toukokuu 12, 2024, 23:11:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lillen sählää chilien kanssa!

Aloittaja Lillen, kesäkuu 02, 2011, 20:46:26 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

kesäkuu 02, 2011, 20:46:26 ip Viimeisin muokkaus: syyskuu 11, 2011, 17:41:21 ip käyttäjältä Lillen
Tästä se lähtee. Siitä lähtien kun rekkasin tälle foorumille on chilien kasvatus haluni vain kasvanut.
Ajattelin pitää pientä päiväkirjaa kasvatuksistani ,mutta kun minulla on vain tällähetkellä yhtä lajia ajattelin että tuskinpa se haittaa jos pidän päiväkirjaa muistakin kasvatuksistani ,koska muuten tästä tulee hieman tynkä...

LISTA KAUDEN 2011 CHILEISTÄ:
C. ANNUUM
-Cayenne
-Ornamental Pepper
-Hungarian hot cherry

C.Baccatum
-Aji Cristal 
-Lemon Drop
-Pl 260560 ///Itänyt 26.6.2011///Kukki 1.9.2011///


C.CHINENSE
- Naga Morich
- Biquinho
   
C. PUBESCENS

- Turbo Pube
- Rocoto Orange

Villit
-C.Lanceolatum



Otan mielelläni vastaan tietoa, vinkkejä ja muita kommenteja.

Asiaan:
2.6

Chilien podit ovat vielä raakoja ,joten niiden kypsymistä odotellessa kävin tutkimassa kasvimaani kuntoa.
Pieniä alkuja oli joka puolella ,mutta suuresta osasta oli mahdoton sanoa oliko rikkaruoho vai istutettu kasvi.
Muutamasta pystyi kuitenkin olla hyvin varma esim.


Rucola oli hyvin noussut ja samoin sipulit ottaen huomioon että istutusajasta ei ole pitkä aika.



Kurpitsan taimet ovat ihan OK kasvuvauhdissa


Viime vuotinen kurpitsa painoi suunnilleen 14kg ,joten tottakai tämän vuotisilta odotetaan paljon.


E: Olisiko jollakin jokin hyvä ja mahdollisimman helppo keino saada siemeniä?? (Fatalii.net ja Siemenketjukirjeet  jo tiedossa).

hessi

Tervetuloa vaan tänne chilipäiden joukkoon :)
ja siemeniä saa monelta ihan kyselemälläkin, jos jotain erikoista kaipailet :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lillen

En oikeastaan etsi mitään erityistä ,tietysti olisihan Naga jotain ihan uskomatonta näin ensikertalaiselle  ;D , mutta mieluiten jokin helposti kasvatettavissa ,mutta mieluiten myöskin jokin muu kuin Capsicum annuum ,koska sellainen minulta jo löytyy.

hessi

hei Naga on ihan helppo kasvatella kuten muutkin chilit oikein hoidettuna ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lihamestari

kesäkuu 02, 2011, 22:57:15 ip #4 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2011, 23:00:02 ip käyttäjältä Lihamestari
Kannattaa tutustua tuohon ChiliWikiin!
Tulet huomaamaan, että noita annuumeja on vaikka kuika monia, josta valita! Ja aika monta loistavaa syötävää löytyy siitä joukosta! ;)
Mulla itsellä kasvaa kaksi annuumia, kummatkin jalapenoja! DRH7400 (Caucho) ja Jalapeno - Summer heat.

Muita kasvavia noitten jallujen lisäksi:
Aji Cristal (Baccatum)
LemonDrop (Baccatum)
Naga Morich (Chinense)
Habanero Large Brown (Chinense), tää ei oo ihan varma, kun oon sekoillu noitten siemenien kanssa! :)
Trinidad Scorpion Morouga Blend (Chinense)
Inca Red Drop (Baccatum)
Omnicolor (Baccatum)
Turbo Pube (Pubescens)
Rocoto Grande (Pubescens)

Talven Boncita varten mulla on tulemassa:
Dutch Habanero F4 (AnnuumxChinense)
Bolivian Rainbow (Annuum)
Chupetinho (Chinense)
Malawi Brid's Eye (Annuum)

Mökillä äipällä:
Rocoto chile de Seda
Manzano rojo
Riesenroco l. rocoto grande
Rocoto peron
Rocoto Peru Cusco
Kaikki Pubencencesejä...

Jos multa kysytään, nin pubet on aika rock, niitä mä söin vatsan kipeäksi ja toi Aji Cristal on aika pirun hyvää kamaa! Cauchoa oon grillaillu ja sitä voisin sulle suositella, vaikka annuumi onkin! ;)

Ja niinku Hessi tossa totes, nää kasvaa pirun hyvin, näinkin tumpelolla, kun mäkin!
Ekaa kautta mennään ja ekat omat chilit on jo syöty! :D

Mä olen kaikki siemeneni ostanut Fataliilta! Lahjoituksia ja vaihtareita oon sitten saanut ystävällisiltä foorumin käyttäjiltä...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

coco

Tervetuloa vaan joukkoon! Mukavan kokoisen kurpitsan oot kerännyt talteen!
Ite oon fanaattinen kurpitsa pikkelssin uhri!  ;D

InkRose

Minulta liikenee ainakin Aji Cristalia (C. baccatum) ja Biquinhoa (C. chinense) oikeasti maukkaista lajikkeista, perus koristeannuumin Short Yellow Tabascon siemeniä on myös. Nämä siis tämän kauden sadosta korjattuja siemeniä. Biquinhon itävyyttä en ole vielä testannut kylläkään, eilen juuri maistoin ekan marjan siitä. Championia, Pink Habaneroa ja intialaista F1-hybridiä (c. annuum) sain paikallisilta foorumilaisilta talvella reilut satsit ja mielelläni niistäkin jaan eteenpäin.

