toukokuu 17, 2024, 07:09:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2011

Aloittaja jewe, joulukuu 06, 2010, 20:26:27 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 11, 2011, 18:12:48 ip

Muutenkin pitää olla tyytyväinen nyt noihin Nutriforten lannoitteihin kun ekaa kertaa olleet käytössä ihan alusta asti. Viime vuonna löysin nuo putelit vasta kun kausi oli jo hyvässä vauhdissa helmikuussa. Jostain olen lukenut että pubet ei niin lannoitteista välittäisi mutta ihan hyvin nekin pärjää kun kaikki taimet saaneet ihan samaa tavaraa samat määrät.

Sinulla on ilmeiseti nyt 150W esl käytössä näille taimille. Onko se pelkkä päivänvalolamppu vai onko se niinsanottu dual, missä on myös nuo lämpimät valosävyt?
Toinen kysymys, että käytätkö nutriforten lannoitteista nyt starttilannoitetta vai heti niitä ykköstä ja kakkosta?
Terveen näköisiä taimia kuitenkin ja kyllä se bondakin siitä! ;) -Minullakin iti jo toinenkin bondan siemen.

Revenant

Itsellänikin on yksi scorppari taimi elossa (kiitos bluesmanin), tosin sillä ja congolla on ollut hieman vaikeuksia. Molempien alimmat lehdet ovat kellastuneet, ja otinkin ne jo pois, myös kasvu tuntuu pysähtyneen. Onhan se alimpien lehtien tippuminen normaalia, mutta kun kyseessä on ollut niin nuoret taimet, että olen huolissani..  :-\
Voisihan sitä uudet laittaa, mutta pitää myöntää, että tuo scropion pelottaa aivan valtavasti!   ;D Itsekin kun vasta aloitteleva harrastaja olen, en ole tottunut kovinkaan tulisiin pommeihin, ja tämähän taitaa olla aikalailla pahimmasta päästä! Tosin, kasvina voisi olla mukava, jos on kerran tuuhea, ja tukeva. Niin, ja ainahan siitä voisi tehdä vain jauhetta!
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

jewe

Tuo sisällä oleva ESL on 150W 6400K eli sinisävyinen kasvuun sopiva, varastossa mulla on taas toinen 125W ESL joka tuo Dual -versio.

Idätyksessä ja noin parina ekana viikkona ovat Nutriforten starttilannoitteet käytössä ja sitten ykkönen ja kakkonen tulee käyttöön.

Pitää kiittää ja kumartaa tuonne Korppoon ja Piikkiön suuntaan josta näitä neuvoja on auliisti tännepäin jaettu...hyvin näyttää toimivan kun vielä laittaa EC:t ja PH:t suurinpiirtein kohdilleen. :)

bluesman

 Ei ollut tarkoitus kuin ekstraekstrat pois heittää. Jäi vielä 6kpl. Jalluja. Jos Jeweä kiinnostaa skorppari niin mulla näyttäis pari Yellow Morougaa itävän. Niitä en pois heitä. Nähtävästi myös 7pod yellow itää. Tuun Tammisillalle joskus ens kuussa niin vois samall vaikka konvehdin tulla maistamaan.

jewe

Tervetuloa vaan, ilman muuta tuut sitten myös täällä käymään kun tässä melkein Tammisillan naapurissa ollaan. Ilmoittele vaan ajankohtaa heti kun tiedät tarkemmin koska oot tulossa että ollaan varmaan paikalla.
Ja kyllä täältä muutakin saa kuin konvehteja. :D.....ja eihän noista taimistakaan nyt kukaan voisi kieltäytyä.

kalat69

ota jewe huomioon että jos bluesman käy ensin meillä, niin ei se jaksa muuta syödä kuin konvehdin ;D
Tervetuloa bluesman vaan meillekin, ens kuussa täälläkin voi olla jo melkoinen miniviidakko ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen


jewe

Vielä lisää on chilejä itänyt. Aji Rojokin iti pari päivää sitten ja on nyt sirkkalehdillä. Myös uusintakylvöön ja turpeeseen kylvetty Peru Puno Marki nousi sirkkalehdille eli lähes kaikki kylvämäni lajikkeet ovat nyt itäneet.
Puno Markin siementen alkuperä jäi vaivaamaan kun nappasin joskus syksyllä muutaman siemenen varmaankin toisesta siemenketjukirjeestä ja muistaakseni pussissa luki että Chilivaarin siemeniä...en ole kyllä ihan varma tuosta asiasta.

