toukokuu 18, 2024, 19:13:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mattsonin projektit

Aloittaja masaiman, syyskuu 03, 2010, 20:01:05 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

Ajattelin kerätä omat projektini pitkin foorumia "yksiin kansiin" jos ne nyt jotakuta sattuisi kiinnostamaan...
Keräilen kuvia ja juttuja tähän sitä mukaa kun niitä ilmaantuu.

masaiman

Ekana projektina saa kunnian toimia itse tekemäni loisteputkivalaisin:

Lähtökohtana mulla oli niukka tilankäyttö ja  mahdollisimman huomaamaton asennus hellasärön minimoimiseksi, joiden takia kulmaheijastimet täytyi unohtaa heti kättelyssä vaikka valoa menisikin sitten vähän hukkaan.

Sähkö (elektroniikka)- asentajan paperit tuli aikoinaan amiksesta haettua niin uskoa omaan osaamiseen löytyi sen verran että viitsii alkaa itse värkkäilemään. Työn puolesta tulee käytyä päivittäin Lahtelaisessa erilaisia loisteputki ja LED-valaisimia valmistavassa firmassa josta sain kullanarvoisia tipsejä ja osan osista ilmatteeks.

eli:

Tilaa oli siis käytettävissä suht niukasti ja se luonnollisesti pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.

Putkien kantojen ja hyllynkannakkeen väliin jää melkein puoli senttiä tilaa... mihinkähän sen kaiken tuhlais... Kuvan alareunassa hyllynpohjassa aiemmin majaillut tuplaputkinen lamppu josta onnekseni löytyi tuollaiset minikuristimet elektronisytkillä. muuten olis voinu alkaa ahdistamaan.

Edellä mainitussa firmassa teetätin peltipuolen pojilla 0,75:sta peilirosterista valaisimen rungon/heijastimen. Reijät täytyi porata tehdessä itse koska valaisimen suunnittelu tapahtui vähän lonkalta lennossa.muuten oltais tehty robottiajolla. Pelti on millilleen maksimikokoinen mitä hyllyn pohjaan mahtuu.

Kuristin, kannat ja piuhat täytyi käydä ostamassa LSK:lta. hintaa yhteensä n.14e. Plus kourallinen poppareita ja poranterä Liukkosen pultista joku pari rahaa. Suojamuovin yritin pitää pellin päällä mahd. kauan välttääkseni naarmuja ja rasvaa. Kuvassa oikealla näkyvään haitariniittariin suosittelen lämpimästi sijoittamaan kaikkien jotka eivät iltasella telkkarin ääressä murskaa kiviä paljain käsin. mulla ainakin hyytyy näppivoimat pihtien kanssa varsin äkkiä.

Valaisin alkais olla johtojen siistimistä vaille valmis... vielä kun keksis miks p***ssä noi sytkäreillä varustetut putket ei syty. piuhotus pakko olla oikein kun toisen sytkän hyppylangalla ohittamalla saa sen toisen putken syttymään, ja langan poistamalla molemmat... weird shit...

jepp... Hieman nolona poistuin lampun kanssa LSK:lta... Kun selitin kaverille mikä on vikana se katto mua vähän huvittuneena ja tokas
-yrität sit sinkkusytkillä noita päälle.... iski sarjatulpat paikalleen -ja katso- valkeus tuli! Sit vielä messumainoksesta siivu valkoista kuorma-auton kylkiteippiä jolla etureuna piiloon niin on emäntäkin tyytyväinen.

Itse olen ainakin varsin tyytyväinen lopputulokseen. valotehoa löytyy 72w joka riittää mulle varsin hyvin. putkina 3x osram 635-neutral white sekä 1x osram 77-fluora (se sellainen hieman lila).
Tila on tasan maksimissaan käytössä eikä lopputulos edes lämpiä mainittavasti (etupelti on koskettaessa hieman kättä lämpimämpi)


masaiman

syyskuu 12, 2010, 20:52:10 ip #2 Viimeisin muokkaus: syyskuu 12, 2010, 21:01:59 ip käyttäjältä mattson
Eilinen päivä menikin sitten taas lempipuuhissani, eli erilaisten vempeleitten parissa ropaamassa.

