toukokuu 23, 2024, 10:31:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


risteytys

Aloittaja chupista, elokuu 27, 2004, 19:23:23 ip

« edellinen - seuraava »

Wonka

Naga x tepin guatemala alkoi kukkimaan, kun nostin sen sisään.

Naga x tepin

Naga x tepin

Kuvasta ei niin hyvin erota ,mutta heteet ovat tumman violetteja.
Odottelen kovasti millaisia podeja tämä tekee.

Thai x tepin tekee pieniä soikeita marjoja.

Thai x tepin heteet selkeästi vaaleampia.

InkRose

Ei ne heteet itsessään kerro mitään, vaan palhot elikäs heteiden varret ovat chinenseillä violetit. Eikä sitä risteytyksistä aina tiedä muutenkaan minkä näköinen kukan "pitäisi" olla. Toki chinensen perimää jos on mukana, saattaa jonkinmoista sävytystä ilmestyä. Monilla chinenseilläkin palhot ovat vain osin violetit/liilat, tyven puolelta, ja sekin vähä saattaa tulle hennosti esiin kukan vanhettua pari päivää.

Wonka

Lähinnä näiden kahden eroja toisiinsa nähden yritin tuoda esiin.
Annuum x annuum Risteytyksen kukka on myös puhtaamman valkoinen ja hieman isompi, kuin annuum x chinence. (Tämä ei siis ole mikään yleistys vaan koskee yllä esittelemiäni kahta kasvia.)

rami12

risteytys näyttäisi onnistuvan tosin on olemassa riski että kasvi on hedelmöittänyt itse itsensä nypin heteen pois siinä vaiheessa kun kukka oli avautunut jo vähäsen terälehdet olivat vielä supussa mutta niiden keskellä oli jo pieni aukko. joko itse pölyttyminen tapahtuu tässä vaiheessa kyseessä siis c annuum ja chinesen mahdollinen risteytys.  podi on jokatapauksessa vieläkin kiinni ja kukan terälehdet ovat alkaneet kuivua/tippua pois.

Wonka




Thai x tepin on kypsyttänyt ensimmäisen marjansa.
Marja irtosi kannastaan herkästi ja hedelmäliha oli vetistä ja ohutta. Polte voimakas, hyvin nopeasti kielelle iskevä ja terävä, mutta nopeasti miellyttäväksi jälkilämmöksi muuttuva. Maku tuoreena aika "karhea" ja tepinnin kaltainen, mutta luulen tämän toimivan kuivattuna mainiosti liharuokiin.
Ensimmäinen annuum josta olen saanut hikan tiedä sitten mistä moinen johtuu? ???

unenkuva

Nostan vähän vanhaa topikkia uudelleen, koska kysymykseni menee juurikin risteytykseen.

Jos haluan risteyttää x ja y chilit, tuleeko podeista erilaisia (maku, rakenne, tulisuus, koko yms.)  jos risteytän x:n siitepölyllä y:n kukan, verrattuna y:n siitepölyllä x:n kukan? Onko siis väliä "kummin päin" risteytän? Ja voiko "kumpipäisyys" vaikuttaa itääkö tuotoksen siemenet?

-V-

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 24, 2013, 17:21:01 ip
Jos haluan risteyttää x ja y chilit, tuleeko podeista erilaisia (maku, rakenne, tulisuus, koko yms.)  jos risteytän x:n siitepölyllä y:n kukan, verrattuna y:n siitepölyllä x:n kukan?


Oletan, että tarkoitat F1-polven tuottamia podeja. Eroja voi olla, jos joku ominaisuus on sidoksissa sukusolun tyyppiin jollain tavalla. Törmäsin vähän aikaa sitten keskusteluun tästä aiheesta: http://thehotpepper.com/topic/36783-breeding-question/.

Lainaus
Onko siis väliä "kummin päin" risteytän?


Ei periaatteessa, jos pysytään saman lajin sisällä. Käytännössä emokasviksi kannattaa ehkä valita se, joka on hanakampi tekemään hedelmää.

Lainaus
Ja voiko "kumpipäisyys" vaikuttaa itääkö tuotoksen siemenet?


Jossain lajienvälisissä risteytyksissä väitetään näin olevan. Tarkemmin en tiedä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: -V- - tammikuu 24, 2013, 18:09:42 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 24, 2013, 17:21:01 ip

Lainaus
Onko siis väliä "kummin päin" risteytän?


Ei periaatteessa, jos pysytään saman lajin sisällä. Käytännössä emokasviksi kannattaa ehkä valita se, joka on hanakampi tekemään hedelmää.

