Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

Jahvetti

Birds Eye Baby innostui kukkimaan tässä vaiheessa vuotta   ??? Leikkelin sitä tuossa kuukausi sitten ja sen jälkeen se teki runsaasti uusia versoja ja kukat joka versoon. Se ei ilmeisesti aio pitää mitään talvilepoa koska siinä on vielä ennestään yksi podi kypsymässä. Valona on ainoastaan luonnovalo jota tulee tosin kohtuullisesti kun kasvi on länsi-ikkunalla. Onko kukinnasta tässä vaiheessa vuotta mitään haittaa ja jos on niin millä ihmeellä sen saa lepoon. Riot näyttää lopettaneen kukinnan, pari podia on vielä kehittymässä.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Täti-E

Kasvatan chilejä "puolihuolimattomilla" kotikonsteilla jo neljättä vuotta.

Viime keväänä kasvatin siemenestä kaksi habaneron tainta ja kaksi chiliä (jonka lajikenimen onnistuin unohtamaan). Kesällä 2010 torppasin kaikki taimet taimiruukuista sellaiseen parvekelaatikkoon ja parvekkeelle. Tämä "tavallinen chili" teki vaatimattoman sadon mutta olin siitä silti ylpeä, habanero ei tainnut edes kukkia :D

Ensimmäisien pakkasten tullessa tuli kiire pelastaa taimet ja toin koko parvekelaatikon sisälle keittiön ikkunalaudalle, johon se vähän niinkuin unohtui koko talveksi. Olen kastellu sitä aina ohimennen ja lannoitetikkuja tökanny ehkä kaksi talven aikana. Ensimmäinen huomioni koski sitä että kasvit eivät pudottaneet lehtiansä nimeksikään! Aikaisempina vuosinani chilit ovat nipin napin selvinneet talvesta ja tiputtaneet kaikki lehtensä.

Habanero kukki helmikuussa muutaman kukan jotka pölytin topsilla. Tavis Chili puskee kukkaa nyt aivan tajuttomasti ja puska on puolillaan raakileita. Voin laittaa kuvaa myöhemmin jos haluatte.

Kysymykset olisi siis tässä.

- Tavis Chili on tällähetkellä n40cm korkea, milloin ja miten sitä kannattaisi leikata? Entä habanero joka on tanakka mutta vain n.20cm?
- Milloin voin vaihtaa multaa, ja voinko ronskisti erotella laatikossa toisiinsa kasvaneet juuret?
- Voinko tehdä niin että sadon jälkeen leikkaan kasvit ja vaihdan mullan, mutta pistän ne jälleen samaan laatikkoon ja kesäaurinkoon partsille, jossa voisivat kerätä voimia syksyä varten?

Toiveena olisi harrastus chilit jotka tuottavat satoa mutta viihtyisivät talven suurinpiirtein ikkunalaudalla, eli hirveän suuriksi en ainakaan näillä näkymin chilejäni halua.

InkRose

Jos se unohtunut chili kerta satoaa ja kukkii tuossakin ja kokoa on vain se n. 40 cm, niin ei kai sitä vielä ihmeemmin leikellä tarvitse? Toki nyt on hyvä aika leikellä kun on kasvi voimissaan jos siitä pienemmän haluaa. Noin pientä Habaneroa en itse lähtisi leikkelemään, toisaalta omat joulukuussa idätetyt chinenset ovat jo korkeampia, vaikkakaan haaroittuminen ei ole vielä pitkällä.

Toki se sama ruukku kelpaa niille jatkossakin. Kasvukautta ajatellen nyt taitaa olla juurikin oikea aika vaihtaa mullat, kun valoa alkaa jo olla paremmin ja kasvu kiihtyä. Voi tosin pudottaa osan kukista ja mahdollisesti kai podeistakin jos hirmu rankalla kädellä juuria karsii. Jos niitä haluaa vähän estää sekaantumasta toisiinsa, voisi siihen parvekelaatikkoon koittaa virittää jotain väliseinää.