Päivän teemana oli syventyä savustamisen mystiseen maailmaan. Siitä lähes mitään tietämättä ja sitä itse kertaakaan kokeilematta jouduin etenemään täysin kuulopuheiden ja muiden neuvojen varassa. No, perse edellä puuhun- metodilla opiskellessa sitä yleensä oppii parhaiten vaikka siinä sitten vähän menisikin aikaa ja rahaa hukkaan...

Hyvin alkaa tämäkin selostus...opera ei päästä kuvaämpäriin, joten joudun hyppimään tän ja internjet exploderin välillä...


Tälläsillä välineillä lähdetään tänään taistoon. Tässä proggiksessa ei ilmeisten hajuhaittojen takia voinut pitää kiinni periaatteesta, että laitteen osat olisivat tarvittaessa käytettävissä erillään, mutta moduulirakenteisuudesta johtuva purettavuus, liikuteltavuus sekä varastoinnin helppous saatiin saavutettua.


Savunkehittimen virkaa saa tässä vekottimessa toimittaa tollanen valmis kalansavustuslaatikko, jonka sain räkähalvalla robinhoodin alesta.
Savuhormin liittimenä saa toimia tollanen peltinen laippakiinnike josta revin kumisen tiivisteen helevettiin. Pikkasen raavitutti päätä että millä hitolla mää saan tohon milliseen rosteriin kymmensenttisen reiän...


Muutakaan kun en keksinyt, otin rälläkän kauniiseen käteen ja lähdin varovasti pyörittämään viivaa pitkin. Tällä kertaa kun ei lopputuloksen esteettisyydellä ole juurikaan merkitystä.


Reikähän se siinä, ja vieläpä suunnilleen pyöreä. Pikkasen teräsharjalaikan kanssa suurimpia jäysteitä veks ja valmista tuli.


Poppareilla röörilaippa vielä kanteen kiinni niin savunkehitin onkin sitten sitä mukaa siinä. Siirrymme itse savykaapin kimppuun.


Kaappina tänään toimii joskus peruskoulussa väsäämäni puinen "kassakaappi". Tossa oli taannoin oikeen hieno sähköinen yhdistelmälukkokin, joka toimi niin hyvin, että lopulta menin ovesta rynnäköllä läpi kun vittuunnuin siihen lopullisesti...


Tallissa sattumoisin pyöriskeli pari neliönmallista filmivanerin palaa, jotka jäivät taannoin yli työkaluarkusta. Levy oli Yllätyksekseni täsmälleen kaapin korkuinen, joten siitä ei tarvinnut leikata kuin yksi siivu pois, jotta siitä saatiin oiva ovi.


Laatikonsalvan vastakappaleeseen täytyi tuunata ylimääräinen mutka, jotta se saatiin sopimaan k.o. käyttötarkoitukseen.


Ovi paikallaan. Lootan ristimitta ei nähtävästi ihan täsmää, joka ei sinänsä yllätä ottaen huomioon että tuota tehdessä tais olla ikää ehkä 14...
Toisaalta, eipä siitä mitään haittaakaan ole...


Poistoräppänälle ja savuhormille porataan leikkurilla reiät...


...Sekä ruuvataan ne pönttöön kiinni. Hitto, että mua pelottaa leikata tolla poraleikkurilla käsiporan kanssa. Saa olla hiton tarkkana, ettei lyö sillä itseään, tartuta sitä esim. punttiin tai päästä sitä nappaanaan kiinni ja laajentamaan ranteen liikerataa...


