toukokuu 23, 2024, 03:28:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mihin käytätte kastikkeenne?

Aloittaja FFOGGYL, syyskuu 26, 2011, 18:12:55 ip

« edellinen - seuraava »

FFOGGYL

En löytänyt tästä aihetta, joten päätin kysyä että miten te chililäiset käytätte kastikkeenne?
Itsellä on mm. tuota Blairsin Naga Jologiaa ja jotain muita halvempia, mutta niiden käyttö on aika minimaalista, kun en tiedä hirveästi ruokia, mihin tuo hyvin sopisi..
Olisi siis mukava tietää, miten ja mihin käytätte kastikkeenne, ja mihin käytätte :) Näin löytää varmasti uusia makukokemuksia ja käyttötapoja chilikastikkeiden kirjossa.

Rundari

Itse käytän terästämään einesruokia, jos joskus on laiskotuttanut eikä jaksanut tehdä töihin eväitä.

Nosiseptori

Tarkoittanet Pure death -kastiketta? Sehän on niin hyvää, hedelmäistä ja sopivan mietoa, että menee vaikka sellaisenaan leivän päällä. Tai suoraan lusikalla suuhun.  ;)

..TOMPPA..

Jos puhutaan vain kastikkeista niin kyllä ne sopivat melkein mihin tahansa ruokaan oikein annosteltuna.
Tänän viimeksi laitoin uutekastiketta riisin sekaan(kastike oli who dares burns, hot headsilta) ja mikäli tekee jauhelihakastikkeen niin sinne sekaan sopii maun mukaan mikä vain.  :P

Valmisruokia yritän välttää parhaani mukaan ja rohkeasti kokeilemalla löytyy mukavia makuelämyksiä!

Koita rauhassa ja varovasti niin löydät omat suosikit ja sopivan tulisuuden. Itse olen vasta löytänyt käyttöä noille supertulisille kastikkeille vaikka olen chilin ja ruokien kansa puuhannut jo pitkään!

kokeilemalla oppii.    Mutta vastaus kysymykseen on että pääasiassa pataruokiin sekä wokin terästykseen yms yleiseen ruoan laittoon tulee käytettyä.

toki ei pidä unohtaa viihde&masokismi osastoa  8)


LupeKani

Kastikkeita ketsupin joukkoon, leivän päälle, wokkeihin, makkaraperunoille ja muihinkin ruokiin. Pihvien päälle jne. Mahdollisuudet ovat rajattomat...

Vate

Kaikkialle paitsi keittoihin, mutta nekin maustetaan vahvasti.
Ja sitten jos muistaisi laitta sitä kastiketta... Mutta siis olen söynyt chiliä ja chili-ruokia vasta 2 kk, joten vielä on tuntuvasti Poppamiehen Jalapenokastiketta reilusti jäljellä...

TunturiTiger

Kastikkeita tulee käytettyä monenlaisia ja monenlaisiin paikkoihin. Niille on varattu jääkaapin ovesta pari hyllyäkin. :)

Vate

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 26, 2011, 19:02:21 ip
Kastikkeita tulee käytettyä monenlaisia ja monenlaisiin paikkoihin. Niille on varattu jääkaapin ovesta pari hyllyäkin. :)


Pliis, älä kiduta mua enempää, kerta kun omia rahoja ei oo paljon pas**akaan, ja vanhemmat ei suostu ostaa niitä :(
Olispa mullakin noin paljon chilikastikeita ja pulvereita... (kuola valuu, jälleen)... ::)

Nosiseptori

Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 26, 2011, 19:00:57 ip
Kaikkialle paitsi keittoihin, mutta nekin maustetaan vahvasti.
Ja sitten jos muistaisi laitta sitä kastiketta... Mutta siis olen söynyt chiliä ja chili-ruokia vasta 2 kk, joten vielä on tuntuvasti Poppamiehen Jalapenokastiketta reilusti jäljellä...


Kyllä nuo minun mielestäni hyvin keittoihinkin sopivat. Ainakin liha- ja hernekeittoon.

Herra 47

ja aiempaan viestiin niin ei pari hyllyä jääkaapin ovessa riitä mihinkään vielä ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Nosiseptori

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - syyskuu 26, 2011, 19:49:36 ip
ja aiempaan viestiin niin ei pari hyllyä jääkaapin ovessa riitä mihinkään vielä ;)


No pitäähän toki muutama avaamatonkin pullo olla varuilta jääkaapin ulkopuolella odottamassa käyttöään! Aina pitää löytyä jokunen "piilopullo".  ;D


Yksi random-vinkki näiden soosien käytöstä: aiemmin Tompan mainitsema Who dares burns -uutekastike toimii savuisen arominsa puolesta tosi hyvin La costenan chipotle-majoneesin kanssa tuomaan lisää hönkää muuten potkuttomaan, mutta ihan hyvänmakuiseen majoneesiin. Tähän seokseen sitten dippaillaan paahdettuja (savu)manteleita. Aijaijai!