Täti-E

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Mua hieman huolestuttaa tuo runsas kukinta, koska juurikin tämän kotikonsteilun vuoksi kasvit on aika honteloita. Ne on vielä jotenkin haarautuneet ihan kauheesti niin että latva on tosi levee ::)

Alla ovesta albumista näkee tämänhetkisiä kuvia (mikäli linkki toimii)
https://www.facebook.com/album.php?aid=284146&id=736682857&l=9a0a85a1f4

Uskaltaako siis multaa vaihtaa kesken kukinnan saatikka juuristoa repiä irti toisistaan. Tiedän kyllä että tätä olisi voinut miettiä ajoissa, mutta en kuvitellut taimieni pysyvän elossa talven yli..
Pitänee kikkailla jotkun väliseinät kasveille  ;)

Täti-E

Vitsi, kävin katsomassa kasvatuspäiväkisrjaasi ja nyt ihan nolottaa ylpeillä omilla rimpuloilla. Mahtavaa meininkiä!
Pakkohan mun on nyt lamppu saada :)

Auttaiskohan sellanen pienikin kasviledi?

InkRose

Juu, täytyy myöntää että olen hyvinkin tyytyväinen omiin kasvatuksiini. Ekaa kautta tässä kuitenkin mennään eli paljon ehdin vielä mokailla. ;)

Kyllä tuosta ikkunasta selvästi tulee ihan kivasti valoa kuitenkin kun kukkiakin on, ja kun kasvit on jo ihan hyvän kokoisia niin ei se lisävalo välttämätöntä ole kunhan pitää kaihtimet auki päivät. Itselläni on nuo kodin kasvatukset olleet vitriinin päällä jotakuinkin koko kämpän pimeimmässä kolossa ja tosiaan joulukuussa aloitin, joten valoa oli pakko järjestää.

Eli jos koitan tiivistää vähän selkeämmäksi näitä höpinöitä...

-Valoa maksimilla, eli kaihdin auki niin kauan kuin ulkona on valoisaa.
-Ruukusta se ei-chili yrtti pois, omaan ruukkuunsa. Ja/tai ehkä toinen Habanero omaan ruukkuun.
-Kyllä niitä voi ihan hyvin leikata. Ovat hyvissä voimissa selvästikin niin tuskin siihen kuolevat vaikka isomminkin leikkaisi. Habat tosin on niin pieniä että antaisin olla, juuritilaa ne kaipaavat.
-Mullanvaihdon yhteydessä kannattaisi noita harventaa koko ruukun matkalle niin mahtuvat paremmin kasvamaan. Samalla tulee eroteltua toisistaan ja kun juurakot katkeilevat puolin toisin niin sitä latvomistakin voi tehdä samalla. Eli tuon ison siirtäisin ruukun toiseen päähän ja habanerojakin voisi vähän harventaa. Siinä isossa on näemmä jo versoja tulossa alempanakin varressa, joten selvinnee vaikka ihan tapiksi pätkisi. Siinä tapauksessa kyllä varmaan odottaisin että saa vähän lehteä versosta tai kahdesta ennen katkaisua. Leikattuja oksia voi myös koittaa juurruttaa pistokkaiksi jos löytyy sopiva purkki nurkista.

Täti-E

Jes,

Lauantaina menen etsimään ikkunalaudalle sopivat ruukut/ tai sitten pysyy laatikossa.

Voisin ehkä jakaa nuo siten että siirtäisin habanerot toiseen parvekelaatikkoon ja nuo kaksi "tavista" toiseen.
Toivottavasti kukinta kestää multien vaihdon kesken kaiken :)

Ajattelin leikkaavani kasvit hieman ennen parvekkeelle siirtoa eli toukokuun lopussa (paitsi en niitä habaneroja).