Hormin reiästä tuli pikkusen liian pieni, joten leikkasin rälläkällä päätyputkeen viillon, jotta se pääsee supistumaan ,sekä ruuvasin sen wroniceilla pöntön seinään kiinni (pihi kun olen, en raaskinut ostaa kahta laippaliitintä. Ne kun maksavat oikein 6 euroa laaki paikallisessa LVI-liikkeessä  ::))


Kaappiin sisään tein tallissa lojuneista 8mm. puutikuista ja rautaverkosta ritilät. Taas iski pihipeikko kun en raaskinut katkaista tikkuja, jos vaikka rakennan myöhemmin isomman kaapin ::) Ei vaan, en keksinyt millä saisin ne pysymään paikallaan... Täytyy myöhemmin lyödä katkaistuihin päihin vaikka kiilanaulat. Kaapin oveen porasin Reiän lämpömittarille...


... ja senkkasin siihen upotuksen mittarin tikun juuressa olevalle mutterille.


Mittarin tikun juureen supistin pätkän kutistesukkaa oven sisäpuolelle, jotta se pysyisi paikallaan. Sit alkaiskin kaappi olla kokolailla valmis.


Pönttö pelipaikalla. Näyttää ihan hyvältä...Savunkehittimen alle laitoin itse tehdyn moponkorjauspukin, ja lämmönlähteeksi kaasukäyttöisen retkikeittimen.


Ensimmäinen savutesti tehdään leppäpuruilla, jotta säästelisin kallisarvoisia Bradleyn Mesquite-biskettejä.


Hitto, sehän toimii! *hieroo karvaisia käsiään pahaenteisesti hekotellen*


Savustumaan pääsee tällä kertaa Heinän Penalta tilatut Jalapeño Gauchot, kun ei omista puskista tule riittävästi satoa...


Ei muuta kun luukku kiinni ja tulta munille! Tässä vaiheessa hieman huolestuttaa kaapin sisäpinnan lakkaus... Täytyy toivoa, ettei siitä tartu makuja lopputulokseen...


Tunnelmakuvaa iltayöltä. Jallut ovat tässä vaiheessa olleet noin neljä tuntia savustumassa. Mutta mistä pirusta noita kaljatölkkejä oikeen
sikiää  ::) Pelko lakkapinnan sulamisesta osoittautui täysin turhaksi, sillä ainakaan lämpömittarin mukaan kaapin sisätila EI LÄMPIÄ YHTÄÄN!
Mittarissa jurpottaa koko ajan tasainen 15 astetta.


Kuvaa seuraavalta päivältä. Noin kuusi tuntia savustetut silit pääsevät vielä noin vuorokauden kuivatukseen, ja siitä jauheeksi. Väriä eivät näköjään saaneet käytännössä lainkaan, mutta savun haju on hyvin voimakas. Varsin meheviä yksilöitä, kun kuivurista nousee selkeästi höyryä... Lemon droppeja kuivatessa en tällaista huomannut...

Loppukanoottina voisin mainita, ettei ihan heti tee mieli savustaa uudelleen. Siitä näyttää tulevan järkyttävä krapula... ::)
Lämpömittarikin tuli tossa testattua kuivurin kanssa, ja ihan oikein se tuntuis näyttävän...

Mitähän kivaa sitä seuraavaks tekis? pitäisköhän siivota talli...

mohla

Melkoisen uljasta väkästelyä! Perhana, kun olisi edes tallipaikka tässä rivarissa, niin kaikkea tollaista voisi omin pikku kätösin väkästellä. =)

Aika jees idea tuo erillinen savuboksi, kun noin hyvin lämmöt pysyy kurissa. Joskus kylmäsavustelin vastaavan kokoisessa vanerista kyhätyssä laatikossa savusammolla ja sillä sai aina lämmöt liiankin herkästi nousemaan. Tarviikin modata se savunkehitin kanssa jonkin hormin päähän itse savulaatikon ulkopuolelle, jos sillä saisi laatikosta lämmöt laskuun. Kiitos ideasta! =)