Lainaus



Ajattelin baccan ja annuumin kokeilla risteyttää

Tiemuh

LainausAjattelin baccan ja annuumin kokeilla risteyttää


Baccatum ja annuum risteytyvät molemminpäin yhtä hyvin. Kokeilemaan vaan.

Jani M

tammikuu 24, 2013, 21:04:41 ip #289 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2013, 21:08:16 ip käyttäjältä Jarok
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 24, 2013, 20:31:42 ip
LainausAjattelin baccan ja annuumin kokeilla risteyttää


Baccatum ja annuum risteytyvät molemminpäin yhtä hyvin. Kokeilemaan vaan.


Niiden jälkeläiset vaan ei taida tuottaa lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Jotenkin muistan näin jostakin lukeneen. Toki voin olla väärässäkin.

Edit: Enpä nyt löydä lähdettä, joten mutuilua vaan, tuskin olen oikeassa.

Tollainen kuva mulla on tallessa, siinä ei tosin puhuta jälkeläisistä sen kummemmin, pelkästään risteytymismahdollisuuksista:


Edit: Äh, siinähän se lukee. Jos baccatumi on äitikasvina, niin jälkeläiset on steriilejä.

cornell

tammikuu 24, 2013, 23:05:53 ip #290 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2013, 21:21:21 ip käyttäjältä cornell
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 24, 2013, 17:21:01 ip
Jos haluan risteyttää x ja y chilit, tuleeko podeista erilaisia (maku, rakenne, tulisuus, koko yms.)  jos risteytän x:n siitepölyllä y:n kukan, verrattuna y:n siitepölyllä x:n kukan? Onko siis väliä "kummin päin" risteytän? Ja voiko "kumpipäisyys" vaikuttaa itääkö tuotoksen siemenet?


Kyllä tuo voi hyvinkin vaikuttaa. En ole chilien risteyttämisestä juurikaan perillä joten voin rauhassa mutuilla!

Yleisesti ottaen osa kasvien ominaisuuksita periytyy vahvemmin hede tai emi yksilöltä. Mitkä ominaisuudet sitten ovat tällaisia chileillä? En tiedä, mutta esimerkiksi eläimillä maitolehmiä jalostetaan maternaalisen linjan mukaan ja ravihevosia jalostettaessa seurataan lähinnä oreja.

Kasveilla seurataan usein emikasveja. Voisi sanoa, että emikasvi tuo risteytykseen enemmän kuin hede. Tämä johtuu siitä, että siitepölyssä kuten siittiössä siirtyy lähinnä genominen DNA. Hedelmöittyvässä munasolussa on genomin lisäksi muutakin informaatiota. Esimerkiksi mitokondriot ja kasveilla kloroplastit eli yhteyttävät soluelimet periytyvät pelkästään äidin/emin puolelta... näillä soluelimillähän on oma itsenäisesti jakautuva DNA! Lisäksi munasolussa on lukuisia DNAta sääteleviä tekijöitä, jotka aktivoituvat hedelmöityksen myötä ja vaikuttavat syntyneen krossin geenien aktiivisuuteen.

Peukkusääntönä voisi pitää, että etsit lajikkeen josta pidät ja valitset sen emiyksilöksi, johon toivoisit tuovasi ominaisuuksia toisesta lajikkeesta, jonka siitepölyä käytät. Käytännössä ne krossit joita olen itse tehnyt ovat kuitenkin olleet aika lailla vanhempiensa keskiarvoja F1 polvessa.

Kaupallisessa jalostuksessa tehdään krossi, jota sen jälkeen sitä takaisinristeytetään emilajikkeeseen niin kauan kunnes saadaan aikaan hyvin pitkälle alkuperäistä emilajikketta muistuttava jälkeläistö, jolla on kuitenkin hedelajikkeelta noudettu ominaisuus, kuten resistenssi tautia kohtaan tai jekku maku.... näin siis stabiilien, periytyvien lajikkeiden kohdalla (ei F1)

Semmosta.... en tiedä kannattaako näitä juttuja liikaa kelailla...

¨käynks mä usein täällä?¨

Jani M

Pitäisi kyllä tehdä testimielessä molemminpuoleiset risteytykset. Esimerkiksi Starfish × Lemon Drop sekä Lemon Drop × Starfish ja vertailla kuinka erilaisia niistä tulee. Ainakin tuo Starfish × Lemon Drop on kasvuvauhdissaan liki Starfishin luokkaa, haarautuen kuitenkin jonkun verran matalempana. Olisi jännä nähdä, haarautuisiko Lemon Droppia emokasvina käyttäessä kasvi yhtään matalempana, suhteellisen samoissa kasvuolosuhteissa.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 23:24:36 ip
Pitäisi kyllä tehdä testimielessä molemminpuoleiset risteytykset. Esimerkiksi Starfish × Lemon Drop sekä Lemon Drop × Starfish ja vertailla kuinka erilaisia niistä tulee. Ainakin tuo Starfish × Lemon Drop on kasvuvauhdissaan liki Starfishin luokkaa, haarautuen kuitenkin jonkun verran matalempana. Olisi jännä nähdä, haarautuisiko Lemon Droppia emokasvina käyttäessä kasvi yhtään matalempana, suhteellisen samoissa kasvuolosuhteissa.


