Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kimble

Morjens vaan kaikille!

Mulla on ollut tämmönen kaupasta ostettu chili nyt vähän päälle vuoden, ja sitä on nyt ruvennut aivan selvästi vaivaamaan jokin. Lajiketta siinä ei kerrottu, mutta mitä nyt oon koittanut tutkia, niin apachelta se vaikuttaa. Tosiaan sen lehdet ovat käyneet kellastumaan, ja ne ovat tosi hennon tuntuiset, aloitin tuossa muutama viikko sitten antamaan sille biobizziä, biobloomia ja alg-a-mic:iä. Osaisiko joku sanoa mistä tuo lehtien kellastuminen mahdollisesti johtuu? mitään ötököitä en ole sieltä löytänyt, ja on tuo ihan hyvin antanut satoakin (n. 50 kpl).

http://users.tkk.fi/~kjhovi/IMG_6333.JPG

Kiitoksia...

naga morich

Miten on tuo ravinteiden tarve, kun chilit kukkii ja tekee podin alkuja.Tarviiko enemmän ravinteita, kun aikaisemmin,vähemmän vai saman verran kuin ennenkin.

Kiitos vastauksista
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

snu

Lainaus käyttäjältä: Kimble - heinäkuu 17, 2009, 16:42:17 ip
Morjens vaan kaikille!

Mulla on ollut tämmönen kaupasta ostettu chili nyt vähän päälle vuoden, ja sitä on nyt ruvennut aivan selvästi vaivaamaan jokin. Lajiketta siinä ei kerrottu, mutta mitä nyt oon koittanut tutkia, niin apachelta se vaikuttaa. Tosiaan sen lehdet ovat käyneet kellastumaan, ja ne ovat tosi hennon tuntuiset, aloitin tuossa muutama viikko sitten antamaan sille biobizziä, biobloomia ja alg-a-mic:iä. Osaisiko joku sanoa mistä tuo lehtien kellastuminen mahdollisesti johtuu? mitään ötököitä en ole sieltä löytänyt, ja on tuo ihan hyvin antanut satoakin (n. 50 kpl).


Onko se siis sen vuoden ollut ilman lannoitteita? Taitaa johtua siitä. Nyt siinä näyttäisi alkavan uusi kasvu uusien ravinteiden myötä, jolloin se varmaan tiputtaa kaikki kellastuneet lehdet vähitellen.
#419
Eksyminen on suotavaa.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Kimble - heinäkuu 17, 2009, 16:42:17 ip
Morjens vaan kaikille!

Mulla on ollut tämmönen kaupasta ostettu chili nyt vähän päälle vuoden, ja sitä on nyt ruvennut aivan selvästi vaivaamaan jokin. Lajiketta siinä ei kerrottu, mutta mitä nyt oon koittanut tutkia, niin apachelta se vaikuttaa. Tosiaan sen lehdet ovat käyneet kellastumaan, ja ne ovat tosi hennon tuntuiset, aloitin tuossa muutama viikko sitten antamaan sille biobizziä, biobloomia ja alg-a-mic:iä. Osaisiko joku sanoa mistä tuo lehtien kellastuminen mahdollisesti johtuu? mitään ötököitä en ole sieltä löytänyt, ja on tuo ihan hyvin antanut satoakin (n. 50 kpl).

http://users.tkk.fi/~kjhovi/IMG_6333.JPG

Kiitoksia...


Olen itse sitä mieltä omien kokemusten mukaan, että ilman kosteus on vaan laskenut liian alas! Ja siihen ei auta vaikka kastelisit kuinka. Suosittelisin omalta puoleltani vaihtoa toiseen ruukkuun. Minulla ainakin tehonnut tämän tyyppisiin ongelmiin yleensä.

Kimble

Lainaus käyttäjältä: snu - heinäkuu 17, 2009, 21:21:26 ip

Onko se siis sen vuoden ollut ilman lannoitteita? Taitaa johtua siitä. Nyt siinä näyttäisi alkavan uusi kasvu uusien ravinteiden myötä, jolloin se varmaan tiputtaa kaikki kellastuneet lehdet vähitellen.


Jep. Vuoden verran se on tossa roikkunut ilman lannotteita. Ok, mutta sit ei muuta kun seuraavaa kautta odottelemaan ;D. Kiitoksia vastauksista =).

Rambe

Lainaus käyttäjältä: Rambe - kesäkuu 03, 2009, 17:35:08 ip
Mulla on yksi "laiskimus" n.1,5v Fatalii joka ei ole vielä koskaan kukkinut, millä sen sais herään?
Niin tämä yksilö on ollut samanlaisissa olosuhteissa kun mun muutkin chilit jotka ovat kyllä tuottaneet kukkia ja sitämyötä hedelmiä.
Muuten on sitkeä kasvi(ainoa joka selvisi talven yli).
Tällähetkellä kasvihuoneessa olla möllöttelee...

Joo tämä oli tilanne 03062009, mutta n.viikko yllä olevasta kirjoituksesta "Laiskimus" heräsi ja alkoi pukkaamaan nuppuja, niitä on tullut tähän päivään saakka ja muutama "bodikin" on kasvamassa.
En tehnyt oikeastaan Fataliin suhteen muuta kuin uhkailin että joutuu Upside Down amppeliin ellei ala hommiin, liekkö tuosta säikähtänyt?

Fatalii etualalla ämpärissä.

TurboPuberteth


pumpkinca

Apuva..Mitä otuksia on nuo mustat pienet koppakuoriaiset jotka ovat vallanneet yhden parveke chilin?kerääntyvät läjäksi aina yhteen kohtaan.

pumpkinca

itelleni vastaten ihan kirvoilta näyttävät onneksi.Mustia ovat..