Tinsa

Seuraavaksi voisit tehdä vakuumi koneen kun niin kätevä olet käsistäsi. No ehkei kuitenkaan, mutta todella hienoa jälkeä tulee, ja on ilo lueskella hyvinkuvitettuja ohjeita.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

tulimies

Hienon näkönen savustin ! Tollasta vois itekkin yrittää väkrätä kun, aika antaa myöten :)

wille

Näppärä vekotin. Nostan hattua. Sinuna en kuitenkaan olis ollenkaan huolissani siitä mistä niitä olut-tölkkejä ilmestyy, mutta toi Sinoli-pullo niiden seassa vähän pisti silmään...  ;D

Kerrohan sitten minkämakuista tavaraa sait noista Gauchoista aikaseks.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

masaiman

Joo, mäkin huomasin että se jäi siihen pöydälle, ja jätin sen sit siihen ihan tahallani... 8)
Sille on itseasiassa täysin looginen selitys, katsos projektin yhtenä osa-alueena oli myös yritys tehdä vanhan öljytippakannun peltisestä pullosta spriipoltin, jolla ajattelin ensin tuota savustinta lämmittää, mutta se meni sen verran eeppisesti vituiks etten laittanut siitä edes kuvia. (itseasiassa purkki näyttäis olevan veitsikuvan oikeassa ylänurkassa. Reikiä suurentamalla/lisäämällä olis saattanu toimiakin, mut päädyin kaasuun helppouden takia...) Aikani kuluksi polttelin tota tenua poikkilaikatussa puolen litran kaljatölkissä jätkänkynttilähengessä tossa vieressä...

Kävin hetki sitten hakemassa jallut tallista kuivurista. Oli muuten VARSIN kuivaa kun olivat siellä lopulta liki puolitoista vuorokautta kun jäin vielä töiden jälkeen Lahteen auttelemaan kaveria kämpän rempassa. lopputulos mahtuu puolikkaaseen kahvipakettiin...

Ensimaut oli pakko ottaa heti yhtä palaa kärjestä hieman nakertaen: Mesquiten maistaa kyllä selvästi, mutta yllätyksekseni savuisuus on häviävän hentoista laatua. Mää kun pelkäsin ylisavustamista, näköjään pienellä tulella/vähällä savulla niitä olis pitäny/voinu savustaa paaaljon kauemmin...

Paan vielä rapsat kun varmaan huomenna töiden jälkeen jauhan osan...

masaiman


Paljonpa jäi jäljelle kilosta pulleita jalluja... puolikas kahvipurkki... No, tuleehan noista jauhetta vaik kui pal pirusti. Mortteli kaapista ja murjomaan.


Siin sitä nyssit ois. Jätin vähän karheeks tarkotuksella et saa sit myllyllä rouhia sapuskan päälle.
Ton vekottimen riitti täyttämään joku kymmenkunta palaa eli talven jauheet lienee aika hyvin turvattu, olkoonkin et oon luvannu parille jannulle maistiaisia...

Makutesti:

Savun kanssa kävi just niinkuin töissä salaa vähän toivoinkin. Murskaaminen avasi savuisuutta huomattavasti lisää, kuitenkaan peittämättä jalapenon makeutta. Oikeestaan aika vekkuli yhdistelmä toi savuisuus ja makeus. Tarkoitus olis tehdä emännän kanssa illalla pizzaa, täytyy ottaa tosta sit tyypit.

Pikku yllätyksenä tosta tuli mulle se, että tossa on itseasiassa enemmän potkua kun esim. maustehyllystä löytyvissä Fatalii`s smoky magicissä tai savukristallissa, mutta polte ei siltikään ole missään nimessä hyökkäävä, vaan nimenomaan tuo lempeää lämpöä.

