toukokuu 23, 2024, 00:12:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


risteytys

Aloittaja chupista, elokuu 27, 2004, 19:23:23 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

^ Olen aika tuore tässä risteytyshommassa, joten olen ehkä missannut jotain, mutta miksi kukaan haluaisi nähdä vaivaa risteyttääkseen moisia lajikkeita (BR ja SYT)? Oletko liikkeellä ihan tieteellisestä uteliaisuudesta, vai mikä on tavoite? Hyvää ruokachiliä noista vanhemmista tuskin syntyy, eikä niissä muutakaan erikoista taida BR:n värin ohella olla.

Edit: Meni uudelle sivulle, joten lisäsin maininnan lajikkeista.

Dani

Lainaus käyttäjältä: M;kko - huhtikuu 10, 2012, 15:36:56 ip
^ Olen aika tuore tässä risteytyshommassa, joten olen ehkä missannut jotain, mutta miksi kukaan haluaisi nähdä vaivaa risteyttääkseen moisia lajikkeita (BR ja SYT)? Oletko liikkeellä ihan tieteellisestä uteliaisuudesta, vai mikä on tavoite? Hyvää ruokachiliä noista vanhemmista tuskin syntyy, eikä niissä muutakaan erikoista taida BR:n värin ohella olla.

Edit: Meni uudelle sivulle, joten lisäsin maininnan lajikkeista.


Itse ainakin käytin kahta tarpeeksi erilaista lajiketta ihan siinä mielessä, että varmasti huomaa jälkikasvusta, ovatko risteytyneet. Muissa projekteissa on hieman enemmän suunnitelmaillisuutta, mutta kyllä tälle kaudelle BR x Oranssi snack päätyi F2-kasvatukseen ihan puhtaasti mielenkiinnon takia. Kumpikaan vanhempi ei siis ole mitenkään mieluisa käyttökasvi eikä F1-sukupolven edustajat olleet edes kauniita.

Ainakin itse olen vielä sen verran amatööri "jalostaja", että ei nämä kokeilut hukkaan mene vaikka lopputulokset eivät olisikaan maailman maukkaimpia. Kokemusta tässä kartutetaan.
#1746

M;kko

Ok, jotain tuollaista oletinkin. Tarpeeksi erilaiset vanhemmat oli minullakin yhtenä kriteerinä, kun aloin chinensejä risteyttää annuumien kanssa. Ajattelin vain, että kun projekti kestää vuosia, niin miksei samantien harjoittele sellaisilla lajikkeilla, joiden sekoituksesta voisi tulla oikeasti jotain hyödyllistä. Eipä silti, onhan BR mukavan näköinen koristekasvi, joten sen koristeellisuutta voi tietysti yrittää viedä vielä pitemmälle.

Larski

Lainaus käyttäjältä: M;kko - huhtikuu 10, 2012, 15:36:56 ip
^ Olen aika tuore tässä risteytyshommassa, joten olen ehkä missannut jotain, mutta miksi kukaan haluaisi nähdä vaivaa risteyttääkseen moisia lajikkeita (BR ja SYT)? Oletko liikkeellä ihan tieteellisestä uteliaisuudesta, vai mikä on tavoite? Hyvää ruokachiliä noista vanhemmista tuskin syntyy, eikä niissä muutakaan erikoista taida BR:n värin ohella olla.

Hoh! Omissa visioissa ei suinkaan ollut uuden lajikkeen jalostaminen tms. pitkäjänteisyyttä vaativa projekti. Aikoinaan sattuivat vaan BR ja SYT kukkia talvella samaan aikaan. BR ei tuottanut siitospölyjä, jotenka pölyttelin kukat SYT:lla.

Mielenkiintoinen projekti tuo oli hetken mielijohteesta alkaneeksi. Oppi tuossa jotain uutta taas ja ainakin pääsi maistamaan tähän mennessä järkyttävimmän makuiset podit.

KP78

Onkohan jollain tietoa risteytysten makujen paranemisista/huononemisista useamman sukupolven jälkeen?
Sillä vaan mietin jos joskus risteyttää niin kannattaako kokeilla pari sukupolvea eteenpäin vai jättää suosiolla lajikkeiden x ja y risteytys sikseen :)

-V-

Tuntuu vähän siltä, että paha maku on melkoisen dominoiva ominaisuus... Bolivianin makuvittumaisuudet tuntuvat istuvan tiukassa, vaikka uusia geenejä heittäisikin soppaan.

Lienee syytä mainita, että tällä hetkellä tunnettuihin capsicumin geeneihin eivät kuulu "hyvä maku" ja "paha maku" -geenit, joten edelläolevaan on syytä suhtautua asiaankuuluvalla huumorilla.

aropupu

Toinen Apache F2/F3 × Chokoladka on alkanut tekemään ensimmäistä podiaan. Kova on jännäys että mitä sieltä tulee. Kasvutapa tuolla rehulla on kovin apachemainen, mutta kukat ovat mielestäni liian isoja apachen kukiksi. Odotellaan nyt kuitenkin ja katsotaan mitä sieltä tulee.