Niin, ja tervetuloa vaan joukkoon sekavaan! ;D

Lillen

Juu tuota chiliwikiä tutkittuani sain kyllä kokea aika shokin...ennen uskoin (siis ennenkuin rekkasin tänne) että on n. 6-10 eri lajia , enkä tiennyt lainkaan esim. että niitä löytyi eri värisiä.

Näin aluksi ovat C. baccatumit minun lempi lajike ,mutta eiköhän se ainoastaan maistamalla selviä mikä niistä on paras...varsinkin Aji Cristalia odotan erityisen paljon päästä maistamaan ,kun on kuullut niin paljon postitiivista sen mausta. Myöskin Nagaa olisi kiinnostavaa päästä maistamaan ,mutta hyvin pientä palaa aluksi ja paljon ruisleipää jälkiruuaksi  ;D .

Meillä on naapureiden kanssa kurpitsan kasvatus kilpailu. Voitin viime vuonna ,mutta uusi vuosi jälleen ja tänä vuonna taitaa mennä tiukaksi  :o

Pirun ystävällistä porukkaa täällä, erityiskiitos vielä Inkroselle ja hessille siemenistä.

Lihamestari

Leipä ei niin hyvin jeesaa!

Jos polttelee, niin nauti jotain rasvaista!
Mä olen pahimmat nagan polttelut loiventanu maidon purskuttelulla... (on vaan niin pirun pahaa! ;))

Jugurtti ja jäätelö on kanssa aika rock!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 03, 2011, 17:21:01 ip
Juu tuota chiliwikiä tutkittuani sain kyllä kokea aika shokin...ennen uskoin (siis ennenkuin rekkasin tänne) että on n. 6-10 eri lajia , enkä tiennyt lainkaan esim. että niitä löytyi eri värisiä.

Onhan noita paljon enempi! ;)
Tuolta infernosta mä oon ammentanut innolla tietoutta!
Näitten chilien mailma aukesi mulle oikein todenteolla vasta viime syksynä! :)

Lainaus käyttäjältä: InfernochiliErilaisia päälajeja on löydetty 2011 mennessä noin 30. Näistä ihminen on kaupallisesti hyödyntänyt vähänkään merkittävämmin viittä, ja maailmalle näistä on levinnyt laajemmin ainoastaan kolme
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

InkRose

Noin niinkuin kasveina mun lemppareita taitaa olla pubescensit, ne on niin symppiksiä ja ikinä ei taimesta vielä tiedä miten päin se päättää kasvaa. Eikä ne hedelmätkään hullumpia ole, Tammisillan savurocotomix oli se joka avasi silmät ihan uudentyyppiselle poltteelle. Eka Turbo Puben hedelmä on onneksi jo kypsynyt, niin pääsee taas pelonsekaisella innolla maistelemaan... :)

hmmm, pitäisiköhän nyt rohkaistua sitten vaikka RaparPubepiirakan tekoon, kun viikko sitten kävin vaimon mummon puutarhassa ryöstöretkellä... samallahan siinä voisi opetella marenkiakin tekemään, vähän makeaa vastapainoa pitää kuitenkin saada. ;D

Aji Cristalkin on siitä petollinen, että jos sen kypsentää ruokaa laittaessa, etenkin vähänkään rasvaisissa yhteyksissä (esim. tuhdin juustoisessa munakkaassa), siitä liukenee polte ihan tyystin. En tiedä onko muutkin baccat niin herkkiä rasvan kanssa. Mutta toisaalta tuoreeltaan esim. pizzan päälle silputtuna yksi AC tuo omaan makuuni ihan mukavasti potkua. Se on kuitenkin selvästi vihannesmainen maultaan, kun taas chinenseissä on usein hedelmäisempi sävy.

Lihamestari

Mulla toi TB ei oikein tunnu viihtyvän! :(
Pari pikku papanaa siellä oli vielä alkuviikosta, mutta kumpikin löytyin partsin lattialta äsken... :(

Baccat taasen kukkii ja tuottaa... :)
Omnicolorin raakileenkin löin naamaan tossa kastelureissulla! :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - kesäkuu 03, 2011, 18:38:55 ip
Leipä ei niin hyvin jeesaa!

Jos polttelee, niin nauti jotain rasvaista!
Mä olen pahimmat nagan polttelut loiventanu maidon purskuttelulla... (on vaan niin pirun pahaa! ;))

Jugurtti ja jäätelö on kanssa aika rock!