Jos jostain pitää nurista, savua sais olla lisää (ens kierrokseen sitten). Muuten en vois olla tyytyväisempi

masaiman

Sattui emännälle taas yövuoro viikonlopulle joten täytyi lähteä evakkoon kotoa että saapi mamma nukkua. Sain älynväläyksen vihdoin viimein siivota talli, niin täytyihän tilaisuus hyödyntää ja pistää Penalle tilaus että sai savusteltua tossa vasemmalla korvalla taas kaapillisen. Bubbaa olisin halunnut, mut oli päässyt loppumaan niin tilasin Medinaa. Ovat olleet aamuyhdeksästä asti "uunissa" ja ajattelin ne tossa jossain puolenyön aikaan ottaa ulos. Jos vaikka olis savunmaku tarttunut pikkusen paremmin kun Jalluihin. Sain jonkun hiton päähänpiston korvata kekseihin luruttamani veden jollain muulla jos se vaikka antaisi makua lopputulokseen, eikä taloudesta sattunut löytymään muuta tarkoitukseen sopivaa kun 16vuotiasta Bushmills single malt- viskiä niin kokeilin sitten sillä. Liekö vaikutusta lopputulokseen, joku voisi jopa syyttää hyvän aineen väärinkäytöstä, mutta jos sitä nyt 1/2-1tl per keksi kaataa ei se vielä saata vararikkoon vaikkei siitä muuta hyötyä olisikaan kuin pihistetyt välisiivut  ::)

     Tuossa tallia siivoskellessa jäin tuijottamaan takaseinään nojaavaa filmivanerilevyä ja pohdiskelemaan mielessäni josko sitä rakentelisi ensi kesäksi jonkinsortin vesiviljelyjärjestelmän rivarin takapihalle, kun kerran se mun kaavailema Project:Megaebb meni ainakin tämän kesän (ja tod.näk. myös seuraavan) osalta puihin. Mun muistin tuntien kannattaa kaikki vähänkään toteutuskelpoiset ideat saattaa tallennettavaan mediaan mahdollisimman nopeasti ja tallentaa lähes välittömästi johonkin sellaiseen paikkaan jota on mahdoton hukata, joten ajattelin laittaa nää nyt tänne jos vaikka joku havaitsee suunnitelmassa jonkun bugin tai epäkohdan. Huomautukset toivottavia.

Tällästä mietiskelin:


Koko pysyis jotakuinkin aisoissa, mutta eiköhän tolla kaks kasvia kasvattele sellasiin mittoihin, että kehtaa jo sadosta puhua...


Itse altaan ajattelin vuorata sisäpuolelta parin- kolmen millin akryylipleksillä. Olin muutama vuosi sitten vähän aikaa töissä yhdessä mainosalan firmassa kokoomapuolella ja siellä käytettiin pleksin liimaamiseen jotain kirkasta nestettä joka sulatti palat saumattomasti yhteen. En enää muista mitä se oli, mut eiköhän tuo selviä jos siel vaik kävis... Kastelun ajattelin suorittaa yläkautta vähän dripfeed-systeemiä mukaillen niin, että tuon T-putken molempien päiden alapinnalla olisi esim. kuusi pientä reikää per pää, joista vesi pääsisi suihkuamaan kasvien juurille.


Vesitankin saisi kätevästi piiloon altaan alle tulevaan ulos vedettävään hyllyyn, jonne kiinnitetään myös akvaario-uppopumppu. Letkutuksia en viitsinyt alkaa piirtää kun ovat yhtä helvettiä tällä ohjelmalla,mutta eiköhän tuosta saane jo idean mikä on homman nimi...


Etuseinään kun jyrsii vielä loven, mistä näkee resotankin etuseinän, voi vedenpinnankin tarkistaa avaamatta laatikkoa.

Että tälläsiä tällä kertaa. Nyt vois kerätä kimpsut ja kampsut ja lähteä tallista kotio tyhjentämään kylmiöön jääneitä teerenpelin olusia ja kattomaan kill Armaneja tikipoksilta kun kerrankin on aikaa...

CyberDog

Miksi ei ebbiä tuohon systeemiin? Ja toi kurkistusaukko kannattaa sitten peittää kurkistusten väliseksi ajaksi. Hyvältä vaikuttaa muuten :)

omarosa

Toihan voisi näyttää hyvältä myös lattiakaivollisessa olohuoneessa.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

kuje

Tosta tulee varmasti hieno ja toimiva paketti!
Mikä on kasvien juuritilan syvyys? Puolet/kolmasosa koko korkeudesta?