Niabo


pumpkinca

Kylläpä ne taisivat noita lehtikirvoja olla.Onneksi lähtivät kiltisti pois kun suihkutin toluvettä niskaan.Näyttävät tykkäävän ainoastaan red savina habaneroista..

MikaK

Bird's Eye Baby tehnyt ahkeraan podeja, jotka kuitenkin ovat mustuneet. Onko tämä normaalia vai palamista tms.?

Toxie

Moi, onkos mun jalapenon yksi chili risteytynyt jonkun muun lajikkeen kanssa, vai onko kyseessä joku mutantti?
Samassa kaapissa kasvoi samaan aikaan myös Champion ja Aji Cristal, mutta kyseinen jalapeno kukki selvästi ensimmäisenä ja pölytin sen kukat itse.
Alempi kuva on tavallisen näkösestä palosta.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4568354.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=4568357.jpg

Niabo

Lainaus käyttäjältä: Toxie - heinäkuu 27, 2009, 16:45:47 ip
Moi, onkos mun jalapenon yksi chili risteytynyt jonkun muun lajikkeen kanssa, vai onko kyseessä joku mutantti?
Samassa kaapissa kasvoi samaan aikaan myös Champion ja Aji Cristal, mutta kyseinen jalapeno kukki selvästi ensimmäisenä ja pölytin sen kukat itse.
Alempi kuva on tavallisen näkösestä palosta.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4568354.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=4568357.jpg


Jos nyt ymmärsin oikein niin noi kaks kuvaa on samasta puskasta? Jos on risteytymistä tapahtunut niin muutokset näkyy vasta jos risteytyneestä hedelmästä otetaan siemen joka kylvetään niin siitä kasvista tulee risteytynyt... Eli ihan normi jalapeno toi on.

Toxie

Ok, kiitos. Samasta kasvista molemmat kuvat.

Linda

Heippa!

Ostin alkuvuodesta jostain halpiskaupasta pakkauksen, jossa oli kolmea eri lajiketta (Havaijipaprika jne.) sen tarkemmin ei ollut mainittu lajeja. Yllätys oli suuri kun siemenet itivät ja nyt kasvit ovat jo lähemmäs puolimetrisiä ja nuppuja vaikka kuinka paljon. Nyt sitten iski pakkomielle ostaa lisää siemeniä ja aamulla posti kuskasi kotiin Fataliilta tilatut "sekapakkaukset", joissa siis useita eri lajikkeita. Nyt olisi tarkoitus laittaa siemenet itämään, mutta jäin miettimään, että uskaltaako niitä lykätä kaktusmultaan vai kannattaisiko ennemmin käyttää puutarhamultaa (olisikohan ollut Aurinkomultaa), joka on aika turpeista? Voiko alussa käyttää turveruukkuja? Kaappiin jäi keväältä kaikennäköistä tavaraa ja ajattelin, että josko niitä voisi hyödyntää tähän tarkoitukseen. :)

Kauankohan noita siemeniä voi säilyttää, jos siis kaikkia ei heti laita itämään?

Mulla on kaktuksen siemenet ollu itämässä sellasessa minikasvihuoneessa, se varmaan puhdistettuna sopii ihan hyvin tähän tarkoitukseen?

Prkl, kun tähän asti oon aina vaan tappanu kaikki kasvit ja nyt kun noi paprikat onnistui, jäin ihan koukkuun koko hommaan :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

CyberDog

Voit laittaa hyvin itämään kaktusmultaan. Voit sitten käyttää sitä puutarhamultaa kun siirrät isompaan purkkiin. Se minikasvari käy hyvin idättämiseen jos vaan on riittävän pieni että kosteus pysyy. Tai sä olet riittävän ahkera sumuttamaan :)

Mutta nyt on hieman huono talvea vasten idättää... kyllä ne menestyy talvellakin kun saavat vaan riittävästi valoa.

MikaK

Lainaus käyttäjältä: MikaK - heinäkuu 27, 2009, 15:43:05 ip
Bird's Eye Baby tehnyt ahkeraan podeja, jotka kuitenkin ovat mustuneet. Onko tämä normaalia vai palamista tms.?

Lisätäänpä että muutama lehtikin on mustunut.

Linda

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - heinäkuu 28, 2009, 12:50:09 ip
Voit laittaa hyvin itämään kaktusmultaan. Voit sitten käyttää sitä puutarhamultaa kun siirrät isompaan purkkiin. Se minikasvari käy hyvin idättämiseen jos vaan on riittävän pieni että kosteus pysyy. Tai sä olet riittävän ahkera sumuttamaan :)

Mutta nyt on hieman huono talvea vasten idättää... kyllä ne menestyy talvellakin kun saavat vaan riittävästi valoa.


Ok, saan käytettyä pois nuo loput kaktusmullat :) Mä oon meidän "ylimääräisen" huoneen vallannu kasveille (mies on tosi tyytyväinen :D. Ikkunat on kahteen suuntaan eli tällä hetkellä päivänvaloa on tarjolla oikeestaan aamusta iltaan. Mutsi oli jostain kirpparilta ostanu jonkun sortin kasvilamppuja ja lupas ne lahjoittaa mulle eli valokin kyllä järjestyy :)

Mitenkäs noi turveruukut, uskaltaako niitä käyttää?
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Rigsu

Voi käyttää turveruukkuja -kunhan huolehdit ettei ne pääse homehtumaan, sillä niin käy helposti. Istutusvaiheessa ne voi joko jättää paikalleen (saattaa häiritä juurten kasvua), tai leikata irti (jolloin niiden idea kyllä kärsii).
#813

est. 28.07.2009