Syksyksi on sitten ampun osto :) Jos sinulta liikenee ylimääräisiä siemeniä niin olisin kovasti kiinnostunut, tokihan niitä saa tuolta toriltakin - tuli vain mieleen.

InkRose

maaliskuu 11, 2011, 12:32:31 ip #147 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2011, 13:01:35 ip käyttäjältä InkRose
Tuskinpa ne siitä miksikään suuttuvat jos vaihdat mullat hetikohta. Itse varmaankin latvoisin varmuuden vuoksi hyvissä ajoin ennen ulos vientiä, että ehtii saada sisällä, tasaisessa lämmössä vähän kasvua taas käyntiin. Tosin, kuten jo sanoinkin, olen täysi aloittelija kasvatteluhommissa. Luultavasti vähän ylivarovainen, siis.

Edit: Katsastapa yksityisviestisi.

Täti-E

Vähän off topic, mutta nyt ovat uusissa mullissa altakasteluruukuissa  ;D

Oli kyllä aikamoinen homma nuo juuret selvitellä. Naamakirjaan laitoin kuvat päivitetetystä tilanteesta.
Jos nuo tuosta elossa selviävät lupaan latvoa ne ja hoitaa muutenkin paremmin. Kiitos neuvoista!

hessi

Pakko kysyä että mitäs lannoitetikkuja olet chileillesi antanut?
Jos tarkoitat näitä viherkasveille/kukille tarkoitettuja, niin
suosittelisin siirtymään muuhun lannoitukseen.  :)
Mitä nyt nopeasti noi "pikkukuvat" katsastin, niin miksi haluat ne leikata ennen parvekkeelle siirtoa?
Minähän olen itse kuuluisa "saksistani", mutta en suosittele hirveästi leikkaamaan jos ovat hyvässä kasvussa ja jonkinlaista satoa haluat tänä vuonna.
Toki ylimääräiset "haarat ja varkaat" on hyvä poistaa, näin kasvi käyttää voimansa siihen tuottavaan oksaan ja satoon, sitten syksyllä kun sadot ovat kypsyneet ja haluat talvettaa chilisi ilman suurempia lisävalaistuksia, kannattaa ne parturoida reilusti.
Suosittelen myös oman päiväkirjan avaamista, näin olisi mukava seurata kasvattelujasi,
minua ainakin kiinnostaisi seurata, koska meitä naisia ei täällä kovin montaa ole:)
(vai onko sinulla jotkut omat sivut muualla?) historiastasi löytyi käynti sivuilla joskus 2008.
Vinkiksi että Fish Pepper on kaunis chili vaikka huonekasvina pidettäväksi :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Täti-E

Juu ne on olleet ihan noita vihreitä substral puikkoja ;D
Aika omin nokkineni meninkin useamman vuoden, lähinnä kaupasta ostamieni paprikoiden ja chilien siemenillä,ennen kuin edes tajusin että osa ottaa tämän näinkin vakavasti.
Viime keväänä sain habaneron ja jonkun muun chilin siemeniä jotka ilmeisen hyvin talvehtineina ovat vieläkin elossa ja innostivat sitten minuakin uudelle asteelle!
En tiedä milloin olen leikkaamassa, nyt ainakaan henno koska sieltä puskee kauheasti pikku chilejä nyt. Jostain luin että jos haluaa noita boncheja tehä niin leikkaus+kesä partsilla puuduttaa rungon?
lets see, en leikkaa niitä vielä, lupaan.