Itsekin mietin, että pitää kokeille molemmin päin ja sitten verrata tuloksia. Tosin tässä minun suunnitelmassa bacca x  annuumi pitää kuitenkin tehdä niin, että annuumi on äitee ja bacca iskä, niin tarvittaessa voi kasvatella siemenistä lisää :)
Täällä neuvottiin nyppimään kukasta terälehdet ja heteet pois, ymmärrän kyllä, että tällä vältetään itsepölytys. Missä vaiheessa kukka on "valmis pölytettäväksi"? Eli jos liian aikaisin menen nyppimään, niin onko kukka vielä sukukypsä? Ennen aukeamistahan nyppiminen pitää tehdä, mutta onko oikea aika esim. kun kukka on saanut värinsä, mutta ei auennut?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 25, 2013, 09:01:08 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 23:24:36 ip
Pitäisi kyllä tehdä testimielessä molemminpuoleiset risteytykset. Esimerkiksi Starfish × Lemon Drop sekä Lemon Drop × Starfish ja vertailla kuinka erilaisia niistä tulee. Ainakin tuo Starfish × Lemon Drop on kasvuvauhdissaan liki Starfishin luokkaa, haarautuen kuitenkin jonkun verran matalempana. Olisi jännä nähdä, haarautuisiko Lemon Droppia emokasvina käyttäessä kasvi yhtään matalempana, suhteellisen samoissa kasvuolosuhteissa.


Itsekin mietin, että pitää kokeille molemmin päin ja sitten verrata tuloksia. Tosin tässä minun suunnitelmassa bacca x  annuumi pitää kuitenkin tehdä niin, että annuumi on äitee ja bacca iskä, niin tarvittaessa voi kasvatella siemenistä lisää :)
Täällä neuvottiin nyppimään kukasta terälehdet ja heteet pois, ymmärrän kyllä, että tällä vältetään itsepölytys. Missä vaiheessa kukka on "valmis pölytettäväksi"? Eli jos liian aikaisin menen nyppimään, niin onko kukka vielä sukukypsä? Ennen aukeamistahan nyppiminen pitää tehdä, mutta onko oikea aika esim. kun kukka on saanut värinsä, mutta ei auennut?


Minä olen tehnyt niin, että kun se nuppu on sieltä kärjestä jo ihan pikkuisen lähtenyt aukeamaan, olen teräväkärkisillä pinseteillä raottanut terälehtiä ja varovasti toisilla samanlaisilla pinseteillä nyppinyt heteet pois. Varo vahingoittamasta emiä. Kun jättää niitä terälehtiä edes vähän, niin näkee milloin se kukka aukeaa ja sitten on oikea aika pölyttää. Olen samaisilla pinseteillä irroitellut sitten pölyttävän heteen isäkasvista ja varovasti töpötellyt siitepölyt siitä emin nokkaan.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 21:04:41 ip

Tollainen kuva mulla on tallessa, siinä ei tosin puhuta jälkeläisistä sen kummemmin, pelkästään risteytymismahdollisuuksista:


Edit: Äh, siinähän se lukee. Jos baccatumi on äitikasvina, niin jälkeläiset on steriilejä.


Hmm... Tämä on Dave Dewittin ja Paul Boslandin The Complete Chilli Pepper Bookista. Hyvä kirja monessa mielessä, mutta tältä osin en pidä sitä kovin luotettavana. Väittävät mm. että pubescens ei risteä minkään muun lajin kanssa, vaikka tietääkseni esim eximium risteää sen kanssa ihan hyvin. Toisaalta baccan risteytymistä chinense-annuum-frutescens tripletin kanssa annetaan ehkä hieman liian ruusuinen kuva (vaikka steriiliys mainitaankin) ja fruten risteytymisestä chinensen ja annuumin kanssa hieman pessimistinen kuva. Voi olla, ettei näitä asioita pitäisi liikaa yleistää, itse olen esimerkiksi saanut luotua nähtävästi steriilin chinense x annuum -kasvin, vaikka noiden nyt ainakin pitäisi mixata hyvin.

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 25, 2013, 09:01:08 ap
Täällä neuvottiin nyppimään kukasta terälehdet ja heteet pois, ymmärrän kyllä, että tällä vältetään itsepölytys.