MasaT:lle tiedoksi että Bonda porskuttaa jo ihan mukavasti ja ensimmäiset kasvulehdet muodostuneet eli näyttäisi siltä että syksyllä pääsen tuotakin chiliä maistelemaan. :)

Chilivaari

tammikuu 15, 2011, 23:21:42 ip #108 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2011, 07:15:46 ap käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 15, 2011, 22:23:39 ipPuno Markin siementen alkuperä jäi vaivaamaan kun nappasin joskus syksyllä muutaman siemenen varmaankin toisesta siemenketjukirjeestä ja muistaakseni pussissa luki että Chilivaarin siemeniä...


Taisinpa niitä laittaa kirjeen starttipakettiin, mutta siitä on jo aikaa.
Tuollaisia niistä tuli toissa vuonna: http://chilivaari.blogspot.com/2009/09/rocotot-kypsyvat-ulkona_07.html

jewe

Ei ole viime aikoja tullut paljoa chilejä hoidettua kun on muutakin tekemistä ollut mutta siellä ne itsekseen kasvaa kun vaan kastelun hoitaa. Aika ahdasta rupeaa kohta taimihyllyllä olemaan kun loput chilit ja paprikat tuli siirrettyä kivivillasta multaan. Kohta pitää varmaan siirtää kasvit varastoon kun tila loppuu eikä kasvit enää tahdo mahtua kasvamaan valon alla kun ovat ihan vieri vieressä toisiaan varjostaen.

Kuvassa tämän päivän koulinnat multaan eli pienimmätkin taimet siirsin nyt kivivillakuutiossa multaan.


Orange Rocoto


Red Rocoto

Nämäkin pubet haarautuneet taas ihan itsekseen. En muista koskaan pubeja latvonneen.

Queen Laurie

Isoin taimi tällä hetkellä ja korkeutta yli 20 senttiä.

papereeka88

Itte huomasin tuon haaratumisen kanssa viime keväänä,kun oli pubet kasvamassa.Haarautuivat itsekseen tosiaikaisin ja kasvoivat kesääläkin enemmän leveyttä kuin pituutta.Pituutta alkoi kasvaa vasta tulla syksyllä,kun valon märä kasvarissa väheni ja ilmat viilentyivät.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

hessi

No hitsi! EI tollasia Rocoton kuvia saa laittaa !
Miten ihmeessä pystyn oleen ilman chilintaimia ? !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Hyvältä näyttää! Bonda ma 8) Jacqueskin näyttää olevan jo hyvässä kasvussa. :) Itsellä kasvaa nyt 2 taimea, joista toinen on kypäräpää.
Rocotoja ei varmaan tarvitsekaan leikata taimivaiheessa, jollei nyt sitten varkaita ota pois. Vanhempana meinaa kasvaa sen verran leveyttä ainakin itsellä, että on pakko lyhentää oksia.
Olikos tuo Rocoto Guatemalakin minun siemenistä? Siinä ainakin olen hieman edellä. Johtunee istutusajankohdasta. ;)

jewe

Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 19, 2011, 22:28:46 ip
Hyvältä näyttää! Bonda ma 8) Jacqueskin näyttää olevan jo hyvässä kasvussa. :) Itsellä kasvaa nyt 2 taimea, joista toinen on kypäräpää.
Rocotoja ei varmaan tarvitsekaan leikata taimivaiheessa, jollei nyt sitten varkaita ota pois. Vanhempana meinaa kasvaa sen verran leveyttä ainakin itsellä, että on pakko lyhentää oksia.
Olikos tuo Rocoto Guatemalakin minun siemenistä? Siinä ainakin olen hieman edellä. Johtunee istutusajankohdasta. ;)


Joo siinä etualallahan Bonda näkyy ja oikeastaan vasta viikon verran on kasvua tapahtunut ja nyt taimella menee jo hyvin.