Aikaisemminhan mun chilit on ollu kaikkia oppeja vastaan mustassa mullassa ja lannottanu just noilla tikuilla yms( juu tiiän nyt et ei se paras juttu..)
Saatan ehkä jonku blogin pistääkin pystyyn, en vain vielä tiedä teenkö sen tänne vai tuonne bloggeriin. Tänne on niin pirun hankala lisäillä noita kuvia :(

Ja kyllä- meidän naisten on pidettävä yhtä, sillä chilin kasvattelu on muutakin kuin uusimpien teknisten ratkaisujen kasaamista ja modaamista  ;D

hessi

Ihan helppo tänne on kuvia laitella, ohjeita löytyy monia...
:) ja itse kasvattelin ensimmäiset chilini mustassa mullassa ongelmitta
ja olen vanhana  ;) vanhanaikainenkin eli turve/mullassa kasvattelen edelleenkin paitsi
tänä vuonna, ehkä vähän pienemmällä voluumilla, kun yritän sapattivuotta chileistä pitää  ::)
ja täällähän on todistettu, että kyllä me naisetkin osataan ihan perinteisillä konsteilla kasvattaa jopa
paremmin kuin miehet ;) monimutkaisilla systeemeillään.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Ihmemaa

Mäkin ilmoittaudun tänne aloittelijatalvettajien joukkoon. Nyt toinen chilikesä menossa mulla, viime syksynä nakkasin pensaat kompostiin, kun en tajunnut, että ne olisi voinut nostaa sisälle talveksi. Sato oli niissä hyvä, otin myös siemeniä talteen, mutta jostain syystä yksikään 20stä ei itänyt(?) tänä keväänä. Lajiketta en tiedä, koska se oli kodin terrasta ostettu siemenpussi, jonka hävitin jonnekin.. Alkuvuodesta tilasin fataliilta siemeniä, joista nyt mulla kasvaa Bolivian Rainbow, Goat´s weed, Black Scorpion Tonque ja Inka red drop. Kaikki ymmärtääkseni annuumeja. Luin tämän ketjun ja tulin siihen tulokseen, että olisi ehkä kannattanut tähänkin asiaan tutustua jo siementen tilaamisvaiheessa. Vaikea talvi siis tulossa tämän harrastuksen suhteen.. Nyt kasvit ovat suuria, etenkin tuo Goat´s weed, joka on ainakin 150cm korkea, muilla on leveyttä enemmän kuin pituutta, mutta varsin runsaan näköinen sato tulossa kaikkia lajikkeita.. Ajattelin ottaa siemeniä talteen varmuuden vuoksi näistäkin, että saan sitten laitettua uudet, jos talvella kohtaavat liikaa mörköjä.. Mikä olisi oikea tapa säilyttää siemeniä? Onko näistä mun lajikkeista joku sellainen mikä kannattaa suosiolla vaan leikata matalaksi? Vähän meinaa houkuttaisi nuo GW:t pitää noin isoina, koska ne olisi hienoja huonekasveja, kun ovat niin suuria..

-Ihmemaa
Emme peri maata vanhemmiltamme, vaan lainaamme lapsiltamme

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Ihmemaa - elokuu 03, 2011, 15:18:51 ip
Mäkin ilmoittaudun tänne aloittelijatalvettajien joukkoon. Nyt toinen chilikesä menossa mulla, viime syksynä nakkasin pensaat kompostiin, kun en tajunnut, että ne olisi voinut nostaa sisälle talveksi. Sato oli niissä hyvä, otin myös siemeniä talteen, mutta jostain syystä yksikään 20stä ei itänyt(?) tänä keväänä. Lajiketta en tiedä, koska se oli kodin terrasta ostettu siemenpussi, jonka hävitin jonnekin.. Alkuvuodesta tilasin fataliilta siemeniä, joista nyt mulla kasvaa Bolivian Rainbow, Goat´s weed, Black Scorpion Tonque ja Inka red drop. Kaikki ymmärtääkseni annuumeja. Luin tämän ketjun ja tulin siihen tulokseen, että olisi ehkä kannattanut tähänkin asiaan tutustua jo siementen tilaamisvaiheessa. Vaikea talvi siis tulossa tämän harrastuksen suhteen.. Nyt kasvit ovat suuria, etenkin tuo Goat´s weed, joka on ainakin 150cm korkea, muilla on leveyttä enemmän kuin pituutta, mutta varsin runsaan näköinen sato tulossa kaikkia lajikkeita.. Ajattelin ottaa siemeniä talteen varmuuden vuoksi näistäkin, että saan sitten laitettua uudet, jos talvella kohtaavat liikaa mörköjä.. Mikä olisi oikea tapa säilyttää siemeniä? Onko näistä mun lajikkeista joku sellainen mikä kannattaa suosiolla vaan leikata matalaksi? Vähän meinaa houkuttaisi nuo GW:t pitää noin isoina, koska ne olisi hienoja huonekasveja, kun ovat niin suuria..