Lainaus käyttäjältä: omarosa - lokakuu 10, 2010, 08:44:18 apToihan voisi näyttää hyvältä myös lattiakaivollisessa olohuoneessa.

Kenellä on olohuoneessa lattiakaivo? ;D

masaiman

lokakuu 11, 2010, 19:51:37 ip #13 Viimeisin muokkaus: lokakuu 11, 2010, 21:29:19 ip käyttäjältä mattson
Mä mietin tota ebbisysteemiäkin, mut mun mielestä toi on esteettisesti miellyttävämpi ratkaisu. Periaatteessahan toi ei oikeastaan eroa ebb&flood-systeemistä muuten, kuin että vesi nostetaan soratilan yläpuolelle ja annetaan sitten valua alas sen sijaan, että allas vain tulvataan. Oisko tää nyt sit joku ebb&drip paitsi että vesi ei tule putkesta tipoittain vaan ajattelin porata putken seinämään n.kahdeksan reikää per pää että vesi tulisi vähän kuin suihkusta...saas ny nährä mitä sitä keksii kun joskus pääsee toteutukseen asti. Vesitilan syvyydeksi ajattelin ensin puolta korkeudesta mut sitten mietin että mahtaako 25cm riittää... Täytynee vähän korottaa koko härveliä tai tehdä vähän laskelmia kuinka suuri reso tohon riittäis.

Tällä hetkellä projektinimenä toimikoon Ebb&flow.

EDIT: mietiskelin tossa että kuinkahan paljon tuo tulee lorisemaan. Täytynee laittaa tyhjennysputkeen ainakin yksi mutka, tuo kun tulee melko lähelle makkarin ikkunaa joka meillä on pakko pitää kesällä yöt auki...

masaiman

Täyty vielä pistää herutuskuva kun kävin vähän aika sitten keräämässä Medinat kuivurista:

Pikkasen yhtä narskuttelin ja hyvin oli savu tarttunut. Vielä en viitsinyt jauhaa kun ei ole nyt yhtään myllyä vapaana. Todennäköisesti jääpi tämän kauden viimeiseksi savustukseksi. Ensi kesänä yritämme uudemman kerran, mutta silloin savun tuottanee kaasuliekin sijasta Savusampo...

CyberDog

Ebissähän jäis vähemmän näkyviin sitä rakennetta kun tuossa kun jäis tuo juoksutus putki pois. Ja tossa sammaloituu/levättyy toi pinta kyllä todella paljon. Ebistä kun tekis sen verrans syvemmän että jäis pintasorat kuivaksi niin pysyis siistinä. Eikä lorisis ollenkaan. Ebbiä pidetään myös liuoksen pH vaihteluiden suhteen anteeksiantavana järjestelmänä.

masaiman

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - lokakuu 12, 2010, 12:10:53 ip
tossa sammaloituu/levättyy toi pinta kyllä todella paljon.

Ebbiä pidetään myös liuoksen pH vaihteluiden suhteen anteeksiantavana järjestelmänä.


Tää oli hyvä tieto. En tullut itse tuota levä-aspektia ajatelleeksikaan ollenkaan. Putki lähtee. (sääli sinänsä, olis ollu hauska katsella)

Täytyy tähän projektiin varmaan palata keväämmällä. Luulenpa että prätkä vienee aika tehokkaasti talven vapaahetket kun olis tarkoitus purkaa se niin osiin kun menee, vaihtaa alakertaan kaikki laakerit ym. kuluva, maalata/kiillottaa lähes kaikki ja muuttaa ulkonäköä sekä rakenteellisesti että varustuksellisesti enemmän cafe-racer- suuntaan.

masaiman

Sota harsosääskiä vastaan alkaa hiljalleen taipumaan loppua kohti.

Tappiot:

Öttiäiset:687342

chilit:1

Black scorpion tongue ei näyttäisi selviävän säälimättömästä myrkytyksestä ym. käsittelystä kun ovat perkeleet nähtävästi tehneet tukikohtansa juuri siihen. Harmi, kun olis puskassa ollut muutama palkokin joita suunnittelin käyttäväni ruoanlaitossa, mutta näyttivät reppanat mädäntyvän puoliraakoina puskaan...