Tuon Guatemalan tilasin Pepper Kingiltä ja vasta joulun aikoihin kylvin vähän niin kuin varataimena kun monet Pepperin siemenistä iti tosi hitaasti. Juuri ennen vuodenvaihdetta Guatemala iti ja kasvanut aika vaatimatonta tahtia.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 19, 2011, 22:42:18 ip
Lainaus käyttäjältä: MasaT - tammikuu 19, 2011, 22:28:46 ip
Hyvältä n ;)äyttää! Bonda ma 8) Jacqueskin näyttää olevan jo hyvässä kasvussa. :) Itsellä kasvaa nyt 2 taimea, joista toinen on kypäräpää.
Rocotoja ei varmaan tarvitsekaan leikata taimivaiheessa, jollei nyt sitten varkaita ota pois. Vanhempana meinaa kasvaa sen verran leveyttä ainakin itsellä, että on pakko lyhentää oksia.
Olikos tuo Rocoto Guatemalakin minun siemenistä? Siinä ainakin olen hieman edellä. Johtunee istutusajankohdasta. ;)


Joo siinä etualallahan Bonda näkyy ja oikeastaan vasta viikon verran on kasvua tapahtunut ja nyt taimella menee jo hyvin.

Tuon Guatemalan tilasin Pepper Kingiltä ja vasta joulun aikoihin kylvin vähän niin kuin varataimena kun monet Pepperin siemenistä iti tosi hitaasti. Juuri ennen vuodenvaihdetta Guatemala iti ja kasvanut aika vaatimatonta tahtia.

Minun siemenet on toiselta saksalais/canarialaiselta firmalta. Viime- ja tämävuotiset ovat itäneet hyvin.
Teki viimevuonna loppusyksyllä aika runsaasti n. 7 cm podeja, eivät vaan ehtineet kypsyä. Todella satoisa.
(Tais taas yhdyssanapirulainen iskeä!  :D ;)).

jewe

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 19, 2011, 22:25:05 ip
No hitsi! EI tollasia Rocoton kuvia saa laittaa !
Miten ihmeessä pystyn oleen ilman chilintaimia ? !


Hessikin vaan laittaa siemenet itämään. :D

Oli minullakin jonkinsortin välivuosi suunnitelmissa vielä pari kuukautta sitten ja lajikkeita piti laittaa n.15 kpl ja taimia vähän enemmän, nyt on kuitenkin 27 lajiketta ja tuplasti taimia eli pikkaisen tuo repesi....mutta paljon vähemmän kuitenkin viime vuoteen verrattuna. :)

jewe

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - tammikuu 19, 2011, 21:32:46 ip
Itte huomasin tuon haaratumisen kanssa viime keväänä,kun oli pubet kasvamassa.Haarautuivat itsekseen tosiaikaisin ja kasvoivat kesääläkin enemmän leveyttä kuin pituutta.Pituutta alkoi kasvaa vasta tulla syksyllä,kun valon märä kasvarissa väheni ja ilmat viilentyivät.


Tuo vanha Manzano on mulla oikein malliesimerkki miten alhaalta lähti haaroittumaan kuten kuvassa näkyy. Tänään otetussa kuvassa myös näkyy pubessa jo pientä uutta elämääkin vaikka aika kalju onkin vielä. :D  Kesällä tuolla oli "siipien välikin" varmaan yli kaksi metriä.

jewe

Lemon Drop on tänä vuonna ainokainen vesiviljelyyn, viime vuonna oli kymmenkunta chiliä bubblereissa jne. mutta nyt koitetaan mennä vain tuolla.


Bonda ma Jacques, vihdoin lähti kasvuun mutta antoipa etumatkaa monille taimille aika tavalla.


Ja vielä yksi kuva chilipöheiköstä tuollaisesta kuvakulmasta.

Valo noilta raukoilta loppuu kun kasvavat jo yhdessä rykelmässä osittain jo lomittain. Luuulisin että ensi viikon aikana nuo muuttavat väljempiin tiloihin varastoon ja natikoiden alle ja sitten saadaan kunnon valotehot myös kasveille. :)

jewe

Kun ei ole chileistä mitään kerrottavaa niin mennään sitten offtopic ja kirjoitellaan vaikka tomaateista kun nekin monilla herättäneet kiinnostusta minunkin päiväkirjassa. Itselläni kun on tomaateista kokemusta paljon enemmän kuin chileistä ja ainakin 7 kesää niitä on viljelty ja siten on muodostunut lajikkeistakin jo jokinlaista käsitystä.