-Ihmemaa


Tervetuloa vaan foorumille!

Nuo siemenet kannattaa poimia varmasti kypsistä chileistä. Raakileista kerätyt siemenet itävät todella huonosti, jos ollenkaan. Siemenet pitää kuivattaa kunnolla, jotta säilyvät. Itse pidän pari viikkoa talouspaperin välissä, ja sen jälkeen laitan pieneen minigrippiin. Noista mainitsemistasi lajikkeista muut ovat Annuumeja, paitsi Inca Red Drop, joka on Baccatum.
Jos meinaat Goat´s Weedin talvettaa noin suurena, saa sille olla aika paljon keinovaloa tukena. Todennäköisesti alkaa lehdet tippumaan aika vauhdilla muuten. Tapiksi leikattuna selviävät todennäköisesti ilman minkäänlaista lisävaloakin.

Ihmemaa

Pari vuotta salaa lueskellut satunnaisesti täältä vinkkejä..

Meinasin kyllä jonkinlaisen lisävalon noille hommata. Ehkä mä pätkäsen sitten 2 ja jätän 2 isoksi, ihan kokeeksi.  ::) Täytyy tutustua sitten tuohon Inka red dropiin uudestaan ajatuksella.. :)
Emme peri maata vanhemmiltamme, vaan lainaamme lapsiltamme

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 03, 2011, 15:29:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Ihmemaa - elokuu 03, 2011, 15:18:51 ip
Mäkin ilmoittaudun tänne aloittelijatalvettajien joukkoon. Nyt toinen chilikesä menossa mulla, viime syksynä nakkasin pensaat kompostiin, kun en tajunnut, että ne olisi voinut nostaa sisälle talveksi. Sato oli niissä hyvä, otin myös siemeniä talteen, mutta jostain syystä yksikään 20stä ei itänyt(?) tänä keväänä. Lajiketta en tiedä, koska se oli kodin terrasta ostettu siemenpussi, jonka hävitin jonnekin.. Alkuvuodesta tilasin fataliilta siemeniä, joista nyt mulla kasvaa Bolivian Rainbow, Goat´s weed, Black Scorpion Tonque ja Inka red drop. Kaikki ymmärtääkseni annuumeja. Luin tämän ketjun ja tulin siihen tulokseen, että olisi ehkä kannattanut tähänkin asiaan tutustua jo siementen tilaamisvaiheessa. Vaikea talvi siis tulossa tämän harrastuksen suhteen.. Nyt kasvit ovat suuria, etenkin tuo Goat´s weed, joka on ainakin 150cm korkea, muilla on leveyttä enemmän kuin pituutta, mutta varsin runsaan näköinen sato tulossa kaikkia lajikkeita.. Ajattelin ottaa siemeniä talteen varmuuden vuoksi näistäkin, että saan sitten laitettua uudet, jos talvella kohtaavat liikaa mörköjä.. Mikä olisi oikea tapa säilyttää siemeniä? Onko näistä mun lajikkeista joku sellainen mikä kannattaa suosiolla vaan leikata matalaksi? Vähän meinaa houkuttaisi nuo GW:t pitää noin isoina, koska ne olisi hienoja huonekasveja, kun ovat niin suuria..

-Ihmemaa


Tervetuloa vaan foorumille!