Rundari

On itelläkin noita sooseja ollut "enempikin" uusia en ole tilalle ostanut kun joku loppuu. Kotona käytetään jauhetta tai tuoretta. Niin juu, wingsseille pitää olla myös soosia.

InkRose

Koko lailla mihin tahansa tulee sooseja käytettyä. Pure Death on tosiaan niin hyvää - nimensä mukaisesti puhtaan makuista eikä mitenkään liian tulista - että sitä tulee laitettua vähän joka paikkaan. Onneksi oman kylän K-Marketista saa lisää kun loppuu. Esim. lihaperunasoselaatikkoon, janssoninkiusaukseen, kinkkukiusaukseen, (noihin kolmeen edellämainittuun sopii muuten lisäsävyksi teriyakikastike (esim. Santa Marian inkivääri-seesaminsiemen-teriyaki) hemmetin hyvin) pastoihin, lämpimiin voileipiin... jälkiruokiin en ole sitä vielä kokeillut. :)

Itse keitettyjä sooseja ja paholaisen hilloja olen käyttänyt enimmäkseen pienenä lisänä tai pohjana kastikkeille, vaikkapa pizzan kastike on semmoinen helppo paikka käyttää noita. Toisinaan kyllä myös ihan pelkiltään esim. makkaran kanssa.

paw

Itse käytän etupäässä kastikkeita. Niitä tulee laitettua suurinpiirtein kaikkialle mihin vain voin ja on järkevää. Valtaosa talouden maustamisista tosin tapahtuu jauheiden (ei-chili) voimalla.

Sopivan annostuksen löytyminen kestää hetken, mutta kohdillaan se parantaa ruoan makua/potkua/nautintoa/kaikkea. Keittoihin 1-2 tippaa +500kSHU -kastikkeita on riittävästi (per lautanen) ja kiinteämpiin ruokiin meneekin sitten reippaasti enemmän. Tällä hetkellä kaapissa on vain yksi hyllyllinen kastikepulloja, mutta eiköhän se taas alkutalvesta kasvata kokoaan.
Pyhä kolminaisuus: Viski-Olut-Chili

Vate

Lainaus käyttäjältä: Nosiseptori - syyskuu 26, 2011, 19:45:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 26, 2011, 19:00:57 ip
Kaikkialle paitsi keittoihin, mutta nekin maustetaan vahvasti.
Ja sitten jos muistaisi laitta sitä kastiketta... Mutta siis olen söynyt chiliä ja chili-ruokia vasta 2 kk, joten vielä on tuntuvasti Poppamiehen Jalapenokastiketta reilusti jäljellä...


Kyllä nuo minun mielestäni hyvin keittoihinkin sopivat. Ainakin liha- ja hernekeittoon.

No, itse en oiken pidä kastike+ keitto yhdistelmästä!
:D

TunturiTiger

Onko se tulisuuskaan aina pakollista? Itse plöräytin eilen serrano-kastiketta pastaan ja niin ajattelin tehdä myös seuraavalla kerralla.

FFOGGYL

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - syyskuu 27, 2011, 16:00:15 ip
Lainaus käyttäjältä: InkRose - syyskuu 26, 2011, 23:10:53 ip
Pure Death on tosiaan niin hyvää -


Olenko ainoa joka ei pidä tästä?


Munki mielestä tuossa on joku vähän outo maku :o Pitää kai oppia ajattelemaan se ''hedelmäisenä'' :o
On se ihan menevää..

InkRose

Eiköhän niitä parempiakin ole - itse tekemällähän saisi juuri omaan makuun sopivaa kunhan löytää ainekset ja määrät kohdilleen - mutta Blair'sin kastikkeista tuo on omaan suuhuni tähän mennessä maistetuista ylivoimaisesti parasta. Poppamiehen Savuchili ja Savunaga ovat hyviä myös, kun taas esim. Sweet Deathistä on useimmilla käyttökerroilla tullut melko ikävästi pistävä etikkaisuus läpi. Toki Savuchilikin aika etikkaista on, mutta silti omaan suuhuni sopii aika lailla hyvin. Semmoista huolettoman käytettävää on sekin.

biblo

Tuo poppamiehen savunaga on mielestäni todella pahaa, jotenkin tunkkaisen makuinen. Pitäisi jokunen puteli taas tilailla vaihteluksi kun edelliset on olleet reilu puoli vuotta sitten loppu.

Löylyä on kehuttu, muista en tiedä mitään.
"Grow food, not lawns"

..TOMPPA..

pettymys oli kylläkin itselleni tuo poppamiehen habanero kastike jossa oli aivan liikaa etikkaa!!

oli ainoa pettymys mikä on tähän mennessä vastaan tullut Poppamieheltä ja olen testannut todella monia heidän tuotteitaan.

aina ei toki voi kaikkia miellyttää  :)