Muut puskat minihornetit suostuivat muutaman myrkytyksen jälkeen jättämään rauhaan mutta skorpparin saivat aika karmeaan kuntoon.
Kasvi on miten kuten hengissä, mutta pudottaa kaikki lehtensä ja näyttää muutenkin varsin huonovointiselta. Eipä siitä noinkaan paljon iloa ole,joten pistin leikkurit töihin.


Oon nähtävästi käynyt taas hullujenhuoneella kuvausreissulla kun oli suurin osa täysin tärähtäneitä... Välistä puuttuu pari kuvaa kun olivat niin surkeita, mutta tuon verran jäi kasvista jäljelle tarmokkaan parturoinnin jälkeen. Oli kasvattanut 23cm:n Pauliinan AIVAN täyteen juuria, vesitankissakin roikkui piitkät lonkerot. Sai oikein tehdä töitä että sai juuripaakun auki repimättä sitä pilalle. Päädyin pesemään sen auki, jotta pääsin saksimaan ylimääräiset juuret veks.


Istutin rehun uuteen pienempään ruukkuun ihan pohjalle, vein valohyllylle ottamaan virtaa ja varustin vielä ötökkäansalla jos pirulaiset päättää koittaa uudelleen. Aika näyttää alkaako kasvattamaan uusia versoja. Saattas tulla ihan nätti pikku bonchi tosta jos jää henkiin. Ruukun pohjalle laitoin vielä palan suodatinkangasta estämään juurien kasvamisen reiästä ulos. Vieressä siskolle ensi kesäksi lupaamani Goji-pensaan taimi.

masaiman

Hejssan kaikille! Tänään Ströms... eikun Mattsonin niksinurkkauksessa ei tehdäkään mitään chileihin liittyvää, vaan uudenvuoden kunniaksi ajattelin kokeilla jätkänkynttilöiden tekoa. Mitään aikaisempaa kokemusta noiden tekemisestä saati polttamisesta ei ollut, muutakuin jonkinlainen käsitys toimintaperiaatteesta sekä tieto siitä, että puun pitää olla ruutikuivaa, ja vielä mielellään havupuuta.
Tietysti kaikki sekundarakennustavaraa ym. myyvät liikkeet olivat välipäivät Lahdessa kiinni, joten päätin soittaa eräälle tutulle sahanpitäjälle muutaman kymmenen kilometrin päähän.



Pääsin nyt sit vähän turhankin helpolla noitten kanssa kun sattui jannulla olemaan kaksi kuutiota valmiiksi pätkittyjä aihioita, osa jopa porattu poikittain valmiiksi.



Porasin ensin 57mm reikäsahalla niin syvän ympyrän kuin saha uppoaa. Tästä tulee kynttilän sytyttävä ja aluksi vedon aiheuttava ja täten tulessapitävä osa, todellinen "ring of fire"... Osittain tästä läpi porasin kehälle 22mm n. kahdeksan senttiä syvän montun, jonka tumppasin täyteen porapurua. Puruun liotin niin paljon polttoöljyä kun se suostui imemään. Keskelle vielä varsinainen tulihormi. Pystyreiän sihtaamista helpottaa jos työntää poikkireikään vaikka harjanvarren.



Ensimmäinen versio meni odotetusti rahtusen vituiksi, juuri siitä syystä kuin arvelinkin: 22mm. pystyhormi on liian pieni vetämään jos poikkireikä on 32mm. Jälkimmäisiin versioihin -suuremman poranterän uupuessa -porasin kaksi hormireikää osittain sisäkkäin, jolloin putkeen saatiin syntymään kunnon veto.



Pölkkyjä oli onneksi ihan tuhlattavaksi asti, joten pääsin kokeilemaan erilaisia variaatioita pituuden suhteen reikien kokoon. yhden tuossa mukana puuhastellut "appiukko" jopa sahasi ristiin (kolmas vasemmalta). Paloi kyllä komeasti, mutta tarkoitus oli nimenomaan saada tuo hormiversio toimimaan.



