pimenta da Neyde ym.
Viime kesänä unkarilainen (LiDL) paprika ja Rocoto Red Peruvian veti hedelmät mustan-violetiksi ja taisi lehdetkin tummua!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Niin sevverran vaan aattelin sanoa, että palaa ne chilit kolimikerroslasinkin läpi,
meinaan kun tässä yhtenä päivänä porotti niin peijakkaasti, nii Fresno tykkäs kyttyrää.

..ja kaljukin sai ulkona nätin punaisen värityksen.  :o   >:( >:(

ingeniero

korkea lämpötilakin voi olla ongelmana paahteisella ikkunalla. Vaikka olisi vettä tarjolla, niin omat chilini kyllä kärsivät jopa maaliskuun lopulla jo liian kuumasta ikkunapaikasta. Oma ongelmansa on, että pidän usein pimennysverhoa edessä, joten jäävät ahtaaseen tilaan väliin, jossa lämpötila pirullisen korkea hetkessä. Sälekaihtimet puoliteholla pidettävä aurinkoisimpina päivinä.

Nightfrost89

Olen siirtämässä chilejäni tuossa reilun viikon kuluttua kasvihuoneeseen. Kasvihuone on ihan perus muovitettu ja siinä on kaksi kerrosta sinertävää muovia, ei siis ihan kirkasta.

Olen ny pariin otteeseen käyttänyt taimiani parvekkeella (ei lasitettu) ottamassa aurinkoa pari tuntia kerrallaan ilman harsoja, eikä mitään oireita ole tullut.

Pitäisikö kuitenkin aluksi pistää yksi kerros harsoa kasvihuoneeseen suojaamaan taimia?

sorrii

LainausNiin sevverran vaan aattelin sanoa, että palaa ne chilit kolimikerroslasinkin läpi,
meinaan kun tässä yhtenä päivänä porotti niin peijakkaasti, nii Fresno tykkäs kyttyrää.


Mä tänään just huomasin että Rocoto Red on polttanut lehtiä tietysti juuri siitä komeimmasta oksasta joka kasvaa ikkunan eteen ...
Mä kyllä oletan, että vahva kasvi kasvattaa tilalle entistä ehommat lehdet kunhan tottuu kevään aurinkoon. Samalla paikalla samaisen lajin kasvi tuotti viime kesänä pitkän rivin hedelmiä yhteen oksaan joka kasvoi juuri samalla lailla poikittain ikkunan eteen.

On muuten ebbi-kokeilussa tuo Rocoto. Se on ollut vuoden passiivihydrona varjoisessa keittiössä tekemättä hedelmää tai eds kukkia. Nyt laitoin nurkkaan 40x40cm kukka-altaan, josta oksat lähti kyllä hirmukasvuun heti kohti valoa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

huhtikuu 28, 2012, 10:25:15 ap #116 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2012, 10:29:11 ap käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 27, 2012, 10:52:58 ap
Mä kyllä oletan, että vahva kasvi kasvattaa tilalle entistä ehommat lehdet kunhan tottuu kevään aurinkoon.


Niin minäkin joskus oletin. Olin väärässä.



Viikon päästä tuo oli pelkkä kuiva risukasa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Täti-E

Palaako lehdet jos viimeajat (1-2kk) ikkunalla kasvaneet plantut siirtää lasitetulle partsille suoraan?
Eikös chilit selvinneet paleltumiltakin jos yölämpötila on vain +5 yläpuolella? Asumme myös toisessa kerroksessa, mikä ilmeisesti vähentää hieman hallanvaaraa?

Eilen meinaan osa pääsi ulos ja ovat siellä vielä elossa vaikka unohtuivat sinne yöksikin..

ZAZ

Mulla on ollu nyt noin viikon verran bolivian rainbowt, starfishit, lemon dropit, duke pequinit, pimenta da neydet ja aji cristalit lasittamattomalla parvekkeella
Suoraa auringonvaloa tulee aamulla muutama tunti, sen jälkeen aurinko pääsee pienen puukaistaleen taakse ja paistaa puiden välistä noin 6h.
Ainoastaan pimenta da neyde on polttanut alimpia lehtiään, jotka olivat huonokuntoisia jo ulos vietäessä.

Nämä tosin ovat kaikki viettäneet elämänsä alutaipaleen 400W natikan alla. Mahtaako sillä olla vaikutusta?
Shit happens when you party naked.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - huhtikuu 28, 2012, 10:43:26 ap
Palaako lehdet jos viimeajat (1-2kk) ikkunalla kasvaneet plantut siirtää lasitetulle partsille suoraan?

Vastaisin, jos tietäisin.
Ikkunat ja lasit ovat erilaisia, chilit ovat erilaisia. Eteläikkunalla (3x lasit) oleskelleet ovat yleensä mukisematta tottuneet parvekelasien takaiseen elämään. Pohjoisikkunalta ei kannata siirtää suoraan.


Jos tekee useamman muutoksen samaan aikaan (ruukun vaihto, leikkaus, parvekkeelle vienti), viivettä ja nuutumista saattaa tulla, sillä tottuminen uuteen multaan tapahtuu paremmin vähän varjossa kuin kovassa paahteessa. Muutaman päivän lepo riittää.