Tiemuh


Chilitatti

Viime kesänä sain cajamarcan epäonnistumaan lähes täydellisesti eli kasvoi kokoa mutta vain yksi kukka ilmestyi sitä koristamaan. Päätin piruuttaan pölyttää jalapeno herculeksen kyseisen kukan siitepölyllä ja nyt on sitten niistä siemenistä kasvamassa jotain mikä tekee sinisiä/violetteja podeja. Kai se on jonkun kanssa risteytynyt. :D

Ja sit nyyppäkysymys eli kummin päin toi merkintä muuten mene isä- ja emokasvin suhteen?  III x EEE vai toisinpäin?

Tiemuh

Pistäs kuvaa ilmestyksestä. Olis mukava nähdä mitä siitä on tullut?

Chilitatti

Tällanen se olis, ensimmäiset podit vielä alkutekijöissään. Ei kyllä hercules tehny ton värisiä podeja viime vuonna.  Lehdet taasen ovat vieressä kasvavaa cajamarcaa sileämpiä. :D


aropupu

Lainaus käyttäjältä: Chilitatti - kesäkuu 26, 2012, 12:30:09 ip
Ja sit nyyppäkysymys eli kummin päin toi merkintä muuten mene isä- ja emokasvin suhteen?  III x EEE vai toisinpäin?


Siemenvanhempi x pölyttäjävanhempi, eli tuolla sun merkinnällä ilmeisesti EEE x III jos nyt oikein tajusin.

Dani

Lainaus käyttäjältä: Chilitatti - kesäkuu 26, 2012, 14:32:07 ip
Tällanen se olis, ensimmäiset podit vielä alkutekijöissään. Ei kyllä hercules tehny ton värisiä podeja viime vuonna.  Lehdet taasen ovat vieressä kasvavaa cajamarcaa sileämpiä. :D


Hauska kuulla, että tulosta tulee risteyspuuhissa! Näyttää muuten tuo runkokin erilaiselta kuin Herculeksella.
#1746

Rundari

Nyt kun alkaa tuo eka oma risteytys kypsymään, niin ois kiva tietää tuleeko samasta podista otetuista siemenistä erilaisia f2 kasveja?

Torakka

enks kaudelle ehkä muutamia risteytyksiä kasvmaaan(hyvälä tuurilla) aamu tupakkia poltellessa huomasin kun amppari lenteli kasvista kasviin ja kukasta kukkaan eli ristipölytystä on. tarkoituksella koitin 3pv sitten yhteen kukkaan Aji Cristal x starfish saa nähdä onnistuuko

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Rundari - kesäkuu 29, 2012, 10:50:20 ap
Nyt kun alkaa tuo eka oma risteytys kypsymään, niin ois kiva tietää tuleeko samasta podista otetuista siemenistä erilaisia f2 kasveja?


Kyllä tulee.

Dani

Taannoiseen keskusteluun viitaten, vaikka Bolivian Rainbow ei välttämättä ole jalostusmielessä fiksu valinta, niin ainakin toisen sukupolven BOL x Oranssi Snack kukka on kaunista katseltavaa. On muuten suuret kukat tässä, reilut 2cm läpimitaltaan tämäkin:



#1746

Rundari

Kuva kertonee aika paljon, paitsi risteymän kokoa. On noin 3-4cm pitkä podi, luultavasti ilman punkkien tuhoja ois voinu tulla isommaksikin. Makua ei vielä osaa kertoa, mutta päivän parin sisällä sekin selviää.


aropupu

en jaksa alkaa kuvankäsittelemään mutta tehdään näin:

Siemenvanhempi:

Jamaican Bell (C. baccatum var. umbilicatum)

Pölyttäjä:

Lemon Drop (C. baccatum var. pendulum)

Risteytys:

Jamaican Bell × Lemon Drop F1 (C. baccatum var. umbilicatum × baccatum var. pendulum)

Olis rundari mukava nähdä kuvia useammastakin podista tuota sun risteytystä, vanhemmat kun on lähes melkein samat kuin tässä mun vastaavassa. Tuo hybridipodi tuossa kuvassas on ilmeisesti vielä vaihtamassa väriä, ensimmäisessä sukupolvessa kun ei keltaista podia pitäisi tulla?

Rundari

Podeja ei oo tällä hetkellä kun kaks puskassa kiinni, ja tuo o väri on oranssi. Tossa linkin kuvassa näkyy toinen podi joka on teräväpäisempi. Nopeasti vaihtaa väriä, molemmat kuvattu samanpäivänä, toinen aamulla toinen illalla.
http://roadrunner.1g.fi/kuvat/chili/Kausi%202012/champpi_x_ld02.JPG/_full.jpg

http://roadrunner.1g.fi/kuvat/chili/Kausi%202012/champpi_x_ld03.JPG/_full.jpg