Lopulta noita samperin pölkkyjä sytyteltiin oikeastaan koko ilta. Tiesin tuon kyllä taitolajiksi, mutten ajatellut ihan näin eeppistä turailua... Kaikkein tehokkaimmaksi sytytystavaksi nyt sitten kuitenkin osoittautui ihan vaan kaataa reilusti pöötä yläreiästä sisään ja tulta perään. Tästä syystä jotkut pöllit paloivat melko nopeasti halki kun tuli tarttui takana olleeseen halkeamaan. Nuo ilmeisesti olisi tarkoitus saada syttymään mielellään lähinnä yläpäästä, jotta palaisivat mahdollisimman pitkään.



Kaikkein komeimmin paloi parru, jossa oli sekä 22mm. vaaka- että pystyreikä. Tällä tosin meni pari tuntia syttyä kunnolla. Hormiputki oli tulipunainen koko matkaltaan, mutta tulta siihen ei tahtonut tulla, kunnes se oli saanut kydettyä tuon pystyreiän niin suureksi että leimahti komeaan liekkiin kun puhalsin siihen ja paloikin sitten koko loppuillan.


Täytyy ensi viikolla äiteen syntymäpäiville porata nuo loput pölkyt niin, että tekee vaakareiästä kakskakkosen ja ostaa pystyreikää varten jonkun 28-32 poran ja katsoo mitä niillä tulee...

masaiman

Ensin jo aloitin kirjoittamaan tätä tuonne Chilillä selkä kuntoon-osioon mut tuli sen verran pitkä vuodatus että päätin siirtää sen tänne vaikka projektikuvat puuttuvatkin. Mut kaikki jotka tänne yleensä eksyy,varmaan osaa kuvitella miltä chilit näyttää tehosekoittimessa...

Satuin käymään tänään Lahdessa Holman Prismassa ostoksilla ja löysin yllätyksekseni punaisia Habaneroja irtotavarana. On taas hartiat kiukutelleet jo pidemmän aikaa niin päätin ostaa niitä tuliliemen tekotarkoituksissa. Aikaisemmilla kokkailukerroilla olen pohdiskellut eri vaihtoehtoja tuon soossin levittämiseksi. Tuntuu, että talouspaperista taitellun "siveltimen" kanssa kertasatsista muutenkin saatava tosi vähäinen liemimäärä menee suurelta osalta hukkaan paperin mukana, joten päätin kokeilla tällä kertaa hieman eri lähestymistapaa:


Tättärättärää! Leidiis änd beetlehem: Habanero-spray!

Ostin 14 hyvänkokoista habsua, nypin niistä kannat veke ja vedin ne blenderillä soseeksi. Sekaan glyseriinipohjaista käsidesiä sekä liuottamaan kapsaisiinia että liukastamaan lopputulosta juuri sen verran että chilisilppu suostui soseutumaan, eikä vain liimaantunut lasin seiniin.
Kaadoin soosin ensin tiheähkön metalliritilän läpi että sain siitä suurimmat sattumat pois. Sen jälkeen kaadoin liemen kupin päälle laitettavaan kahvisuodatintelineeseen ja nostin sen lasin päälle. koko komeuden päälle pussi, jottei höyryt leviä ja alkoholi haihdu liikaa ja hela viritys lämpimän hyllyn päälle, jotta glyseriini pysyy notkeana. Aikansa kun tuo oli tippunut niin puristin vielä suodatinpussista lopun nesteen lasiin.

Lopputuloksen lurutin tollaseen pikkuiseen spray-pulloon ja ojensin emännälle. Toimii kuin se kuuluisan junan vielä kuuluisampi vessa. Ainetta menee äärimmäisen vähän kerrallaan, on tarpeeksi tehokasta ja se on vieläpä erittäin kuljetettavassa muodossa. N.tunti sitten suihkittuna tuntuu vieläkin voimistuvan hiukan.

Success...