Tällä viikolla oli tarkoitus laittaa siemenet itämään koska ne menee jo aikaisin keväällä kasvihuoneeseen joten minun esimerkkiä ei parane seurata ellei ole lämmitettävää kasvihuonetta. Lajikkeita olisi tänä vuonna tarkoitus kylvää 13 kpl joista uusia olisi 5 kpl. Lähes kaikki tomaatit menee kasvihuoneeseen ja jotkut amppelit ja ruukut varmaan terasseille.

Muutamia esimerkkejä...
Erk, punainen keskikokoinen runkotomaatti joka ollut aina erittäin satoisa ja terve lajike. Pomminvarma lajike minulla viljelyssä vuodesta toiseen ja viime vuonna tuli Erkeistä tehtyä monta kiloa nagatomaattikastiketta.

Cuore de bue "häränsydän" ja viime vuonna kokeilin ensimmäistä kertaa ja yllätti täysin. Valtavasti satoa ja isoja yli 250 grammaisia pihvitomaatteja oli 6-7kpl tertuissa joten vaati myös aikamoista tukemista. Paljon käytettiin kastikkeihin ja salaatteihin.

Sungold F1, erittäin makea oranssi kirsikkatomaatti, paras tomaattilajike mitä tiedän. Taimi kasvaa ihan hurjasti ja jo kesällä menee kasvihuoneen harjalla vaakasuoraan, erittäin satoisa ja terve lajike. Sungoldia ei voi jättää koskaan pois kasvatuksista.

Kuldne Vihm, keltainen, pehmeäkuorinen ja keskikokoinen runkotomaatti jossa on myös makua, yleensä keltaiset tomaatit olleet aika mauttomia joten tämä laji tehnyt poikkeuksen, en saanut kovin suurta satoa viime vuonna, mutta kiva väriläiskä kasvarissa.

Eksootika varmaan alle metrin korkuinen oranssi ja kananmunanmuotoinen tomaatti joka sopii ruukkuun. Hyvänmakuinen ja taas kasvatetaan ja varmaan lasiterassilla tänä vuonna.

Ildi, jokaisessa kasvihuoneessa pitäisi kasvaa ildi, mutta vain yksi taimi sillä satoa tulee valtavasti. Pensastomaatti joka itselläni kasvoi kolmemetriseksi ja yhdessä tertussa varmaan toistasataa pientä peukalonpäänkokoista keltaista ja kirpeää hyvänmakuista tomaattia joissa ei pahemmin ole makeutta. Vieläkin on pakkasessa useita kiloja ildejä jotka tuli kokonaisena heitettyä syksyllä pakastimeen kun ei pystynyt käyttämään. mm. jauhelihakastikkeen joukkoon laitettu noita tomaatteja nyt talvella.

Tumbler F1, monia erilaisia amppelitomaatteja olen vuosien varrella kokeillut, mutta tumbler ylivoimaisesti maukkain. Punainen, makea ja erittäin pehmeäkuorinen ja satoisa laji joka ei kauaa säily kun noukittu puskasta. Joka vuosi pitää olla pari-kolme tumbler amppelia kasvihuoneessa ja vuoden ensimmäiset tomaatit kypsyy yleensä näistä tomaateista.

Maskotka, punaisia pingispallonkokoisia tomaatteja ja sopii ruukkukasvatukseen kun aika pienikokoinen, ei kovin ihmeellisen makuinen mutta laitetaan kuitenkin kun ei vie paljoa tilaa.


Lisäksi viisi uutta lajiketta jotka olen tilannut englannnista joten niistä ei sen enempää. Tämän enempää en tomaateista varmaan kirjoittele ja päivittele kun chilipäiväkirjassa ollaan mutta kesällä voi kuvia vilahdella chilien lomassa.









Miksaa

Lähettäisitkö mullekin muutaman Sungoldin siidun? Oon etsiny hyvää kirsikkatomaatti-lajiketta.
Laita osoite privassa, niin lähetän kuoren...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D