Minä kun aina luulin että ruisleipä auttaisi parhaiten...tosin aivan aluksi luulin että vesi ,mutta se(kin) on osoittautunut petolliseksi.

Joka päivä oppii jotakin uutta (jos ei enemmänkin)  :D


E: VAU, minusta tuli paprika  ;D

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 03, 2011, 19:36:12 ip
Minä kun aina luulin että ruisleipä auttaisi parhaiten...tosin aivan aluksi luulin että vesi ,mutta se(kin) on osoittautunut petolliseksi.

Joka päivä oppii jotakin uutta (jos ei enemmänkin)  :D


Joo, ruisleipä on aika huono tohon poltteen tappamiseen. Itse valitsisin ranskiksen tai jonkun muun synteettisen mössöleivän, jos leivällä pitäisi suu-poppaa lievennellä. ;) Kapsaisiini on rasvaliukoista joten tosiaankin, se rasva on parasta. Mulla on joskus mennyt niin överiksi, että piti oikein purskutella oliiviöljyllä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

coco

Joo sitte vessas tulee teflon napalmia kun tarpeeks rasvan kanssa lutraa!  ;D

Lillen

4.6.

Nonniin kesäloma alkanut tänään ja sen kunniaksi pieni chilien tarkastelu viesti  :D.

Paljon uusia podin alkuja on tulossa, pieniä vielä ,mutta kasvavat ihan silmissä.



Isokokoisimmatkin podit voivat ihan hyvin vaikka kypsyminen kestää (olen malttamaton). On kyllä ollut monta hyvin tuulista päivää tällä viikolla joten välillä kyllä on jännittänyt paljon että pysyvätkö ne kiinni vai tippuvatko ne  ???


Ja pikku podeja on tulossa vielä lisää kun kukkien alkuja on paljon...



Että sellaista tälläkertaa...

chilimaisteri

Tervetuloa joukkoon.
Hyvältä näyttää. Itse kun aikoinani aloittelin parilla c.chinensellä muistaakseni scotch bonnetilla ja habanerolla en saanut edes satoa aikaiseksi ekana vuonna. Niiden kasvien taru päättyi syksyllä siihen kun koira oli työpäivän aikana kaivanut kaikki kolme taimea ja 30l multaa olohuoneen lattialle. Eivät kyllä olleet koko kesänä edes kukkinut, joten eipä niistä enää sinä vuonna satoa olis tullutkaan.

Jotenkin itselle jäänyt vähän sellainen olo että c.chinense on vaikeampi saada tuottamaan satoa kun esim c.baccatum.

Viimevuonna kokeilin ekaa kertaa c.pubescenseja. Kasvo yksi rocoto red joka teki peräti yhden podin. No  olin kyllä ihan tyytyväinen siihenkin. Pääasia oli että pääsi maistamaan, kun noita täällä niin on kehuttu. Ja voinen kyllä kanssa suositella kokeilemaan.
Täältä kun on muiden päiväkirjoja lukenut niin monella on mennyt huomattavasti paremmin noiden c.pubesenssien kanssa ja saaneet satoakin. Eli voi olla että olen vaan niin tumpelo noiden kanssa.


Lillen

15.6

Nonniin, yli viikko on vyörähtänyt siitä kun viimeksi kirjoitin niin tässä vähän tilanne päivitystä.
Viikon olin Azoreilla tässä välissä ,joten paljon oli tapahtunut kun palasin (chilit olivat olleet hoidossa).

Paljon uusia podeja ja vanhat olivat kasvaneet pituutta paljon!
Laskin että niitä oli 11kpl  3 kasvissa.





Sitten tänään kylvin nuo...mikä se nyt olikaan, Koristechili/ Bolivian Rainbow/tjs.  (eli vielä täysi mysteeri mikä tarkalleen ottaen on).



Kuvat varmaan hieman hounoja ,mutta siihen löytyy hyvä syy nimittäin terassi on jatkuvasti täynnä hyttysiä ,joten on vaikea olla sätkimättä  :D

Sellaista tällä kertaa...


InkRose

Kateellisena lueskelen tuollaisista reissuista...

Eilen sain kiikutettua postin hoteisiin kirjeesi, eli loppuviikosta pitäisi ilmaantua sinne päin nekin siemenet. Pistin Aji Cristaliakin lopulta mukaan, mutta epätodennäiköistä on että menestyksekkäästi itävät ne. Tai ainakin omat koeidätykseni kuolivat 3-5 mm hännän puskettuaan. Hedelmä kyllä minusta oli kypsä, täysin punaisena se muutaman päivän killui puskassa ennen poimimista, ja siemenet kuivasin huoneenlämmössä talouspaperin välissä viitisen päivää.

Lillen

Jos ne ei sinulla itäneet niin tuskin minullakaan ,mutta aina on kokeilemisen väärtti  :).

Heh, tuli juuri jänis pellolle...PORKKANANI  :o .

Pistän myöhemmin (tänään?) kuvia kasvimaan tapahtumista.

Jään odottamaan kirjettäsi ja kerron sitten miten AC:n kävi...