Nuo siemenet kannattaa poimia varmasti kypsistä chileistä. Raakileista kerätyt siemenet itävät todella huonosti, jos ollenkaan. Siemenet pitää kuivattaa kunnolla, jotta säilyvät. Itse pidän pari viikkoa talouspaperin välissä, ja sen jälkeen laitan pieneen minigrippiin. Noista mainitsemistasi lajikkeista muut ovat Annuumeja, paitsi Inca Red Drop, joka on Baccatum.
Jos meinaat Goat´s Weedin talvettaa noin suurena, saa sille olla aika paljon keinovaloa tukena. Todennäköisesti alkaa lehdet tippumaan aika vauhdilla muuten. Tapiksi leikattuna selviävät todennäköisesti ilman minkäänlaista lisävaloakin.



Mä taasen säilytän lähes kaikki siemenet kahvinsuodatinpussissa, jonka kylkeen olen kirjoittanut lajikkeen. Voi pussit on sitten suht viileessä ja kuivassa paikassa keittiön laasikossa muutamien silicagel pussien kanssa.

Aji Inferno

Törmäsin tähän ketjuun pitkän ajan jälkeen vasta nyt, mutta ihan periaatetasolla pari sanaa...

Annuum-lajin chilipaprikat ovat huonoja talvehtimaan, lajikkeesta riippumatta. Mitä jalostetumpi, sitä hankalampi ja taipuvaisempi tekemään itsemurhan esim. juurilahon tai ötököiden muodossa. Siksi annuumeja kuvaillaan yhä joissain lähteissä yksivuotisiksi - mikä sinänsä on hevonpeetä. Kyllä nekin elävät kauan, mutta vaativat vain muita enemmän huolenpitoa.

Kaikki muut chilit ovat enemmän tai vähemmän ympäri- ja monivuotisia. Esim. frutescens-lajin Tabasco ja chinense-lajin Habanero, Naga, jne, selviytyvät talvista aivan mainiosti, kunhan ei anna ötököiden herkutella niillä, ja antaa esim. loisteputkilla valoa. Kotikasvattajalle ylivoimaisesti helpoimpia talvehdittavia ovat baccatum -lajin eteläamerikan ihmeet kuten Lemon Drop tai Aji Cristal, sekä tietyt villichilit (näistä ylimpänä bolivialainen isomarjainen "Ulupica"). Nuo ovat hyvin huolettomia, ja pärjäävät hätätilassa jopa huonevalossa (ei toki suositeltavaa!).

Kaikki muut chililajit paitsi annuumit pärjäävät talven yli lähes varmasti, ellet ylikastele niitä tai anna punkkien syödä niitä kuoliaiksi. Leikkaa ne vain lyhyiksi, jättäen joitakin lehtiä jäljelle. Kastelun kanssa saa muuten olla todella varovainen talviaikaan!

Ihmemaa

Eli kaikki annuumit vaan matalaksi, jättää vaan pari lehteä, että tietää antaa vettä, kun nuupahtavat? Varmaan kannattaa juuretkin leikata ja laittaa pienempään ruukkuun (nyt 10l ämpäreissä)? Kuinka paljon juuria uskaltaa leikata? Riittääkö silloin etelän puolen ikkuna valoksi, jos ovat tynkiä vai voivatko olla pimeämmässä?

Emme peri maata vanhemmiltamme, vaan lainaamme lapsiltamme

DoZe

Onkos tuo juurien vähentely tarpeellista? Mulla suurin osa kasveista baccatumeja joten ilmeisesti pääsen suht helpolla. Mutta tuo juurien vähentely ja ruukkujen vaihtelu.. Onko se tarpeellista?

InkRose

Eihän se pakollista taida olla, mutta iso juuristo haluaa kasvattaa nopeasti kokoonsa nähden sopusuhtaisen maanpäällisen osankin, joten pienemmässä ruukussa kasvuhalutkin ovat vähäisemmät eli hoito luultavasti vähän huolettomampaa.