toukokuu 04, 2024, 05:45:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lajikkeille sopiva säilöntä?

Aloittaja JN, elokuu 02, 2013, 17:37:24 ip

« edellinen - seuraava »

JN

Minkälaisia mielipiteitä/kokemuksia tästä aiheesta?

Itse syön mielelläni kaikki tuoreena, mutta täällä pohjolassa on pakko säilöä chilit.

Eli esimerkiksi Aji Cristal säilykkeeksi ja Canijo kuivatus, rouhinta ja pöytämausteeksi.


Ps. Podicount huikeat 279g/47kpl :)

Bruce Willis

Älä missään tapauksessa ainakaan omasta mielestäni pistä Cristalia säilykkeeksi, jos on mahdollista niin pakasta ne, maku säilyy mielestäni hyvin mutta
muista että et laita niitä sitten pussissa tai vastaavassa pakkaseen vaan rasiassa!   Chilit kannattaa puolittaa /halkaista pituussuunnassa ennen purkitusta.

Muistan että foorumilla on ollut tästä puhetta kyllä ennenkin mutta viisaammat vastatkoon

bluesman

 Olen mm. Aji cristalia säilönyt kaikilla mahdollisilla tavoilla eikä muutama purkki perusetikkacristalia ole yli vuodeksi jäänyt.
Ajanpuutteen vuoksi olen kylmästi pilkkonut renkaiksi poikittaissuuntaan siemenineen päivineen. Seuraksi valkosipulinpaloja ja sipulirenkaita. Etikkasokeriliemi kuumana päälle niin hyvää tulee.
Silti paras tapa AC:lle on oman makuni mukaan 18h omenapuukylmäsavustettu jauhe.
Jos ei ole ihan varma mitä haluaa niin paloja voi aina pakastaa ja myöhemmin keksiä uusia käyttötapoja.

Dethlock

Lainaus käyttäjältä: John McClane - elokuu 02, 2013, 17:46:00 ip
...mutta
muista että et laita niitä sitten pussissa tai vastaavassa pakkaseen vaan rasiassa!


Mikäs taika tuossa on?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Bruce Willis

taika on se että maku säilyy huomattavasti paremmin purkissa kuin pussissa, jos et usko niin koita  8)

Dethlock

Pitää kokeilla... itse aina pakastanut kaiken rasioissa kun ovat sopivia Lego-palikoita rajalliselle aivotoiminnalleni, ei koskaan ole tullut mieleen että sillä olisi merkitystä maun kannalta.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

lumppujussi

Kenelläkään tietoa mikä tuossa olisi se ratkaiseva tekijä? Pussi vs. Rasia.

PK

Mää veikkaan, että mutu tai petu. Ei tietoa.

lumppujussi

Pikaisesti arvattuna mutu. Kun ei nuo rasian ja muovipussin sisäiset olosuhteet pitäisi olla kovinkaan erilaiset.

Dethlock

Reps.

Ei ole tietoa mistä makuero tulee, itse aina käyttänyt rasioita kun onvat helppoja ja simppeleitä. Ehkä foorumilta löytyy joku fyysikko tai mäyräkoira joka osaa kertoa tarkan syynkin.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Huru-ukko

Mulla on pussissa vieläkin viime vuotisia Nagoja. Ovat kyllä valtavan hyviä.
Taitavat riittää vielä ensi talveksikin. Vertailupohjaa ei silti ole rasioihin.

Noli Me Tangere

Miten hemmetistä tästäkin saatiin riita?

Itse en nykyään harrasta kuin kahta säilömistapaa: Kuivatusta ja jauhamista (mm. pahanmakuiset annuumit ja supertuliset) sekä pakastamista tuoreena (kaikki muut).

Muok: Tai oikeastaan tarkemmin ajatellen en ole koskaan chilejä muulla tavalla säilönytkään. En pidä etikkasäilykkeistä.

Seppo

Olen säilönyt aji cristalit pussissa ja minusta säilyi ihan hyvin. En tiedä olisiko rasia ollut sen parempi. Mutuilisin, että säilyvyyden kannalta hyvä juttu on se, että kastelen podin puolikkaat ennen pakastamista. Ehkä pienen jääkuoren alla maku säilyy pakastaessakin paremmin.  Semmoisen vinkin muistelen lukeeni tältä foorumilta.

Pieniin Minigrip Mini -pusseihin saa pakattua sopivia annoksia kokkausta varten. Yhteen pussiin yhden sapuskan chilit.

Bruce Willis

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - elokuu 03, 2013, 09:49:14 ap
Miten hemmetistä tästäkin saatiin riita?

Itse en nykyään harrasta kuin kahta säilömistapaa: Kuivatusta ja jauhamista (mm. pahanmakuiset annuumit ja supertuliset) sekä pakastamista tuoreena (kaikki muut).

Muok: Tai oikeastaan tarkemmin ajatellen en ole koskaan chilejä muulla tavalla säilönytkään. En pidä etikkasäilykkeistä.


Itse lähinnä kirjoitin viestini vitsillä, jonka sittenmmin poistin.   Mitään riitaa ei todellakaan ole  8)   

Pääasia on että joku on saanut satoa, ja tahtoo sen säilöä  :D  hyvässä yhteismielessä eteenpäin? eikös vaan

JN


[/quote]

Itse lähinnä kirjoitin viestini vitsillä, jonka sittenmmin poistin.   Mitään riitaa ei todellakaan ole  8)   

Pääasia on että joku on saanut satoa, ja tahtoo sen säilöä  :D  hyvässä yhteismielessä eteenpäin? eikös vaan
[/quote]

Juurikin näin. Tarkoituksena oli saada aikaan ketju, jossa olisi kootusti mielipiteitä ja vinkkejä säilömiseen.

PK

Yksi suosikeistani, C. annuum 'Hot Wax' ei ollut hääviä kuivattuna. Eikä oikeastaan jäädytettynäkään. Ei siis varsinaisesti pahaa, mutta kun se on mielestäni niin hyvä tuoreena. Etikkasäilyke oli ihan toimivaa, mutta melkeinpä sitä on parasta kasvattaa sen verran, että menee suoraan puskasta nassuun.

bluesman

 Tuosta pakastamisesta sen verran vielä että perkasin keväällä yhden pakastimen tyhjäksi ja siellähän oli mm. Congoa vuodelta 2010. Eikun maistamaan. Rakenne oli niljakas mutta maku lähes perfect. Johonkin pataan tai kastikkeeseen sopii vallan mainiosti koska rakenne katoaa pitkään kypsennettäessä. Täytyypä kokeilla minipakasterasioita, about 4 tulitikkulaatikkoa mahtuu sisään. Viipaloitua skorpparia täyteen niin on passeli annos. 25 hengen ruokasatsin maustamiseen.