Tuohon nyppimiseen liittyen. Vaikka aina nimenomaan puhutaan heteiden nyppimisestä, on se omasta mielestäni hankalaa. Itse puristan pinseteillä heteiden varret poikki, jolloin kukka ei hajoa niin helposti.

Jani M

tammikuu 25, 2013, 21:23:24 ip #295 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2013, 21:24:55 ip käyttäjältä Jarok
Minä myös luulisin, että on myös merkitystä lajin sisällä ihan lajikkeellakin. Joku toinen lajike toisesta lajista saattaa ristetytyä paljon helpommin toisen lajin jonkun lajikkeen kanssa. Menee vaikeaksi tämä selitys näin perjantai-illalla, joten jätän tämän pohdinnan nyt viisaammille. :D

Ja on kai pubescens kai risteytetty ihan sujuvasti esimerkiksi cardenasiin kanssa? Eikös tämä "Rocopica" ole just nimenomaan pubescens × cardenasii?

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: M;kko - tammikuu 25, 2013, 20:37:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 21:04:41 ip

Tollainen kuva mulla on tallessa, siinä ei tosin puhuta jälkeläisistä sen kummemmin, pelkästään risteytymismahdollisuuksista:


Edit: Äh, siinähän se lukee. Jos baccatumi on äitikasvina, niin jälkeläiset on steriilejä.


Hmm... Tämä on Dave Dewittin ja Paul Boslandin The Complete Chilli Pepper Bookista. Hyvä kirja monessa mielessä, mutta tältä osin en pidä sitä kovin luotettavana. Väittävät mm. että pubescens ei risteä minkään muun lajin kanssa, vaikka tietääkseni esim eximium risteää sen kanssa ihan hyvin. Toisaalta baccan risteytymistä chinense-annuum-frutescens tripletin kanssa annetaan ehkä hieman liian ruusuinen kuva (vaikka steriiliys mainitaankin) ja fruten risteytymisestä chinensen ja annuumin kanssa hieman pessimistinen kuva. Voi olla, ettei näitä asioita pitäisi liikaa yleistää, itse olen esimerkiksi saanut luotua nähtävästi steriilin chinense x annuum -kasvin, vaikka noiden nyt ainakin pitäisi mixata hyvin.



Kyseessä olikin vain taulukossa esitettyjen lajien väliset risteytykset. Muutoin C. pubescens risteytyy C. eximiumin ja C. cardenasiin kanssa hyvin molemmin päin (piirun verran huonommin cardenasiin ollessa äitinä). Voi olla että risteytyy joidenkin muidenkin vähemmän tunnettujen lajien kanssa, mutta siitä ei ole julkista tietoa tullut vastaan. Kirjoitan nyt lähinnä sellaisista villichileistä joita meillä ei ole vielä ollut edes mahdollisuutta kasvattaa.

Aku

Bolivian Rainbow x Peruvian White Habanero näyttäisi tekevän useampia pieniä nupunalkuja yhdestä kohdasta, kuin toinen vanhemmistaan eli Bolivian Rainbow, jonka kukan emiä sudin Peruvian White Habaneron siitepölyllä. Vielä ovat nupunalut niin pieniä, ettei niitä meinaa erottaakaan kuvasta ;D


Aji Uchuh

Joopa!Olisikohan jollakin heittää selkeä kaavio,kuinka saadaan aikaan stabiili lajike.Oletetaan että heteen osuus olisi vaikka 12,5%,niin 4:llä pölytyksellä se olisi fifty fifty,elikkä näitä olisi sitten kaksi eri alkulajiketta F4,jotka sitten pölytetään toisillaan,vai pitäisikö olla F8:it vai kuinka,jotta saataaisiin stabiili lajike?

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Aji Uchuh - maaliskuu 13, 2013, 12:58:45 ip
Joopa!Olisikohan jollakin heittää selkeä kaavio,kuinka saadaan aikaan stabiili lajike.Oletetaan että heteen osuus olisi vaikka 12,5%,niin 4:llä pölytyksellä se olisi fifty fifty,elikkä näitä olisi sitten kaksi eri alkulajiketta F4,jotka sitten pölytetään toisillaan,vai pitäisikö olla F8:it vai kuinka,jotta saataaisiin stabiili lajike?

stabiiliksi lajike tulee kun olet kasvattanut risteytetyistä siemenistä aina edelleen riittävän monta sukupolvea, valkkaat aina hajonnasta omasta mielestäs parhaat (kasvi)yksilöt, ja niistä siemenet itämään, lopulta tuloksena samasta kasvista otetuista siemenistä pitäisi olla yhdenlaisia kasveja = uusi lajike
korjatkaa jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt
Chilihulluutta jo vuodesta 2011